Hur reparera en iPhone 6?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min tjejs iPhone 6 (snart 2 år gammal) sattes på laddning som vanligt en kväll för några dagar sedan. Morgonen efter vägrade den starta. Har nu försökt alla möjliga trix, men den verkar helt död. Var inne på lokala apple-återförsäljaren idag som pillade bort en del ludd ur lightning-uttaget men det hjälpte tyvärr inte. Köpt via halebop för snart 2 år sen, ingen extra försäkring. Har själv aldrig haft den typen av problem förut. Vad gör man i det läget? Antar att garantin passerat efter 1 år? Bör man försöka övertala Halebop (hur man nu ska få fatt på dem), eller är det bara att bita i det sura äpplet (hehehehe...) och lämna in på reparation, eller helt enkelt invänta iPhone 7 och köpa en ny?

Svårt läge.

Har du provat att göra en total återställning (http://www.digitaltrends.com/mobile/how-to-fa...) och det inte funkar, så är det nog reparation som gäller.

Eller vänta till september/oktober och sjuan då...

Jag har provat koppla in den till datorn också ja, men den dyker inte upp någonstans så kan inte återställa den heller. Ja, lite halvkasst läge med för många halvattraktiva alternativ...

Ursprungligen av Anders Båth:

Jag har provat koppla in den till datorn också ja, men den dyker inte upp någonstans så kan inte återställa den heller. Ja, lite halvkasst läge med för många halvattraktiva alternativ...

Jo, men en total återställning innebär att du ska hålla inne hemmaknappen samtidigt som man ansluter till iTunes, på nåt sätt som är beskrivet i länken.

Det har räddat en telefon för mig en gång.

Du kan fortfarande hävda reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Det är du som ska bevisa att felet är ursprungligt, men är det inga uppenbara tecken på åverkan så brukar det gå vägen.

Svårt läge.

Har du provat att göra en total återställning (http://www.morethanbig.com/2015/07/how-to-factory-reset-iphone-5.html) och det inte funkar, så är det nog reparation som gäller.

Eller vänta till september/oktober och sjuan då...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-03 15:51

Jag har faktiskt varit med om samma sak, fast med min iPad Air. Jag gjorde ingenting utan satte den bara på laddning på kvällen och på morgonen var den död, förutom bakgrundsbelysningen. När jag försökte få liv i den lyckades jag som bäst få ett äpple på skärmen och att den dök upp i iTunes i max några sekunder, men efter att ha testat alla möjliga knappkombinationer och återställningslägen tog jag den till Apple store i Täby. De fick inte heller kontakt med den utan bytte ut den. Dock inte gratis då den var gammal och köpt hos en annan återförsäljare (som jag inte orkade bråka om reklamation med).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-21 20:29

Jag reklamerade min iPhone 4 efter det att garantin hade gått ut. Den var rent kosmetiskt i nyskick så det var inga problem.

Det är klart att de ska laga din telefon, du har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Ursprungligen av Anders Båth:

Min tjejs iPhone 6 (snart 2 år gammal) sattes på laddning som vanligt en kväll för några dagar sedan. Morgonen efter vägrade den starta. Har nu försökt alla möjliga trix, men den verkar helt död. Var inne på lokala apple-återförsäljaren idag som pillade bort en del ludd ur lightning-uttaget men det hjälpte tyvärr inte. Köpt via halebop för snart 2 år sen, ingen extra försäkring. Har själv aldrig haft den typen av problem förut. Vad gör man i det läget? Antar att garantin passerat efter 1 år? Bör man försöka övertala Halebop (hur man nu ska få fatt på dem), eller är det bara att bita i det sura äpplet (hehehehe...) och lämna in på reparation, eller helt enkelt invänta iPhone 7 och köpa en ny?

Ursprungligen av Kalle6:

Nja, att man har reklamationsrätt innebär inte per automatik att det företag man köpt något av är skyldiga att reparera det, däremot har man rätt att reklamera varan på vissa premisser.

Med det sagt är det klart att man ska göra ett försök, men då gäller det att ha koll på vad som gäller och vad man själv kan ha gjort/inte gjort.

Så, kolla upp vilka rättigheter respektive skyldigheter du har med stöd av konsumentköplagen (http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumen...), dubbelkolla att den laddare du använt är en Apple originalladdare (är den inte det måste den vara certifierad genom Made for iPhone-programmet och självklart inte vara en kopia av en sådan), att telefonen inte kan ha fuktskadats eller på andra sätt kan ha åsamkats interna skador (fall, höga temperaturer o.dyl), och vänd dig sedan till en Apple Authorized Service Provider (http://getsupport.apple.com).

Kör hårt, hoppas det löser sig!

1
Bevaka tråden