iPad mini från Japan?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag är på väg mot Japan, ska vara där i tre veckor (!), och har kommit på den fantastiska idén att köpa en iPad mini att ha på listan. Min 5:a känns lagom i andra sammanhang men för liten för att surfa på resan och min ipad air känns för stor. Nu verkar det som att det kommer en ny version som jag troligtvis inte hinner köpa innan resan... Hur lång tid brukar det ta från event till butik?

Min backup-plan är att köpa den i Japan! Tänker en med SIM och skaffa ett kontant-kort där borta, ska vara borta 3 veckor.

Frågor som dyker upp:
- Är det regionslåst och vad innebär det isåfall för mig när jag kommer hem?
- Kan man surfa med deras lokala sim-kort, ibland finns det inte surf med på sådant? Någon som testat?
- Kan jag sen använda den med ett svenskt sim-kort?
- Hur funkar det med taxfree, får jag tillbaka momsen på flygplatsen eller hur funkar det?

Om ni ser andra varnings-lampor tändas i det här upplägget så får ni gärna uppmärksamma mig på det!

Japan och övriga världen är inte alltid kompatibla vad gäller mobiltelefoni. Exempelvis har de inte GSM. Alls. 3G/4G är bättre. Vet att vi hade med en 3G-telefon med UMTS/WCDMA (dvs samma som används i Sverige) vid ett besök i Japan för ett par år sedan för att ha som "nödtelefon" och för att kunna nås. Surfade gjorde vi emellertid på exvis hotellets wifi.

Är det verkligen mödan värt att joxa med kontantkort osv bara för 3 veckor? Det finns gott om wifi-hotspots.

http://www.japan-guide.com/e/e2223.html

Njae, jo.. nä det är det nog inte. Tänkte ha kartor och saker i den, inte alltid man vill leta upp ett wifi-spot för att kolla upp något ute på obygden. Men det är sant, kanske är överflödigt.

Men jag har ändå funderat på att ha med 3g den här gången för det blir så mycket smidigare även i Sverige. Men då återstår väl ungefär samma problem, att få surf in ett sim med surf i den.

Ursprungligen av klarabara:

...Nu verkar det som att det kommer en ny version som jag troligtvis inte hinner köpa innan resan...

Nja, det beror på vad du menar med "nu".

Jag tror att det dröjer minst en månad, kanske mer, innan den presenteras. Och sen ytterligare ett par veckor innan du faktiskt kan köpa den.

Ursprungligen av klarabara:

Njae, jo.. nä det är det nog inte. Tänkte ha kartor och saker i den, inte alltid man vill leta upp ett wifi-spot för att kolla upp något ute på obygden. Men det är sant, kanske är överflödigt.

Men jag har ändå funderat på att ha med 3g den här gången för det blir så mycket smidigare även i Sverige. Men då återstår väl ungefär samma problem, att få surf in ett sim med surf i den.

Skaffa en gps-app där man kan spara ner kartor i förväg för att använda offline.

Apple har endast en modell av ipad mini 4 cellular, så det är bara att köpa. Dock så kan dessa vara operatörslåsta om jag fattat det rätt.

Ursprungligen av skrotnisse92:

...kan dessa vara operatörslåsta om jag fattat det rätt.

Har du en källa till det?

I Sverige har det aldrig funnits operatörslåsta iPads, oavsett modell och generation. Kanske har det funnits i Japan, men jag tror inte att det är så nu.

"Nu" är snarare i mitten av september...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-10 16:57

Köp en liten fickrouter på plats. De kostar inte många kronor och kan vara förladdade med GB.... Då kan du köra kartor i din telefon. Och kör VoIP för samtal hem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du en källa till det?

I Sverige har det aldrig funnits operatörslåsta iPads, oavsett modell och generation. Kanske har det funnits i Japan, men jag tror inte att det är så nu.

Man kan köpa låsta på ebay från andra länder. Så jag antar att dom kan vara operatörslåsta i Japan. Men det är bara ett antagande då det bevisligen varierar i olika länder.

1
Bevaka tråden