Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV får Siri på svenska

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med nya versionen av TV OS får Siri på Apple TV stöd för fler språk, bland annat svenska.

Läs hela artikeln här

Grymt ju!

Jag har svårt att inte tänka på denna gamla klassikern när jag läser Siri på svenska:
https://youtu.be/KbnBuwgyd-Y?t=169

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-14 23:04

Gött!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-06-14 23:41

Kul att höra! Och att läsa sådana här nyheter som av naturliga skäl sällan täcks internationellt. Det har ju tyvärr blivit lite av en grej att typ en fjärdedel av alla nyheter är okända om de kan appliceras här. Jag hade en förhoppning att i och med Apple News "nysläpp", så skulle den också lanseras i Sverige, men har tyvärr inte hört något om det.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-15 00:52
Ursprungligen av JND:

Jag hade en förhoppning att i och med Apple News "nysläpp", så skulle den också lanseras i Sverige, men har tyvärr inte hört något om det.

Den fristående appen finns inte i svenska betan. Den finns i notiserna, men klickar jag på en av nyheterna kommer jag bara till nyhetens hemsida. Lite som en dålig RSS-läsare. Feedly är fortfarande bättre.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-15 00:53

Apple TV blir bara bättre och bättre

De va som sjutton!

  • Medlem
  • 2016-09-15 21:15

känns ju mest som en gimmick nu när den väl kommit ut.. helt omöjligt att få siri att fatta engelska titlar.. är tvungen att prata utstuderad svengelska för att det ska funka.. finns det inget sätt att få siri att lyssna på engelska efter nåt kortkommando?.. typ "spela upp english Rolling Stones"

Nja, gimmick tycker jag inte även om det givetvis finns saker att förbättra.

  • Medlem
  • 2016-09-17 17:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, gimmick tycker jag inte även om det givetvis finns saker att förbättra.

men när man uttryckligen måste säga "roll-ling Sto-ness" för att artisten ska dyka upp är det väl lite mer än bara en förbättring som behövs?.. börjar undra om jag gör nåt fel för för mig känns siri som en smärre katastrof och var är det rasande folket liksom.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-17 19:28

Siri är snabb och ger visuell feedback, men jösses vad begränsad hon är.
När man kollar på något och kommer på något kan man inte säga "Påminn mig om att köpa mjölk". Ej heller "stäng av om 60min", "skapa en anteckning med texten köp mjölk".
Samtidigt kan Siri på ATV saker som inte fungerar på iOS.
Märkligt.
Och många av inställningskommandona funkar sällan - "Slå på mörkt läge" fungerade en gång av 5. Ja det var samma kommando alla gånger på skärmen.

Vad är kommandot för att spela upp från början?

Jo, detta är ett problem...blandade språk. Jag tror dock att det blir bättre i framtiden...AI kommer att lösa en hel del. Det borde dock redan idag gå att ställa in TVÅ språk tycker jag - det inhemska och engelska (då otroligt mycket är engelska oavsett var på jorden man bor). Det kommer ju dock alltid att vara krux om ett fonetiskt ord finns i bäda språken...ty då måste algoritmen beakta kontexten och därav lista ut vad som menas. Jag förstår att det inte funkar bättre idag än vad det gör...man kan de facto bara köra med ett språk. Vi har inte kommit längre...på konsumentsidan alltså. Men det kommer.
En bra lösning idag skulle vara om man kunde ställa in att Siri tolkar på engelska för valda appar - t.ex. Netflix - men tolkar svenska på systemnivå. Men som jag fattar så går inte det och någon API för app-utvecklare angående detta har jag inte hört talas om. Detta borde vara av intresse för Apple. Undrar om dom sitter och filar på sådant? Och...denna API måste förklara för OS att det bara gäller Siri och inte undertexter (man vill ju anropa filmtitel på engelska men när filmen kicvkar igång vill man ha svensk subtext).
Man känner vidden av problematiken, men allt detta går att lösa.

Ursprungligen av bytat:

känns ju mest som en gimmick nu när den väl kommit ut.. helt omöjligt att få siri att fatta engelska titlar.. är tvungen att prata utstuderad svengelska för att det ska funka.. finns det inget sätt att få siri att lyssna på engelska efter nåt kortkommando?.. typ "spela upp english Rolling Stones"

Ursprungligen av reboot81:

Siri är snabb och ger visuell feedback, men jösses vad begränsad hon är.
När man kollar på något och kommer på något kan man inte säga "Påminn mig om att köpa mjölk". Ej heller "stäng av om 60min", "skapa en anteckning med texten köp mjölk".
Samtidigt kan Siri på ATV saker som inte fungerar på iOS.
Märkligt.
Och många av inställningskommandona funkar sällan - "Slå på mörkt läge" fungerade en gång av 5. Ja det var samma kommando alla gånger på skärmen.

Vad är kommandot för att spela upp från början?

Försökte bokstavera med Siri när jag skulle lägga in namn och lösenord.
Efter att fått "N" till "1" tolv ggr i rad och "E" blir "i" lade jag ner skiten.

Hög igenkänningsfaktor:

https://youtu.be/5FFRoYhTJQQ

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-18 11:36
Ursprungligen av Sixten:

Försökte bokstavera med Siri när jag skulle lägga in namn och lösenord.
Efter att fått "N" till "1" tolv ggr i rad och "E" blir "i" lade jag ner skiten.

Hög igenkänningsfaktor:

https://youtu.be/5FFRoYhTJQQ

Hade samma problem igår, sa jag "n" fick jag "1" (ett). Backa blev "maca". Tror man kunde backa med sudda/radera.
Bokstaven "n" fick jag till genom att bokstavera "bokstaven n".

Och inte går det växla mellan röst/knapp input. Det här med röststyrning har lång väg kvar...

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-09-18 12:41
Ursprungligen av reboot81:

Hade samma problem igår, sa jag "n" fick jag "1" (ett). Backa blev "maca". Tror man kunde backa med sudda/radera.
Bokstaven "n" fick jag till genom att bokstavera "bokstaven n".

Och inte går det växla mellan röst/knapp input. Det här med röststyrning har lång väg kvar...

Jag må vara lite förkyld, men "n" blev "1" eller "m" hur mycket jag än försökte. Alla andra bokstäver och siffror gick dock bra. Förvånande resultat på "s" och "f", som vanligtvis brukar vara större problem. Skall försöka med "bokstaven n", kanske fungerar bättre

1
Bevaka tråden