Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsofts vd föreslår AI-lagar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Både Google och Microsoft lyfter fram problem som måste lösas för att framtidens intelligenta maskiner inte ska skada människor.

Läs hela artikeln här

Obegripligt.....Kan en robot bli så pass intelligent att den kan stöka med flit?
Kan dom inte göra snyggare robotar? Avskräckande ifall man skulle ha en sådan ful robot som städar hemma.

Senast redigerat 2016-06-29 19:21
Ursprungligen av calinou:

Obegripligt.....Kan en robot bli så pass intelligent att den kan stöka med flit?

Nja inte än men utvecklingen går snabbt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 09:38

Det borde finnas en nödstoppsknapp på alla robotar, som bryter strömtillförseln. Då går det snabbt att få den overksam.

Dom människofientliga robotarna är svåra att komma nära enligt alla katastrof/skräck-filmer med sådana

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 10:03

Det är ju bara på film
Jag tror/hoppas på att ingen kommer att bygga människofientliga robotar, det är väl snarare buggar som kan ställa till det.

Ursprungligen av kenjon:

Det är ju bara på film
Jag tror/hoppas på att ingen kommer att bygga människofientliga robotar, det är väl snarare buggar som kan ställa till det.

Det beror på vad vi menar med "människofientliga" men tänk bara militär så ser jag det som ganska sannolikt att det kommer att komma människofientliga robotar - eller i alla fall robotar med syfte att skada/döda

Ursprungligen av kenjon:

Det är ju bara på film
Jag tror/hoppas på att ingen kommer att bygga människofientliga robotar, det är väl snarare buggar som kan ställa till det.

Händer ju massor av olyckor med robotar idag men det beror ju mer sällan på själva roboten utan typ bug, krasch eller ren klantighet

  • Medlem
  • 2016-06-30 23:05
Ursprungligen av calinou:

Obegripligt.....Kan en robot bli så pass intelligent att den kan stöka med flit?
Kan dom inte göra snyggare robotar? Avskräckande ifall man skulle ha en sådan ful robot som städar hemma.

Intelligent är fel ord, dåligt programmerad däremot. En robot som är optimerad för att städa skulle kunna ta den logiska slutsatsen att för att få städa så mycket som möjligt så måste den skräpa ner när det inte längre finns något att städa. Det är inte att roboten har en egen vilja, det är bara mer eller mindre komplexa logiska regler som precis som all annan programvara kan ha buggar.

1
Bevaka tråden