Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag ett förslag om att skaffa mej en mac... Hur fungerar det?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick ett förslag av en av mina släktingar om att skaffa mej en Mac. Jag sa då att en mac vill jag inte ha... Min erfarenhet av Mac är att man kan surfa på den och skriva i ordbehandlingsprogram och spela spel... När jag surfade på Macen på IT-biblioteket blev det problem med att läsa mina webbsidor som jag sparade på diskett för att kunna läsa på min PC hemma som jag hade Windows 98 på då... Detta problem har jag fått veta är borta nu.

Nu går det bra att läsa filer från Mac datorer påståss det ? Första gången jag använde en Mac var på AMI-S Hörsel 1989. Då skrev jag lite i ett ordbehandlingsprogram.

Nu har jag läst lite om Mac på nätet och i lite olika forum och har upptäckt att terminalen finns precis som i Linux. Det är bra!

Om jag hade fått en Mac och det hade blivit fel med unix som är operativsystemet i en Mac hade jag kunnat installera om det lätt då ? Man brukar inte få med sej operativsystemet på DVD-R när man köper datorer numera... Det följde åtminstone med när jag köpte min första Windowsdator från Dell.
/Anna Maria

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-27 20:56
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag fick ett förslag av en av mina släktingar om att skaffa mej en Mac. Jag sa då att en mac vill jag inte ha... Min erfarenhet av Mac är att man kan surfa på den och skriva i ordbehandlingsprogram och spela spel... När jag surfade på Macen på IT-biblioteket blev det problem med att läsa mina webbsidor som jag sparade på diskett för att kunna läsa på min PC hemma som jag hade Windows 98 på då... Detta problem har jag fått veta är borta nu.

Nu går det bra att läsa filer från Mac datorer påståss det ? Första gången jag använde en Mac var på AMI-S Hörsel 1989. Då skrev jag lite i ett ordbehandlingsprogram.

Nu har jag läst lite om Mac på nätet och i lite olika forum och har upptäckt att terminalen finns precis som i Linux. Det är bra!

Om jag hade fått en Mac och det hade blivit fel med unix som är operativsystemet i en Mac hade jag kunnat installera om det lätt då ? Man brukar inte få med sej operativsystemet på DVD-R när man köper datorer numera... Det följde åtminstone med när jag köpte min första Windowsdator från Dell.
/Anna Maria

Hej och välkommen till forumet!

På nyare macar finns en återställningspartition på hårddisken som man startar från om man behöver installera om systemet. Och om man har en helt blank hårddisk kan man starta via internet (rudimentärt startsystem inbyggt i firmware) och ladda ner nytt macOS. Det är alltså inte rent unix i en Mac, men vissa likheter. Man kan även installera Windows på en mac om man behöver köra program som inte finns i version för Mac. Antingen som fristående Windows-installation via Bootcamp eller köra det integrerat i macOS via virtualiseringsprogramvara.

Om det går bra att läsa filer från en mac på en annan PC beror ju helt på vilken programvara och filformat vi talar om. Har du några specifika behov av program? Du nämner hörsel, jag tror det finns några här på forumet som använder hörselhjälpmedel om det är aktuellt med någon sådan programvara.

Din tidigare erfarenhet med att spara websidor på diskett för att kunna läsa hemma är väl inte längre aktuellt år 2016 Men jag tror att du redan då hade kunnat lyckas om du valt att spara sidorna i enkelt html-format och inte som "webarkiv". Återigen beror det på vilken webläsare du då använde, det kan ju ha varit på den tiden då Internet Explorer faktiskt var förvald webläsare på macen, innan Safari föddes?

Berätta vad du behöver använda datorn till så kan vi vägleda dig.

Angående hörselhjälpsprodukter, så kommer man långt med Apples FaceTime, som är en visuell och audiell kommunikationsprogram mellan två enheter (macar, iPhones, iPads). Programmet iMessage är en ren textbaserad kommunikationsform som går via iMessage eller sms, beroende på vad mottagaren har och tillgänglighet. Du kan även använda gratisprogrammen Skype eller Wire (dessa två är plattformsoberoende, dvs fungerar mellan Mac och Windows). FaceTime, iMessage och Wire har äkta end-to-end kryptering (krypterad information från sändarens dator/surfplatta/tv-mobilerna till mottagarens dator/surfplatta/mobil, dvs ingen kan avlyssna ert samtal). Jag är osäker på om Skype har äkta end-to-end kryptering. Samtliga program kan ersätta de gamla funktionerna, såsom texttelefon. Men dessa är inte kompatibel med texttelefonen. Vill du ha en Mac program som är kompatibel med texttelefonen, prova med Allan eC från Omnitor.

Take the plunge Anna Maria!!!! Du kommer inte ångra dig!

Ursprungligen av IngoX:

Hej och välkommen till forumet!

På nyare macar finns en återställningspartition på hårddisken som man startar från om man behöver installera om systemet. Och om man har en helt blank hårddisk kan man starta via internet (rudimentärt startsystem inbyggt i firmware) och ladda ner nytt macOS. Det är alltså inte rent unix i en Mac, men vissa likheter. Man kan även installera Windows på en mac om man behöver köra program som inte finns i version för Mac. Antingen som fristående Windows-installation via Bootcamp eller köra det integrerat i macOS via virtualiseringsprogramvara.

Om det går bra att läsa filer från en mac på en annan PC beror ju helt på vilken programvara och filformat vi talar om. Har du några specifika behov av program? Du nämner hörsel, jag tror det finns några här på forumet som använder hörselhjälpmedel om det är aktuellt med någon sådan programvara.

Din tidigare erfarenhet med att spara websidor på diskett för att kunna läsa hemma är väl inte längre aktuellt år 2016 Men jag tror att du redan då hade kunnat lyckas om du valt att spara sidorna i enkelt html-format och inte som "webarkiv". Återigen beror det på vilken webläsare du då använde, det kan ju ha varit på den tiden då Internet Explorer faktiskt var förvald webläsare på macen, innan Safari föddes?

Berätta vad du behöver använda datorn till så kan vi vägleda dig.

Återställningspartitioner gillar jag inte faktiskt. jag gjorde mej av mej återställningspartitionen på min Windowsdator för jag ville ha ett operativsystem med 32 bitar. jag trodde att datorn skulle bli tyst då. de blev det tyvärr inte.... Men min andra dator som jag hade Windows XP på en gång i tiden blev tyst när jag installerade Linux Olivia mate med 32 bitar. Jag vill antingen kunna hämta filer till operativsystemet på nätet eller att installera det från DVD-R. Det påstås att man kan installera Mac OS på en Linuxdator också. Mac Os liknar windows 2.11 tycker jag av bilder som jag har sett på nätet. Jag försökte att köra Mac OS virtuellt på min Linuxdator som jag använder nu ... Det funkade inte så bra...
Nu hoppas jag att detta inlägg blir ett svar på första inlägget som jag fick...
Jag hoppas att filer kommer med också...
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag vill antingen kunna hämta filer till operativsystemet på nätet eller att installera det från DVD-R.

Det fungerar utmärkt. Tror att du fick svar på den frågan tidigare. Du fick även en fråga om det är några specifika program som du måste kunna köra. Det förenklar för oss att hjälpa dig om du kan beskriva så detaljerat som möjligt vad du tänker göra med din dator.

Ursprungligen av Anna Maria:

Det påstås att man kan installera Mac OS på en Linuxdator också.

Möjligt, men s.k Hackintosh är vanligare tror jag, dvs Mac OS på PC-hårdvara. Dock inget att ge sig in på om man är novis.

Ursprungligen av Anna Maria:

Mac Os liknar windows 2.11 tycker jag av bilder som jag har sett på nätet.

Vet inte vilka bilder som du har lyckats leta fram, men dessa överensstämmer väl med verkligheten: http://www.apple.com/se/osx/

Ursprungligen av The Real Viking:

Angående hörselhjälpsprodukter, så kommer man långt med Apples FaceTime, som är en visuell och audiell kommunikationsprogram mellan två enheter (macar, iPhones, iPads). Programmet iMessage är en ren textbaserad kommunikationsform som går via iMessage eller sms, beroende på vad mottagaren har och tillgänglighet. Du kan även använda gratisprogrammen Skype eller Wire (dessa två är plattformsoberoende, dvs fungerar mellan Mac och Windows). FaceTime, iMessage och Wire har äkta end-to-end kryptering (krypterad information från sändarens dator/surfplatta/tv-mobilerna till mottagarens dator/surfplatta/mobil, dvs ingen kan avlyssna ert samtal). Jag är osäker på om Skype har äkta end-to-end kryptering. Samtliga program kan ersätta de gamla funktionerna, såsom texttelefon. Men dessa är inte kompatibel med texttelefonen. Vill du ha en Mac program som är kompatibel med texttelefonen, prova med Allan eC från Omnitor.

Jag har en bra texttelefon tycker jag. Den heter diatext IV. Jag använder den ganska sällan numera eftersom min kompis är död tyvärr :-(. Att använda Skype att inte aktuellt för mej för jag kan inte teckenspråk så bra. Jag tecknar för lite numera så jag måste teckna med mej själv för att inte få stela händer... Jag tycker det är dumt att man inte kan spara samtal med texttelefonen som jag har. Om de som jag ringer skriver mycket byråkratiska så ber jag de som jag ringer att skicka ett email också. Då kan jag slå upp alla ord på byrokratiska på nätet eller fråga en av mina släktingar

Men de flesta som jag ringer till på t.e.x. F.K och skatteverket de kan svenska också
/Anna Maria

Senast redigerat 2016-06-28 12:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det fungerar utmärkt. Tror att du fick svar på den frågan tidigare. Du fick även en fråga om det är några specifika program som du måste kunna köra. Det förenklar för oss att hjälpa dig om du kan beskriva så detaljerat som möjligt vad du tänker göra med din dator.

Möjligt, men s.k Hackintosh är vanligare tror jag, dvs Mac OS på PC-hårdvara. Dock inget att ge sig in på om man är novis.

Vet inte vilka bilder som du har lyckats leta fram, men dessa överensstämmer väl med verkligheten: http://www.apple.com/se/osx/

Jag gjorde ett försök att installera Mac OS virtuellt på min Linuxdator som jag surfar på nu... Det lyckades inte så bra...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag gjorde ett försök att installera Mac OS virtuellt på min Linuxdator som jag surfar på nu... Det lyckades inte så bra...
/Anna Maria

Ok. Det förklarar dock inte ditt behov så bra Vad tänkte du i sådana fall göra med den virtuella maskinen?

Ursprungligen av JoelBurman:

Take the plunge Anna Maria!!!! Du kommer inte ångra dig!

Min nästa dator blir nog en mac men jag köper en nog ipad före jag köper en mac. Just nu har jag bra stationära datorer men jag kanske ska testa att installera Mac program på en av mina PC...

Den dator som jag inte har så många andra program på nu och annat är nog för dålig för de Mac programvaror som finns ? Det är en Dell 400 128 MB Ram.
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Just nu har jag bra stationära datorer men jag kanske ska testa att installera Mac program på en av mina PC...

Går inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-28 13:25

Du kan glömma att installera OSX på en PC. Det är krångligt och svårt att hitta rätt drivrutiner, all hårdvara stöds inte.
Ska du köra Mac, köp en Mac! Du kan testa med en begagnad först.
Att börja med en iPad låter bra

Ursprungligen av barbapappa_86:

Går inte.

Det finns de som påstår att det funkar Hackintosh kallar de dessa datorer för...

http://www.hackintosh.com/ Jag ska leta efter en svensk sida och läsa lite mera. Min Engelska är inte så bra...

/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Det finns de som påstår att det funkar Hackintosh kallar de dessa datorer för...

http://www.hackintosh.com/ Jag ska leta efter en svensk sida och läsa lite mera. Min Engelska är inte så bra...

/Anna Maria

Som jag nämnde under inlägg #7. Inget att ge sig in på om man inte är väldigt kunnig.

Ursprungligen av Anna Maria:

Det finns de som påstår att det funkar Hackintosh kallar de dessa datorer för...

Ja, det funkar, men det ställer väldigt specifika krav på hårdvaran. Det funkar med vissa moderkort, vissa grafikkort, osv.

Det skulle förvåna mig mycket om det skulle funka rakt av på just din PC.

Då låter jag bli det då... det funkar nog inte med min dator.... Men min nästa dator blir en Mac
/Anna Maria

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-29 12:55
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag fick ett förslag av en av mina släktingar om att skaffa mej en Mac. Jag sa då att en mac vill jag inte ha...

Ursprungligen av Anna Maria:

.... Men min nästa dator blir en Mac
/Anna Maria

Då tycker jag du ska ta kontakt med din släkting som gav dig förslaget om mac och säga att du nu är mer positivt inställd. Förhoppningsvis är denne person villig att ge dig lite råd och hjälp i början, det är guld värt!

Ursprungligen av IngoX:

Då tycker jag du ska ta kontakt med din släkting som gav dig förslaget om mac och säga att du nu är mer positivt inställd. Förhoppningsvis är denne person villig att ge dig lite råd och hjälp i början, det är guld värt!

Jag har aldrig tyckt illa om Mac. Men när jag surfade på IT-biblioteket blev det fel med teckentabellen på de filer som jag lagrade på diskett och tog hem till min PC. Men nu vet jag att det funkar bra med att använda Mac och läsa en del av filerna eller webbsidorna som man vill spara på en PC också. Det funkade inte förut... Jag har dock vissa program som inte funkar på en Mac så en Windows dator kommer jag alltid att behöva och en Linuxdator. En Mac får jag köpa när en av mina datorer går sönder som jag har nu. Jag får inte plats med fler datorer i mitt data och sovrum.
/Anna Maria

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-29 14:00
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har dock vissa program som inte funkar på en Mac så en Windows dator kommer jag alltid att behöva och en Linuxdator.
/Anna Maria

Som vi redan avhandlat kan du köra både Windows och Linux på en mac, men det är väldigt krångligt att köra macOS på en specialbyggd PC, inte att rekommendera. Men du kan alltså trolligen klara dig med en enda fysisk maskin om du vill! Och återigen, om du nämner vilka program och användningsområden det är kanske vi kan ge dig mer specifika tips.

Ursprungligen av IngoX:

Som vi redan avhandlat kan du köra både Windows och Linux på en mac, men det är väldigt krångligt att köra macOS på en specialbyggd PC, inte att rekommendera. Men du kan alltså trolligen klara dig med en enda fysisk maskin om du vill! Och återigen, om du nämner vilka program och användningsområden det är kanske vi kan ge dig mer specifika tips.

Jag har ett engelskt svenskt lexikon och ett teckenspråkslexikon som jag tror inte kan användas på en mac. Dessutom har har nationalencyklopedin som var för Windows 98. Jag har en dator med Windows 98 men nu plötsligt kräver nationalencyklopedin ett lösenord helt plötsligt. Jag har också en scanner och en USB-Blu-ray-rw. Det var bara tur att dessa enheter funkade med Linux eftersom jag inte kan bli uppkopplad med mina Windows datorer för de saknas drivrutiner .... Jag fick inte med nån DVD-R eller Blu-ray med drivrutiner ... Jag vet nu att det inte är något problem att surfa på en Mac och att läsa filerna på en PC. Jag tänker inte göra mej av med alla om jag köper en Mac.

Dessutom tror jag inte att skärmen som jag har till mina PC idag passar till en Mac. jag har svårt att få plats med 2 skärmar på mitt skrivbord. De Mac som fanns från börjar då skärmen satt ihop med datorn görs väl inte nya modeller av så att skärmen sitter ihop med datorn ?

Flera operativsystem på samma dator funkar inte så bra för mej. Om det blir problem med det ena så måste jag installera om alla misstänker jag?

Att köra virtuellt funkar inte så bra. Jag har försökt .

/Anna Maria

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-06-30 11:45
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag fick ett förslag av en av mina släktingar om att skaffa mej en Mac. Jag sa då att en mac vill jag inte ha... Min erfarenhet av Mac är att man kan surfa på den och skriva i ordbehandlingsprogram och spela spel... När jag surfade på Macen på IT-biblioteket blev det problem med att läsa mina webbsidor som jag sparade på diskett för att kunna läsa på min PC hemma som jag hade Windows 98 på då... Detta problem har jag fått veta är borta nu.

Nu går det bra att läsa filer från Mac datorer påståss det ? Första gången jag använde en Mac var på AMI-S Hörsel 1989. Då skrev jag lite i ett ordbehandlingsprogram.

Nu har jag läst lite om Mac på nätet och i lite olika forum och har upptäckt att terminalen finns precis som i Linux. Det är bra!

Om jag hade fått en Mac och det hade blivit fel med unix som är operativsystemet i en Mac hade jag kunnat installera om det lätt då ? Man brukar inte få med sej operativsystemet på DVD-R när man köper datorer numera... Det följde åtminstone med när jag köpte min första Windowsdator från Dell.
/Anna Maria

Jag tror att du ska väga priset mot att köpa några nya program (lexicon etc) till en modern/ny Mac mot att underhålla flera datorer som också tar mer plats och drar mer ström.

Du refererar till problem från 1989 (teckentabeller) och iMac Blue (1998), men nu skriver vi 2016 och mycket har hänt sedan dess. Du har också en Windows-dator (Dell 400) från 1998 som det är svårt att motivera underhåll på nästa 20 år senare.

För att summera dina behov:

  • Texttelefon

  • Scanner (USB)

  • Eng/Sve lexicon

  • Eng/Sve lexicon - teckenspråk

  • Extern bildskärm (VGA/DVI)

  • Blueray (USB)

Allt detta är ju lösbart med en valfri Mac med reservation för delen med teckenspråk. Men där har vi ett par medlemmar på 99mac som kan dela med sig av deras erfarenhet (vilket vissa redan har gjort i tråden).

Ursprungligen av Anna Maria:

Att köra virtuellt funkar inte så bra. Jag har försökt .

/Anna Maria

Jag hade lite samma funderingar som dig 2009. Då tröttnade jag på alla Windows-uppdateringar, Win XP, som slöade ner datorn o funderade på om det var samma effekt hos MacOS. Jag använder ett bokföringsprogram som kräver Windows.

Jag provade med en iMac (dator o skärm ihop) och använde Parallells virtualiseringsprogram. Inga problem med programvaran. Däremot var det svårare att hitta drivrutiner till skrivare, skanner osv. Det fanns inte så jag fick byta ut skrivare o skanner också.

Så, att köra virtuellt funkar bra på Mac:en. Däremot måste kringutrustningen fungera ihop med MacOS för att kunna fungera i den virtuella maskinen.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-06-30 12:24
Ursprungligen av Anna Maria:

De Mac som fanns från börjar då skärmen satt ihop med datorn görs väl inte nya modeller av så att skärmen sitter ihop med datorn ?

/Anna Maria

Det är väl iMac du menar:
http://www.apple.com/se/imac/
en fantastisk dator.

Ursprungligen av ntg:

Det är väl iMac du menar:
http://www.apple.com/se/imac/
en fantastisk dator.

Nej jag undrade om det finns nyare modeller av Mac som ser ut på detta vis ? https://sv.wikipedia.org/wiki/Macintosh
Den som kom först 1984.
I så fall skulle en Mac passa på mitt skrivbord. Där sitter ju datorn och skärmen ihop. Jag har redan en skärm till mina PC och får inte plats med en till plattskärm.
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Nej jag undrade om det finns nyare modeller av Mac som ser ut på detta vis?...

Goddag yxskaft, skulle man kanske kunna säga här...

"Är det den här?"
"Nej, det är den här", och så länkar du till en annan sida som visar samma sak som du sa nej till.

Jämför:
- bild nr 2 ("iMac 2007") på sidan som du länkade till
- med sidan som ntg länkade till.
Samma sak, bara lite olika årsmodell.

Ursprungligen av frazze:

Jag tror att du ska väga priset mot att köpa några nya program (lexicon etc) till en modern/ny Mac mot att underhålla flera datorer som också tar mer plats och drar mer ström.

Du refererar till problem från 1989 (teckentabeller) och iMac Blue (1998), men nu skriver vi 2016 och mycket har hänt sedan dess. Du har också en Windows-dator (Dell 400) från 1998 som det är svårt att motivera underhåll på nästa 20 år senare.

För att summera dina behov:

  • Texttelefon

  • Scanner (USB)

  • Eng/Sve lexicon

  • Eng/Sve lexicon - teckenspråk

  • Extern bildskärm (VGA/DVI)

  • Blueray (USB)

Allt detta är ju lösbart med en valfri Mac med reservation för delen med teckenspråk. Men där har vi ett par medlemmar på 99mac som kan dela med sig av deras erfarenhet (vilket vissa redan har gjort i tråden).

Då passar alla mina tillbehör till en Mac hoppas jag...

Men det får bli när någon av mina datorer går sönder. Jag trodde inte att det skulle funka med en PC -skärm och Mac. Dell datorn funkar bra till mina gamla program fortfarande. Men spin up time har ändrats några gånger. Den har Windows 98 och dos 5.0 och spel som bara kan köras i Windows 98 och dos. Den datorn har jag inga datafiler på . Jag vet ju inte när den kraschar... datorerna har inte gått sönder annu så varför ska jag köpa nya då ? Jag gillar att spela gamla spel som t.e.x PC lemmings.
/Anna Maria

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Goddag yxskaft, skulle man kanske kunna säga här...

"Är det den här?"
"Nej, det är den här", och så länkar du till en annan sida som visar samma sak som du sa nej till.

Jämför:
- bild nr 2 ("iMac 2007") på sidan som du länkade till
- med sidan som ntg länkade till.
Samma sak, bara lite olika årsmodell.

Vad var det jag sa nej till??
/Anna Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 14:32

I inlägg #27 sa du att det inte var den dator som länkades till i inlägg #26.
"Nej jag undrade om det finns nyare modeller av Mac som ser ut på detta vis ?"

Ursprungligen av Anna Maria:

Vad var det jag sa nej till?

Ntg frågade om det var iMacen du menade, och lämnade en länk till den modellen.

Du svarade nej.

Och sen lämnade du en länk som ändå visar just iMacen.

Tillägg:
Men det finns ju många som alltid börjar sina meningar med "nej", fast de ska svara jakande. Det är väldigt vanligt i intervjuer av idrottsmän, men du kanske också har den (o)vanan.

Senast redigerat 2016-06-30 14:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ntg frågade om det var iMacen du menade, och lämnade en länk till den modellen.

Du svarade nej.

Och sen lämnade du en länk som ändå visar just iMacen.

Tillägg:
Men det finns ju många som alltid börjar sina meningar med "nej", fast de ska svara jakande. Det är väldigt vanligt i intervjuer av idrottsmän, men du kanske också har den (o)vanan.

Vad jag tänkte på när jag svarade var att det får inte plats två platta skärmar på mitt skrivbord och jag antar att det inte går att koppla en Mac till en 20 tums PC skärm. Jag måste använda samma skärm till alla mina datorer både Linuxdatorerna och Windowsdatorerna som jag har. En Mac är ju en helt annan typ av dator. Jag länkade till fel dator...Jag har en hund som behövde gå ut precis när jag höll på att skriva inlägget. Han började skälla på mej. Jag visste inte att idrottsmän brukar svara nej när de menar ja. Det var nytt för mej.

/Anna Maria

Bevaka tråden