Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlorar internetanslutning flera ggr/dag: "normalt" enligt comhem

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-29 12:06

Kör wifi från comhem med deras senaste och starkaste modem. Bor i hyreshus med lättbetongväggar. Flera gånger om dagen, ibland flera gånger i timmen, förlorar datorn kontakten med internet. Det yttrar sig dock på ett märkligt sätt:

Jag får oftast inte upp det vanliga felmeddelandet i browsern om att anslutningen brutits. Inte heller bleknar wifi-ikonen överst på skärmen. Det enda som händer är att Chrome står och "tuggar" (om jag ser på video kommer den snurrande radarikonen fram och bilden fryser) och visar meddelandet "Tolkar värden …” längst ner till vänster. Om jag då stänger av Wifi via menyraden och sedan sätter på det igen, då hittar datorn anslutningen och allt börjar funka.

Com hem säger att det här beror på att modemet störs av mina grannars surfande och ständigt måste leta efter lediga kanaler. Ibland lyckas inte det och då förlorar jag anslutningen. Detta ska vara något man får räkna med om man bor i flerfamiljshus; det enda sättet att ha en stabil anslutning är att köra via ethernetkabel.

Stämmer detta? Har alla ni som bor i flerfamiljshus samma problem? Det verkar ju absurt. Jag kan inte spela spel eller se film eller fotboll online utan att drabbas av ständiga avbrott. Kan det vara meningen?

Det kan vara så, men kan tycka att det inte låter speciellt troligt. Är kanalen belastad så får man absolut sämre kvalitet på sin trådlösa anslutning, så det kan vara en kombination av felkällor så som att din klient (tex dator) sitter bakom en betongvägg så att signalen drastiskt försämras.

Sitter du bara ett par meter från din router och upplever samma problem på flertalet klienter så skulle jag nog våga utesluta det problem som ComHem nämner. Har du till exempel testat att återställa din router från ComHem (antar att du har gjort det, men man kan aldrig vara säker )? Har din klient stöd för 5Ghz så kan du testa att ansluta till den frekvensen istället då den vanligtvis inte är lika belastad.

Kanske är DNS-problem hos Comhem. Om det går, prova att byta till Googles DNS-servrar i din router. Kanske fungerar om du bara byter i datorn också, men prova.

8.8.8.8 och 8.8.4.4.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-29 13:06

DNSproblem borde väl bara yttra sej vid en uppkoppling där den frågar efter IPnumret? Om man tittar på en stream borde inte den påverkas när streamen väl har kommit igång.
ComHem hade ju en inställning (för länge sedan) som hette något med Flood... IP Flood Detection?
ComHem har inte de bästa modem/routers/wifi, bäst är att ansluta med kabel. Näst bäst är att sätta den i bridge mode, och använda en annan router/wifi, helst med 5 GHz, som nämndes ovan.

Har inte exakt samma modem som dig utan föregångaren. Den är från compal, kanske din också? Hade liknande problem som dig och fick samma svar från comhem. Dom rekommenderade att skaffa separat accespunkt/router. Så jag skaffade en timecapsule, efter det har jag inte haft några problem med tappade uppkopplingar.
EDIT: var inne och kollade på min comhem sida. Det är ett Compal CH7284E jag har. Samma som skrivs i svaret nedanför. Det Compal CH7486E som dom använder nu fanns inte tillgängligt då jag var i kontakt med comhem...

Jag har också bredband via Comhem. Tidigare hade jag denna router: Compal CH7284e och den uppförde sig ungefär så som du beskriver med avbrott flera gånger om dagen och ibland flera i timmen. Jag ringde deras service och bad att få byta till Compal CH7486e och den har fungerat felfritt i över ett år. Om du har Compal CH7284e så se till att byta ut det.

Ursprungligen av kenjon:

DNSproblem borde väl bara yttra sej vid en uppkoppling där den frågar efter IPnumret? Om man tittar på en stream borde inte den påverkas när streamen väl har kommit igång.

Håller med, men en enkel sak att testa.
Som flera skribenter nu skrivit i tråden så verkar det mer vara en fråga om vissa sämre routrar som Comhem levererat.

Citat:

Kör wifi från comhem med deras senaste och starkaste modem.

Precis som ni andra har nämnt så tolkar jag det som att TS har Compal CH7486E som ska vara deras senaste modell.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-29 14:17

Det första att reda ut är om det funkar med sladd?

Sen kan du ju testa att byta kanal och se om det hjälper.

Ursprungligen av haller:

Kör wifi från comhem med deras senaste och starkaste modem. Bor i hyreshus med lättbetongväggar. Flera gånger om dagen, ibland flera gånger i timmen, förlorar datorn kontakten med internet. Det yttrar sig dock på ett märkligt sätt:

Jag får oftast inte upp det vanliga felmeddelandet i browsern om att anslutningen brutits. Inte heller bleknar wifi-ikonen överst på skärmen. Det enda som händer är att Chrome står och "tuggar" (om jag ser på video kommer den snurrande radarikonen fram och bilden fryser) och visar meddelandet "Tolkar värden …” längst ner till vänster. Om jag då stänger av Wifi via menyraden och sedan sätter på det igen, då hittar datorn anslutningen och allt börjar funka.

Com hem säger att det här beror på att modemet störs av mina grannars surfande och ständigt måste leta efter lediga kanaler. Ibland lyckas inte det och då förlorar jag anslutningen. Detta ska vara något man får räkna med om man bor i flerfamiljshus; det enda sättet att ha en stabil anslutning är att köra via ethernetkabel.

Stämmer detta? Har alla ni som bor i flerfamiljshus samma problem? Det verkar ju absurt. Jag kan inte spela spel eller se film eller fotboll online utan att drabbas av ständiga avbrott. Kan det vara meningen?

Jag har bredband från Comhem och jag surfar alltid med kabel. Det funkar bra! Jag bor i ett tvåvåningshus.
/Anna Maria

Jag kör med Comhems Compal CH7284e, men bryggar den till min Airport Extreme senaste versionen, men kör mest på 5G.
Inga problem. Alltid uppkoppling och får ut full fart på min lina.
Tycker mest man hör att det är skit med att bara köra Comhems egna modem. Har alltid bryggat till Extreme’s.

Ursprungligen av panther:

Jag kör med Comhems Compal CH7284e, men bryggar den till min Airport Extreme senaste versionen, men kör mest på 5G.
Inga problem. Alltid uppkoppling och får ut full fart på min lina.
Tycker mest man hör att det är skit med att bara köra Comhems egna modem. Har alltid bryggat till Extreme’s.

Samma här, fast en Time Capsule. Min CH7284e brukar ibland få krupp, men det löses alltid av en omstart.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-29 18:28

Tack för all input. Mycket att ta ställning till här. Ska försöka sortera.

• Jag sitter inte bakom en betongvägg utan nära modemet (routern?).

• Jag kan inte prova med kabel eftersom min Macbook saknar ethernetport.

• Modemet heter CH7486E.

• Jag har provat Googles DNS, det verkade först lovande men sedan kom problemet tillbaka.

• Kenjon och panther: Vad är bridge mode? Menar ni att jag bör köpa en till router eller Airport och koppla modemet till den nya apparaten?

• Jag använder alltid 5G-frekvensen.

• Har inte provat att återställa modemet eftersom det verkar kräva en kabelanslutning. Däremot har jag givetvis startat om det hundra gånger.

• Har jättebra fart när allt väl funkar. Det är alltså full fräs eller förlorad anslutning. Inget däremellan.

• Kan det vara värt att byta ISP? Det är väl det jag mest undrar.

Senast redigerat 2016-06-29 18:52
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-29 18:45
Ursprungligen av haller:

• Jag kan inte prova med kabel eftersom min Macbook saknar ethernetport.

• Jag använder alltid 5G-frekvensen.

Du måste testa med sladd om du ska kunna reda ut om problemet är det trådlösa eller uppkopplingen i sig.
Finns adapter eller om du har nån kompis som kan komma förbi med annan dator och testa.

Först kan du testa att byta kanal som jag nämnde dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-29 18:54
Ursprungligen av Json_81:

Du måste testa med sladd om du ska kunna reda ut om problemet är det trådlösa eller uppkopplingen i sig.
Finns adapter eller om du har nån kompis som kan komma förbi med annan dator och testa.

Först kan du testa att byta kanal som jag nämnde dock.

Har provat att byta kanal manuellt men det blir sämre. Det minst dåliga är att låta modemet automatiskt leta efter lediga kanaler. Ska prova med kompis dator.

Om du mot förmodan går vägen att låna eller köpa en annan router.
Så har jag sedan tidigare gjort enkel guide hur man bryggar Compal CH7284e och CH7486e.

Finns på systersidan:
http://www.sweclockers.com/forum/post/1471584...

Ursprungligen av haller:

• Kenjon och panther: Vad är bridge mode? Menar ni att jag bör köpa en till router eller Airport och koppla modemet till den nya apparaten?

Ursprungligen av Borttaget:

Om du mot förmodan går vägen att låna eller köpa en annan router.
Så har jag sedan tidigare gjort enkel guide hur man bryggar Compal CH7284e och CH7486e.

Finns på systersidan:
http://www.sweclockers.com/forum/post/1471584...

Det får du ju ta ställning till själv. Bättre routrar än Comhem’s är nog inte svårt att hitta.
En del gillar inte Apple’s Airport alls, en del gillar det.
För mig har det nästan fungerat smärtfritt sen jag började med Apple’s Extreme och Express.
Hade en period när det var svårt att få airplay via expresserna att funka.

Bra guide där som @Borttaget har lagt upp om du vill brygga till annan bättre router.
Köp en Airport Extreme på öppet köp och testa, blir det inte bättre, lämna tillbaka den.

Finns nog någon tråd här hur du bäst hittar de bästa kanalerna, har för mig det har skrivits ganska utförligt om det.
Håll nere Alt tangenten över Wifi symbolen i menyraden så kan du ju se vad för kanaler som används runt dig.
Inte så lätt och bra att ställa in på Comhems router kanske.
Appen Wifi Signals letar och hittar vad som är bästa signalen annars. Laddade ner den när den var gratis om jag inte minns fel. Finns säkert fler annars som håller koll på det.

Senast redigerat 2018-07-23 15:09
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 12:09
Ursprungligen av haller:

Tack för all input. Mycket att ta ställning till här. Ska försöka sortera.

• Jag sitter inte bakom en betongvägg utan nära modemet (routern?).

• Jag kan inte prova med kabel eftersom min Macbook saknar ethernetport.

• Modemet heter CH7486E.

• Jag har provat Googles DNS, det verkade först lovande men sedan kom problemet tillbaka.

• Kenjon och panther: Vad är bridge mode? Menar ni att jag bör köpa en till router eller Airport och koppla modemet till den nya apparaten?

• Jag använder alltid 5G-frekvensen.

• Har inte provat att återställa modemet eftersom det verkar kräva en kabelanslutning. Däremot har jag givetvis startat om det hundra gånger.

• Har jättebra fart när allt väl funkar. Det är alltså full fräs eller förlorad anslutning. Inget däremellan.

• Kan det vara värt att byta ISP? Det är väl det jag mest undrar.

Bridge mode innebär att ComHems burk blir "dum", dvs den skickar bara datat rakt igenom. Även wifi bör du då slå av. Så du behöver komplettera med en annan router, som nämnts ovan.
Byta ISP kan du nog inte om du har "tre hål i väggen", dvs får ditt Internet via samma dosa som TV får sin signal från. Ska du ha en annan ISP kräver det ADSL (över telefon) eller fiber. Även Mobilt bredband funkar, men i mitt tycke sämre (svajigt, ojämn överföringshastighet, begränsad datamängd).

Testa en annan kanal, alternativt 2,5GHz bandet och eventuellt annan kanal även där.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-01 11:18

kenjon: Tack för bridgeintroduktionen. Jag kan byta ISP, det finns både "vanligt" bredband och kabel-tv-bredband i fastigheten. Jag kan välja och vraka mellan Bahnhof, Riksnet och allt vad de heter.

barbapappa: Jag har som sagt provat att manuellt ställa in kanal men det ger sämre resultat än att låta modemet själv söka efter lediga kanaler. 2,5-bandet är så mycket segare att jag undvikit det, men jag ska prova och se hur det går.

panther: Jag provade att hålla nere alt-tangenten och kolla wifi-menyn. Då såg jag att det bara finns två 5G-nätverk i närheten och ingen av dem opererar på samma kanal som mitt modem – alltså borde kanalkonkurrens inte vara orsaken till störningarna. Ringde com hem och påpekade detta, men de sa att alla sorters apparater kan störa uppkopplingen, även på 5G-frekvensen. Stämmer det verkligen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-07-01 11:29
Ursprungligen av haller:

. Ringde com hem och påpekade detta, men de sa att alla sorters apparater kan störa uppkopplingen, även på 5G-frekvensen. Stämmer det verkligen?

Nej, jag vet inget annat som ligger på 5GHz även om det säkert finns någon pryl (på 2.4 finns trådlösa telefoner, bluetooth, microvågsugnar och massa annat).
Säker på att du ändrat kanal på 5GHz nätet? Interfacen i routrar är inte alltid så logiskt.
De ska vara över 30.

Har du öppen fiber så är det bara bättre än ComHems DOCSIS. Troligtvis billigare också. Eller har du ComHem via öppen fiber?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-01 12:13

json: Ja, com hem ändrade kanal åt mig flera gånger men det funkade sämre än när modemet själv fick välja. Jag gick även in via något webbinterface och pillade med det vid några tillfällen. Jag ligger oftast på kanal 100, verkar det som.

barbapappa: Vet inte exakt vad öppen fiber är. Jag har ett bredbandsuttag (alltså med ethernetingång) i väggen och kan välja leverantör via skb.qmarket.se, men jag kan också köra bredband via kabel-tv-uttaget, i mitt fall med com hem som leverantör. Jag har valt det senare för att de hade den bästa dealen när jag flyttade in.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-01 12:32

Byt operatör!!! Välj Bahnhof via Ethernetuttaget. Du behöver fortfarande köpa en router med wifi, men då blir det bra mycket bättre (om inte Ethernetuttaget/routern är längst bort i ett hörn i lägenheten). Placera routern så centralt som möjligt, gärna 1,5-2 m upp.
Den bästa dealen är inte lägsta priset

Håller med @kenjon. Öppen fiber är en mycket bättre access än DOCSIS som du har idag. SKB (själva stadsnätet) håller till i Stockholmsområdet mig veterligen. Tror att du ska kunna hitta bra priser. Annars kan du ringa till den operatör du föredrar och se om du kan få en bättre deal än den du får via portalen.

Ursprungligen av haller:

panther: Jag provade att hålla nere alt-tangenten och kolla wifi-menyn. Då såg jag att det bara finns två 5G-nätverk i närheten och ingen av dem opererar på samma kanal som mitt modem – alltså borde kanalkonkurrens inte vara orsaken till störningarna. Ringde com hem och påpekade detta, men de sa att alla sorters apparater kan störa uppkopplingen, även på 5G-frekvensen. Stämmer det verkligen?

Nja, tycker inte kompetensen är så hög på comhems kundservice. Tror inte att det är något annat som stör än deras egna modem, som är kass att ha som router.
Jag skulle fortfarande testa och gå och inhandla en bättre router (ex. airport extreme) på öppet köp, och brygga comhems modem.
Deras modem är skit, men fungerar som dum-modem som @kenjon sa ??

Eller byt leverantör, tror inte du kommer att få till det på ett bra sätt med bara Comhems modem i alla fall.

Senast redigerat 2016-07-01 15:19
  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-01 16:59

Tack för all input! Det lutar åt att jag byter till Bahnhof och slutar krångla med com hem. Men då måste jag alltså köpa en separat router? Som gammal Mac-användare tänker jag spontant ”Airport”. Har absolut noll koll på vilka routrar som är prisvärda. Skulle en Airport av enklare modell funka som Bahnhof-router?

Ursprungligen av haller:

Tack för all input! Det lutar åt att jag byter till Bahnhof och slutar krångla med com hem. Men då måste jag alltså köpa en separat router? Som gammal Mac-användare tänker jag spontant ”Airport”. Har absolut noll koll på vilka routrar som är prisvärda. Skulle en Airport av enklare modell funka som Bahnhof-router?

Kort svar - ja.

Annars kan du kolla på prisjakt.se efter en vettig router. Det är inget fel på Apples routrar, men de ligger vanligtvis högre i pris än andra som har likvärdig eller bättre funktionalitet.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-03 17:08

Nej, ditt wifi blir inte bättre för att du byter operatör...

Kolla i din router/modems loggar om den byter kanal ofta som Comhem påstår.
Använd en wifi scanner (http://macosxbits.com/2016/03/wifi-analyzer-f...) för att se hur omgivningen ser ut och eventuellt hitta en fri kanal.

Comhems senaste modem är Compal CH7486E. Har även 5G. Har aldrig haft problem med det. Inga andra i den brf jag bor i med 95 lägenheter. Vi har ett kollektivt avtal med Comhem där bredband - TV och telefoni ingår i avgiften. Har 100 Mbit och har aldrig fått lägre hastighet på wifi än 120/12 på min iPhone och iPad.
Räckvidden är inte så där jättebra - men klarar mig i mina 3 rum. En gång senaste året har det legat nere - och då var det strömavbrott. Knappast Comhems fel. Vad gäller hastigheten på wifi leder Comhem i statistik från Bredbandskollen. I begynnelsen var dock inte Comhem ngn höjdare. Numera helt ok paket.
Sedan att det finns många som har större krav - vad gäller anslutningar - så är det alltid.
Så - alla har inte problem. Likadant med andra operatörer - finns alltid folk som klagar och har problem.
Grannföreningen har Bahnhof - och klagar. En annan har Telia - och klagar.
Har man villa finns ju möjlighet till större utbud - om fiber ligger i gatan. Dock inte säkert att det är bättre.
Idag är det nog mitt lägsta värde - bara för att jag stack ut huvudet i början på inlägget. Men överstiger ändå löftet från Comhem. Sitter i angränsande rum till modemet. Helt ok - tycker jag.

Bevaka tråden