Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple: Ipad Pro är en fullfjädrad dator

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples senaste reklamfilm om Ipad Pro frågar sig vad som är en dator? Videoklippet presenterar sedan plattan som ett fullvärdigt alternativ till bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Till 99%, den sista procenten får jag väl gråta över då.
Sedan tillkommer ju 15% grejer som man inte kan göra med en vanlig dator.

Jag håller inte på med feta RAW-filer, editerar timtals med film eller bygger 3D-modeer i Maya eller så..

En iPad pro med Pennan och tangentbord är nog min nästa iMac.

  • Medlem
  • 2016-08-02 14:24

"Fullvärdigt"? Det beror helt på vilka behov man har. För en del har den säkert "för många" möjligheter, för andra för få.

Täcker inte mina behov på långa vägar. Inte än så länge i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-02 14:47

När Smart Keyboard finns med svensk layout kan vi börja diskutera det.

Jag är skeptisk.
Det har jag varit ända sedan Jobs presenterade paddan och beslutet att man inte kan köra riktiga OS X på den. Och med konkurrenternas alternativ blir jag även mer osäker på detta beslut – Men det är ju många som säger att man måste skilja på en padda och en "riktig" dator.
Men visst, jag använder min iPad flera gånger i veckan, och snart blir det iPad Pro med penna. Men jag kommer sannolikt aldrig kunna ersätta OS X med iOS.

Ursprungligen av finwe:

När Smart Keyboard finns med svensk layout kan vi börja diskutera det.

Det finns andra alternativ, t.ex från Logitech, som har svensk layout.

Eller måste tangentbordet vara från Apple för att det ska räknas? Motivera gärna detta i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-02 16:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns andra alternativ, t.ex från Logitech, som har svensk layout.

Eller måste tangentbordet vara från Apple för att det ska räknas? Motivera gärna detta i så fall.

Det var väl en iPad Pro och en smart keyboard i reklamen?

Jag har gått och väntat på svensk layout sedan lanseringen. Detta av den enkla anledningen att det är just det tangentbordet jag själv vill ha.

Istället för att utkräva en motivering kan du väl själv motivera varför jag ska lägga mina 1500-1800 kr på ett annat tangentbord kanske har jag missat något?

Ursprungligen av finwe:

...kan du väl själv motivera varför jag ska lägga mina 1500-1800 kr på ett annat tangentbord kanske har jag missat något?

Jag tycker att det är lite märklig logik...

Du säger:
"När Smart Keyboard finns med svensk layout kan vi börja diskutera det."

"det" = huruvida iPad Pro är en fullfjädrad dator.

Men det finns ju andra tangentbord.
Och då undrar jag:
Vad är det (i dina ögon) som gör att iPaden kan ses som en fullfjädrad dator med Apple-tangentbordet, men inte med Logitech-tangentbordet?

Eller har jag missuppfattat vad du menade med "det"?

Senast redigerat 2016-08-03 06:59

Det är väl bara göra en koll på vad man själv håller på med i "datorväg" och se vad man kan fixa med en iPad?
Varför göra det svårare än så? Så funkar det ju med allt annat?
Jaha, Ny bil...ny eller beg? Volvo? Skåpbil eller en pytteliten? Dragkrok eller inte?

Som vanligt i de här diskussionerna (som pågått sedan iPad kom) så finns det en del som
anser att "riktiga män är män med skägg" som kör 30-tumsskärmar hela dagarna, knäcker
ihop Pixarfilmer på en eftermiddag. De skruvar i nätverkskort hela dagarna och klappar sig själva
i ryggen och anser att just deras datande är normen som alla andra skall följa.
En iPad vettu, ja det är ju för småbarn som vill spela CandyCrush...

Själv har jag med ökad ålder insett att nästan allt fixas med en iPad.
frågan är om jag kan lösa scanningen med min scanner direkt till iPaden? Annars får jag hitta ngn lösning på det.
Typ köra jobbets feta kopieringsmaskin som kan maila PDF:er till en.

Men just det här att just DITT pillande gör att hela konceptet kan sågas är fruktansvärt jobbigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-02 18:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tycker att det är lite märklig logik...

Du säger:
"När Smart Keyboard finns med svensk layout kan vi börja diskutera det."

"det" = huruvida iPad Pro är en fullfjädrad dator.

Men det finns ju andra tangentbord.
Och då undrar jag:
Vad är det (i dina ögon) som gör att iPaden kan ses som en fullfjädrad dator med Apple-tangentbordet, men inte med Logitech-tangentbordet?

Reklamfilmen tar visuellt upp iPad Pro samt Apples egna tangentbord som en ersättare till datorn. Jag håller inte med om påståendet för egen del (förrän svensk layout finns), då jag vill ha just det tangentbordet.

Det finns väl ett generellt och ett personligt bruksperspektiv, där jag utgår i från mitt personliga bruk.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-08-02 19:56
Ursprungligen av Sixten:

Det är väl bara göra en koll på vad man själv håller på med i "datorväg" och se vad man kan fixa med en iPad?
Varför göra det svårare än så? Så funkar det ju med allt annat?
Jaha, Ny bil...ny eller beg? Volvo? Skåpbil eller en pytteliten? Dragkrok eller inte?

Som vanligt i de här diskussionerna (som pågått sedan iPad kom) så finns det en del som
anser att "riktiga män är män med skägg" som kör 30-tumsskärmar hela dagarna, knäcker
ihop Pixarfilmer på en eftermiddag. De skruvar i nätverkskort hela dagarna och klappar sig själva
i ryggen och anser att just deras datande är normen som alla andra skall följa.
En iPad vettu, ja det är ju för småbarn som vill spela CandyCrush...

Själv har jag med ökad ålder insett att nästan allt fixas med en iPad.
frågan är om jag kan lösa scanningen med min scanner direkt till iPaden? Annars får jag hitta ngn lösning på det.
Typ köra jobbets feta kopieringsmaskin som kan maila PDF:er till en.

Men just det här att just DITT pillande gör att hela konceptet kan sågas är fruktansvärt jobbigt.

Jag gillar den här, räcker fullgott till mina "scanningsbehov".

Scanner Pro 7 - Document and receipt PDF scanner with OCR av Readdle
https://appsto.re/se/lva5t.i

Ursprungligen av finwe:

När Smart Keyboard finns med svensk layout kan vi börja diskutera det.

Nu finns Smart Keyboard med svensk layout om du vill..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-03 07:08
Ursprungligen av systra:

Nu finns Smart Keyboard med svensk layout om du vill..

Tack för tipset, det var glada nyheter!

För mig är iPad en komplement till dator. iPad kan inte ersätta datorn. När jag jobbar med texter, vill jag ha musen så jag snabbt och effektivt kan redigera några stavfel, lägga till ord. Det tar för lång tid med touch, då fingret är för grovt, trots att jag har smala fingrar, dessutom är träffsäkerheten för låg pga fingret. Dessutom använder jag InDesign som endast finns i Mac OS X (eller macOS som det i framtiden skall heta). Visst kanske det en dag kommer ett layoutprogram i iOS, men finger problematiken är fortfarande ett problem. Man kan säkert använda pennan vid iPad Pro, men varje gång man skall redigera skall man plocka upp pennan rikta den rätt och markera – det är också tidsödande. Pennan ser jag som en komplement till fingret och musen – inte ersättare.

För andra människor kan jag förstå att iPad:en kan ersätta datorn (beroende på vad vad man gör med dator/iPad)

Edit: Skall den vara en fullvärdig ersättare till dator för mig, måste stödet till musen finnas i iOS till att sätta markören på rätt ställe snabbt och precis som i mac os x. För min del behöver stödet endast vara kopplat till textfält, ej övriga ställen – musen skall ej ersätta fingret utan vara en komplement till fingret för att öka arbetsflödet (-tempot) vid textredigeringar. Idag använder jag iPad till många saker utom redigering av texter.

Senast redigerat 2016-08-03 17:47
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-08-03 09:49
Ursprungligen av Sixten:

Det är väl bara göra en koll på vad man själv håller på med i "datorväg" och se vad man kan fixa med en iPad?
Varför göra det svårare än så? Så funkar det ju med allt annat?
Jaha, Ny bil...ny eller beg? Volvo? Skåpbil eller en pytteliten? Dragkrok eller inte?

Som vanligt i de här diskussionerna (som pågått sedan iPad kom) så finns det en del som
anser att "riktiga män är män med skägg" som kör 30-tumsskärmar hela dagarna, knäcker
ihop Pixarfilmer på en eftermiddag. De skruvar i nätverkskort hela dagarna och klappar sig själva
i ryggen och anser att just deras datande är normen som alla andra skall följa.
En iPad vettu, ja det är ju för småbarn som vill spela CandyCrush...

Själv har jag med ökad ålder insett att nästan allt fixas med en iPad.
frågan är om jag kan lösa scanningen med min scanner direkt till iPaden? Annars får jag hitta ngn lösning på det.
Typ köra jobbets feta kopieringsmaskin som kan maila PDF:er till en.

Men just det här att just DITT pillande gör att hela konceptet kan sågas är fruktansvärt jobbigt.

Själv gör jag det mesta skannandet med Scannable (från de som gör Evernote), men beror ju på om man tänker skanna in hela böcker, eller enskilda recept/kvitton, som jag mestadels gör.

Finwe: När Smart Keyboard finns med svensk layout kan vi börja diskutera det.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.662877/apple-...

javisst, nu snackar vi eller?

EDIT: Ser att andra hann före...

Ursprungligen av andas:

Själv gör jag det mesta skannandet med Scannable (från de som gör Evernote), men beror ju på om man tänker skanna in hela böcker, eller enskilda recept/kvitton, som jag mestadels gör.

Tänkte ju mera som att ansluta en 600 DPI-scanner från Epson eller liknande. Använda iPhones/iPads kamera var inte så jag tänkte.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-08-03 13:40

@Sixten. Ser ut som du kan skanna direkt till tex Evernote. Då har du allt fixat utan dator efter det.

https://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/Landi...

Problem är till för att lösas. tack @andas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-03 13:51
Ursprungligen av Sixten:

javisst, nu snackar vi eller?

Javisst

Ett inlägg borttaget, §7.

Ursprungligen av Sixten:

Det är väl bara göra en koll på vad man själv håller på med i "datorväg" och se vad man kan fixa med en iPad?
Varför göra det svårare än så? Så funkar det ju med allt annat?
Jaha, Ny bil...ny eller beg? Volvo? Skåpbil eller en pytteliten? Dragkrok eller inte?

Som vanligt i de här diskussionerna (som pågått sedan iPad kom) så finns det en del som
anser att "riktiga män är män med skägg" som kör 30-tumsskärmar hela dagarna, knäcker
ihop Pixarfilmer på en eftermiddag. De skruvar i nätverkskort hela dagarna och klappar sig själva
i ryggen och anser att just deras datande är normen som alla andra skall följa.
En iPad vettu, ja det är ju för småbarn som vill spela CandyCrush...

Själv har jag med ökad ålder insett att nästan allt fixas med en iPad.
frågan är om jag kan lösa scanningen med min scanner direkt till iPaden? Annars får jag hitta ngn lösning på det.
Typ köra jobbets feta kopieringsmaskin som kan maila PDF:er till en.

Men just det här att just DITT pillande gör att hela konceptet kan sågas är fruktansvärt jobbigt.

Min Fujitsu ScanSnap Ix-500 skannar direkt till Ipad/Iphone. Kanske behövs dock datorn för setup av skannern, osäker på detta.

Inget filsystem = ingen dator!
Bara den punkten gör att man blir rätt begränsad. Visserligen har det ett internt filsystem men det är inget man kommer åt utan hack.
Sen är man låst till Appstore och iTunes.

  • Avstängd
  • 2016-08-08 09:41
Ursprungligen av reza666:

Inget filsystem = ingen dator!
Bara den punkten gör att man blir rätt begränsad. Visserligen har det ett internt filsystem men det är inget man kommer åt utan hack.
Sen är man låst till Appstore och iTunes.

Du har fel och det beror på att du har en förlegad syn på definitionen av vad en dator är.

Citat:

För gemene man syftar ordet dator oftast på en persondator, men det finns många andra typer av datorer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dator

  • Medlem
  • 2016-08-08 11:06
Ursprungligen av Hffre:

Du har fel och det beror på att du har en förlegad syn på definitionen av vad en dator är.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dator

Nu handlade ju tråden inledningsvis om huruvida Ipad pro är en fullfjädrad dator eller ej, så svaret ska nog ses mot bakgrund av det, inte ordbok eller uppslagsverk. I den senare meningen var min Sony Ericsson T630 från början av 00-talet också en dator då den stödde POP-mejl och man kunde surfa via WAP. Det gör den i princip fortfarande, förresten, för den fungerar ännu.

  • Avstängd
  • 2016-08-08 11:30
Ursprungligen av alix:

Nu handlade ju tråden inledningsvis om huruvida Ipad pro är en fullfjädrad dator eller ej, så svaret ska nog ses mot bakgrund av det, inte ordbok eller uppslagsverk. I den senare meningen var min Sony Ericsson T630 från början av 00-talet också en dator då den stödde POP-mejl och man kunde surfa via WAP. Det gör den i princip fortfarande, förresten, för den fungerar ännu.

Nu svarade jag på hans inlägg och inte själva tråden och speciellt hans kommentar om filsystem.

  • Medlem
  • 2016-08-08 11:52
Ursprungligen av Hffre:

Nu svarade jag på hans inlägg och inte själva tråden och speciellt hans kommentar om filsystem.

Min gamla mobil som jag nämnde har filsystem men jag tror inte att reza666 betraktar den som en dator för det. Du får gärna läsa inlägg utbrutna ur sitt sammanhang om du vill, men jag finner det föga meningsfullt för egen del.

  • Avstängd
  • 2016-08-08 12:18
Ursprungligen av alix:

Min gamla mobil som jag nämnde har filsystem men jag tror inte att reza666 betraktar den som en dator för det. Du får gärna läsa inlägg utbrutna ur sitt sammanhang om du vill, men jag finner det föga meningsfullt för egen del.

Tack det var väldigt snällt

1
Bevaka tråden