Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google släpper Android 7.0 Nougat

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-05 13:32
Ursprungligen av oldpeer:

Apple tillåter dig inte att ändra särskilt mycket. Du kan ändra bakgrundsbilden, flytta om ikonerna lite, ändra ljudsignaler och lite annat smått. Du kan inte byta launcher, inte byta ut standardappar för t.ex webbläsare, inte säkerhetskopiera enstaka delar som dina SMS och sedan göra en återställning, inte installera en app som ligger utanför App Store, inte fullt ut hantera filer och göra egna filöveringar och så vidare. Listan kan göras otroligt lång för att bekräfta att "iOS bygger på att användaren ska ha så lite som möjligt att säga till om".

Det har ända sedan iPhone 3G tragglats om vad man inte tillåts göra. Sedan har man en OS-version tillåtits göra detta, i någon form, och så har vissa användare yttrat åsikter om andra saker de inte tillåts göra. Så har det rullat på. Flera av de saker du nämner kommer det ju bli ändring på iom iOS 10.

Men nej, iOS bygger inte på att användaren ska ha så lite att säga till om som möjligt. Det är inte fokus utan att användaren ska ständigt ha bästa möjliga användarupplevelse, vilket medför att visa saker inte tillåts. Jag personligen kan kanske ibland sakna vissa saker men inser snabbt att det oftas bara handlar om en ändring i arbetsflödet, inte nödvändigtvis till det sämre, och så är det fixat. Man måste inte kunna göra allt. Det är inte smart att ge den "dumme användaren" full access.

Ursprungligen av oldpeer:

Dina föräldrars uppfattning kan vi inte verifiera. Det kan lika gärna vara något du påstår. Men jag vågar gissa på att personer som är "tekniskt inkompetenta" inte har märkbart svårare att komma igång med en modern android-telefon än senaste iOS. Skillnaderna i hur man hanterar inställningar är inte så stor som du vill ge sken av, utan det ligger snarare i vad man kan göra.

Jo, precis så stora anser jag skillnaderna är. Åtminstone i min värld och de personer jag känner som har testat på båda OS:en. Vad det gäller mina föräldrar är mossan inte någon tekniknörd men fassan har arbetat med teknik under 60 års tid så där saknas inte kompetensen. Dock handlar detta inte om teknisk kompetens utan om GUI-konstruktion, hur pass användarvänlig och intuitiv integration man skapar. Den i Android har långt mycket mer att jobba på än vad iOS har.

  • Medlem
  • 2016-09-05 13:39
Ursprungligen av zinned:

... Man måste inte kunna göra allt. Det är inte smart att ge den "dumme användaren" full access. ...

Intressant definition av vem som använder Ios och hur det (inte) används.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-05 13:46
Ursprungligen av alix:

Intressant definition av vem som använder Ios och hur det (inte) används.

Om du insinuerade att de dumma användarna är de som använder iOS, då har du medvetet valt att missförstå mitt inlägg. Lite tramsigt.

"Den dumma användaren" är givetvis alla vanliga användare på alla OS. Jag trodde det var lättförståeligt.

  • Medlem
  • 2016-09-05 13:48
Ursprungligen av zinned:

Om du insinuerade att de dumma användarna är de som använder iOS, då har du medvetet valt att missförstå mitt inlägg. Lite tramsigt.

"Den dumma användaren" är givetvis alla vanliga användare på alla OS. Jag trodde det var lättförståeligt.

Jag citerade slutklämmen i samma stycke om vad Ios är och hur det är tänkt att användas. Inget jag hittade på.

Ursprungligen av zinned:

Det har ända sedan iPhone 3G tragglats om vad man inte tillåts göra. Sedan har man en OS-version tillåtits göra detta, i någon form, och så har vissa användare yttrat åsikter om andra saker de inte tillåts göra. Så har det rullat på. Flera av de saker du nämner kommer det ju bli ändring på iom iOS 10.

Vad kommer ändras? Inget av det som jag nämnde är något som Apple ger möjlighet till med iOS 10.

Ursprungligen av zinned:

Det är inte fokus utan att användaren ska ständigt ha bästa möjliga användarupplevelse, vilket medför att visa saker inte tillåts. [..] Man måste inte kunna göra allt. Det är inte smart att ge den "dumme användaren" full access.

Jag håller med om det sista. Det är inte smart att ge "dumma" användare full tillgång, men det är heller inte en smart idé att begränsa det till den grad att ingen får det. Klarar du inte av att hantera ett system och känner dig manad att pilla i det du inte kan hantera så bör rimligtvis också konsekvenserna vara något du får hantera och stå för när det går fel. Det här "fördummandet" av hela användarbasen där Apple anser sig behöva skydda alla irriterar mig något så fruktansvärt.

  • Medlem
  • 2016-09-05 15:56
Ursprungligen av oldpeer:

... Jag håller med om det sista. Det är inte smart att ge "dumma" användare full tillgång, men det är heller inte en smart idé att begränsa det till den grad att ingen får det. Klarar du inte av att hantera ett system och känner dig manad att pilla i det du inte kan hantera så bör rimligtvis också konsekvenserna vara något du får hantera och stå för när det går fel. Det här "fördummandet" av hela användarbasen där Apple anser sig behöva skydda alla irriterar mig något så fruktansvärt.

Men det gör Google/Android också. Vad jag vet säljs inga Androidmobiler med rootbehörighet.

Ursprungligen av alix:

Men det gör Google/Android också. Vad jag vet säljs inga Androidmobiler med rootbehörighet.

Helt rätt. Dock betydligt mindre begränsningar, och enklare att roota än att försöka "jailbreaka" iOS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-06 10:39
Ursprungligen av oldpeer:

Vad kommer ändras? Inget av det som jag nämnde är något som Apple ger möjlighet till med iOS 10.

Jo. Du skrev "Du kan inte byta ut standardappar för t.ex webbläsare", detta vill jag minnas kommer bli möjligt med iOS 10.

Ursprungligen av oldpeer:

Jag håller med om det sista. Det är inte smart att ge "dumma" användare full tillgång, men det är heller inte en smart idé att begränsa det till den grad att ingen får det.

Och hur skulle de kunna dra en skiljelinje där? Går ju inte.

Ursprungligen av oldpeer:

Klarar du inte av att hantera ett system och känner dig manad att pilla i det du inte kan hantera så bör rimligtvis också konsekvenserna vara något du får hantera och stå för när det går fel.

Helt enig men givetvis vill ju Apple inte tillåta användare att hamna i det läget där de har gjort så pass fel, då detta slår tillbaka på Apple.

Ursprungligen av oldpeer:

Det här "fördummandet" av hela användarbasen där Apple anser sig behöva skydda alla irriterar mig något så fruktansvärt.

Om du läser det jag skriver ovan så är det ju helt förståeligt att Apple gör som de gör, för "the greater good". Sedan är det inget "fördummande", användaren är generellt pass dum. Så är det bara och Apple agerar utefter det.

Ursprungligen av oldpeer:

Helt rätt. Dock betydligt mindre begränsningar, och enklare att roota än att försöka "jailbreaka" iOS.

Personligen är det ointressant men för den som vill jailbreaka så har det ju åtminstone historiskt sett varit oerhört enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-08 21:55
Ursprungligen av PaO:

Sitter man på Nexus enheter så är Android uppdatering liksviktig
Sitter man med andra tillverkare av Android inte någon panik
De viktigaste funktionerna i Nougat har tex Samsung haft i Touchwiz hur länge som helst
Det är därför jag gillar Touchwiz det tillför många saker jag saknar i vanilla
Tex splitscreen som äntligen kommer till vanilla och jag haft längre vi pratar om flera år

Har 2 Nexus 7 till barnen kör Lollipop helt värdelöst jämfört med min Note 3 på Lollipop

De flesta nya funktioner kommer från tillverkare till Android grunden och inte mycket vice versa

Dock brukar en ny version ge allmänt bättre batteritid och stabilitet och utseende

Många hävdar att säkerhet är bättre med vanilla det stämmer inte. Tex Samsung har sedan ett år tillbaka infört månads säkerhetsuppdateringar till de senare modellerna

Jasså? Så Samsungs android har funktioner innan android har det? Komplicerat!

Gällande säkerheten har du, fel.
http://androidvulnerabilities.org/

Ursprungligen av oldpeer:

Eftersom iOS bygger på att användaren ska ha så lite som möjligt att säga till om så är det så klart enklare att bygga menyer då det helt inte är så mycket som behöver finnas där. Men det till trots så har jag faktiskt aldrig upplevt några svårigheter att hitta något i Samsungs Touchwiz, och jag kan tänka mig att det blev ännu enklare nu när Note 7 (och kanske fler enheter genom en mjukvaruppdatering) fått en ny och fräsch inledning för att hitta inställningar.

Inställningarna är ju sjukt ologiska i en Samsung.

Ursprungligen av oldpeer:

Vad är fel i mitt påstående?

Apple tillåter dig inte att ändra särskilt mycket. Du kan ändra bakgrundsbilden, flytta om ikonerna lite, ändra ljudsignaler och lite annat smått. Du kan inte byta launcher, inte byta ut standardappar för t.ex webbläsare, inte säkerhetskopiera enstaka delar som dina SMS och sedan göra en återställning, inte installera en app som ligger utanför App Store, inte fullt ut hantera filer och göra egna filöveringar och så vidare. Listan kan göras otroligt lång för att bekräfta att "iOS bygger på att användaren ska ha så lite som möjligt att säga till om".

Dina föräldrars uppfattning kan vi inte verifiera. Det kan lika gärna vara något du påstår. Men jag vågar gissa på att personer som är "tekniskt inkompetenta" inte har märkbart svårare att komma igång med en modern android-telefon än senaste iOS. Skillnaderna i hur man hanterar inställningar är inte så stor som du vill ge sken av, utan det ligger snarare i vad man kan göra.

I en Samsung kan du inte säkerhetskopiera allt på ett smidigt sätt.

  • Medlem
  • 2016-09-08 22:03
Ursprungligen av zappee:

Jasså? Så Samsungs android har funktioner innan android har det? Komplicerat!

Gällande säkerheten har du, fel.
http://androidvulnerabilities.org/

Inställningarna är ju sjukt ologiska i en Samsung.

I en Samsung kan du inte säkerhetskopiera allt på ett smidigt sätt.

Komplicerat hur?

Ologiska inställningar nja tycker jag inte

Månatliga säkerhets uppdateringar från Samsung

Säkerhetskopiering via Samsung och Google Account

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-09 11:44
Ursprungligen av zappee:

Inställningarna är ju sjukt ologiska i en Samsung.

Indeed. Inte alls intuitivt.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-09 12:13
Ursprungligen av PaO:

Komplicerat hur?

Ologiska inställningar nja tycker jag inte

Månatliga säkerhets uppdateringar från Samsung

Säkerhetskopiering via Samsung och Google Account

Fast allt säkerhetskopieras ju inte då?
Bilder t.ex.

@PaO har alltså inte slutat bråka Android sedan jag försvann för ett halvår/år sedan? Jisses. Släpp det nu. Ingen här kommer byta till Android och framför allt inte till Samsung på grund av brand/explosionsrisken.

  • Medlem
  • 2016-09-09 12:33
Ursprungligen av zappee:

Fast allt säkerhetskopieras ju inte då?
Bilder t.ex.

Min telefon har följande backup
Inställningar och mail, meddelande och kalender mm synkas mellan olika enheter
Foto kopieras till min NAS i hemmet som jag har åtkomst utifrån
Viktiga filer tex S-note kopieras med till NAS
Offsite backup på NAS

Men det kanske är krångligt jämfört med ditt system

Ursprungligen av PaO:

Min telefon har följande backup
Inställningar och mail, meddelande och kalender mm synkas mellan olika enheter
Foto kopieras till min NAS i hemmet som jag har åtkomst utifrån
Viktiga filer tex S-note kopieras med till NAS
Offsite backup på NAS

Men det kanske är krångligt jämfört med ditt system

Du tycker inte det låter lite krångligare än att ha allt på en plats via en inställning?

Ursprungligen av zappee:

Jasså? Så Samsungs android har funktioner innan android har det? Komplicerat!

Gällande säkerheten har du, fel.
http://androidvulnerabilities.org/

Inställningarna är ju sjukt ologiska i en Samsung.

I en Samsung kan du inte säkerhetskopiera allt på ett smidigt sätt.

Detta har alltid varit ett problem jag lyft, helt sjukt att ingen någonsin nämner det. Android suger på backup. Folk verkar tro det är bara kontakter och bilder man vill ha.
Hur som så har Samsung äntligen fattat det och vad jag läste så ska man nu kunna backa upp hela luren när man går från en Samsung till en annan Samsung. Detta förstår jag så klart eftersom de kan inte veta hur alla andra tillverkare strukturera i systemet o så.
Ett steg i rätt riktning iaf

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-09-09 16:03

Jag föreslog "Nougat" som namn till nästa version när Google hade förslagssidan uppe.
Jag tycker att de visar lite väl dålig uppskattning för de som gissade rätt här!

En sak jag tycker är dålig med Android är den dåliga supporten. Vi vet ju historierna med de ofta korta supporttiderna med OEM:er som Samsung, och en gång var jag in i det officiella Sony-forumet och fick förklarat för mig hur "man inte kan förvänta sig så lång support på vår så här billiga modell" efter typ ett år...

MEN jag höll ju på att tappa hakan när jag hör att Nexus (Nexus!) 5 inte hade längre support än två år?? Nexus 5 kom oktober 2013 och har support till oktober 2015, och kommer således inte få Nougat. Det är som om en iPhone 5s med iOS 7 skulle bara med lite tur få iOS 9! Och det är fallet med Android-mobilerna som är tänkta att ha bra support av Google? Jag tycker det är skamligt dåligt, men varje gång inför varje ny Android-mobil tycks det ignoreras (glömmas bort?) av en stor skara användare.

I övrigt tycker jag inte Android är helt fel, åtminstone inte nuförtiden och av Googles mobiler (Nexus och snart Pixel). Så mycket har hänt och städats upp till en hyfsat "ren" upplevelse. Men sådant där är en dealbreaker för mig eftersom OS:et ju är typ halva mobilen.

Senast redigerat 2016-09-09 16:14
  • Avstängd
  • 2016-09-09 18:00
Ursprungligen av PaO:

Min telefon har följande backup
Inställningar och mail, meddelande och kalender mm synkas mellan olika enheter
Foto kopieras till min NAS i hemmet som jag har åtkomst utifrån
Viktiga filer tex S-note kopieras med till NAS
Offsite backup på NAS

Men det kanske är krångligt jämfört med ditt system

Och detta anser du att en novis skulle klara av på något sätt eller att det är intuitivt och användarvänligt ?
När man med en iPhone enbart behöver ange sitt Apple-ID vid uppstart så sparas ALLTING i iCloud.
Jag har hört många argument från android användare hur överlägset det är jämfört mot iOS.
Och varje gång så skrattar jag åt dom när dom tappat telefonen och förlorat ALLT.

  • Medlem
  • 2016-09-09 18:12
Ursprungligen av Hffre:

Och detta anser du att en novis skulle klara av på något sätt eller att det är intuitivt och användarvänligt ?
När man med en iPhone enbart behöver ange sitt Apple-ID vid uppstart så sparas ALLTING i iCloud.
Jag har hört många argument från android användare hur överlägset det är jämfört mot iOS.
Och varje gång så skrattar jag åt dom när dom tappat telefonen och förlorat ALLT.

Nej

Vad bra

Android har sina fördelar och nackdelar precis som IOS

Däremot tycker jag att båda blir mer och mer lika för varje år som går

Android är inte så krångligt längre och IOS är inte så stängt längre heller

Vilket man gillar på gott och ont är helt personligt

  • Avstängd
  • 2016-09-09 18:36
Ursprungligen av PaO:

Nej

Vad bra

Android har sina fördelar och nackdelar precis som IOS

Däremot tycker jag att båda blir mer och mer lika för varje år som går

Android är inte så krångligt längre och IOS är inte så stängt längre heller

Vilket man gillar på gott och ont är helt personligt

Likväl så påstår du många gånger motsatsen i din predikan hur bra android är.
Android blir faktiskt bara krångligare och krångligare beroende på att fler och fler funktioner tillkommer.
Något som iOS också börjar drabbas av men inte i samma utsträckning.
Det ni påstår iOS vara "instängt" är i mina ögon användarvänligt.
En användare ska inte behöva tänka på varje liten detalj utan det ska bara fungera.

Ursprungligen av Hffre:

Likväl så påstår du många gånger motsatsen i din predikan hur bra android är.
Android blir faktiskt bara krångligare och krångligare beroende på att fler och fler funktioner tillkommer.
Något som iOS också börjar drabbas av men inte i samma utsträckning.
Det ni påstår iOS vara "instängt" är i mina ögon användarvänligt.
En användare ska inte behöva tänka på varje liten detalj utan det ska bara fungera.

Och det är just "det ska bara fungera" som är roten till problemet för många användare som vill och vågar ställa krav på produkterna. Apples "det ska bara fungera" är utifrån deras ramar om hur tekniken ska fungera och agera. Vill du göra på något annat sätt så är det bara too bad - don't use our products som gäller.

Jag tycker faktiskt inte att det är så användarvänligt att Apple tillåts diktera villkoren för hur enheterna används. I min värld så är det betydligt mer användarvänligt att ge mig som användare möjlighet att göra egna val. Dit hör t.ex att kunna sätta en egen standardwebbläsare och att ha möjlighet att installera vilken applikation jag vill, och inte bara de som Apple känner för att godkänna. Jag tycker också att det är betydligt mer användarvänligt att kunna plugga in min telefon direkt i datorns USB-port och kunna lägga till och ta bort vilka filer jag vill - precis som på en hårddisk. Varför ska jag vara tvungen att använda ett dåligt fungerande program som iTunes för att kunna få lägga in några videofiler i VLC på min telefon? Lika så tycker jag att det är betydligt mer användarvänligt om jag som användare är tvungen att lära mig av mina misstag, och om utvecklare är fria att utveckla utan att förhålla sig till strikta ramar och regler för vad ett multinationellt företag tycker är OK.

Nej, en användare ska inte behöva tänka på varenda detalj. Och det behöver inte en användare göra med varken iOS eller android. Skillnaden mellan de två är att användaren av den senare har betydligt större frihet att tänka på detaljerna OM denne vill. Annars fungerar båda operativsystemen i princip "out of the box", och kommer så att göra även framöver. Det är bara att Apple borde inse detta och ge frihet samtidigt som man behåller i huvudsak hela enkelheten som standard för de som så önskar.

För övrigt så varken hade eller har jag några problem att göra backup i android på det som är väsentligt. Bilderna återfinns i Google Photos (som för övrigt ger möjligheten att välja obegränsad lagringsutrymme utan kostnad), kontakter/kalender/anteckningar m.m synkroniseras till Googles moln och de flesta tillverkare har program för att backa upp övrigt så som SMS.

Och ja, jag är medveten om att jag låter väldigt mycket Pro-Google. Jag använder samtliga system (iOS, macOS, WIndows och Android). Apples system är i grunden bra, men begränsningarna måste diskuteras och de måste till stor del helt enkelt försvinna.

  • Avstängd
  • 2016-09-10 15:09
Ursprungligen av oldpeer:

Och det är just "det ska bara fungera" som är roten till problemet för många användare som vill och vågar ställa krav på produkterna. Apples "det ska bara fungera" är utifrån deras ramar om hur tekniken ska fungera och agera. Vill du göra på något annat sätt så är det bara too bad - don't use our products som gäller.

Jag tycker faktiskt inte att det är så användarvänligt att Apple tillåts diktera villkoren för hur enheterna används. I min värld så är det betydligt mer användarvänligt att ge mig som användare möjlighet att göra egna val. Dit hör t.ex att kunna sätta en egen standardwebbläsare och att ha möjlighet att installera vilken applikation jag vill, och inte bara de som Apple känner för att godkänna. Jag tycker också att det är betydligt mer användarvänligt att kunna plugga in min telefon direkt i datorns USB-port och kunna lägga till och ta bort vilka filer jag vill - precis som på en hårddisk. Varför ska jag vara tvungen att använda ett dåligt fungerande program som iTunes för att kunna få lägga in några videofiler i VLC på min telefon? Lika så tycker jag att det är betydligt mer användarvänligt om jag som användare är tvungen att lära mig av mina misstag, och om utvecklare är fria att utveckla utan att förhålla sig till strikta ramar och regler för vad ett multinationellt företag tycker är OK.

Nej, en användare ska inte behöva tänka på varenda detalj. Och det behöver inte en användare göra med varken iOS eller android. Skillnaden mellan de två är att användaren av den senare har betydligt större frihet att tänka på detaljerna OM denne vill. Annars fungerar båda operativsystemen i princip "out of the box", och kommer så att göra även framöver. Det är bara att Apple borde inse detta och ge frihet samtidigt som man behåller i huvudsak hela enkelheten som standard för de som så önskar.

För övrigt så varken hade eller har jag några problem att göra backup i android på det som är väsentligt. Bilderna återfinns i Google Photos (som för övrigt ger möjligheten att välja obegränsad lagringsutrymme utan kostnad), kontakter/kalender/anteckningar m.m synkroniseras till Googles moln och de flesta tillverkare har program för att backa upp övrigt så som SMS.

Och ja, jag är medveten om att jag låter väldigt mycket Pro-Google. Jag använder samtliga system (iOS, macOS, WIndows och Android). Apples system är i grunden bra, men begränsningarna måste diskuteras och de måste till stor del helt enkelt försvinna.

För det första så tycker jag att vi ska fastställa vad användarvänlighet verkligen är.
Enligt dig så verkar användarvänlighet vara likställd med anpassningsbar.
Detta är definitionen "Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt."

-Hur lätt det är att lära sig använda (eng. learnability) för en nybörjare
-Hur lätt det är att minnas hur man gjorde (eng. memorability): om man gör ett uppehåll och därefter börjar använda produkten igen, är det då lätt att komma man ihåg hur man gjorde?
-Hur många eller få fel som användarna gör.

Med andra ord en produkt eller programvara behöver inte vara anpassningsbar för att vara användarvänlig.

Du slår in bollen i öppet mål när du räknar upp enstaka punkter som iPhone och iOS är dåliga på.
Det är ingen som har påstått att iPhone och iOS är perfekta produkter utan alla har sina baksidor.
Android har också sina defekter men jag ser ingen ide med att räkna upp dom.

Sen så gör du felet att du utgår ifrån dina egna preferenser och önskemål.
Ingen hemlighet att många på detta forum är "superusers" , "nördar" "avancerade användare" eller vad du vill kalla det.
Som kräver mer av en produkt än vad gemene man gör men som ändock är nöjda med enkelheten med iOS.

Apple tillverkar inte iPhone eller iOS för den smala grupp som du tillhör utan för den stora massan.
Den stora massan vill inte att det ska vara enkelt och att Apple har redan tänkt till åt dom hur man ska jobba.
Något som nöjdheten hos kunderna är ett kvitto på att Apple gör i stort sett rätt.

Så att du och ett fåtal andra sitter och gnäller över hur mycket sämre iOS är på anpassningsbarheten ter sig löjligt.
Eftersom Apple aldrig kommer lyssna på er utan dom kommer fortsätta göra det dom tror den stora massan vill ha det.

Du tycker det är användarvänligt att kunna installera ett program varifrån du själv vill.
Tycker du också att det är användarvänligt att installera skadlig programvara?
Något som ökar markant när sunt förnuft får råda (något som varierar och saknas) och inga andra säkerhetskontroller.
Visst det har slunkit igenom Apples kontroller och men det är alla fall säkrare att installera från AppStore.

Nej begränsningarna i iOS ska och bör inte försvinna utan det är dom som gör att iOS är i grund och botten mer användarvänlig.

Ursprungligen av Hffre:

För det första så tycker jag att vi ska fastställa vad användarvänlighet verkligen är.
Enligt dig så verkar användarvänlighet vara likställd med anpassningsbar.
Detta är definitionen "Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt."

-Hur lätt det är att lära sig använda (eng. learnability) för en nybörjare
-Hur lätt det är att minnas hur man gjorde (eng. memorability): om man gör ett uppehåll och därefter börjar använda produkten igen, är det då lätt att komma man ihåg hur man gjorde?
-Hur många eller få fel som användarna gör.

Med andra ord en produkt eller programvara behöver inte vara anpassningsbar för att vara användarvänlig.

- Det är väldigt enkelt för en nybörjare att lära sig t.ex en Samsung Galaxy S7.
- Jag tror inte att någon har några nämnvärda problem att lära sig exempelvis ovan nämnda telefon i jämförelse med iPhone.
- Kan du påvisa att det begås fler misstag på en androidtelefon än en iPhone?

För övrigt så kan det ju vara så att för att uppnå definitionen "Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt" så krävs det att varje enskild användare får just använda programvaran på det sätt som man själv upplever är ett ändamålsenligt, effektivt och tillfredsställande sätt. Men absolut - jag förstår att du inte kan tänka i de banorna eftersom du har full fokus på att försvara de begränsningar som Apple inför, eftersom du tror att användaren inte kan hantera friheten.

Ursprungligen av Hffre:

Apple tillverkar inte iPhone eller iOS för den smala grupp som du tillhör utan för den stora massan. Den stora massan vill inte att det ska vara enkelt och att Apple har redan tänkt till åt dom hur man ska jobba. Något som nöjdheten hos kunderna är ett kvitto på att Apple gör i stort sett rätt.

Återigen att Apple har talat om för människor hur de ska jobba. Ser du verkligen inte problemet?

iOS har cirka 27 % av marknaden i fråga om mobile+tablet. Android har cirka 66 % av marknaden inom samma segment. Tittar du på premium-segmentet så har du säkert lite annorlunda siffror (vilket jag redan har konstaterat). Så redan där faller ju faktiskt ditt påstående om att nöjdheten hos kunderna är ett kvitto på att Apple gör i stort sett rätt. Det skulle också vara intressant att se en marknadsundersökning bland iOS-användare med frågor kring önskemål om ökad anpassningsbarhet. Jag tror nog att det skulle ge ett ganska tungt utfall i positiv riktning, även om flertalet ändå har sina orsaker till att de håller kvar vid iOS-enheterna.

Ursprungligen av Hffre:

Du tycker det är användarvänligt att kunna installera ett program varifrån du själv vill.
Tycker du också att det är användarvänligt att installera skadlig programvara?
Något som ökar markant när sunt förnuft får råda (något som varierar och saknas) och inga andra säkerhetskontroller.
Visst det har slunkit igenom Apples kontroller och men det är alla fall säkrare att installera från AppStore.

Ja, det är säkrare att installera från App Store än från okända källor. Med det följer också att du lämnar över makten till ett världsomfattande bolag att bestämma när, vad och vilka program som användarna får ta del av. Varför ska Apple diktera vilken information och vilka program Du som användare ska få ta del av och använda fritt? Det är som när Facebook anser sig inneha rätten att godtyckligt begränsa vilken information som får visas i det sociala nätverket.

Tycker du att Apple också borde införa samma begränsningar i macOS? Det vill säga att du enbart kan installera program från App Store och inte från "okända" källor?

Sunt förnuft och eget ansvarstagande har konsekvenser. Människor lär sig av sina misstag. Att använda ökad risk för skadlig programvara som argument för att låsa in konsumenter och låta stora företag diktera användningsområden är en otroligt farlig väg att gå. Vad är nästa begränsning? Ska vi tillåtas att tänka fritt över huvud taget, eller är det helt enkelt bättre att bilda expertgrupper inom varje område som kan styra och ställa exakt vad vi gör i vår vardag? Både tekniskt och socialt. Vi kan ju skada oss själva.

Ursprungligen av oldpeer:

- Det är väldigt enkelt för en nybörjare att lära sig t.ex en Samsung Galaxy S7.
- Jag tror inte att någon har några nämnvärda problem att lära sig exempelvis ovan nämnda telefon i jämförelse med iPhone.
- Kan du påvisa att det begås fler misstag på en androidtelefon än en iPhone?

För övrigt så kan det ju vara så att för att uppnå definitionen "Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt" så krävs det att varje enskild användare får just använda programvaran på det sätt som man själv upplever är ett ändamålsenligt, effektivt och tillfredsställande sätt. Men absolut - jag förstår att du inte kan tänka i de banorna eftersom du har full fokus på att försvara de begränsningar som Apple inför, eftersom du tror att användaren inte kan hantera friheten.

Återigen att Apple har talat om för människor hur de ska jobba. Ser du verkligen inte problemet?

iOS har cirka 27 % av marknaden i fråga om mobile+tablet. Android har cirka 66 % av marknaden inom samma segment. Tittar du på premium-segmentet så har du säkert lite annorlunda siffror (vilket jag redan har konstaterat). Så redan där faller ju faktiskt ditt påstående om att nöjdheten hos kunderna är ett kvitto på att Apple gör i stort sett rätt. Det skulle också vara intressant att se en marknadsundersökning bland iOS-användare med frågor kring önskemål om ökad anpassningsbarhet. Jag tror nog att det skulle ge ett ganska tungt utfall i positiv riktning, även om flertalet ändå har sina orsaker till att de håller kvar vid iOS-enheterna.

Ja, det är säkrare att installera från App Store än från okända källor. Med det följer också att du lämnar över makten till ett världsomfattande bolag att bestämma när, vad och vilka program som användarna får ta del av. Varför ska Apple diktera vilken information och vilka program Du som användare ska få ta del av och använda fritt? Det är som när Facebook anser sig inneha rätten att godtyckligt begränsa vilken information som får visas i det sociala nätverket.

Tycker du att Apple också borde införa samma begränsningar i macOS? Det vill säga att du enbart kan installera program från App Store och inte från "okända" källor?

Sunt förnuft och eget ansvarstagande har konsekvenser. Människor lär sig av sina misstag. Att använda ökad risk för skadlig programvara som argument för att låsa in konsumenter och låta stora företag diktera användningsområden är en otroligt farlig väg att gå. Vad är nästa begränsning? Ska vi tillåtas att tänka fritt över huvud taget, eller är det helt enkelt bättre att bilda expertgrupper inom varje område som kan styra och ställa exakt vad vi gör i vår vardag? Både tekniskt och socialt. Vi kan ju skada oss själva.

Oj vilket långt inlägg bara för att svara att du anser Android vara bättre än iOS och att Apple ska skämmas som låser in oss användare.

Apples operativsystem är mer intuitivt än Android och framför allt i Samsungs tappning. Kom in i 2000-talet nu. Vissa människor tycker kanske det är världens roligaste pryl att ställa in vibration i varje SMS-app de har på telefonen men personligen, och många med mig tycker det är väldigt skönt att gå in i inställningar, ljud och sedan dra en slider från höger till vänster för att aktivera vibration.

Du kan inte jämföra Android med iOS. Det är helt felaktigt men du är inte den första som gör det.

Android som grundsystem är möjligtvis världsledande men det är ju inte det folk använder. Folk använder Samsungs "Tizen-inspirerade"-variant eller något annat trams. Skulle tro att de som faktiskt använder vanilla Android är typ mindre än Symbian-användarna idag. Kom nu inte dragandes med "Android är Android" för det är bara inte sant. Android är möjligtvis lika uruselt rent minnesmässigt men det är långtifrån alla som har det lite mer enkla utseendet vanilla Android har med Material.

Nej AppStore är en dålig idé. Det är bevisat.

Gällande appar till Mac på AppStore och bara där. Tja ingen dum idé alls faktiskt.

  • Medlem
  • 2016-09-11 21:22
Ursprungligen av grenhall:

... Vissa människor tycker kanske det är världens roligaste pryl att ställa in vibration i varje SMS-app de har på telefonen men personligen, och många med mig tycker det är väldigt skönt att gå in i inställningar, ljud och sedan dra en slider från höger till vänster för att aktivera vibration. ...

Jag studsade till när jag såg det där! Detta eftersom jag har en Android med i det närmaste vaniljutförande och där kan man just bara ställa in att det ska vibrera vid samtal. Alla andra vibrationer får man styra via apparna, vilket inte i sig direkt har med Android att göra (annat än att systemet tillåter det). Däremot kan man i iOS ställa in alla möjliga vibrationer, dels finns det flera förval, dels kan man designa egna, vad gäller en lång rad inbyggda funktioner (där räknas också Twitter och Facebook!). Se dumpar.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-11 21:26
Ursprungligen av PaO:

Min telefon har följande backup
Inställningar och mail, meddelande och kalender mm synkas mellan olika enheter
Foto kopieras till min NAS i hemmet som jag har åtkomst utifrån
Viktiga filer tex S-note kopieras med till NAS
Offsite backup på NAS

Men det kanske är krångligt jämfört med ditt system

Mycket krångligt!
I iOS har jag allt i iCloud.

  • Avstängd
  • 2016-09-11 21:26
Ursprungligen av grenhall:

Oj vilket långt inlägg bara för att svara att du anser Android vara bättre än iOS och att Apple ska skämmas som låser in oss användare.

Apples operativsystem är mer intuitivt än Android och framför allt i Samsungs tappning. Kom in i 2000-talet nu. Vissa människor tycker kanske det är världens roligaste pryl att ställa in vibration i varje SMS-app de har på telefonen men personligen, och många med mig tycker det är väldigt skönt att gå in i inställningar, ljud och sedan dra en slider från höger till vänster för att aktivera vibration.

Du kan inte jämföra Android med iOS. Det är helt felaktigt men du är inte den första som gör det.

Android som grundsystem är möjligtvis världsledande men det är ju inte det folk använder. Folk använder Samsungs "Tizen-inspirerade"-variant eller något annat trams. Skulle tro att de som faktiskt använder vanilla Android är typ mindre än Symbian-användarna idag. Kom nu inte dragandes med "Android är Android" för det är bara inte sant. Android är möjligtvis lika uruselt rent minnesmässigt men det är långtifrån alla som har det lite mer enkla utseendet vanilla Android har med Material.

Nej AppStore är en dålig idé. Det är bevisat.

Gällande appar till Mac på AppStore och bara där. Tja ingen dum idé alls faktiskt.

Tack för att du svarade.
Har insett att vissa personer ska man bara undvika för dom tror att dom har alltid rätt i alla lägen

  • Medlem
  • 2016-09-11 21:36
Ursprungligen av zappee:

Mycket krångligt!
I iOS har jag allt i iCloud.

Gratulationer

Men jag slipper månadskostnad

  • Avstängd
  • 2016-09-11 21:41
Ursprungligen av PaO:

Gratulationer

Men jag slipper månadskostnad

Wow...du sparade hela 9:-....hur känns det?
Men förresten vad kostade dina två NAS:ar som du tar backup mot?
Du fick väl dom inte gratis?
Kan försvarandet av krånglighet te sig mer desperat och löjligt

  • Medlem
  • 2016-09-11 21:47
Ursprungligen av Hffre:

Wow...du sparade hela 9:-....hur känns det?
Men förresten vad kostade dina två NAS:ar som du tar backup mot?
Du fick väl dom inte gratis?
Kan försvarandet av krånglighet te sig mer desperat och löjligt

Då iCloud Drive bara har max 2TB så räcker inte det till ändå. IOS är bäst Android med Touchwiz är sämst

Bevaka tråden