Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan krånglar på Mac mini

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har några Mac minis (2010) som efter uppdatering till OS X El Capitan 10.11.6, inte går att varken stänga av eller starta om.
Enda sättet att stänga av är att hålla inne ”på-knappen” på baksidan.
Irriterande och antagligen inte så bra i längden.

När jag väljer Stäng av... i Äpple-menyn försvinner skrivbordsikonerna och Finder-menyn.
Bakgrunden och dockan syns fortfarande och Finder är ”på” efts den lilla lampan lyser under ikonen i dockan.
I detta läge funkar det inte heller att starta om Finder via Tvångsavsluta (alt+cmd+esc).

Någon som har en lösning?

Jag har kontaktat Apple för ca en vecka sedan, men hittills har det inte kommit någon uppdatering.

Samma problem med annan användare? Testat att köra en combo-uppdatering?

Vad är en combo-uppdatering och hur går det till?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-15 21:35
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Vad är en combo-uppdatering och hur går det till?

Om du gör en sökning i forumet på combo så får du många vettiga träffar.

Nope. Sökte på combo och fick en hel del ovettiga träffar.
Har nu läst 5 olika trådar som inte gav någon som helst vettig info om combo-uppdatering.
Det är väl bättre om den/de som kommer med ett tips även talar om vad tipset innebär, eller bifogar en länk?!
Jag – och många andra – har inte tid att läsa igenom all konversation i flera trådar, ofta med många sidor, då 90% är ovidkommande.
Ibland har man tur att hitta rätt direkt, men denna gång: nada.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-08-15 21:56
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Nope. Sökte på combo och fick en hel del ovettiga träffar.
Har nu läst 5 olika trådar som inte gav någon som helst vettig info om combo-uppdatering.
Det är väl bättre om den/de som kommer med ett tips även talar om vad tipset innebär, eller bifogar en länk?!
Jag – och många andra – har inte tid att läsa igenom all konversation i flera trådar, ofta med många sidor, då 90% är ovidkommande.
Ibland har man tur att hitta rätt direkt, men denna gång: nada.

https://support.apple.com/kb/DL1885?viewlocal...

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Vad är en combo-uppdatering och hur går det till?

- En combo är en kombination av alla tidigare uppdateringar. Så 10.11.6 Combo innehåller allt från .1/.2/.3/.4/.5/.6-uppdateringarna.

Tipset är egentligen i grunden att installera senaste uppdateringen en gång till. Man kan ha tur, och just de systemfiler som ger dig problem, blir reparerade eller utbytta av uppdateringen.

Men om man nu ska installera om senaste uppdateringen, och man ska hoppas på att krånglande systemfiler ska bytas ut, så är det ju mycket större chans att detta ska hända om man väljer den stora combo-versionen av uppdateringen.

Tyvärr är det många här som verkar se combouppdateringen som någon slags universalfix som löser allt. Det är inte alls säkert att det hjälper, men det finns trådar där det har hjälpt vid konstiga problem.

- Något du också kan prova är att starta i "säkert läge". Då görs också en liten "städning" i systemet som med lite tur kan göra nytta. https://support.apple.com/sv-se/HT201262

- Jag rekommenderar dig också att prova Barbapappa_86:s första tips, att skapa en ny användare, för att se om beteendet är likadant där.

Senast redigerat 2016-08-15 22:32
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-16 11:44
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Nope. Sökte på combo och fick en hel del ovettiga träffar.
Har nu läst 5 olika trådar som inte gav någon som helst vettig info om combo-uppdatering.
Det är väl bättre om den/de som kommer med ett tips även talar om vad tipset innebär, eller bifogar en länk?!
Jag – och många andra – har inte tid att läsa igenom all konversation i flera trådar, ofta med många sidor, då 90% är ovidkommande.
Ibland har man tur att hitta rätt direkt, men denna gång: nada.

Njae, håller inte riktigt med dej. Du ber om hjälp och får svar som kan hjälpa dej. Att vi ska googla åt dej och/eller beskriva vad en combouppdatering är när du själv kan googla fram svaret, tycker inte jag är riktigt rätt. Att sedan @Jesper Olsson lägger ner tid på sin beskrivning är mycket lovvärt, men alla har inte den tiden/viljan att göra jobbet åt dej

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-16 12:14
Ursprungligen av kenjon:

Njae, håller inte riktigt med dej. Du ber om hjälp och får svar som kan hjälpa dej. Att vi ska googla åt dej och/eller beskriva vad en combouppdatering är när du själv kan googla fram svaret, tycker inte jag är riktigt rätt. Att sedan @Jesper Olsson lägger ner tid på sin beskrivning är mycket lovvärt, men alla har inte den tiden/viljan att göra jobbet åt dej

Det var svar på tal det Instämmer helt.

1
Bevaka tråden