Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverige får elektrisk motorväg

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Världens första elektriska väg har öppnat vid Gävle som ett samarbete mellan myndigheter, Scania och Siemens.

Läs hela artikeln här

Undrar hur som ska lösa avgiftsgrejen i dessa system? Alla som vill ha tillgång till dessa "grids" måste ju registrera sig och få någon slags sensor som talar om vem dom är...och en mätarlösning...så att man vet vem som slukat så och så många kilowatt...Högspänningsnätet är ju i sig självt helt korkat och vet ingenting...och i framtiden kanske man kan tänka sig piratåkare Måste Googla på detta.

Ursprungligen av Demiurgen:

Undrar hur som ska lösa avgiftsgrejen i dessa system?

Gissningsvis med hjälp av transpondrar monterade i fordonen. Kan väl krävas någon form av lagändring i Sverige eftersom vi inte har några avgifter på vägarna normalt sett (ett par gränsövergångar är undantagna).
Personligen tycker jag att lösningen är intressant men klumpig och ful. Tidigare har det gjorts försök med intelligenta vägar på testbanor med skenor nedfrästa i asfalten. Dessa aktiverades med hjälp av trådlös teknik så att skenorna inte var strömförande om det inte fanns ett fordon anslutna till dem. Vet inte vad som hände med det projektet men det krävde inte den skog av trådar hängande över vägen. Det skulle visserligen var lite kasst i Sverige under den kalla delen av året där Siemens/Scanias lösning är bättre, men Sverige är litet i det stora hela. Volvos test:http://www.gizmag.com/volvo-electric-road/27913/

Bra försök i alla fall…

Det här är slöseri med pengar, tid och resurser. Jag jobbar på järnvägen som är en otroligt kontrollerad miljö med ett fåtal aktörer. Med tanke på hur ofta det rivs kontaktledningar med stopp i trafiken där så är det en otroligt dålig idé att försöka överföra den tekniken till vägtrafiken där på sikt var och varenda idiot ska åka runt med strömavtagare och fordon som kanske inte alls är i det skick dom borde vara. Det kommer aldrig att fungera. För privat trafik måste man givetvis satsa på induktiv teknik som ligger under vägbanan. Allt annat är vansinne. Det spelar ingen roll att verkningsgraden är lägre, fördelarna kommer ändå vida överstiga nackdelarna.

Jo, jag tänkte också direkt: Underhållskostnad!!!?? Jag tror det är det detta projektet faller på...när bidragen (antagligen finns någon form av bidrag bakom detta...nationellt eller svenskt) är slut så faller nog hela projektet i glömska och antagligen vet många inblandade att det är dödfött p.g.a. enorma underhålls- och reparationskostnader.
Bättre bygga ut järnvägen - en suverän och hårt verklighets-beprövad teknik som slår ALLT när det gäller godstransport. Testad i snart 200 år :-D. Man borde förbjuda all långtradartransport över en viss sträcka - åtminstone paralellt med järnväg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-28 20:10

Trådbussar hade vi i Göteborg när jag växte upp. Ska det här funka på samma sätt?

Säkert bra, men slutade man inte med trådbussar av en anledning ?

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-06-28 22:33

Spänn upp ett hönsnät över Sverige så kan vi ta radiobilen till jobbet, där ingår dessutom krockskydd.

Ursprungligen av disktant:

Säkert bra, men slutade man inte med trådbussar av en anledning ?

Man har inte slutat med trådbussar. Det finns i många europeiska städer. Även i Sverige:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Landskronas_sta...

Jag har åkt trådbuss i Riga. Fungerar alldeles utmärkt. Tystare och trevligare än bussar med förbränningsmotorer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-29 09:13

I fd östblocket finns de kvar i många städer. Men jag trodde det var en förlegad teknik.... ofta hoppar avledaren av, och då blir det trafikstockning.

Att man fortfarande har kvar trådbussar i forna öst beror helt enkelt på att man inte hade stålar att göra det på riktigt (lägga räls, spårvagn). Det är billigt att slänga upp trådbussystem. Anledningen till att man lämnade skiten - som inte är robust och kräver enorma underhållsinsatser (vilket var ok för forna öst så klart) - är att vi i väst hade råd att lägga spårvagn. I östeuropa och vissa delar av asien och sydamerika där man fortfarande har skiten så är givetvis planerna att bygga spårvagn...och/eller tunnelbana. It's all about ther money.
Trådbussar har ingen framtid i städer - det är en obsolet teknik. Rullar dom i en stad som ni besöker så säger det bara en sak om det landet eller åtminstone den staden/delstaten: offentliga finanserna är mycket begränsade. Tänk Ötsberlin där man drog rörsystem OVANFÖR marken (rören monterades på ställningar och husväggar) därför att man inte hade råd att gräva ner dom.

1
Bevaka tråden