Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple slutar sälja Thunderbolt-skärm

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple meddelar att de kommer att sluta sälja Thunderbolt Display, men att den kommer gå att köpa så länge lagret räcker.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-24 12:59

Nyhetstips?

Ursprungligen av JohannesKBA:

Nyhetstips?

Missade att du tipsade, men har lagt till dig nu

Tur att adet numera finns andra tillverkare som gör hyfsat snygga skärmar...inte alls på Apple-nivå, men man kan leva med designen...man trubbas av efter en tid och accepterar skärmar som är en estetik-division lägre.
Att detta skulle betyda döden för Mac Pro och Mac Mini är nog att dra det hela ett snäpp för långt. Jag tror inte det har med saken att göra. Anledningen att skärmproduktionen läggs ner hos Apple - vilket jag tror i.o.m. denna nyhet - är att dom sålde för uselt...dom var för dyra. Varför skulle en kund som köper en Mac Mini lägga ut lika mycket - eller mera - för tillhörande skärm? Dom flesta skiter i design och köper en skärm för 12 hundra spänn till sin nya Mac Mini - eller så har dom redan en...får en...hittar en...skärmar finns det ett överflöd av...dräller överallt. Att dom inte håller högsta bildkvalitet - vilket alla skärmar från Apple garanterat håller sedan många år - är ointressant för 90% av jordens befolkning. Och proffs som verkligen vill ha high-end referensskärmar kan inte nöja sig med Apples skärmar - där finns en annan katergori av pro-skärmar som kostar skjortan.
Så - det var bara företag och esteter med stålar som köpte Apples skärmar. I princip.
Själv beställer jag bums 2 st. (har redan 3) innan dom tar slut (via jobbet alltså). Jag kan alltså köra vackert och inte halv-fult i 10 år till.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple meddelar att de kommer att sluta sälja Thunderbolt Display, men att den kommer gå att köpa så länge lagret räcker.

Läs hela artikeln här

Äntligen!

Ursprungligen av Brynge:

Äntligen!

Varför då?

  • Medlem
  • 2016-06-24 16:54
Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför då?

För att folk väntar på en ny skärm med Retina. Själv slita jag på min Thunderbolt Display ett tag till.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför då?

Ursprungligen av Dalle:

För att folk väntar på en ny skärm med Retina. Själv slita jag på min Thunderbolt Display ett tag till.

Precis.

Ursprungligen av Brynge:

Precis.

Tycker det låter som att de ska lägga ner det helt och hållet, lämna till tredjepart. Helt ok med mig om det fanns vettiga alt.

Ursprungligen av Demiurgen:

esteter med stålar som köpte Apples skärmar

Precis - vill man ha en billig skärm finns det billigare än Apples, vill man ha en bra skärm finns det bättre än Apples. Om man tycker de är snygga är ju en smakfråga, men oavsett blev målgruppen för liten. Ett öde inte ovanligt bland Apples produkter, sett i historiskt perspektiv.

Eller så köpte man skärmen för att det inte finns någon som både kunde ladda och hade Thunderbolt, samt USB-portar. Mig veterligen så finns det inget motsvarande på marknaden.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-25 08:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

Eller så köpte man skärmen för att det inte finns någon som både kunde ladda och hade Thunderbolt, samt USB-portar. Mig veterligen så finns det inget motsvarande på marknaden.

Jag skaffade min i julas. Fortfarande jättenöjd och den kommer nog vara en trotjänare i flera år till.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-06-25 11:52
Ursprungligen av Dalle:

För att folk väntar på en ny skärm med Retina. Själv slita jag på min Thunderbolt Display ett tag till.

Jag tror inte det blir någon skärm alls. Anledningen är att Apple inte kan ta ut de marginaler de skulle vilja på produkten. En ny retina Thunderbolt display skulle bli väldigt dyr och sälja till extremt få. Apple skulle aldrig kunna få upp volymen tillräckligt.

Om de kan använda samma panel som iMac 27" borde det väl gå att få ner priset per styck en bit. Så har det ju varit länge; Apples (enda) externa skärm är samma storlek som den största iMacen. Se första LED-skärmen på 24" som blev 27" senare.

Det gäller bara att skärmen kan kopplas till en Mac med en (1) kabel. Om detta är USB-C/TB3 så kunde man ladda sin Macbook samtidigt, och bara behöva tänka på en enda sladd.

På Jobs tid var det ju så att man skulle köpa en Mac och en skärm och högtalare och tangentbord och mus, som passade ihop och såg enhetligt ut. Vore fint om denna möjligheten kom tillbaka.

Skulle va trevligt med en 27" 4K-skärm med möjlighet till True Tone och 99% of Adobe RGB. Samt med ett inbyggt GeForce GTX 1080 eller liknande. En skärm som går att koppla till sin Mac med endast en USB-C och som då laddar Macen samtidigt.
Helt plötsligt går det att spela riktiga spel och jobba med grafik på sin bärbar Mac, bara att köpa en skärm.

Skulle bli ett köp direkt oavsett pris, en hem och en till jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-26 23:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Eller så köpte man skärmen för att det inte finns någon som både kunde ladda och hade Thunderbolt, samt USB-portar. Mig veterligen så finns det inget motsvarande på marknaden.

Laddningsbiten är unik men LG har moderna Thunderbolt-skärmar med bla USB3.

http://www.lg.com/uk/monitors/lg-34UM95
http://www.lg.com/uk/monitors/lg-34UC97

Dock borde USB-C / Thunderbolt 3 ge ännu mer unika lösningar. Hoppas Apple hoppar på det. macOS Sierra har hintar om bättre eGPU-stöd bla.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple meddelar att de kommer att sluta sälja Thunderbolt Display, men att den kommer gå att köpa så länge lagret räcker.

Läs hela artikeln här

Väntade in i det sista på att Apple skulle släppa en ny skärm. Tillslut slog jag till på en dell 2415q. Riktigt nöjd. Får ut 4k skalat till 1080p i 52hz (hidpi) med programmet SwitchResX via displayport, på min macpro 13" late 2013. Mycket bättre än den numera pensionerade Thunderbolt skärmen. Ingen ström till datorn men USB 3.0 istället + 4k.

Vad tror ni att en ny Apple Skärm skulle kosta? Finns det några rykten?

Ursprungligen av Sebbe_K:

Vad tror ni att en ny Apple Skärm skulle kosta? Finns det några rykten?

Skulle gissa på samma kostnad som idag.

  • Medlem
  • City
  • 2016-08-13 08:35
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple meddelar att de kommer att sluta sälja Thunderbolt Display, men att den kommer gå att köpa så länge lagret räcker.

Läs hela artikeln här

Jag börjar få lite smått panik. Behöver köpa in nya skärmar på jobbet och nu finns det ingen motsvarande skärm att köpa med laddning, design och bildkvalitet.
Har det florerat ytterligare rykten om nya skärmar? Vägrar köpa in en svart plastsak funderar till och med på att köpa in iMac som får spegla MacBook PRO.
Med tanke på alla iMac som har högre upplösning så vore Apple dumma om de inte täpper till glappet mellan iMac och MacBook när panelerna redan finns.

Ursprungligen av kraspor:

...funderar till och med på att köpa in iMac som får spegla MacBook PRO...

Tänk på att Target Display Mode saknas på de senaste modellerna (från "late 2014" och framåt).

Så du kan inte använda en iMac 5K som extern skärm till en MacBook Pro.

Ursprungligen av kraspor:

funderar till och med på att köpa in iMac som får spegla MacBook PRO.

Fast då kan du väl lika gärna använda iMacen som vanligt?

1
Bevaka tråden