Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bankomater får stöd för Touch ID-uttag

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tiotusentals bankomater i USA får stöd för att ta ut kontanter med hjälp av fingeravtrycksläsaren Touch ID.

Läs hela artikeln här

Får gärna komna till Sverige. Men vi har hoppat över en del.
Innan kort fanns det ngt som hette kontanter i Sverige. Nya sådana prånglas dessutom ut i år och nästa.
Skillnaden mot USA är stor. Där finns fortfarande gott om kontanter. Där finns checkar osv. I Sverige bara kort - nästan.
USA värnar om mångfalden - Sverige tvärt emot.

Häftigt, medans vi här hemma fortfarande byter snäckor och roligt utformade barkbitar med varandra

Ursprungligen av adress@mac:

Får gärna komna till Sverige. Men vi har hoppat över en del.
Innan kort fanns det ngt som hette kontanter i Sverige. Nya sådana prånglas dessutom ut i år och nästa.
Skillnaden mot USA är stor. Där finns fortfarande gott om kontanter. Där finns checkar osv. I Sverige bara kort - nästan.
USA värnar om mångfalden - Sverige tvärt emot.

Mångfald? Alla sedlar ser likadana ut och har sett likadana ut i evigheters evighet.

Skämt åsido, USA är i mångt och mycket långt efter när när det gäller säker hantering av valutatransaktioner

Ursprungligen av BlackSmp:

Mångfald? Alla sedlar ser likadana ut och har sett likadana ut i evigheters evighet.

Skämt åsido, USA är i mångt och mycket långt efter när när det gäller säker hantering av valutatransaktioner

Alla sedlar i USA håller på att bytas ut - likaså i Sverige. Är väl en typ av mångfald. Teknik är underbar - förutom att den lämnar många i sticket som vill ha kontanter av olika anledningar. Över 2 miljoner pensionärer exempelvis - som inte kan/vill hänga med mot det kontantlösa samhället.
Vad är USA "efter" gällande säkra valutatransaktioner? Tror man har fler möjligheter än Sverige - eller ?
Sedan är det klart - utan checkar och kontanter - begränsas möjligheterna - om det är säkrare.
Frågan är om bedrägerierna var fler eller färre tidigare. Allt är relativt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-18 22:01

Cash är värdelöst, förutom om man vill överdrivet smyga med betalningar för varor o tjänster.

Att pensionärer hellre vill ha cash är förståeligt, dock inte en tillräckligt godtagbar anledning för att behålla fysiska pengar. Det handlar om att göra tekniken så otroligt enkel att använda så att även denna målgrupp klarar det utan några problem.

Ursprungligen av zinned:

Cash är värdelöst, förutom om man vill överdrivet smyga med betalningar för varor o tjänster.

Att pensionärer hellre vill ha cash är förståeligt, dock inte en tillräckligt godtagbar anledning för att behålla fysiska pengar. Det handlar om att göra tekniken så otroligt enkel att använda så att även denna målgrupp klarar det utan några problem.

Håller inte med om ngt av det - men vi har alla olika åsikter och erfarenheter. Finns mängder av för och emot. Fysiska pengar kommer att finnas kvar - så länge man inte ändrar i grundlagen. Det är snarare tillgängligheten som många saknar. Men dom dör ju ut inom närmaste 30-40 åren......... Förmodligen bankkontoren också - kanske ännu snabbare.

Ursprungligen av adress@mac:

Alla sedlar i USA håller på att bytas ut - likaså i Sverige. Är väl en typ av mångfald. Teknik är underbar - förutom att den lämnar många i sticket som vill ha kontanter av olika anledningar. Över 2 miljoner pensionärer exempelvis - som inte kan/vill hänga med mot det kontantlösa samhället.
Vad är USA "efter" gällande säkra valutatransaktioner? Tror man har fler möjligheter än Sverige - eller ?
Sedan är det klart - utan checkar och kontanter - begränsas möjligheterna - om det är säkrare.
Frågan är om bedrägerierna var fler eller färre tidigare. Allt är relativt.

Alla sedlar kommer väl fortfarande vara i samma storlek och samma färg oavsett valör? Är det mångfald?

Så vitt som jag förstår så har man inte infört kredit och betalkort med chip utan ligger kvar med magnetremsa? Detta pga att man tror att folk igemen inte klarar av att lära sig pinkoder.

Deklarationer görs fortfarande manuellt eftersom stora revisionsbyråer lobbar emot datoriserade deklarationer såsom i Sverige - det för att de tjänar stora pengar på att hjälpa folk med de invecklade deklarationerna.

Nej, inbilla mig inte att USA är ett föredöme när det gäller pengahantering.

Ursprungligen av BlackSmp:

Alla sedlar kommer väl fortfarande vara i samma storlek och samma färg oavsett valör? Är det mångfald?

Så vitt som jag förstår så har man inte infört kredit och betalkort med chip utan ligger kvar med magnetremsa? Detta pga att man tror att folk igemen inte klarar av att lära sig pinkoder.

Deklarationer görs fortfarande manuellt eftersom stora revisionsbyråer lobbar emot datoriserade deklarationer såsom i Sverige - det för att de tjänar stora pengar på att hjälpa folk med de invecklade deklarationerna.

Nej, inbilla mig inte att USA är ett föredöme när det gäller pengahantering.

Föredöme - USA - det har jag aldrig påstått. Mångfald vad gäller möjligheter/val av betalmedel - ja.
Huruvida man har chip eller inte vet jag ej.
Samma storlek på sedlarna måste väl gälla USA - för i Sverige stämmer det inte. Sedan att USA har en annan tradition vad gäller deklarationer och det som där tillhör - helt klart. Men åker du dit är straffet värre.
Nya svenska sedlarna är ganska snygga - och väldigt olika.

  • Medlem
  • 2016-07-19 10:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Alla sedlar kommer väl fortfarande vara i samma storlek och samma färg oavsett valör? Är det mångfald?

Så vitt som jag förstår så har man inte infört kredit och betalkort med chip utan ligger kvar med magnetremsa? Detta pga att man tror att folk igemen inte klarar av att lära sig pinkoder.

Deklarationer görs fortfarande manuellt eftersom stora revisionsbyråer lobbar emot datoriserade deklarationer såsom i Sverige - det för att de tjänar stora pengar på att hjälpa folk med de invecklade deklarationerna.

Nej, inbilla mig inte att USA är ett föredöme när det gäller pengahantering.

Alla nya kort i USA ska ha chip fr o m nån gång förra året. Man valde dock inte att införa PIN-kod utan är kvar med att signera. Hur snabba butiker är med att köpa in nya kortterminaler låter jag vara osagt.

Varför nämner ni att det är något med USA som gör att dem har det som de har det men inte vi.
Vi har ett gigantiskt monopol på kortbetalningarna i Sverige, varför skulle de helt plötsligt dela med sig av det till Apple? Jag undrar om vi nånsin får se Apple Pay i Sverige.

Ursprungligen av JoMaLu:

Varför nämner ni att det är något med USA som gör att dem har det som de har det men inte vi.
Vi har ett gigantiskt monopol på kortbetalningarna i Sverige, varför skulle de helt plötsligt dela med sig av det till Apple? Jag undrar om vi nånsin får se Apple Pay i Sverige.

Vem har monopol?

Oligopol kan jag gå med på men knappast monopol.

Ursprungligen av adress@mac:

Föredöme - USA - det har jag aldrig påstått. Mångfald vad gäller möjligheter/val av betalmedel - ja.
Huruvida man har chip eller inte vet jag ej.
Samma storlek på sedlarna måste väl gälla USA - för i Sverige stämmer det inte. Sedan att USA har en annan tradition vad gäller deklarationer och det som där tillhör - helt klart. Men åker du dit är straffet värre.
Nya svenska sedlarna är ganska snygga - och väldigt olika.

Givetvis så menar jag amerikanska sedlar.

Det var min tolkning att du använde ordet mångfald om USA så var det i syfte att lyfta fram USA som ett föredöme.

Men jag droppar ämnet nu

Ursprungligen av chiba:

Alla nya kort i USA ska ha chip fr o m nån gång förra året. Man valde dock inte att införa PIN-kod utan är kvar med att signera. Hur snabba butiker är med att köpa in nya kortterminaler låter jag vara osagt.

Du har rätt. Det var att de införde chip men inte PIN-kod som jag tänkte på

Chip med signatur är att missa målet.

  • Medlem
  • 2016-07-19 23:06

Sedlar behövs ännu ett tag och många äldre har fortfarande kontanter. Gällande kort så är ju problemet att många fortfarande har ett bankkort kopplat till ett privatkonto. Blir kortet kapat så försvinner pengar eller pengar blir låsta tills härvan är utredd. Själv har jag sedan 15 år endast haft kreditkort (betalt varje faktura direkt) med Cash back. Just nu trycker vi hela familjen, mina, inköp till barnen och fruns genom ett kort med 1% Cash back. Ser man alla inköp på ett år såsom mat, kläder, semester, kapital varor, osv så blir det en del pengar som kan användas till avgifter, valutapåslag mm

Att betala årsavgift för ett kreditkort är inget mot att låta kortet jobba åt en

Får jag fråga vilket kort du har? Mitt kort med cashback (Q8OK) fick försämrade villkor iom nya EU-förordningar så tips om bra kort tas gärna emot

  • Medlem
  • 2016-07-20 07:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Får jag fråga vilket kort du har? Mitt kort med cashback (Q8OK) fick försämrade villkor iom nya EU-förordningar så tips om bra kort tas gärna emot

Har sedan i våras remember de har fortfarande 1%

Hade Villabanken MC innan och precis som flera andra kreditkort så ändrade de bonus efter EU

När jag kollade i våras med remember hade de inga planer på att ändra

Villabanken införde flera andra försämringar gällande deras kort precis som om de inte ville ha kvar kunderna

Det som är bra med remember är att du kan själv välja när du vill lösa in cashback som dras direkt på fakturan nackdelen är att de har en karens på max kreditgräns på 6 månader oavsett inkomst

Tack. Ska kolla upp.

  • Medlem
  • 2016-07-20 08:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Tack. Ska kolla upp.

Vassego och lycka till med att hitta något bättre

1
Bevaka tråden