• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-06-21 20:52

Hejsan.
Jag köpte för någon månad sen en ny tv, Samsung JS8005 4K 65".
Min förra tv var en 55" Samsung Full HD.
Det jag märkte idag efter att jag använde mac minin lite längre är att när jag väl startar mac minin och tvn så hittar tvn datorn och kan alltså se bild etc. Men stänger jag av tvn om jag ska ut en stund och sen sätter på den igen så får jag upp att "källan är inte ansluten, kontrollera att kabeln är i" men det är den. Det roliga är att spelar jag en lista från spotify hör jag i högtalarna fast det inte finns bild på tvn.
Jag har testat att stoppa ur och kontakten från mac minin samt tvn utan resultat. Även strömsladden från tvn. Det enda som fungerar är om jag stänger av mac minin genom att hålla in knappen på baksidan eller rycka ur strömsladden och sedan starta så får tvn kontakt.

Jag funderar om det kan ha med att macen kör med DVI->HDMI, det kanske ska vara hög hastighets HDMI?
Fungerade klockrent på gamla tvn där jag kunde stänga av och starta tvn efter några timmar och återanvända datorn som jag lämna den.
Tänkte dra till Elgiganten imorgon och kolla om det är fel i samsungsmjukvara eller fel typ av kabel.