Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone med "No service" nästan hela tiden

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min iPhone 5s (drygt 1 år gammal) har börjat bete sig konstigt. Plötsligt tappar den nätet och jag får "No service" i långa perioder. Just nu över en timma. Men tidigare idag hade jag stabil anslutning i två timmar med bara ett kort avbrott på några minuter. Ibland kommer anslutningen tillbaka av sig själv. Ibland hjälper det att slå på/av flygplansläget, men väldigt sällan. Hjälpte inte att ta ut och sätta i SIM-kortet eller nollställa nätverksinställningarna. När nätet väl kommer tillbaka funkar alla tjänster.

Ett mönster jag sett är att det alltid funkar att starta om telefonen. Både surf och telefoni kommer tillbaka med full styrka. Men efter 20-30 sek släpper den först 3G/4G och sen hela anslutningen. Men ibland varar anslutningen längre än så.

Telenor säger att nätet är/varit ok.

Tillägg: Tidigare i eftermiddags kom nätet tillbaka utan att jag gjorde något. Jag kunde prata i telefon en timma utan att det bröts. En stund senare "No service" igen med stora problem att komma igång igen.

Vad verkar problemet vara?
SIM-kortet? Min iPhone? Nätet?

Prova med ett annat SIM-kort från en annan operatör. Beställ ett nytt SIM-kort. Prova på en annan plats.

Och detta; http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...
Då har du gjort vad du kunnat och vet vad felet är.

  • Medlem
  • 2016-07-30 22:06

Om du har en till smartphone närliggande så kan du testa med den. Du ser ganska fort om det är sim-kortet eller mobiltelefonen.

Ursprungligen av sirugo:

Min iPhone 5s (drygt 1 år gammal) har börjat bete sig konstigt. Plötsligt tappar den nätet och jag får "No service" i långa perioder. Just nu över en timma. Men tidigare idag hade jag stabil anslutning i två timmar med bara ett kort avbrott på några minuter. Ibland kommer anslutningen tillbaka av sig själv. Ibland hjälper det att slå på/av flygplansläget, men väldigt sällan. Hjälpte inte att ta ut och sätta i SIM-kortet eller nollställa nätverksinställningarna. När nätet väl kommer tillbaka funkar alla tjänster.

Ett mönster jag sett är att det alltid funkar att starta om telefonen. Både surf och telefoni kommer tillbaka med full styrka. Men efter 20-30 sek släpper den först 3G/4G och sen hela anslutningen. Men ibland varar anslutningen längre än så.

Telenor säger att nätet är/varit ok.

Tillägg: Tidigare i eftermiddags kom nätet tillbaka utan att jag gjorde något. Jag kunde prata i telefon en timma utan att det bröts. En stund senare "No service" igen med stora problem att komma igång igen.

Vad verkar problemet vara?
SIM-kortet? Min iPhone? Nätet?

Hade exakt samma fel på min iPhone 5, mottagningen kom och gick och var ibland utan teckning i över en dag för att sen komma tillbaka i ca 20-30min. Att starta om telefonen hjälpte ibland men inte ofta. Det gick inte bättre med ett nytt sim-kort heller.

Detta ställde till det ordentligt för mig då jag hade beredskap den veckan problemet uppstod och närmsta Telia-butik var ca 8mil bort. Hur som helst så slutade det med att Telia gjorde ett återköp av telefonen och gav mig en iPhone 5s istället.

Mitt råd är att reklamera den och kräva en ny telefon. Troligen något fel på GSM-kretsen men vad vet jag, jag reparerar inte telefoner

Ursprungligen av sirugo:

Min iPhone 5s (drygt 1 år gammal) har börjat bete sig konstigt. Plötsligt tappar den nätet och jag får "No service" i långa perioder. Just nu över en timma. Men tidigare idag hade jag stabil anslutning i två timmar med bara ett kort avbrott på några minuter. Ibland kommer anslutningen tillbaka av sig själv. Ibland hjälper det att slå på/av flygplansläget, men väldigt sällan. Hjälpte inte att ta ut och sätta i SIM-kortet eller nollställa nätverksinställningarna. När nätet väl kommer tillbaka funkar alla tjänster.

Ett mönster jag sett är att det alltid funkar att starta om telefonen. Både surf och telefoni kommer tillbaka med full styrka. Men efter 20-30 sek släpper den först 3G/4G och sen hela anslutningen. Men ibland varar anslutningen längre än så.

Telenor säger att nätet är/varit ok.

Tillägg: Tidigare i eftermiddags kom nätet tillbaka utan att jag gjorde något. Jag kunde prata i telefon en timma utan att det bröts. En stund senare "No service" igen med stora problem att komma igång igen.

Vad verkar problemet vara?
SIM-kortet? Min iPhone? Nätet?

En polare hade samma problem med sin iPhone 5 och det visade sig vara någon kontakt till antennerna som hade gått sönder inne i telefonen, antagligen av att han tappat den. Behöver ju inte vara det men inget är omöjligt.

Ursprungligen av MajorOfSweden:

En polare hade samma problem med sin iPhone 5 och det visade sig vara någon kontakt till antennerna som hade gått sönder inne i telefonen, antagligen av att han tappat den. Behöver ju inte vara det men inget är omöjligt.

Har nu testat att byta sim-kort. Och det hjälpte inte.
Har dessutom flyttat sim-kortet till min 3:a, men den tappar inte uppkopplingen.
Så slutsatsen är väl att fånen inte funkar som den ska.

Garantin har gått ut sedan två månader, men man kan väl ändå reklamera inom två år?
Verkar vara något med antennen som du säger. Har läst på lite. Ska se vad jag kan få ut av Halebop där jag köpte den.
Halebop "är" väl Telia?

Ursprungligen av sirugo:

Har nu testat att byta sim-kort. Och det hjälpte inte.
Har dessutom flyttat sim-kortet till min 3:a, men den tappar inte uppkopplingen.
Så slutsatsen är väl att fånen inte funkar som den ska.

Garantin har gått ut sedan två månader, men man kan väl ändå reklamera inom två år?
Verkar vara något med antennen som du säger. Har läst på lite. Ska se vad jag kan få ut av Halebop där jag köpte den.
Halebop "är" väl Telia?

Du kan försöka yrka reklamationsrätten, men det kan vara svårt då felet ska vara ursprungligt. Telia äger Halebop, men det är Halebop du ska vända dig till. Alternativ två är att vända sig direkt till Apple.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan försöka yrka reklamationsrätten, men det kan vara svårt då felet ska vara ursprungligt. Telia äger Halebop, men det är Halebop du ska vända dig till. Alternativ två är att vända sig direkt till Apple.

Jo, jag inser du det svåra. Och ja, jag har tappat den några gånger.
Men antag nu att felet är antennen. Har sett att det går att byta antenn med rätt verktyg (som jag redan har).
Och ny antenn kostar inte mycket. Men… vilken antenn är det jag ska byta. Det finns väl olika eller sitter alla i samma?
Wifi-antenn, GPS-antenn… osv. Men det är väl GSM-antennen jag vill åt? Finns bra instruktioner på Youtube

Denna? Kostar 15 kr… och jag har nu beställt den

Senast redigerat 2016-08-25 19:52
Ursprungligen av sirugo:

Jo, jag inser du det svåra. Och ja, jag har tappat den några gånger.
Men antag nu att felet är antennen. Har sett att det går att byta antenn med rätt verktyg (som jag redan har).
Och ny antenn kostar inte mycket. Men… vilken antenn är det jag ska byta. Det finns väl olika eller sitter alla i samma?
Wifi-antenn, GPS-antenn… osv. Men det är väl GSM-antennen jag vill åt? Finns bra instruktioner på Youtube

Denna? Kostar 15 kr… och jag har nu beställt den

https://cgelectronic.com/131-thickbox_default/iphone-5-cellular-antenna-gsm.jpg

Ska du göra det själv kan jag tipsa om guider på ifixit.com

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ska du göra det själv kan jag tipsa om guider på ifixit.com

Ja, en av guiderna jag hittade var därifrån. Tydligt och bra.

  • Avstängd
  • 2016-08-26 08:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan försöka yrka reklamationsrätten, men det kan vara svårt då felet ska vara ursprungligt. Telia äger Halebop, men det är Halebop du ska vända dig till. Alternativ två är att vända sig direkt till Apple.

Går alldeles utmärkt att gå till en Teliabutik.
Dom få gånger jag utnyttjat garantin har det varit genom Telia.

Citat:

Om du vill ha hjälp med felsökning kan du även vända dig till en Telia Butik

https://support.halebop.se/hur-felanmaler-jag...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-08-26 09:09
Ursprungligen av sirugo:

Jo, jag inser du det svåra. Och ja, jag har tappat den några gånger.
Men antag nu att felet är antennen. Har sett att det går att byta antenn med rätt verktyg (som jag redan har).
Och ny antenn kostar inte mycket. Men… vilken antenn är det jag ska byta. Det finns väl olika eller sitter alla i samma?
Wifi-antenn, GPS-antenn… osv. Men det är väl GSM-antennen jag vill åt? Finns bra instruktioner på Youtube

Denna? Kostar 15 kr… och jag har nu beställt den

https://cgelectronic.com/131-thickbox_default/iphone-5-cellular-antenna-gsm.jpg

All heder till dig som tar tjuren vid hornen och opererar själv, gytt.

Ska bli intressant att läsa om (och förhoppningsvis få se bilder) av bytet

Ursprungligen av zinned:

All heder till dig som tar tjuren vid hornen och opererar själv, gytt.

Ska bli intressant att läsa om (och förhoppningsvis få se bilder) av bytet

Eftersom garantin inte längre gäller är alternativet att köpa ny fån för minst 3200 kr, eller lämna för dyr reparation.
Så självklart börjar jag med egen operation för 15 kr plus kanske en timmas jobb. Hoppas bara det nu är antennen som spökar och inget annat. Antennen ska anlända nästa vecka. Men jag är bortrest en del i höst och vet inte när jag kan försöka byta.
Lovar att rapportera hur det gick när det väl blivit genomfört

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-08-26 11:25
Ursprungligen av sirugo:

Lovar att rapportera hur det gick när det väl blivit genomfört

Fint! Ta bilder också, det är ju spännande för oss andra

Ursprungligen av zinned:

Fint! Ta bilder också, det är ju spännande för oss andra

Det ska jag göra.

Har testat lite till de senaste dagarna och inser nu att det som hänt är att fånen helt enkelt blivit känsligare för svaga signaler. Jag bor i ett hus där mottagningen är bäst på övervåningen och rätt usel på nedervåningen. Så har det alltid varit men jag har nästan alltid ändå haft mottagning överallt. Utomhus är mottagningen bra och när vädret är bra (molnfritt) blir mottagningen bättre. I morse var det rejält dimmigt över sjön och det störde så att det var omöjligt att få mottagning på nedervåningen. Men direkt jag gick utanför dörren kom signalen fram och gav tre pluppar. När jag sedan gick in "hängde uppkopplingen kvar". Hur länge vet man aldrig.

Detsamma gäller när jag är ute och kör. Då ser jag att mottagningen ofta dyker i "svåra" områden där täckningen inte är stark. Och fånen har mycket svårare nu än tidigare att hitta signalen igen. Det kan dröja en halvtimma innan den kommer tillbaka.

Någon med erfarenhet/kunskap som kan tolka detta?
Verkar det som att antennen behöver bytas?

Tar upp denna tråd igen eftersom jag nu valt att lämna in telefonen till Macforum. Dagen efter ringde teknikern och sade att han inte kunde hitta något fel. Hämtade den men så fort jag kom utanför tätorten tappade den kontakten och fick inte tillbaka den förrän jag startade om den. Precis som tidigare höll den kontakt med nätet en knapp minut och tappade det igen. Samma fel, samma mönster som tidigare. Och teknikern hittade inget fel. Den är nu dessutom helt nollställd, vilket den inte var innan jag lämnade in den.

Någon?

Ursprungligen av sirugo:

Tar upp denna tråd igen eftersom jag nu valt att lämna in telefonen till Macforum. Dagen efter ringde teknikern och sade att han inte kunde hitta något fel. Hämtade den men så fort jag kom utanför tätorten tappade den kontakten och fick inte tillbaka den förrän jag startade om den. Precis som tidigare höll den kontakt med nätet en knapp minut och tappade det igen. Samma fel, samma mönster som tidigare. Och teknikern hittade inget fel. Den är nu dessutom helt nollställd, vilket den inte var innan jag lämnade in den.

Någon?

Bytte du antennen?

Nej, jag valde att först låta Macforum hitta felet. Kunde ju vart något annat. Man gjorde alla tänkbara mätningar men hittade inget fel. Ändå kvarstår felet. Och verkstaden ligger ju mitt i stan, så det går inte att "se" problemet där. Måste åka till mer signalsvaga områden.

Ursprungligen av sirugo:

Nej, jag valde att först låta Macforum hitta felet. Kunde ju vart något annat. Man gjorde alla tänkbara mätningar men hittade inget fel. Ändå kvarstår felet. Och verkstaden ligger ju mitt i stan, så det går inte att "se" problemet där. Måste åka till mer signalsvaga områden.

Jag skulle nog provat och bytt antennen, jag antar att du har den liggande.

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag skulle nog provat och bytt antennen, jag antar att du har den liggande.

Ja, den är här. Men det verkar inte särskilt lätt att byta den. Den sitter ju allra längst in i fånen...

Nya bud. Apple menar alltså att det inte är fel på telefonen.
Så jag ringde Telenors tekniska service (för iPhone). Där menar man med bestämdhet att det måste vara fel på telefonen, med följande argument:

1. När jag flyttar sim-kortet till min 3:a funkar det problemfritt
2. Jag har samma problem utomlands som i Sverige

Dessutom upptäckte jag idag att mitt telefonnummer inte syns i inställningarna. Det står "Unknown".
I min 3:a syns det som det ska.

Tyder det kanske på att simkortläsaren havererat? Eller lödningarna till den?
Värmeslag i somras? Det var i somras det hände och den var utsatt för hög värme vid ett par tillfällen.

Ursprungligen av sirugo:

Nya bud. Apple menar alltså att det inte är fel på telefonen.
Så jag ringde Telenors tekniska service (för iPhone). Där menar man med bestämdhet att det måste vara fel på telefonen, med följande argument:

1. När jag flyttar sim-kortet till min 3:a funkar det problemfritt
2. Jag har samma problem utomlands som i Sverige

Dessutom upptäckte jag idag att mitt telefonnummer inte syns i inställningarna. Det står "Unknown".
I min 3:a syns det som det ska.

Tyder det kanske på att simkortläsaren havererat? Eller lödningarna till den?
Värmeslag i somras? Det var i somras det hände och den var utsatt för hög värme vid ett par tillfällen.

Fungerar ditt simkort i en annan telefon så är det inte simkortet det är fel på.

Nu ska ni få något att förklara för mig.

Jag fick låna min dotters simkort som går på 3-nätet. Satte in det i min fån och fick full signalstyrka som var stabil i minst 20 minuter. Har inte hänt på två månader. Alltså tyder det på att fånen är ok och något annat är fel. Men varför? Jag fick ju ett nytt sim-kort av Telenor som inte löste problemet. Men 3-kortet funkade nu.

Direkt efter signalen kom fick jag dialogruta som frågade om jag ville uppdatera "carrier settings". Egentligen kändes det onödigt att välja "Ja" eftersom det ju var 3-nätets och inte Telenors nät. Men jag valde "Ja" ändå. Allt funkade lika bra.

Men nu till det mest underliga av allt. Jag bytte tillbaka till mitt eget sim-kort. Och fick direkt signalstyrka som varat i över en halvtimma nu. Har inte hänt på två månader, som sagt.

Så HUR kan "updating carrier settings" via 3-nätet påverka vad som händer när jag har mitt Telenor-kort i fånen? Deras inställningar borde väl inte göra något bättre för Telenor-signalerna? Eller har något hänt i min fån (orsakat av Telenor i somras) som gjort att det blivit moment 22, och att det krävdes en "ren" uppdatering av inställningarna från annat nät för att återställa?

Ursprungligen av sirugo:

Nu ska ni få något att förklara för mig.

Jag fick låna min dotters simkort som går på 3-nätet. Satte in det i min fån och fick full signalstyrka som var stabil i minst 20 minuter. Har inte hänt på två månader. Alltså tyder det på att fånen är ok och något annat är fel. Men varför? Jag fick ju ett nytt sim-kort av Telenor som inte löste problemet. Men 3-kortet funkade nu.

Direkt efter signalen kom fick jag dialogruta som frågade om jag ville uppdatera "carrier settings". Egentligen kändes det onödigt att välja "Ja" eftersom det ju var 3-nätets och inte Telenors nät. Men jag valde "Ja" ändå. Allt funkade lika bra.

Men nu till det mest underliga av allt. Jag bytte tillbaka till mitt eget sim-kort. Och fick direkt signalstyrka som varat i över en halvtimma nu. Har inte hänt på två månader, som sagt.

Så HUR kan "updating carrier settings" via 3-nätet påverka vad som händer när jag har mitt Telenor-kort i fånen? Deras inställningar borde väl inte göra något bättre för Telenor-signalerna? Eller har något hänt i min fån (orsakat av Telenor i somras) som gjort att det blivit moment 22, och att det krävdes en "ren" uppdatering av inställningarna från annat nät för att återställa?

Testade du en återställning utan att synka tillbaka säkerhetskopian?

Ja, två gånger. Apple återställde den helt. Hämtade den från butiken men tappade signalen efter ett par minuter. Och den kom inte tillbaka på hela kvällen. Gjorde ny återställning igår. Samma sak, fast det tog ännu längre tid att ens få en signal som varade i en halvminut. Provade sedan även att återställa och läsa in backupen från iTunes. Men det hjälpte inte heller.

Först efter denna "updating carrier settings" via 3-kortet blev det skillnad.

Fast nej… efter en dryg timmas stabil anslutning tappade jag den. Och nu får jag inte tillbaka den oavsett vart jag går eller om jag startar om fånen. Stendött som tidigare. Var bara önsketänkande. Men hur kan det bli så här att den håller sig uppkopplad så länge och sen bara kraschar stenhårt?

Men så satte jag tillbaka dotterns simkort i min fån och fick direkt 3 av 5 i signalstyrka (där det normalt med Telenor är 1 eller 2). Stabil signal… inga avbrott. Och den har varat en kvart nu. Återigen verkar ju fånen funka som den ska.

Så om jag sammanfattar:

1. Har stabil signal med mitt Telenor-kort i min 3:a
2. Har stabil signal med dotterns 3-kort i min 5:a
3. Har svajig signal eller ingen alls med mitt Telenor-kort i min 5:a
4. Apples tekniker "har gjort alla mätningar man kan göra" och säger att det måste vara "något i nätet".
5. Telenors tenkiker säger att det måste vara något med fånen eftersom simkortet funkar bra i 3:an
6. Problemet började med mitt förra Telenor-kort i somras. Beställde nytt kort men ingen skillnad.
7. Återställt fånen två gånger (helt, även data).

Byt carrier då, för du har väl inget abonnemang kvar på en 5:a hos telenor?

Testa Vimla, billigt!
Ännu billigare (10:-/mån) med min tips länk https://vimla.se/

Senast redigerat 2016-10-07 00:37
Ursprungligen av panther:

Byt carrier då, för du har väl inget abonnemang kvar på en 5:a hos telenor?

Testa Vimla, billigt!
Ännu billigare (10:-/mån) med min tips länk https://vimla.se/

Har ett oslagbart abonnemang hos Telenor med fri surf, fria sms och tvillingkort (fri surf på båda) som kostar 350/mån.
Och för de 350 får jag ringa.

Bevaka tråden