Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk uppackning av RAR-filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-06-28 21:40

Hej på er

Jag använder mig idag av uTorrent för Mac och skulle vilja att det som laddas ner automatiskt packas upp och läggs i en specifik mapp när nerladdningen är färdig.
uTorrent är i sig inte något krav, jag öppen för att byta Torrent-klient.

Alternativt söker jag ett program för att packa upp rar-filer till macOS som ger mig lite fler möjligheter att ställa in.
Idag använder jag mig av UnRarX men inställningarna är minimala.

Det jag söker är möjlighet att ställa in vilken mapp programmet ska packa upp filerna till som standard. Alternativt ska den fråga mig varje gång var filerna ska packas upp till.

Någon som har några tips eller kanske till och med använder det jag söker?

  • Avstängd
  • 2016-06-28 22:25

Personligen kan jag bara säga att det är att glömma.
Har testat med Automator och med diverse rar-program utan att få till det 100% bra.
Det slutade med att jag låter DS-download på min Synology NAS sköta det och det fungerar inte alltid heller.

Ursprungligen av Pcye:

Någon som har några tips eller kanske till och med använder det jag söker?

Om du inte är rädd för terminalen, att använda kommandorads-rar och kan scripta lite så kan du göra ett shell script som packar upp till valfri mapp. Scriptet borde du kunna dra igång med automator eller nåt när nedladdningen är klar. Eller så låter du det ligga och snurra i en loop.

Rar för kommandoraden hittar du här
http://www.rarlab.com/download.htm

Ursprungligen av Pcye:

Alternativt söker jag ett program för att packa upp rar-filer till macOS som ger mig lite fler möjligheter att ställa in.

Rar för kommandoraden ger dig massvis med inställningar. Skriv rar -? för att se dem alla. Själv tycker jag att programmet är helt överlägset alla GUI-alternativ och är det enda jag använder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-29 09:43
Ursprungligen av Hffre:

Personligen kan jag bara säga att det är att glömma.

Errrr...det går hur bra som helst.

Jag har själv skrivit en del Applescripts som hanterar just sådant. En kort beskrivning av mitt upplägg följer:

1) Jag sparar den magnetiska länken i en dropbox-mapp som i sin tur har ett mappkommando på sig som bevakar ifall filer sparas där.
2) När filen sparas där så kickar ett script igång som kontrollerar att filen har ett visst namn och därefter läser det i filen och kopierar innehållet.
3) Nu öppnar scriptet en ny flik i webbläsaren och pastar innehållet i urklipp som i sin tur gör att Transmission öppnas och automatiskt startar torrent:en. Därefter stänger scriptet den nyöppnade fliken.

När den väl är färdig har jag en del andra scipt som gör annat, som att kontrollera innehållet i mappen där nerladdningen landade, kontrollera filtyper, agera på olika sätt på vissa filtyper, kasta in vissa filtyper i vissa program, flytta filerna, automatiskt skapa mappar som filerna flyttas in i, lägga till i iTunes etc etc.

  • Medlem
  • 2016-06-29 11:41

Tack för era svar!
Jag är inte insatt i script och har väl inte direkt lärt känna terminalen alls. Är dock inte rädd för den
Känns som jag får ta ett djupdyk och läsa på där helt enkelt.
Tack för infon sålänge!

  • Avstängd
  • 2016-07-02 06:57
Ursprungligen av zinned:

Errrr...det går hur bra som helst.

Kanske för dig men jag fick det aldrig att fungera bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-02 10:29
Ursprungligen av Hffre:

Kanske för dig men jag fick det aldrig att fungera bra.

Du använde Automator, jag har skrivit scriptan själv så jag har hundra koll på vad som händer och ska hända.

Fungerar som sagt utmärkt.

  • Avstängd
  • 2016-07-02 11:05
Ursprungligen av zinned:

Du använde Automator, jag har skrivit scriptan själv så jag har hundra koll på vad som händer och ska hända.

Fungerar som sagt utmärkt.

Så varför ifrågasätter du min erfarenhet av Automator när du skrivit scripten själv?
Om du inte förstod det så var mitt svar angående att använda Automator och inget annat.
Har ingen erfarenhet eller kunskap att skriva script själv.

Senast redigerat 2016-07-02 11:17
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-02 12:04
Ursprungligen av Hffre:

Så varför ifrågasätter du min erfarenhet av Automator när du skrivit scripten själv?
Om du inte förstod det så var mitt svar angående att använda Automator och inget annat.
Har ingen erfarenhet eller kunskap att skriva script själv.

Jag ifrågasätter inte din erfarenhet av Automator, däremot så sa du att det som TS efterfrågar är omöjligt. Det finns andra vägar att gå än just via Automator, det var det jag ville få fram. T ex så har just jag då löst ett sådant scenario genom script.

  • Avstängd
  • 2016-07-02 12:07
Ursprungligen av zinned:

Jag ifrågasätter inte din erfarenhet av Automator, däremot så sa du att det som TS efterfrågar är omöjligt. Det finns andra vägar att gå än just via Automator, det var det jag ville få fram. T ex så har just jag då löst ett sådant scenario genom script.

Som jag redan påpekat var min formulering luddig och oklar.

1
Bevaka tråden