Hur lång tid tar det innan betalningen registreras?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

har beställt en ny Powerbook 12" 1 Ghz från Applestore Education.

Betalade in i måndags och det har inte registrerats än?
Hur lång tid tar det?
Man vill ju inte ligga ute med 17000 hur länge som helst!!!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-19 18:41

Hur betalade du? Gjorde du betalning via internet-bank?
Har för mig att banker inte får tjuv-låna pengar i mer än max. tre dagar numera.
Internet-betalning skall i princip ta max 24 timmar, dvs senast nästa transaktionstillfälle som jag har för mig är kl.11 varje dag (dvs när bankerna balanserar sina konton).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Hur betalade du? Gjorde du betalning via internet-bank?
Har för mig att banker inte får tjuv-låna pengar i mer än max. tre dagar numera.
Internet-betalning skall i princip ta max 24 timmar, dvs senast nästa transaktionstillfälle som jag har för mig är kl.11 varje dag (dvs när bankerna balanserar sina konton).

Min morsa betalade via bankgiro över internet.
Man blir förbannad, det är inte kul att ligga ute med så mycket pengar

Ska man fortfarande betala till ett postgirokonto med betalningsmottagare ett-postkontor-i-Holland? Apple är så roliga. Det kan ta precis hur lång tid som helst innan dom märker att det kommit in pengar. Sist jag beställde på AppleStore fick jag faxa postkvittot som bevis...

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 13:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown

Hur lång tid tar det?

Jag hade faktiskt precis tänkt ställa samma fråga när jag hittade den här tråden. Betalade min PowerBook 3 dagar efter dig (den 16e) verkar det som. Du kan väl vara snäll och skriva när din betalning är mottagen så att jag vet när min bör bli det.

Bankgiro! Då tar det otroligt lång tid.
Se vidare mitt inlägg "Apple Store".
Jag annulerade min beställninh på grund av Apple Stores katastrofalt dåliga betalningsrutiner.

Det kommer att ta ungefär en månad innan du får tillbaks pengarna.

Tips: Annulera ordern och betala med kreditkort eller köp hos en återförsäljare.

Apple Store borde verkligen upplysa om att man ska betala med kreditkort och inte över bankgiro.

Thomas

Det tar alltså 10-15 bankdagar innan de registrerar eller får betalningen och alltså lika många dagar till innan man får tillbaks sina pengar om man annulerar ordern.

Thomas

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 15:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Magnusson
Det tar alltså 10-15 bankdagar innan de registrerar eller får betalningen och alltså lika många dagar till innan man får tillbaks sina pengar om man annulerar ordern.

Thomas

Usch; den här beställningen blir bara värre och värre…

Jag beställde min PowerBook 12" den 17 september (5 veckor och 1 dag sen - jag räknar) och den har fortfarande inte kommit förbi "Being reviewed". Nu måste jag alltså vänta i en vecka till innan de ens får pengarna!?

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 16:09
Citat:

Hur lång tid tar det?

Om du betalde med kreditkort så reserveras pengarna bara. Alltså försvinner ngr (2-3) dagar och dyker sen upp på ditt konto igen tills dagen innan leverans då pengarna dras på riktigt.
Det fick jag uppleva iallafall.

Nu är det 10 bankdagar och pengarna har fortfarande inte registrerats hos Apple.
Dom finns på deras konto det vet jag.
Har ringt till dom varenda eviga dag denna vecka och tjatat och t.om. faxat in kvittot på betalningen.

Nu säger dom att dom har skickat kvittot till deras finansavdelning och att vi ska höra av oss på tisdag då dom säkert har löst det.

Dom 1800:- som studentrabatten gav är knappt värda när man blir tvungen att svettas i flera veckor över 16555:- som är spårlöst försvunna.

Jag tänker aldrig mer beställa något från Apple Store utan kommer att ta från återförsäljare!

DÅLIG STIL, APPLE!

Applestore är verkligen lustiga, jag betalar med mitt Visakort hos dem, pengarna reserverades även för mig, och kommer tillbaka efter en vecka, och samma dag prylarna anländer med TNT var de ånyo dragna på mitt konto.
Ett tag gick jag och hoppades att de skulle glömma att dra andra gången:cool:

• Oregistrerad
  • 2003-10-29 17:48

Southtown; hur går det med din betalning? Har AppleStore tagit emot den än och i så fall hur gjorde du?

Citat:

Skrevs ursprungligen av KKJ
Southtown; hur går det med din betalning? Har AppleStore tagit emot den än och i så fall hur gjorde du?

Dom hade ju lovat att finansavdelning skulle ha undersökt saken i tisdags morse men självklart så hade dom inte det, utan dom skulle fixa det innan dom gick hem på kvällen.

Ringde en gång till strax innan 18 på tisdagskvällen och då satte Tony på Applestore in någon slags gruppchef och han trodde att allt skulle vara idag onsdag klockan tio.

Ringer idag klockan tio och får prata med Tony igen och självklart har inget hänt och han säger ska prata med gruppchefen och finansavdelningen och allting ska vara löst inom en halvtimme, eller en timme då han ska ringa mitt mobilnr och meddela mig.

12:45 då det har gått 1 timme och 45 minuter sen han "skulle" ha ringt mig ringer jag och är väldigt irriterad och får prata Anders på Applestore och han säger att nu när gruppchefen är inkopplad så ska det inte ta lång tid alls. Och då frågar jag: Hur lång tid är "inte lång tid alls? en timme eller en vecka ytterligare" och jag säger att det är väldigt dålig stil och blablabla och han håller med och säger att senast imorgon bör det vara åtgärdat.
Om det inte är åtgärdat imorgon så vet jag inte vad jag tar mig till!

JAG SKA ALDRIG MER HANDLA PÅ APPLESTORE!

Hmm....helt otroligt!! Jag hade varit så förbannad...! (jag blir förbannad bara jag läser det)

Finns det verkligen ingen annanstans som man kan få den där rabatten?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-29 20:21

Det är inte bara betalningarna som strular......gjorde nyligen min första AppleStore-beställning på deras svenska hemsida och fick orderbekräftelse med följande leveransardess:
Thomas CarlÃ?n
TjolÏ?holms byvõg 57
Fjõr�s
SE_SA 43033

Man funderar över om svenska apple har kunskap om att bokstäverna å,ä,ö och é existerar??.....jag känner mig inte speciellt lugn att min dator för 18000:- skall levereras enligt ovanstående ........

/tc

... och så ringde jag nyss och får prata med tony igen och han säger att det är pinsamt att säga att dom inte har åtgärdat detta och jag biter mig i läppen för att inte skrika ut något riktigt elakt.

Om en timme ska jag ringa tillbaka igen sa han för nu hade han sagt till på skarpen (hur många gånger har han inte gjort det?).

En timme hit och en timme dit

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 15:47
Citat:

Nu säger dom att dom har skickat kvittot till deras finansavdelning och att vi ska höra av oss på tisdag då dom säkert har löst det.

Jag har ett visst egenintresse i att hålla den här tråden levande - jag har själv precis skickat in mitt kvitto till Apple som har vidarebefordrat det till finansavdelningen - så jag frågar igen:

Hur går det med beställningen, Southtown? Har Apple tagit emot pengarna?

Jag har väntat över två veckor nu på att de ska hitta inbetalningen. Har faxat in bevis på att betalning är gjord, men inte mycket händer hos AppleStore. Pratade med en person där idag, som sa att det kommer att gå ut ett mail till alla drabbade med förklaring och besked på vad som händer. Förhoppningsvis skulle det gå ut idag, men än har inget dykt upp...

• Medlem
  • Alingsås
  • 2003-11-04 17:31

Jag beställde en iMac i Ons. förra veckan till mina föräldrar, i Lör. fick jag ett mail om att budfirman skulle höra av sig i början på veckan. I går förmiddag var den på plats. Otroligt snabbt jobbat och ett väldigt bra bemötande från Apple Store.

Hon rekomenderade oxså att man skulle betala via kort då det går snabbast så.

hoppas det går lika bra när jag beställer min 15" PB.

• Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-04 19:51

Jag gjorde min första beställning på AppleStore denna helg. Det har nu gått 2 arbetsdagar och jag väntar bara på en sån sketen sak som ett exemplar av Keynote. Inte alls samma summor som ni pratar om. Men min maggropskänsla var att jag skulle beställt från Macoteket i stället. Då hade jag haft mitt program idag.

Nu är min order fortfarande "Being Assembled". Hur jäkla svårt kan det vara att stoppa en kartong i en kartong och skicka? På sån här dålig och långsamma rutiner vinner man inga kunder. Fan, om jag hade beställt en stridsvagn från någon stridspitt i inre Utah hade säkert FedEx redan haft den hos tullen på Arlanda vid denna tid.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2003-11-04 21:26

Inte för att vara sån men två arbetsdagar ??!! Det är väl för guds skull inget att klaga över? Om de inte jobbar helger såg de din beställning i GÅR. Sen vet jag inte var de sänder paketen ifrån men det lär ju inte vara ifrån Sverige så du får nog ge dem nån dag till på sig innan det ska vara någorr att kunna klaga över.

jag beställde en ibook G4 den 25:e och har gått och väntat på inbetalninglapp eller något sen dess. idag blev jag less och ringde apples kundservice och fick kontonr osv, sen gick jag till banken och betalade. det här låter ju verkligen lovande, får hoppas att dom har skärpt sig nu och inte tappar bort mina pengar eller något.. :/

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 15:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av kybernetik
jag beställde en ibook G4 den 25:e och har gått och väntat på inbetalninglapp eller något sen dess. idag blev jag less och ringde apples kundservice och fick kontonr osv, sen gick jag till banken och betalade. det här låter ju verkligen lovande, får hoppas att dom har skärpt sig nu och inte tappar bort mina pengar eller något.. :/

Det där låter tyvärr oroande likt min beställning. Jag väntade dock en månad innan jag ringde dem och fick kontonummret. Betalade via bankgiro den 16 eller 17 oktober och har fortfarande inte fått någon som helst bekräftelse på att de fått pengarna. Nu sitter jag och väntar på att finansavdelningen ska kolla upp mitt kvitto.

Citat:

Skrevs ursprungligen av KKJ
Det där låter tyvärr oroande likt min beställning. Jag väntade dock en månad innan jag ringde dem och fick kontonummret. Betalade via bankgiro den 16 eller 17 oktober och har fortfarande inte fått någon som helst bekräftelse på att de fått pengarna. Nu sitter jag och väntar på att finansavdelningen ska kolla upp mitt kvitto.

ånej..
har du (eller någon annan) några tips på vad man kan göra, om något, för att undvika en sån situation?

Kontonumret skickas ut med beställningsbekräftelsen, men det är lätt att missa efter det hela ser ut som en vanlig bekräftelse på ordern, och sen kommer bankuppgifterna långt ner i mailet. Själv såg jag dem av en ren slump. Inte för att det hjälpte, väntar fortfarande...

har kollat igen och i mitt mail står det iallafall ingenting.
såhär står det på apples sida:
"Om du väljer att betala med check eller via elektronisk överföring eller postgiro, skickar vi en betalningsanmodan och levererar Produkterna när betalningen är mottagen."

Så här har det gått!

Igår Onsdag, ringer jag upp Apple Store för att se hur det har gått. Då säger en kille att allt är okej och betalningen är registrerad och jag blir glad och lägger på.

Fem minuter senare ringer samma kille till mig och säger att han hade fel för det saknades 1000:- på betalningen och jag blir förbannad och skriker (!) att ni har ju fått kvittot era idioter! Och då frågar killen om jag är säker på att vi betalade rätt belopp och jag säger att jag är bombsäker och som vanligt säger killen att han ska prata med finansavdelningen och att jag ska ringa tillbaka. Efter två tillbakaringningar inom 4 timmar har det fortfarande inte hänt något.

Då ringer jag till min farsa och berättar om eländet och han ber om numret och ringer och hotar med polisanmälning om inte fallet var löst innan 18:00 igår. Killen ringer upp farsan och säger att de kommer att släppa igenom beställningen även att de inte hittat några pengar. (EFTER 4 VECKOR!!!)

Klockan 4 i morse fick jag besked att produkten är levererad...

UPPROP! BOJKOTTA APPLESTORE!

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 21:59
Citat:

Så här har det gått!

Igår Onsdag, ringer jag upp Apple Store för att se hur det har gått. Då säger en kille att allt är okej och betalningen är registrerad och jag blir glad och lägger på.

[…]

UPPROP! BOJKOTTA APPLESTORE!

Det tog alltså lite mer än två veckor från att de skickade kvittot till finansavdelningen till att den levererades? Slutsats: min PowerBook kommer att levereras ca den 17 november - åtta veckor efter jag beställde den!

Jag är helt och hållet med på bojkotten.

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 22:03

Kanske inte i samma prisklass spm övriga inlägg, men jag beställde Panther den 21:e via internet. Den 28:e ringde jag och fick ett postgironr och en personlig kod. Samma dag satte jag in pengarna. Ringde igen efter ett par dagar och undrade vad som händer. Felet var banken och deras rutiner. Skall ringa i morgon igen och höra vad fan som händer. I min enfald tänkte jag spara en 7 mils resa för att hämta Panther. Som det är nu så hade jag gärna tagit den extra utgiften.

Jag tror inte att AppleStore är ute för att lura någon kund på pengar utan att dom helt enkelt inte har någon koll på någonting.

Varje gång jag och min farsa ringde så sa dom att "vi måste prata med finansavdelningen".
Sista gången vi ringde sa dom likadant och då sa vi att "vi skiter faktiskt i finansavdelningen, för det har ni sagt varenda eviga gång nu och vi vill ha detta löst nu"...

Vi skulle också få kompensation för allt strul...
Dom erbjöd sig att vi skulle få rabatt NÄSTA gång vi beställer, men eftersom det aldrig kommer att bli någon nästa gång så vägrade vi utan dom skulle skicka med "något program".
Jag bryr mig inte om det längre.

Bevaka tråden