Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd - router

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-06-25 19:54

Sitter med en Linksys E1200, dålig räckvidd och får inte ut bra av min fiber hastighet 100/10 så vilken router är bäst i prisklassen 1-2k? (några hundralappar över eller under skadar inte)

Har kikat på tre

Alt. 1
Pris: ca 1300 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Alt. 2
Pris: ca 2000 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2737208

Alt. 3
Pris: ca 2000 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2767056

Vill ha något som håller länge och som levererar bra. Eller finns det bättre alternativ än dem ovan? Och om inte, vilken ovan borde jag ta?

Thanks i förhand!!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-25 20:09

Jag bytte min E1400 mot alternativ 1 och fick bra lyft i trådlös hastighet och även räckvidd.

Här gäller att du funderar över vad du är ute efter, den största skillnaden när man drar upp i pris är det trådlösa, och många fall behöver man bra nätverkskort för att dra nytta av det, dvs telefoner och surfplattor osv kanske inte har så stor nytta av det.

  • Medlem
  • 2016-06-25 20:16
Ursprungligen av Json_81:

Jag bytte min E1400 mot alternativ 1 och fick bra lyft i trådlös hastighet och även räckvidd.

Här gäller att du funderar över vad du är ute efter, den största skillnaden när man drar upp i pris är det trådlösa, och många fall behöver man bra nätverkskort för att dra nytta av det, dvs telefoner och surfplattor osv kanske inte har så stor nytta av det.

Vi har idag i hushållet 4 smartphones, 4 datorer, 2 surfplattor, skulle alternativ klara av att leverera snabb hastighet till alla dessa i en lägenhet med fyra sovrum? Har ingen aning om de är bra nätverkskort i enheterna.

Ursprungligen av Drive:

Vi har idag i hushållet 4 smartphones, 4 datorer, 2 surfplattor, skulle alternativ klara av att leverera snabb hastighet till alla dessa i en lägenhet med fyra sovrum? Har ingen aning om de är bra nätverkskort i enheterna.

Troligen. Köp och prova, det är för många parametrar inblandade (plats, material i väggar, planlösning, vilka enheter det är, vilka WiFi-standarder dessa har stöd för osv..) för att någon ska kunna svara ja eller nej om det kommer fungera för dig.

Jag har en Asus RT-AC66U och den ger full hastighet i vår lägenhet på 100kvm.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-25 21:34

Jag har precis beställt en Dovado Pro AC, för att kunna ha ett USB-mobildatamodem som backup. Enligt supporten ska den klara full Gb-hastighet på Ethernet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-25 21:38

Du har ett bra svar från Keptang där, jag har i stort sett störningsfri miljö på landsbygden i ett rätt nybyggt hus med bara träväggar (2x88m2 typ) så det går inte att jämföra mina resultat med ditt.
Ingen någorlunda high-end router med AC-stöd borde ha svårt för det du beskriver, men det beror så mycket på om enheterna har stöd för 5GHz/AC och störningar.

Inte alltid man behöver ny router. Sitter själv med en sisådär router från Telia, fiber 100/100. köpte en AP från Ubiquiti Networks. Riktigt bra grejer får jag säga. Ligger stadigt på 145, även utomhus i 2.4 ghz nätet och 400 i 5 ghz nätet.

  • Medlem
  • 2016-06-26 14:51
Ursprungligen av Popelipop:

Inte alltid man behöver ny router. Sitter själv med en sisådär router från Telia, fiber 100/100. köpte en AP från Ubiquiti Networks. Riktigt bra grejer får jag säga. Ligger stadigt på 145, även utomhus i 2.4 ghz nätet och 400 i 5 ghz nätet.

Det blir nog en ny router ändå i mitt fall. Räckvidden är så pass dålig så en förlängare eller något liknande hade inte hjälpt så mycket. Dessutom så har den inget 5 Ghz-band (om det är så det kallas?) och lägger av då och då

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-06-26 15:05

Här görs jämförelser mellan routrar på alla tänkbara sätt.

http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-26 17:10
Ursprungligen av Drive:

Det blir nog en ny router ändå i mitt fall. Räckvidden är så pass dålig så en förlängare eller något liknande hade inte hjälpt så mycket. Dessutom så har den inget 5 Ghz-band (om det är så det kallas?) och lägger av då och då

Du kan slå av wifi i din Teliarouter och köra med en Ubiquiti AP.

Ursprungligen av kenjon:

Du kan slå av wifi i din Teliarouter och köra med en Ubiquiti AP.

Yes, precis vad jag gjorde. Bor man i mindre hus lägenhet går det utmärkt. Dock kräver Ubiquiti AP lite tekniskt kunnande. Det är inte bara PnP.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-03 17:10
Ursprungligen av Drive:

Det blir nog en ny router ändå i mitt fall. Räckvidden är så pass dålig så en förlängare eller något liknande hade inte hjälpt så mycket. Dessutom så har den inget 5 Ghz-band (om det är så det kallas?) och lägger av då och då

En AP är ingen förlängare.

  • Medlem
  • 2016-07-10 07:50

Tack för alla tips. Det blir alt. 2 eller 3, vilket det blir har jag inte bestämt än. Det blir en helt ny router för den nuvarande routern stödjer inte 5ghz nät och räckvidden är mycket dålig. det är en mycket utdaterad router som dör med jämna mellanrum.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-10 10:11
Ursprungligen av Drive:

Tack för alla tips. Det blir alt. 2 eller 3, vilket det blir har jag inte bestämt än. Det blir en helt ny router för den nuvarande routern stödjer inte 5ghz nät och räckvidden är mycket dålig. det är en mycket utdaterad router som dör med jämna mellanrum.

Du får ju 2st alt 1 mot priset av alt 2 eller 3 idag. Då kan du ju köra en som router och en som AP.

Beställde själv en alt 1 igår för att ersätta Techicolorskräpet bbb skickar med.

  • Medlem
  • 2016-07-10 12:33
Ursprungligen av reboot81:

Du får ju 2st alt 1 mot priset av alt 2 eller 3 idag. Då kan du ju köra en som router och en som AP.

Beställde själv en alt 1 igår för att ersätta Techicolorskräpet bbb skickar med.

Jag är så tekniskt okunnig så det bara går. Vad är en AP? Access Point? Det är väl typ en internetförlängare (eller)? Ett stort sorry för min okunskap. Jag bor i en lägenhet med fyra sovrum, är det inte bättre att satsa på en riktigt bra router då eller? Kan ingenting.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-10 13:23
Ursprungligen av Drive:

Jag är så tekniskt okunnig så det bara går. Vad är en AP? Access Point? Det är väl typ en internetförlängare (eller)? Ett stort sorry för min okunskap. Jag bor i en lägenhet med fyra sovrum, är det inte bättre att satsa på en riktigt bra router då eller? Kan ingenting.

En RT-AC66U bör täcka fyra sovrum. Jag har ju köpt en för att täcka en hel villa. Men har du tjocka betongväggar så kanske det går sämre. RT-AC66U är vad jag förstår en riktigt bra router, medans de för 2000kr är sjukt bra.

  • Medlem
  • 2016-07-10 15:44
Ursprungligen av reboot81:

En RT-AC66U bör täcka fyra sovrum. Jag har ju köpt en för att täcka en hel villa. Men har du tjocka betongväggar så kanske det går sämre. RT-AC66U är vad jag förstår en riktigt bra router, medans de för 2000kr är sjukt bra.

Tack för hjälpen. Är det värt att satsa på 2000 kr grejorna (framtidsäkrare?) eller är det bara kasta pengar i sjön? Mina bortskämda (skämtar) barn spelar väldigt mycket och hastighet är mycket viktigt även för mig och mitt kontorsarbete.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-10 19:28
Ursprungligen av Drive:

Tack för hjälpen. Är det värt att satsa på 2000 kr grejorna (framtidsäkrare?) eller är det bara kasta pengar i sjön? Mina bortskämda (skämtar) barn spelar väldigt mycket och hastighet är mycket viktigt även för mig och mitt kontorsarbete.

Känns som om de dyrare är som att kasta pengarna i sjön. Om du nu inte kan motivera de extra MHz.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-11 22:33
Ursprungligen av Drive:

Jag är så tekniskt okunnig så det bara går. Vad är en AP? Access Point? Det är väl typ en internetförlängare (eller)? Ett stort sorry för min okunskap. Jag bor i en lägenhet med fyra sovrum, är det inte bättre att satsa på en riktigt bra router då eller? Kan ingenting.

En router har två eller flera interface där den kan "routa" paketen emellan. En AP är mycket riktigt en Access Point, dvs en Wifi-burk för trådlös anslutning.
De flesta (konsument-)routers idag har en inbyggd AP. Man kan köpa både routers och APs separat, om man t ex vill ha dem på olika fysiska platser. T ex kanske man vill ha routern (ofta med en inbyggd 3-4portars switch) där man har sin inkommande anslutning, där NAS står etc. Medan man kan vilja ha sin AP centralt i bostaden för bästa täckning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-11 22:51
Ursprungligen av reboot81:

Känns som om de dyrare är som att kasta pengarna i sjön. Om du nu inte kan motivera de extra MHz.

Nja, dyrare routrar kan ha fler finesser än billigare. T ex Dovado Pro AC som kan ha en (eller två) USB-bredbandssticka som backup ifall den "vanliga" anslutningen går ner. Den kan även styra en USB-Tellstick. Och det finns säkert fler exempel på andra varianter. Kanske inte för den stora massan dock

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-11 23:29
Ursprungligen av kenjon:

Nja, dyrare routrar kan ha fler finesser än billigare. T ex Dovado Pro AC som kan ha en (eller två) USB-bredbandssticka som backup ifall den "vanliga" anslutningen går ner. Den kan även styra en USB-Tellstick. Och det finns säkert fler exempel på andra varianter. Kanske inte för den stora massan dock

Instämmer, men mellan de olika Asus alternativen ovan skiljer det mest överföringshastigheter. Eller?

Ursprungligen av reboot81:

Instämmer, men mellan de olika Asus alternativen ovan skiljer det mest överföringshastigheter. Eller?

Köp riktiga grejer: https://www.routerboard.se/

Här har du en riktig kalasrouter: MikroTik/RouterBOARD hAP ac RB962UiGS-5HacT2HnT Router

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-12 02:25

Har du en sådan? Hur är den att konfigurera?

Ursprungligen av kenjon:

Har du en sådan? Hur är den att konfigurera?

Har inte just den men en annan i RB9 serien plus ett tiotal i olika butiker för mitt arbete. Fungerar väldigt bra och du kan verkligen göra allt. Eget OS (routerOS) som nås via antingen web/eget gui (mjukvara) eller telnet. Har också en trevlig funktion som kallas capsMAN om du vill ha flera AP att roama emellan. Ställ in ssid, nyckel etc på router1 och låt sedan alla efterföljande ärva alla settings från den, sjukt smidigt. Kanske inga hobbyprylar direkt men man lär sig ganska fort...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-07-12 13:35
Ursprungligen av reboot81:

Instämmer, men mellan de olika Asus alternativen ovan skiljer det mest överföringshastigheter. Eller?

Ja i princip, och i regel behövs speciella wifi-kort för att dra nytta av det.
Det är snabbare processorer (ev mer minne med, minns inte) i de dyrare vilket kan göra nytta i vissa fall.
Typexemplet är väl att torrents snabbt överbelastar en klen router med många anslutningar.

  • Medlem
  • 2016-07-18 22:41
Ursprungligen av reboot81:

Känns som om de dyrare är som att kasta pengarna i sjön. Om du nu inte kan motivera de extra MHz.

Tack för all hjälp. Har nu beställt en sån och håller tummarna att det blir bra!

  • Medlem
  • 2016-09-14 22:59

Nu är det dags för min familj att byta router. Det går helt enkelt för segt och vi får ut dålig hastighet, köper vi ingen ny så slänger vi pengar i sjön och får samtidigt stå ut med supersegt internet. Jag beställde en Netgear Nighthawk X6 R8000, men min kompis rekommenderade i stället, att jag borde satsa på en D-link DIR-890L, efter att jag lagt ordern. Hittade en artikel som sa att D-link var bättre och levererade högre hastigheter och så säger en annan att det är tvärtom. Men efter noggrannare research på Prisjakt så ser det ut som att Netgear är bättre. De kostar ju typ lika mycket så vilken ska jag ta? Hjälp mig!

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/test-...
http://uk.pcmag.com/d-link-ac3200-ultra-wi-fi...

Ursprungligen av WiFi:

Nu är det dags för min familj att byta router. Det går helt enkelt för segt och vi får ut dålig hastighet, köper vi ingen ny så slänger vi pengar i sjön och får samtidigt stå ut med supersegt internet. Jag beställde en Netgear Nighthawk X6 R8000, men min kompis rekommenderade i stället, att jag borde satsa på en D-link DIR-890L, efter att jag lagt ordern. Hittade en artikel som sa att D-link var bättre och levererade högre hastigheter och så säger en annan att det är tvärtom. Men efter noggrannare research på Prisjakt så ser det ut som att Netgear är bättre. De kostar ju typ lika mycket så vilken ska jag ta? Hjälp mig!

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/test-...
http://uk.pcmag.com/d-link-ac3200-ultra-wi-fi...

Båda funkar nog fint så behåll den du beställt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-15 06:22
Ursprungligen av WiFi:

Nu är det dags för min familj att byta router. Det går helt enkelt för segt och vi får ut dålig hastighet, köper vi ingen ny så slänger vi pengar i sjön och får samtidigt stå ut med supersegt internet. Jag beställde en Netgear Nighthawk X6 R8000, men min kompis rekommenderade i stället, att jag borde satsa på en D-link DIR-890L, efter att jag lagt ordern. Hittade en artikel som sa att D-link var bättre och levererade högre hastigheter och så säger en annan att det är tvärtom. Men efter noggrannare research på Prisjakt så ser det ut som att Netgear är bättre. De kostar ju typ lika mycket så vilken ska jag ta? Hjälp mig!

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/test-...
http://uk.pcmag.com/d-link-ac3200-ultra-wi-fi...

Man kan hoppas att D-link får ordning på sin hårdvara, men jag skulle inte chansa.
De är ökända för problem, även toppmodellerna.

Bevaka tråden