ICloud - hur funkar det egentligen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är ganska ny iCloud-användare, begriper mig inte på det.
Om jag har både iPad och iPhone anslutna till iCloud, vad exakt sker då? Jag trodde att iCloud finkade som extern lagringsplats där filerna lagrades, åtkomliga från båda enhetenra. Men märker nu att bilder på telefonen plötsligt även hamnar på iPad, så vill jag inte ha det, blir ju belastning på lagringen.
På min iPad går jag in på iCloud via iCloud drive. Men där är tomt. Borde inte telefonfilerna vara synliga där? När jag kollar på telefonen så står det ju att iCloud nästan är fullt.

1. Vad exakt är det som sker när man slår på iCloud drive på en enhet?
2. Vad är det för skillnad på iCloud och iCloud drive?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-06-18 17:49

Har du sett informationssidan hos Apple?
http://www.apple.com/se/icloud/

Ursprungligen av mattiL:

Har du sett informationssidan hos Apple?
http://www.apple.com/se/icloud/

Ja. Men tycker den är mer reklamig än förklarande.

Ursprungligen av Blander2000:

1. Vad exakt är det som sker när man slår på iCloud drive på en enhet?
2. Vad är det för skillnad på iCloud och iCloud drive?

1. Filer sparade i iCloud görs tillgängliga på alla dina enheter som är inloggade på samma iCloud-konto. På iOS-enheter måste du dock aktivt välja att visa iCloud-appen. (Inställningar-iCloud-iClouddrive-"Visa på hemskärm". Filer som ligger på iCloud tar plats från ditt konto och även på själva enheten.

2. iCloud-drive är en delfunktion av iCloud som kräver ett iCloud-konto. Du kan välja bort iCloud-drive om du vill.

iCloud är Apple's molnlagring som erbjuder allt möjligt. Bl.a. iCloud Drive.

Jag funderar på att skaffa 1 TB iCloud drive för 89,-/mån.
Enligt alla texter som jag har läst så kopieras *alla* dokument från Skrivbord och Dokument över, vilket är precis vad jag vill ha. Men är det verkligen så, eller går bara Pages, Numbers etc över? Dvs, kommer även mina Adobe-dokument över?
Vidare, eftersom jag inte har 1 TB lagring på mina iOS-enheter, sparar iCloud drive endast länkar då (och laddas upp om man öppnar dem), eller visas inte filerna alls?

• Avstängd
  • 2016-10-13 09:17
Ursprungligen av carlsson:

Jag funderar på att skaffa 1 TB iCloud drive för 89,-/mån.
Enligt alla texter som jag har läst så kopieras *alla* dokument från Skrivbord och Dokument över, vilket är precis vad jag vill ha. Men är det verkligen så, eller går bara Pages, Numbers etc över? Dvs, kommer även mina Adobe-dokument över?

Ja...alla filer förs över.

Ursprungligen av carlsson:

Vidare, eftersom jag inte har 1 TB lagring på mina iOS-enheter, sparar iCloud drive endast länkar då (och laddas upp om man öppnar dem), eller visas inte filerna alls?

Det är bara länkar. När du väljer att öppna filen laddas den ner.

1
Bevaka tråden