Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud och anteckningar på macen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-06-19 10:20

Om jag gör en anteckning, stänger ner anteckningar och sedan tar upp telefonen så dyker den anteckningen inte upp om jag var för snabb. Om jag startar anteckningar igen på datorn och väntar länge nog så dyker den till slut upp i telefonen. Om jag förstår saken rätt så synkar datorn till iCloud när programmet anteckningar körs, inte annars. Detta kombinerat med att det finns NOLL statusindikatorer för synkroniseringen så vet jag inte om jag kommer få med mig anteckningen eller inte.

Det är en del av Apples "less is more complicated"-filosofi av Hey it just works! Kind of, usually.....

Varför kan de inte ha en ikon som visar att ja! Minsann! Din anteckning är nu i molnet också! Varsågod att stäng ner programmet och spring till bussen!

Plagiera dropbox för guds skull, det är samma elände med finder. Ingen info förutom den där lilla cirkeln som visar när synk pågår. När den försvunnit så får man vackert anta att uppladdningen är gjord. Det händer mig flera gånger att jag påbörjar arbete på datorn och sedan har jag en gammal fil i telefonen.

Sluta stäng ned anteckningar så funkar det säkert bättre.

Jag stänger aldrig ner Anteckningar - jag stänger aldrig ner något program jag ofta använder på någon enhet (Anteckningar, mail, safari, iMessage, Kalender, etc, etc...) så jag vet inte bestämt OM iCloud synkar även om appar är nerslängda...men jag skulle bli mycket förvånad om det inte funkar så...jag utgår från att iCloud synkar oavsett appars status (på/av).

Men jag har en erfarenhet angående detta förresten: Jag öppnar Anteckningar på en Mac med min dotters Apple-ID/iCloud aktiverat och gör en anteckning...och sedan stänger ner Anteckningar på den Macen (då den Macen sällan används - är egentligen bara en burk för Garageband med en USB-mick och USB-keyboard). Anteckningen finns sedan på hennes iPhone och iPad. Detta gäller också Kalender; jag öppnar Kalender och lägger in hennes skolschema - stänger sedan kalender-appen och allt finns sedan på hennes iPad och iPhone.

Det är klart det måste funka så. Funkar det inte för dig så är det något strul - inte en feature. Det är ju alltså filer i mappar på ett ställe i användarens Bibliotek som synkas...inte apparnas grafiska presentation på skärmen....och dessa synkas givetvis oavsett op appen för tillfället är uppritad grafiskt på en skärm eller inte.

Man måste inte ha applikationerna öppna.
Det synkroniseras. Du vet inte bara tiden det tar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-19 14:34

Testade alldeles nyss, och det tar endast några sekunder.
Hur snabb är du egentligen?

Notera dock att synkningen inte alltid är snabb som blixten. Det är Internet vi pratar om :-).
Ta Bilder t.ex. - synkningen där - mellan t.ex. en iPhone och en Mac - är i allra högsta grad slö, instabil och ibland ett rent mysterium.

Senast redigerat 2016-06-19 18:17

Instämmer med många övriga här.
Syncen kan variera ibland, men oftast går det ju omedelbart.
Stänga appar, finns det ingen anledning till.
Är det något känsligt i anteckningar, sätt lösenord på de anteckningarna.

1
Bevaka tråden