Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

delar av styrplattan fungerar inte [Ok att "styra" men inte att "klicka"]

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
har en macbook pro retina 15' från 2013.

Jag brukar använda styrplattan för att "styra" [med pekfingret/fingrarna] och för att "klicka" [med tummen]. Jag klickar på den del av styrplattan som ligger längst från tangenterna (nära datorns nedre kant).

Styrplattan reagerar på "styrning" men "NÄSTAN INTE" när jag klickar med tummen. För att den ska reagera måste jag tycka "väldigt hårt" med tummen men då känner datorn faktiskt av trycket. Däremot verkar övre delen av styrplattan reagera på pekfinger-tryckningar (som är lättare).
Vad kan vara fel?

jag har:
1. startat om datorn - ingen förändring.
2. prövat att stänga av och på styrplattan via system-inställningar: mus/styrplatta - ingen förändring.

Hårdvarufel? måste jag lämna in datorn?
jag har inte vågat uppdatera datorn (har nu 10.9.5) eftersom jag är rädd för att mitt statistikprogram SPSS 22 slutar fungera om jag uppdaterar till ett nyare operativsystem (jag har också SPSS 23 på datorn men menyerna där är sämre plus att import av excel-data inte fungerar tillfredsställande).

vad göra?
mvh Jonas Ludvigsson

Tror det är hårdvarufel. Gå till en serviceverkstad och få den undersökt.

Låter som att batteriet börjat svälla så gör som keptang föreslår.

Hej alla! tack för feedback, jag har nu bytt batteriet och hela chassit. allt funkar nu./Jonas

Jag hade liknande fel för ett par veckor sedan, nu inget krångel. Kan det vara batteriet alltså?
Antar att det inte är bra om det sväller?

Ursprungligen av theplague:

Jag hade liknande fel för ett par veckor sedan, nu inget krångel. Kan det vara batteriet alltså?

Ja.

Ursprungligen av theplague:

Antar att det inte är bra om det sväller?

Stämmer.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja.
Stämmer.

Tack,får fixa!

Erm, då felen avhjälptes av sig själva glömde jag bort det hela och den har fungerat, nu börjar touch paden på min MacBook pro krångla igen. Troligtvis pga jag befinner mig i ett varmt land och batteriet sväller.
Finns det nååååååågot jag kan göra för att avhjälpa detta tills jag kommer hem och har möjlighet att byta batteri?
Är ett sådant byte något man gör själv hyfsat lätt? (MacBook pro från 2012)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-24 08:57

Kan du få tag i ett nytt batteri där du är? Kolla hur man gör på ifixit.
Lättast är annars att koppla i en USB- eller Bluetooth-mus.

  • Medlem
  • 2016-12-24 09:28

Eller så aktiverar du "knacka för att klicka" under systeminställningar, styrplatta.
Bör tilläggas att jag aldrig har haft detta fel själv. Men jag fattar det som att det är själva klicket när man trycker ned plattan som inte fungerar?
Jag har alltid denna funktion påslagen då jag tycker att själva "klicket" känns smäckigt.

Ursprungligen av Dalle:

Eller så aktiverar du "knacka för att klicka" under systeminställningar, styrplatta.
Bör tilläggas att jag aldrig har haft detta fel själv. Men jag fattar det som att det är själva klicket när man trycker ned plattan som inte fungerar?
Jag har alltid denna funktion påslagen då jag tycker att själva "klicket" känns smäckigt.

Både klick och knack är aktiverat då, men det kanske gör susen, värt att testa.
Jag hade inte fortsatt använda en produkt där mitt batteri svällt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-24 11:44
Ursprungligen av keptang:

Både klick och knack är aktiverat då, men det kanske gör susen, värt att testa.
Jag hade inte fortsatt använda en produkt där mitt batteri svällt.

Precis, nästa steg är att touchplattan spricker.. :/

Tack för inputs.
Jag har alltid tap to klick så där ligger tyvärr ingen skillnad(tvärtom så tror jag det krånglar mer då den "klickar" randomly oftare).
Ska kolla om det går att få tag på batteri. Kanske vis eBay eller nåt. Dock är ju frakt i jultider så där, även här(Costa Rica).
Förstår ju att den inte bör användas. Kanske har mildrat/avhjälpt problemet genom att (i perioder) ha datorn framför en extern fläkt samt minimera antal program jag använder samtidigt.

Jag kan bara meddela här i att det var själva styrplattan det var fel på, inte batteriet(som var i grymt bra skick), så jag fick byta den förstnämnda och nu funkar allt klockrent.

1
Bevaka tråden