Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27 långsam uppstart

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag upplever att min Mac har blivit riktigt långsam i uppstarten
Från att jag trycker på knappen tills äpplet tänds tar det ca 1,5 minut.
Därefter ytterligare en dryg minut innan den startar.
Vad jag vill minnas har den alltid varit snabbare innan.
Den har även hängts sig några ggr så jag har vart tvungen att starta om den på knappen, å då har uppstarten vart ännu långsammare.
Jag har haft som vana att bara försätta den i vila, men en bekant sa till mig att jag bör stänga av när jag är färdig.
Jag är totalnovis på detta, finns det en enkel lösning eller bör den lämnas in på service?
Det är en sent 2013 med fusion drive 8gb ram och el capitan installerat.

Tacksam för hjälp
//Willy

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-21 23:16

Det är antingen hårdvarustrul eller mjukvarustrul.
Vad gäller hårdvara så är det om hårddisken håller på och dö, men då märker du av att den är sjukt slö när du använder den.
Är det mjukvarustrul så får du fundera på vad som ändrats på datorn det senaste. Lagt in nåt nytt program? Efter en uppdatering? Vad kör du för version av OS X? Kolla under -menyn, Om den här datorn.
Har du ledigt utrymme på disken så det räcker?

Prova att skapa en ny användare och se om det tar lika lång tid att starta. Hur känns datorn när den väl är igång, slö eller "vanligt"?

Du kan lugnt sätta den i vila när du är färdig. Jag försöker starta om min dator iaf en gång i månaden om det går. Mest för att program ska få en chans att erbjuda uppdatering om de ligger och väntar.

Hård eller mjuk?

Nu undrar vän av ordning... vad kan det annat vara än hårdvaru- eller mjukvarustrul?

Ursprungligen av reboot81:

Det är antingen hårdvarustrul eller mjukvarustrul.
Vad gäller hårdvara så är det om hårddisken håller på och dö, men då märker du av att den är sjukt slö när du använder den.
Är det mjukvarustrul så får du fundera på vad som ändrats på datorn det senaste. Lagt in nåt nytt program? Efter en uppdatering? Vad kör du för version av OS X? Kolla under -menyn, Om den här datorn.
Har du ledigt utrymme på disken så det räcker?

Prova att skapa en ny användare och se om det tar lika lång tid att starta. Hur känns datorn när den väl är igång, slö eller "vanligt"?

Du kan lugnt sätta den i vila när du är färdig. Jag försöker starta om min dator iaf en gång i månaden om det går. Mest för att program ska få en chans att erbjuda uppdatering om de ligger och väntar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-22 18:30

Vad menar du? @reboot81 skriver att det är antingen eller, inte att det kan vara något annat. Och eftersom åtgärderna skiljer sej åt, så är det väl ganska relevant om det är hård- eller mjukvara.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-22 19:30
Ursprungligen av Vannelli:

Nu undrar vän av ordning... vad kan det annat vara än hårdvaru- eller mjukvarustrul?

Det kan ju även vara användarfel, men jag utgår från att TS vet hur man mäter tid.

Ursprungligen av c_willy:

Hej.
Jag upplever att min Mac har blivit riktigt långsam i uppstarten
Från att jag trycker på knappen tills äpplet tänds tar det ca 1,5 minut.
Därefter ytterligare en dryg minut innan den startar.
Vad jag vill minnas har den alltid varit snabbare innan.
Den har även hängts sig några ggr så jag har vart tvungen att starta om den på knappen, å då har uppstarten vart ännu långsammare.
Jag har haft som vana att bara försätta den i vila, men en bekant sa till mig att jag bör stänga av när jag är färdig.
Jag är totalnovis på detta, finns det en enkel lösning eller bör den lämnas in på service?
Det är en sent 2013 med fusion drive 8gb ram och el capitan installerat.

Tacksam för hjälp
//Willy

Ge oss gärna lite info (som redan efterfrågats ovan). Exvis:

  • Version av OSX

  • Mängden installerat RAM

  • Hur mycket ledigt på hårddisken

  • Samma långsamhet om du startar under en ny användare? Systeminställningar -> Användare & grupper (alt Konton beroende på version av OSX) -> "+" under namnlistan.

  • Har du tidigare haft uppkoppling mot en extern server eller annan dator som numera inte finns i nätverket? Då kan uppstarten ta tid om den letar efter en extern enhet som inte längre finns tillgänglig.

Mest troligt är väl antingen att hårddisken är knökfull (du skall ha minst 10%, gärna 30% ledigt) eller helt enkelt på gång att rasa ihop. Passa då på att byta till SSD, så blir det som en sprillans ny dator! http://www.99mac.se/artikel/7985-vack-liv-i-d...

En stor SSD kostar fortfarande en del slantar. Men den går ju att återanvända (ev i externt kabinett) när/om du byter mac i framtiden. Och med tanke på hur snabb den är jämfört med en snurrdisk, får man nog påstå att det finns fog för devisen "man gråter bara en gång..."

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-23 12:39

Dubbelkolla att startskivan är korrekt vald i Systeminställningar -> Startskiva.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ge oss gärna lite info (som redan efterfrågats ovan). Exvis:

  • Version av OSX

  • Mängden installerat RAM

  • Hur mycket ledigt på hårddisken

  • Samma långsamhet om du startar under en ny användare? Systeminställningar -> Användare & grupper (alt Konton beroende på version av OSX) -> "+" under namnlistan.

  • Har du tidigare haft uppkoppling mot en extern server eller annan dator som numera inte finns i nätverket? Då kan uppstarten ta tid om den letar efter en extern enhet som inte längre finns tillgänglig.

Mest troligt är väl antingen att hårddisken är knökfull (du skall ha minst 10%, gärna 30% ledigt) eller helt enkelt på gång att rasa ihop. Passa då på att byta till SSD, så blir det som en sprillans ny dator! http://www.99mac.se/artikel/7985-vack-liv-i-d...

En stor SSD kostar fortfarande en del slantar. Men den går ju att återanvända (ev i externt kabinett) när/om du byter mac i framtiden. Och med tanke på hur snabb den är jämfört med en snurrdisk, får man nog påstå att det finns fog för devisen "man gråter bara en gång..."

Hej.
jag bifogar lite bilder om datorn.
Jag har bara en admin-användare på datorn, tog bort dom andra för längesen för att slippa böka med lösenord samt besvärligt med bilddelning osv.
kan inte dra mig till minnes när den började bli seg, om det var i samband med någon programinstallation, uppdatering eller liknande.
eftersom jag i princip låtit den "vila" hela tiden och bara startat om när den har hängt sig (då har jag förutsatt att den vart seg pga hängningen).

Gällande nätverk så är den kopplad till en Nas, som den har vart hela tiden, samt att jag har vart uppkopplad mot en windowsserver, men där har jag gått in via en app som kräver inlogg varje gång.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-23 21:32
Ursprungligen av c_willy:

Hej.
jag bifogar lite bilder om datorn.
Jag har bara en admin-användare på datorn, tog bort dom andra för längesen för att slippa böka med lösenord samt besvärligt med bilddelning osv.
kan inte dra mig till minnes när den började bli seg, om det var i samband med någon programinstallation, uppdatering eller liknande.
eftersom jag i princip låtit den "vila" hela tiden och bara startat om när den har hängt sig (då har jag förutsatt att den vart seg pga hängningen).

Gällande nätverk så är den kopplad till en Nas, som den har vart hela tiden, samt att jag har vart uppkopplad mot en windowsserver, men där har jag gått in via en app som kräver inlogg varje gång.

Som Jesper en gång skrev:
"Inga tiff-bilder, tack. Om du bifogar en jpg eller png i stället, så syns bilden direkt i forumet, utan att vi ska behöva ladda ner den först."

Prova Johans fjärde punkt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-23 21:36

Hur känns datorn annars?
Du säger att den hängt sig ett par gånger. Inom vilket tidsspann? Veckor, månader, år?

Att lösa datorstrul är sällan något avancerat, oftast jobbar man med uteslutningsmetoden.
Gör det du med, koppla loss allt utom ström/nätverk. Starta upp med ny användare. Installera senaste uppdatering, ev en kombouppdatering.
Installera om OS X.
Återställ PRAM.
Osv tills du märker förbättring. Då har du lyckats lokalisera felet.

RAM-minne och fritt utrymmen på hårddisken ser ju ok ut. Vad säger Aktivitetskontroll (ligger i Verktyg i Programmappen)? Går dina processorkärnor för fullt och i så fall vad jobbar de med?

Din externa disk har ett vådligt mystiskt namn. Märkliga/otillåtna tecken kan vara en felkälla. Testa att koppla loss den.

Dina skärmdumpar (som sagt - ställ in att dina skärmavbilder skall sparas som jpeg eller png).

Att ta skärmavbild på olika sätt: https://support.apple.com/sv-se/HT201361
Ändra bildformat: http://forum.macworld.se/topic/151976-vill-ha...

Hej.
Ursäkta min låga aktivitet här, mycket som måste bli klart innan semestern så det känns som jag jobbar dygnet runt för tillfället.

jag testade att byta namn på den externa disken till backup, inget resultat.
men när jag kopplade bort den så hoppade den igång på 17 sekunder. WHOHO! stort tack! uppenbarligen bör jag inte ha den ikopplad för jämnan.

ber om ursäkt för det där med skärdumpsformatet, var inte medveten om det. dock så försökte jag mig på det där med att lägga in kommando i terminalen, vilket jag uppenbarligen misslyckades med totalt för det blev tiff ändå när jag försökte (trots att jag startade om emellan).

Ang. uteslutningsmetoden, uppdatera kan jag, PRAM? (va e det?), ominstallera OS X - vet ej hur- vågar inte testa.

Jag har alltid sett mig själv som ganska duktig på datorer, men har på senare tid kommit till insikten att min självbild är fullständigt fel!
mina datorkunskaper är snubblande nära obefintliga, detta har resulterat i att jag allt som oftast har fått terrorisera mina lite mer IT-begåvade vänner med mina problem (som oftast har förvärrats då jag försökt "fixa" själv.)
I längden har sett både blivit tröttsamt och pinsamt, därför beslutade jag mig för att gå över till Mac (dom krånglar ju inte.)
Givetvis är jag medveten om att även en Mac kan strula. (trots att den bara används till att surfa blocket)
Den stora vinsten i övergången har mina vänner skördat, då dom vägrar vidröra en Mac så är jag nu lämnad till mitt eget öde.
Dvs. jag kommer nog dyka upp här emellanåt med otroligt dumma frågor, alternativt så får jag leta upp nån firma som kan hjälpa mig när mina högst begränsade kunskaper tryter.

Hur som helst, Tack så jättemycket för hjälpen!

Ursprungligen av kenjon:

Vad menar du? @reboot81 skriver att det är antingen eller, inte att det kan vara något annat. Och eftersom åtgärderna skiljer sej åt, så är det väl ganska relevant om det är hård- eller mjukvara.

Hahaha... @reboot81 svarade så bra själv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-30 19:56

Onyx kan hjälpa dig att byta format. Vänner är bra, men du lär dig mest när du får prova fram själv. Ingen här kommer åtgärda dina problem utan hjälpa dig till att klara det själv.
Du är bra på att beskriva fel och berätta vad du provat och hur det gick, saker som underlättar vid kollektiv problemlösning på forum.

Hoppas du inte behöver mer hjälp , men skulle det behövas så är forumet öppet för nya frågor!

PS. Texten i terminalen skall vara (på en rad):
defaults write com.apple.screencapture type png
Och sedan enter.

Texten:
killall SystemUIServer
Och sedan enter på en egen rad, eller så startar man om.

1
Bevaka tråden