Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport hastighet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-18 23:14

Jag hade tänkt skyffla filer mellan en Powerbook G4 och en iMac med hjälp av Airport. I PB:en har jag skapat ett dator-till-dator-nätverk och öppnat fildelning. Problem: det går så långsamt. Cirka 14 minuter för att föra över en 10 MB fil.

Kan någon tipsa mig om varför det tar sån tid?

  • Medlem
  • London
  • 2003-10-19 10:49

När jag har fått så dålig hastighet har jag kopplat ner filservern och sedan kopplat upp mig igen, då har det gått fortare. Vet inte varför det är så?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 10:59

Jag har inte upplevet det så, men det jag tycket var lite underligt var att när jag körde från min Tibook (11mb) så kom jag offtast inte över 500b/s vilket jag tycker är ganska dåligt men ja vet inte?

När jag iaf fick min Pb12" så tänkte jag nu blir det åka va!
Eller hur! 1.1mb/s det är väl inget att hurra över?
Det måste vara något fel som jag har gjort inte sant?

Nåväl jag har inställningarna för hastighet för ethernet WAM på automatoskit, men det ska oxå till läggas att jag har det både i b/g läge.
Ska man ändra WAM läget till något eller hur ska man göra?

Kom igen 1.1mb/s det är väl ändå inget???

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2003-10-19 11:28

Eftersom det är radiolänk så är Airport känsligt för mottagningen. Jag har Airport hemma - kanon. Kan sitta på verandan och jobba medan solen trillar ned i vattnet.

Men sitter jag fel, i radioskugga, så går det knappt att kolla e-posten. Ibland räcker det att flytta sig en halvmeter för att det ska bli mycket bättre. Angivna mått för räckvidd är högst ungefärliga och det behövs inte mycket till vägg emellan för att korta avståndet rejält.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-19 20:26

Har man kryptering etc. tillslagen kan man räkna med att den effektiva lasten uppgår till cirka hälften av kapaciteten, dvs cirka 5,5 Mbps för 802.11b respektive 27 Mbps för 802.11g. I byte räknat är det att dela med 8 så blir det kB.

Mer än så kan man nog inte räkna med i praktisk kapacitet, men det kan som sagt även bli betydligt lägre vid ogynnsamma mottagningsförhållanden, tjocka väggar etc.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 20:58

Jag vet inte men jag kommer iaf bara upp till 1.1 mb/s och det är lånt ifrån det ni beskriver.
På Tibooken är det bara 500kb/s så det är verkligen inget att hurra över.
Vette tusan om man kanske måste göra några inställningar?
Har duplex:en med det hela att göra?
Vad ska jag ha den på, om jag kör ett nätverk för både b/g??

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 04:53

Är det verkligen ingen som har koll?
Jag provade iaf att ända i airporten till 100mb full-dupelx men det är som tidigare. ca. 500mb/s på tibooken och 1.1 mb/s på 12" tycker det är lite dåligt.
Jag menar man borde iaf kunna få ut 5.5mb/s på 12".
Inte underligt att det inte funkar att streama med VLC!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-26 08:14

edti: Onödigt inlägg... (Detta alltså)
Påtalade skillnaden mellan bit och byte, vilket redan var gjort.

1
Bevaka tråden