Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tusan är det som tar upp plats i min MacBook Air?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har utrymmesproblem i min dator, över 100GB av totalt 128 står som övrigt, men när jag scannar datorns hårddisk efter stora filer så är det bara under 6 GB där, Dropbox tar ytterligare 6. Hur ser jag vad som är utrymmestjuven?

Kan tillägga att jag använder iCloud så mycket det går.

Se bifogad skärmdump.

  • Avstängd
  • 2016-08-09 11:28

Har du Time Machine påslaget men inte anslutit hårddisken/nätverksdisken den gör backup mot på länge så ser det ut sådär.
Men in praktiken är det ingen fara för behövs utrymmet tar OS X bort dom äldsta backuperna.

Du kan använda diskverktyg som Disk Sensei för att lättare överblicka din disk:

https://www.cindori.org/software/disksensei/

http://www.99mac.se/artikel/6967-disk-sensei-...

Ursprungligen av Hffre:

Har du Time Machine påslaget men inte anslutit hårddisken/nätverksdisken den gör backup mot på länge så ser det ut sådär.
Men in praktiken är det ingen fara för behövs utrymmet tar OS X bort dom äldsta backuperna.

TM är avstängt på denna dator.

Gjorde en storlekssökning enligt tips i en av länkarna ovan (via Finder) och kunde då konstatera att min hemmapp innehöll 74GB varav bilder tog mest utrymme. Jag trodde att lagringen optimerades när man valt iCloud, men det visade sig att alla bilder jag hade i molnet som hamnat där via min privata MacBook (Airen är en jobbdator) också laddades ner till denna dator. Detta förklarar också varför mitt 4G-bredband på landet hade förbrukat så mycket data när den låg och laddade ner bilder i bakgrunden.

Nu har jag stängt iCloudsynkningen av bilder helt och raderat alla bilder som låg lokalt och då ser det bättre ut!
Hoppas man i Sierra kan välja var bilderna skall lagras när det är dags att uppgradera!
Verkar så om jag kollar under inställningar i Bilder där det finns ett alternativ som heter "Hämta original till datorn" i Sierra som jag har en beta på i den privata datorn.

1
Bevaka tråden