Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud där jag vill ha det?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

För tredje gången ger jag mig nu på iPhone igen då jag tyvärr inte har nåt annat val via jobbet.
Frågorna jag har är jag säker på att de har ställts 100 gånger men jag får inget exakt svar nånstans så here we go...

1/ Är det så att när jag har ett headset inpluggat i denna eländiga 6s så kan jag inte få aviseringar för kalenderpåminnelser, mail, sms, Instagram, Facebook mm mm i högtalaren utan endast i mitt headset? Är det ens möjligt att det är så illa?

2/ Lite på samma tema. La mig igår kväll som vanligt med P3 dokumentär i öronen, via ovan nämnda headset. Larmet som vanligt ställt på 06:20. Ringde det imorse??? NÄÄ!!! Nu var det ren tur att min hustru skulle upp strax efter mig och jag vaknade av henne alarm. Vid senare test under dagen idag så får jag endast ut alarmsignalen i headsetet också när jag ställde om det. Är det lika illa här att jag inte kan få alarmljud i högtalaren för att jag har ett headset inpluggat?

Ledsen för min bitterhet men varje gång jag tvingas på en iPhone så tycker jag mig finna "features" som jag glömt mellan gångerna som helt sabbar allt trevligt med en telefon.
Tacksam om ni kan uppdatera min kunskap och berätta att det endast är min okunskap om IOS som gör att jag inte hittat inställningen för att förändra detta?

Senast redigerat 2016-08-22 15:40
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-08-22 15:52

Jag satt i mitt headset nu och larmet från väckarklockan kom från högtalarna. Jag ser ingen stans under ljudinställningar som jag skulle kunna justera det heller.

  • Medlem
  • 2016-08-22 16:36

Samma här som @andas - larmet från väckarklockan ska komma från högtalarna, även om hörlurar är inkopplade. Har du testat med omstart och återställning?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-22 19:34

Väckarklockan är ett undantag – den låter alltid i telefonen.
Ljud spelas upp i telefonen OM du inte har en ljudsladd inkopplad. Då kommer ljudet ut där.
Dock spelas vibreringar upp i mobilen oavsett. Du kan komponera egna vibrationssignaler.
Med BT-headset kan du ställa in vart allt ljud skall gå.

Annars tycker jag det är en simpel sak – vill jag ha ljud i lurarna så har jag de i öronen och sladden i. Annars kopplar jag loss lurarna och tar med mig mobilen.

Men misströsta inte, ryktet säger att nästa iPhone helt saknar hörlurskontakt.

  • Medlem
  • 2016-08-22 19:44

Sen finns det ett alternativ "ingen" under fliken ljud. Du kanske har råkat klicka något där.

Usch jag blir gråtfärdig. Hur jag än gör får jag inget alarmljud i luren när jag har headset inkopplat.
Har gjort en återställning med samma resultat som innan. Detta får jag väl leva med men, detta med där alla notifikationer hamnar kan jag inte leva med.
Tack för era svar men med tanke på att jag har i snitt 70 mail och ett 15 tal kalenderpåminnelser tillsammans med runt 5 timmars taltid varje dag så lär jag inte dra ur och stoppa i headsetet mellan varje samtal.
Detta skräp hamnar jämte min iPhone 5 i en låda och jag åker o köper mig en egen Android lur igen imorgon. Nytt rekord, jag härdade ut från fredag morgon till och med måndag. ?
Tack för era svar dock! ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-22 20:40
Ursprungligen av Fiddster:

Usch jag blir gråtfärdig. Hur jag än gör får jag inget alarmljud i luren när jag har headset inkopplat.
Har gjort en återställning med samma resultat som innan. Detta får jag väl leva med men, detta med där alla notifikationer hamnar kan jag inte leva med.
Tack för era svar men med tanke på att jag har i snitt 70 mail och ett 15 tal kalenderpåminnelser tillsammans med runt 5 timmars taltid varje dag så lär jag inte dra ur och stoppa i headsetet mellan varje samtal.
Detta skräp hamnar jämte min iPhone 5 i en låda och jag åker o köper mig en egen Android lur igen imorgon. Nytt rekord, jag härdade ut från fredag morgon till och med måndag. ?
Tack för era svar dock! ?

Funkar det inte att det brummar till vid notiser? Alarm ska låta i mobilen oavsett vad. Gör det inte det så är din mobil trasig/defekt.
Den där lådan, om den är gul med ett posthorn på, låter som en bra ide. Hur mycket får jag öka saldot på ditt bankkonto? (Givet att det inte är en 16GB).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-08-22 21:18

Hej, jag lånar tråden lite.
Har en 6s med senaste iOS och märkte häromdagen när jag tog kort jag inte har ljud vid bildtagning om det står på "kamera". Sätter jag det på "kvadrat" får jag ljud. Har väl alltid varit ljud vid bildtagning?
Tar jag serietagning så har jag ljud.
Är det någon inställning?

Ursprungligen av kievY:

Hej, jag lånar tråden lite.
Har en 6s med senaste iOS och märkte häromdagen när jag tog kort jag inte har ljud vid bildtagning om det står på "kamera". Sätter jag det på "kvadrat" får jag ljud. Har väl alltid varit ljud vid bildtagning?
Tar jag serietagning så har jag ljud.
Är det någon inställning?

Har du testat standardåtgärden hård omstart (håll in hem och stäng av-knappen tills äpplet visas)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-22 23:30
Ursprungligen av kievY:

Hej, jag lånar tråden lite.
Har en 6s med senaste iOS och märkte häromdagen när jag tog kort jag inte har ljud vid bildtagning om det står på "kamera". Sätter jag det på "kvadrat" får jag ljud. Har väl alltid varit ljud vid bildtagning?
Tar jag serietagning så har jag ljud.
Är det någon inställning?

Menar du ljud till Live Photos? Nej, det har inte alltid funnits, din telefon och 6S+ är de första som har det.
Kvadrat, det är filmläge (video).

Ursprungligen av reboot81:

Funkar det inte att det brummar till vid notiser? Alarm ska låta i mobilen oavsett vad. Gör det inte det så är din mobil trasig/defekt.
Den där lådan, om den är gul med ett posthorn på, låter som en bra ide. Hur mycket får jag öka saldot på ditt bankkonto? (Givet att det inte är en 16GB).

Hehe!
Tyvärr inte den lådan. Det skulle vara obra utifrån jobbperspektiv. Men i lådan jag snackar om ligger det en 4, en 5 och snart en 6s (64Gb för din kännedom @reboot81). 4an tror jag att jag pallade med i 2 veckor, 5an lika så, på sin höjd. 6s:en tog som sagt vad rekordet med 4 dagar knappt. Dom jävlarna kan ligga där och samla damm som avskräckande exempel på hur man inte ska göra en lur.

Kan dock medge att ungarna har en iPad 4 som funkar utmärkt till deras learning appar och spel och den har misshandlats bortom rimlighet och funkar kanon fortfarande sånär som på att batteriet börjar ha gjort sitt. Kunde Apple hållt sig till iPads hade jag varit nöjd men smaken är som baken!

Senast redigerat 2016-08-25 09:19
Ursprungligen av reboot81:

...Kvadrat, det är filmläge (video).

Nej, "kvadrat" är inte video, utan det är kvadratiska foton.

Ursprungligen av Fiddster:

Hehe!
Tyvärr inte den lådan. Det skulle vara obra utifrån jobbperspektiv. Men i lådan jag snackar om ligger det en 4, en 5 och snart en 6s (64Gb för din kännedom reboot81). 4an tror jag att jag pallade med i 2 veckor, 5an lika så, på sin höjd. 6s:en tog som sagt vad rekordet med 4 dagar knappt. Dom jävlarna kan ligga där och samla damm som avskräckande exempel på hur man inte ska göra en lur.

Kan dock medge att ungarna har en iPad 4 som funkar utmärkt till deras learning appar och spel och den har misshandlats bortom rimlighet och funkar kanon fortfarande sånär som på att batteriet börjar ha gjort sitt. Kunde Apple hållt sig till iPads hade jag varit nöjd men smaken är som baken!

PM:a mig om du vill bli av med någon av de äldre, typ 5:an. Har en dotter på väg in i mobilåldern.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-08-23 08:22
Ursprungligen av reboot81:

Menar du ljud till Live Photos? Nej, det har inte alltid funnits, din telefon och 6S+ är de första som har det.
Kvadrat, det är filmläge (video).

Så om jag har kameran inställd på foton dvs live photo så hör man inte slutarljudet? Då har jag inte tänkt på att det kan vara pga live photo.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-23 12:29

Pratar vi slutarljud??? Det är ju en annan sak mot "inte har ljud vid bildtagning". Istället för har kan man skriva avger, ger.

Kolla vippan uppe till vänster på mobilen. Är mobilen satt på ljudlös så låter den inte när du tar kort. Annars låter den för vanliga foton samt kvadratiska foton.

Senast redigerat 2016-08-23 21:18
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-08-25 08:14

Fel formulerat av mig, jag menar ljudet när man tar kort som telefon ska avge. Det finns inte hos mig om jag har telefonen på "kort", tar jag inställningen "kvadrat" så hör man ljudet. Telefonen inte i ljudlös.

Ursprungligen av kievY:

Fel formulerat av mig, jag menar ljudet när man tar kort som telefon ska avge. Det finns inte hos mig om jag har telefonen på "kort", tar jag inställningen "kvadrat" så hör man ljudet. Telefonen inte i ljudlös.

Du har ju en 6S, använder du Live Photo? I så fall får du inget "slutarljud" när du tar kortet (som egentligen är en liten film).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-08-25 16:21

Så som jag förstår det rätt bara för Live Photo är igång får jag inget slutarljud. Då är jag med. Tack.

1
Bevaka tråden