Är det dumt att köpa på avbetalning?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Heej,

Funderar på att köpa ny dator på avbetalning. Inte gjort det förut och hört lite om att det kan bli dyrare så.
Har haft kreditkort tidigare och det blev väl en del avgifter och så där..

Har ni några tips kring detta eller erfarenheter att dela med er av så vore jag tacksam..

/Jess

• Avstängd
  • 2016-08-09 11:27

Ja det blir dyrare. Dels lägger dom på en uppläggningsavgift,en avi avgift och en procentsats.
Det beror lite på från vilken handlare du köper den ifrån.
Vissa har så att om man betalar inom ett visst antal månader är det räntefritt.

Ja det är dumt.

Det kan vara dumt, om man väljer en dyr avbetalning.

Men om man väljer en avbetalning utan räntor och avgifter, så är det väl inte så dumt.
(Det kan ju t.o.m bli billigare om man tar in i kalkylen att man investerar pengarna i något räntebärande under tiden.)

Om det är dumt eller ej, beror också mycket på hur ens övriga ekonomi ser ut.

Det blir dyrare i längden eftersom säljaren lånar ut pengar till dig.

Men om du inte har summan just nu kanske det är enda alternativet, och då måste du se till att hitta en bra avbetalningsplan och bestämma hur mycket du är beredd betala.

• Avstängd
  • 2016-08-09 13:29
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det blir dyrare i längden eftersom säljaren lånar ut pengar till dig.

Men om du inte har summan just nu kanske det är enda alternativet, och då måste du se till att hitta en bra avbetalningsplan och bestämma hur mycket du är beredd betala.

Oftast så är det ett låneinstitut som lånar ut pengarna t.e.x Klarna.
Säljaren får pengarna direkt vid köpet.

Ursprungligen av Hffre:

Oftast så är det ett låneinstitut som lånar ut pengarna t.e.x Klarna.
Säljaren får pengarna direkt vid köpet.

Men det blir fortfarande dyrare för köparen i längden.

Det var ju till och med fördelaktigt att ha avbetalning på mobiler en gång i tiden, av någon oklar anledning. Men det verkar ha ändrats.

Finns alternativ som är kostnadsfria för köparen, men de är ofta lösningar med snabb avbetalningstakt. Så det beror på hur lång tid du vill ha på dig att betala tillbaka.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Det var ju till och med fördelaktigt att ha avbetalning på mobiler en gång i tiden, av någon oklar anledning. Men det verkar ha ändrats.

Det var då operatörerna betalade en subvention då man band sitt abonnemang. Återförsäljaren fick en kickback på 100 - 2000:- som (ibland) användes för att sänka priset på telefonen.

Ursprungligen av Jess8955:

Funderar på att köpa ny dator på avbetalning. Inte gjort det förut och hört lite om att det kan bli dyrare så. Har haft kreditkort tidigare och det blev väl en del avgifter och så där..
Har ni några tips kring detta eller erfarenheter att dela med er av så vore jag tacksam..

Jag har nästan alltid mina datorer på avbetalning. Jag har alldeles nyss köpt en speldator från Inet genom en 12 månaders avbetalningsplan. Främst för att jag tycker att det är mycket bekvämare. De tips jag är att se till att det alltid är räntefritt, och att det enbart är fakturaavgift som debiteras utöver din ordinarie kostnad. Du ska aldrig betala ränta och höga avgifter - då är det bättre att du sparar ihop pengarna om du inte är i ett väldigt akut behov av en ny dator.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Det är fortfarande mer fördelaktigt att teckna bindningstid på 12 - 24 månader. Då subventioneras de flesta telefoner. Sedan finns det nu mer ett antal operatörer som låter dig teckna abonnemang utan bindningstid och kör telefonen på separat avbetalning, men det ger i regel inte någon subvention eftersom de inte kan få täckning för kostnaderna genom ditt abonnemang.

Tack

Tack för alla svar!
Har valt att inte köra på avbetalning utan spara ihop till kostnaden själv. Får ha tålamod

Min brorsas kompis sa nåt om att se över mina gamla krediter och "samla dom" för att spara snabbare.. Googlat det lite och hittad den här sidan https://advisa.se/samla-lan/ som verkar bra eftersom man får jämföra flera...
Låter ju nästan för bra för att va sant eller fungerar det?

/Jess

Tack för alla svar!
Har valt att inte köra på avbetalning utan spara ihop till kostnaden själv. Får ha tålamod

Min brorsas kompis sa nåt om att se över mina gamla krediter och "samla dom" för att spara snabbare.. Googlat det lite och hittad den här sidan https://advisa.se/samla-lan/ som verkar bra eftersom man får jämföra flera...

/Jess

Sanningen är den att låntagare alltid finansierar allt för kreditinstituten. Blir man kund hos Advisa så tjänar de pengar på dig.

Ursprungligen av oldpeer:

Jag har nästan alltid mina datorer på avbetalning. Jag har alldeles nyss köpt en speldator från Inet genom en 12 månaders avbetalningsplan. Främst för att jag tycker att det är mycket bekvämare. De tips jag är att se till att det alltid är räntefritt, och att det enbart är fakturaavgift som debiteras utöver din ordinarie kostnad. Du ska aldrig betala ränta och höga avgifter - då är det bättre att du sparar ihop pengarna om du inte är i ett väldigt akut behov av en ny dator.

Det är fortfarande mer fördelaktigt att teckna bindningstid på 12 - 24 månader. Då subventioneras de flesta telefoner. Sedan finns det nu mer ett antal operatörer som låter dig teckna abonnemang utan bindningstid och kör telefonen på separat avbetalning, men det ger i regel inte någon subvention eftersom de inte kan få täckning för kostnaderna genom ditt abonnemang.

Tyvärr är subventionerna försvinnande små idag.. Handlar ofta om några hundralappar vid 12 månader, och lite till vid 24.

Tack för alla svar!

/Jess

Är det inga enorma belopp så ta dem i tur och ordning.
Ett alternativ som oftast står sig förbannat bra är att snacka med sin bank. Att redogöra för banken att "Jag har det här sju olika skulderna, jag vill lägga dem i ett lån, hos er, som gör att jag kan beta av det snabbt"
Sedan får man ju visa att man vill bli av med dem snabbt - så man inte i nästa andetag säger att man tänkt
sig betala av det hela på sju år....

Jag är 49 år, har bara lån till CSN. Känns underbart - alla pengar (nästan) jag tjänar - är mina .....

Att ta en dator för säg 15 000 på avbetalning är väl ett avvägande.

Vill jag ha datorn idag? Kan jag vänta och istället spara ihop det?
Vad blir månadskostnaden? Vad blir totala priset? Har jag några speciella villkor?
Kanske har man en betalningsfri månad per år? Hur "låst" blir jag i tre år? Jag kanske vill ha ngt annat
om ETT år? Vad händer då?
En bra affär kanske datorn för 15 000 kostar dig 16000 at betala på i tre år, en dålig affär 27 000 ....
Det du kan vara VÄLDIGT säker på är att om du sätter din namnunderskrift på ett AVTAL så
kan det vara fullkomligt omöjligt komma ur det.

En nackdel med alla dessa företag med fina namn är att en del verkar ha som idé att haverera
och alla skulder köps av ngt annat bolag, som sedan ändrar saker (räntor etc)....

Min förra bil t ex, där fick man nya fakturor tre ggr under fem år!

De tips jag är att se till att det alltid är räntefritt, och att det enbart är fakturaavgift som debiteras utöver din ordinarie kostnad. Du ska aldrig betala ränta och höga avgifter

Fakturaavgiften är ofta oskäligt hög pga av att den är den de skall tjäna pengarna på när de marknadsför sina avbetalningar som räntefria. Tänk också på att ränta är avdragsgillt, fakturaavgift är inte det.

En dator kostar inte så våldsamt mycket pengar. Inte som ett hus eller en bil. De flesta kan nog spara ihop till den under en rimlig tidsrymd och sen betala datorn kontant. Om man inte klarar det så skall man inte låsa upp sig på någon avbetalning heller.

Att köpa på avbetalning är lite att inteckna framtiden. Det är bättre att spara ihop till en dator istället för att handla på kredit. Det stärker karaktären på något sätt. I detta konsumtionssamhälle där man siktar på evig tillväxt så är det helt enkelt inte hållbart. Det är därför sådana avarter som "köp nu, betala om 3 månader" eller köp nu och betala av skulden på 12 månader, räntefritt. Sådana erbjudande kommer ofta i januariamånad då man är som fattigast.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tyvärr är subventionerna försvinnande små idag.. Handlar ofta om några hundralappar vid 12 månader, och lite till vid 24.

Det är ofta en fördel att ha lite koll på vad man pratar om innan man yttrar sig.

En Samsung Galaxy S7 Edge har idag ett normalpris på 7 990 kronor (då tar jag inte hänsyn till tillfälliga prissänkningar, och jag tittar på seriösa handlare som inte gråimporterar). Hos Telia får du telefonen för 4 560 kronor om du samtidigt tecknar ett abonnemang med bindningstid på 24 månader. Det ger en total rabatt på 3 430 kronor. Det är lite mer än dina "och lite till vid 24". Andra operatörer har liknande subventioner.

Jag tar inte med Apples iPhone i beräkning på grund av att telefonen är för gammal för att vara värd att köpa idag.

Ursprungligen av Sir N.:

Fakturaavgiften är ofta oskäligt hög pga av att den är den de skall tjäna pengarna på när de marknadsför sina avbetalningar som räntefria. Tänk också på att ränta är avdragsgillt, fakturaavgift är inte det.

En dator kostar inte så våldsamt mycket pengar. Inte som ett hus eller en bil. De flesta kan nog spara ihop till den under en rimlig tidsrymd och sen betala datorn kontant. Om man inte klarar det så skall man inte låsa upp sig på någon avbetalning heller.

Hela räntan är inte avdragsgill.

Ja, det må så vara att fakturaavgiften är oskäligt hög. Å andra sidan stör det mig inte att jag betala 29 kronor per månad i fakturaavgift. Det är totalt 348 kronor på under hela det år som jag ska betala hela köpesumman. Motsvarande ett halvt spel på årsbasis, eller en kopp kaffe per månad om man nu vill jämföra det med något. Det är inte något att tjafsa om.

Jag betalar via Klarna.

Ursprungligen av darkshippo:

Att köpa på avbetalning är lite att inteckna framtiden. Det är bättre att spara ihop till en dator istället för att handla på kredit. Det stärker karaktären på något sätt. I detta konsumtionssamhälle där man siktar på evig tillväxt så är det helt enkelt inte hållbart. Det är därför sådana avarter som "köp nu, betala om 3 månader" eller köp nu och betala av skulden på 12 månader, räntefritt. Sådana erbjudande kommer ofta i januariamånad då man är som fattigast.

Uhm. Många teknikbutiker, bokbutiker etc har "Köp nu, betala om tre månader" över sommarmånaderna, men även före vinterns högtidsdagar. Att betala av på 12 månader räntefritt förekommer året runt hos bland annat Inet. Så din teori om att det oftast kommer kring januari är bara felaktig. Återigen; bra om människor ordnar sina fakta innan de yttrar sig.

Ex. från Apple

10 000 kr
Lånebelopp
Lånebelopp 10 000 kr
24 månader räntefritt
Kampanjavgift 495 kr Aviavgift 45 kr/mån
Totalt att återbetala 11 575 kr
Månadskostnad: 417 kr exklusive administrationsavgift

Mediamark däremot säger ju helt ränte & kosntadsfritt i 10 månader i sin reklam
finns det någon hake ?

Edit:
Mediamarkt verkar ha kampanj nu

Citat:

Nystart med just nu helt räntefri delbetalning i 10 månader! 🙌 0 kr ränta och 0 kr avgift på hela sortimentet när du handlar för minst 3000 kr!

• Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-08-09 21:25
Ursprungligen av disktant:

Ex. från Apple

10 000 kr
Lånebelopp
Lånebelopp 10 000 kr
24 månader räntefritt
Kampanjavgift 495 kr Aviavgift 45 kr/mån
Totalt att återbetala 11 575 kr
Månadskostnad: 417 kr exklusive administrationsavgift

Mediamark däremot säger ju helt ränte & kosntadsfritt i 10 månader i sin reklam
finns det någon hake ?

En stor hake att köpa där är du inte kan konfigurera din dator som du vill ha den. Det som finns på hyllan är det som är till salu.

Det är ofta en fördel att ha lite koll på vad man pratar om innan man yttrar sig.

En Samsung Galaxy S7 Edge har idag ett normalpris på 7 990 kronor (då tar jag inte hänsyn till tillfälliga prissänkningar, och jag tittar på seriösa handlare som inte gråimporterar). Hos Telia får du telefonen för 4 560 kronor om du samtidigt tecknar ett abonnemang med bindningstid på 24 månader. Det ger en total rabatt på 3 430 kronor. Det är lite mer än dina "och lite till vid 24". Andra operatörer har liknande subventioner.

Jag tar inte med Apples iPhone i beräkning på grund av att telefonen är för gammal för att vara värd att köpa idag.

Du får gärna länka till ditt exempel, skulle tro att det handlar om förhöjd månadsavgift. Inte rabatt.. Blir förvånad om Telia börjat med subventioner på flera tusen igen.

Lägg till en länk med priserna så kollar vi!

Ursprungligen av reboot81:

Sanningen är den att låntagare alltid finansierar allt för kreditinstituten. Blir man kund hos Advisa så tjänar de pengar på dig.

Ringde precis Advisa och frågade om detta. Det är bankerna som betalar dem eftersom banken får en ny kund och att advisa låter bankerna tävla om mig som kund vilket gör att räntorna blir så låga som möjligt. Sa att jag skulle fundera lite till men lät ju som ett bra sätt att få så låg månads kostnad som möjligt

/

Jess

• Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-10 09:52

Frågan är svår att svara på, även om flera gjort vettiga försök. Det handlar till slut om din egen situation och hur hela din ekonomiska situation ser ut. Om jag inte missat någon rad ovan(vilket jag kan ha gjort) så ska man också väga in avkastningen på det egna kapitalet när man gör en korrekt kalkyl. Säg att du har 15000 i en fond. Vilken avkastning ger det om du låter pengarna ligga kvar där och istället köper en dator på avbetalning? Nu verkade du inte ha ett eget kapital för tillfället. Men säg att du sparar ihop 15000 då bör du bedöma avkastningen på dessa pengar och göra kalkylen med det inberäknat. Dessutom kan det vara bra att ha 15000 i reservkapital om något händer. Det innebär dock inte att man 1. Köper en dator på avbetalning. 2. Inser att man har 15000 kvar och köper världens häftigaste högtalare(eller insett valfri pryl...)

För egen del brukar jag följa en (eller är det två?) gyllene regel. Om produkten/tjänsten är av sådant slag att den nyttjas under en längre tid, typ 2 eller fler år, då kan jag ta det på avbetalning även om jag skulle kunna betala kontant. Självklart får det ju inte vara en hög ränta osv, det ska vara en bra "deal". Därefter anpassar jag avbetalningen efter produktens livslängd. Om jag avser att behålla en dator i minst tre år så tar jag avbetalningen på 2 eller tre år, inte mer. Man får inte hamna i ett läge där avbetalningar sträcker sig längre än produktens livslängd. Då kan man få rejäla problem.

Du får gärna länka till ditt exempel, skulle tro att det handlar om förhöjd månadsavgift. Inte rabatt.. Blir förvånad om Telia börjat med subventioner på flera tusen igen.

Det var inte så svårt att hitta för S7 eller S7 Edge.
Telia tar ju igen lite på abonnemanget jämfört med Tele2 t.ex. men det blir ändå lägre pris totalt sett.

Jag köper alltid kontant oavsett, vägrar avbetalningar eller bindande abonnemang.

Ursprungligen av keptang:

Det var inte så svårt att hitta för S7 eller S7 Edge.
Telia tar ju igen lite på abonnemanget jämfört med Tele2 t.ex. men det blir ändå lägre pris totalt sett.

Jag köper alltid kontant oavsett, vägrar avbetalningar eller bindande abonnemang.

Ja man får en subvention, men jag har svårt att se att den ligger över 3000:-, rent historiskt har subventionerna varit väldigt höga men idag är de låga.

Kan inte öppna dina länkar, vad hamnade subventionen på där? Om man räknar bort de förhöjda månadsavgifterna?

Ja man får en subvention, men jag har svårt att se att den ligger över 3000:-, rent historiskt har subventionerna varit väldigt höga men idag är de låga.

Kan inte öppna dina länkar, vad hamnade subventionen på där? Om man räknar bort de förhöjda månadsavgifterna?

Inga förhöjda månadsavgifter, du kan betala telefonen direkt, 2-3500 kanske, har inte jämfört.

Länkarna funkar utmärkt.

Ursprungligen av The Cat:

En stor hake att köpa där är du inte kan konfigurera din dator som du vill ha den. Det som finns på hyllan är det som är till salu.

Vet inte hur det är idag, men för 2 är sedan sålde jag på MM allt som fanns att knåpa ihop på Apples hemsida, inte ovanligt att kunder ville ha mer RAM eller vassare CPU. Sålde dock aldrig någon MP...

• Avstängd
  • 2016-08-10 14:57
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men det blir fortfarande dyrare för köparen i längden.

Påstod inget annat heller utan det var det fetstilta jag kommenterade

Du kan själv gå in på Telias webbplats och titta. Du hittar allt där. Det handlar inte om en förhöjd månadsavgift i det läget. Och nej, det är inget som Telia har "börjat med .. på flera tusen igen". De har helt enkelt inte slutat med det.

Du kan själv gå in på Telias webbplats och titta. Du hittar allt där. Det handlar inte om en förhöjd månadsavgift i det läget. Och nej, det är inget som Telia har "börjat med .. på flera tusen igen". De har helt enkelt inte slutat med det.

Hehe du har en härlig attityd..

Telia har höjt subventionerna igen, har jobbat som ÅF i 10+ år och under de sista åren gick subventionerna ner ordentligt (Då den förhöjda månadsavgiften tog fart). Tele2 har t.ex. helt slutat med den.

Nu har Telia höjt dem igen , och precis som du säger så erbjuder de riktigt bra subventioner (igen). Kanske för att telefonerna blir dyrare och dyrare?

Bevaka tråden