Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studie bevisar: ingen läser användarvillkor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En färsk studie drar slutsatsen vi alla redan känner till: ingen läser användarvillkoren till nättjänster.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-07-14 09:43

Som sagt, inte direkt förvånande.
Hur många på 99mac läste avtalet på 156 sidor när de packade upp sin nya iPhone senast? Jag gjorde det inte!

Ursprungligen av Dalle:

Som sagt, inte direkt förvånande.
Hur många på 99mac läste avtalet på 156 sidor när de packade upp sin nya iPhone senast? Jag gjorde det inte!

Vad jag skulle vilja veta är hur många tjänster jag lovat bort min förstfödda till

  • Medlem
  • 2016-07-14 10:16

Jag brukar inte heller läsa. De enda gångerna jag har läst var när jag skaffade abonnemang, bankkort och PayPal. Avtalet PayPal har är ju obegripligt långt. De vill att man ska läsa det men vem orkar ens.

http://www.svd.se/avtal-vid-kop-maste-vara-la...

Visst är det helt sanslöst, tydligen måste man egentligen ha juridiskt ombud/advokat
om man ska använda nätet, sin iPhone, etc. ?
Nej, vem läser sånt?

Det borde lagstiftas om detta så att sådana här avtal ska sammanfattas med de viktigaste delarna på 1-2 sidor.

Att inte läsa användarvillkor är ju helt enkelt ett rationellt utnyttjande av sin tid.

Ok, när man köper kapitalvaror av betydande mått: hus, bilar, mark eller långsiktiga finansiella instrument bör man nog ta sig tid att läsa det finstilta. Men konsumentprodukter som datorer, telefoner, nättjänster och annat sånt bling? Knappast. För det första så är alla tillräckligt orimliga avtalsvillkor inte bindande i alla någotsånär civiliserade länder, så det finns ingen anledning att oroa sig över motsvarigheter till att avtala bort sin förstfödde. Men lika viktigt är att det i normalfallet inte finns någon reell möjlighet att förhandla om sådant som eventuellt faktiskt skulle vara bindande - det är inte så att du kan skriva ett brev till Apple och förklara att du köper deras nalle om eventuella tvister ska dras vid tingsrätten i Verum istället för någon domstol i Cupertino. Eller, jo, du kan säkert, men det är ju fullkomligt dödfött. Med andra ord är det helt enkelt i normalfallet inte meningsfullt att ägna tid åt att läsa det finstilta i triviala vardagsprodukter. Och då bortser vi helt från dessa så kallade avtals faktiska laga kraft i Sverige, som ju är högst tveksam till att börja med.

Såvitt jag begriper är dessa avtal först och främst avsedda att försöka förmå konsumenter att tro att de avtalat bort sina rättigheter. Det faktum att de finns precis överallt indikerar att de fyller sin funktion väl i det avseendet.

  • Medlem
  • 2016-07-14 12:36

Jag tror att om människor skulle läsa avtalen och förstå dem så skulle de flesta avstå att köpa produkten i fråga då villkoren är så absurda. Att det är en så massiv text och skriven som den är har att göra med att de inte vill att man ska orka läsa eller förstå texten.

Senast redigerat 2016-07-14 13:17
  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-07-16 11:08

Hand upp alla som läst användaravtalet till sitt kreditkort...

1
Bevaka tråden