Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Privatkopieringsersättning för importerade mobiltelefoner

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En ny dom fastslår att ersättning ska betalas ut för importerade mobiltelefoner. Detta då de kan användas för att kopiera upphovsrättsskyddat material.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-10 15:51
Ursprungligen av Redaktionen:

En ny dom fastslår att ersättning ska betalas ut för importerade mobiltelefoner. Detta då de kan användas för att kopiera upphovsrättsskyddat material.

Läs hela artikeln här

Ha, ha, ni lyckas verkligen med prisjakts-länkarna i reklamen på nyhetssidan! Jag antar att ni kan ange nyckelord till artikeln manuellt för att få till det så bra? ping @André Granroth, @Redaktionen ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-10 15:54

Med HD:s dom är det nu dags att lyfta frågan från juridiken till lagstiftarna (i förlängningen oss). Privatkopieringslagen behöver moderniseras!

Ursprungligen av IngoX:

Ha, ha, ni lyckas verkligen med prisjakts-länkarna i reklamen på nyhetssidan! Jag antar att ni kan ange nyckelord till artikeln manuellt för att få till det så bra? ping @André Granroth, @Redaktionen ?

Jo, det kan vi

Ursprungligen av Redaktionen:

En ny dom fastslår att ersättning ska betalas ut för importerade mobiltelefoner. Detta då de kan användas för att kopiera upphovsrättsskyddat material.

Läs hela artikeln här

Du kan köra för fort med din bil, så nu tar vi ut fortkörningsböter i förväg... Och parkeringsböter..

CopySwede en utskämd mastodont stödd av stofiler som inte begriper ett skvatt vad som hänt sedan 90-talet... hur fanken kan dessa stödjas av lagen och beslutsfattare???

Jag reagerar på att "användarvänligheten" ska vara en faktor som spelar in. Just när det gäller IOS kan man väl inte påstå att den är särskilt hög när det gäller just privatkopierat material. Eller det kanske bara är jag som tycker det är betydligt lättare att installera Spotify och spela musik än att försöka kopiera mina cd-skivor och få in dem i telefonen...

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag reagerar på att "användarvänligheten" ska vara en faktor som spelar in. Just när det gäller IOS kan man väl inte påstå att den är särskilt hög när det gäller just privatkopierat material. Eller det kanske bara är jag som tycker det är betydligt lättare att installera Spotify och spela musik än att försöka kopiera mina cd-skivor och få in dem i telefonen...

Jo, men precis. TOM enligt domen så är ju just piratkopieringen till mobiler försvinnande låg både vad det gäller musik och film så att vi som inte piratkopierar ska belastas med, iofs en liten summa, pre-bot för att möjligheten finns är ju bara löjlig.
Alla kunde ju då få sitta i fängelse 2 under sitt år ifall man skulle bli brottsling i framtiden typ. SUCK!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag reagerar på att "användarvänligheten" ska vara en faktor som spelar in. Just när det gäller IOS kan man väl inte påstå att den är särskilt hög när det gäller just privatkopierat material. Eller det kanske bara är jag som tycker det är betydligt lättare att installera Spotify och spela musik än att försöka kopiera mina cd-skivor och få in dem i telefonen...

Jag tänkte just samma sak...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-10 16:49
Ursprungligen av CekariYH:

Jo, men precis. TOM enligt domen så är ju just piratkopieringen till mobiler försvinnande låg både vad det gäller musik och film så att vi som inte piratkopierar ska belastas med, iofs en liten summa, pre-bot för att möjligheten finns är ju bara löjlig.
Alla kunde ju då få sitta i fängelse 2 under sitt år ifall man skulle bli brottsling i framtiden typ. SUCK!

För diskussionens skull, håll isär piratkopiering och privatkopiering. Privatkopiering är tillåten. Den är ett undantag från upphovsrätten och för detta ersätts upphovsrättsinnehavarna med en privatkopieringsavgift.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-10 16:55
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Du kan köra för fort med din bil, så nu tar vi ut fortkörningsböter i förväg... Och parkeringsböter..

Eller en annan liknelse - du har köpt en bil som är gjord för att köra på vägar med och därför tar vi ut vägskatt.
Detta är helt ok.

Men marknaden har förändrats och småningom kommer nästan all musik och film konsumeras och betalas via prenumerationstjänster. Behovet av privatkopiering minskar. Då får man se över avgiftens storlek. Det blir ju märkligt om man måste betala en hög avgift för att kunna ha just den enhet som möjliggör det vanligaste sättet att lagligt konsumera musik och film. Privatkopieringsavgiften var ju aldrig aktuell för en skivspelare för LP-skivor. Däremot för kassettband.

Svårt att översätta det till bilexemplet ovan - men ett försök: Om det blev allt vanligare med trängselskatter i hela landet, på alla vägar, även på landsbygd, då skulle snart röster höjas för att det är orimligt att ta ut vägskatt bara för att man äger en bil. Den allmänna vägskatten borde då sänkas och småningom tas bort helt eftersom vi infört ett nytt sätt att finansiera vägarna på än tidigare.

Ursprungligen av IngoX:

För diskussionens skull, håll isär piratkopiering och privatkopiering. Privatkopiering är tillåten. Den är ett undantag från upphovsrätten och för detta ersätts upphovsrättsinnehavarna med en privatkopieringsavgift.

Exakt. I domen finns inte ett enda ord om "pirat" så det är inte det som det handlar om.

HDs dom

Ursprungligen av IngoX:

Eller en annan liknelse - du har köpt en bil som är gjord för att köra på vägar med och därför tar vi ut vägskatt.
Detta är helt ok.

Men marknaden har förändrats och småningom kommer nästan all musik och film konsumeras och betalas via prenumerationstjänster. Behovet av privatkopiering minskar. Då får man se över avgiftens storlek. Det blir ju märkligt om man måste betala en hög avgift för att kunna ha just den enhet som möjliggör det vanligaste sättet att lagligt konsumera musik och film. Privatkopieringsavgiften var ju aldrig aktuell för en skivspelare för LP-skivor. Däremot för kassettband.

Svårt att översätta det till bilexemplet ovan - men ett försök: Om det blev allt vanligare med trängselskatter i hela landet, på alla vägar, även på landsbygd, då skulle snart röster höjas för att det är orimligt att ta ut vägskatt bara för att man äger en bil. Den allmänna vägskatten borde då sänkas och småningom tas bort helt eftersom vi infört ett nytt sätt att finansiera vägarna på än tidigare.

Jo, men vägskatt är ju för underhåll av vägar, olycksutryckninga etc med allt det innebär av förvaltningar, antal personer natur och miljö etc etc som berörs, en jävla låt som snickrats ihop i källaren (ursäkta liknelsen) är ju inte riktigt samma sak tycker iaf jag.

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, men precis. TOM enligt domen så är ju just piratkopieringen till mobiler försvinnande låg både vad det gäller musik och film så att vi som inte piratkopierar ska belastas med, iofs en liten summa, pre-bot för att möjligheten finns är ju bara löjlig.
Alla kunde ju då få sitta i fängelse 2 under sitt år ifall man skulle bli brottsling i framtiden typ. SUCK!

Nej, det står inte i domen som inte handlar om piratkopiering utan privatkopiering. Piratkopiering nämns inte alls och det står inte heller att privatkopieringen är "försvinnande låg"

Citat:

I kravet på att anordningarna ska vara särskilt ägnade för privatkopiering måste dock – med hänsyn till det grundläggande syftet med ersättningsrätten – även anses ligga att de kan antas komma till sådan användning i en omfattning som inte kan anses som oväsentlig i sammanhanget.

samt

Citat:

Parterna har åberopat bl.a. olika marknadsundersökningar om hur mobiltelefonerna används i praktiken. Vissa undersökningar talar för att varannan person någon gång kopierar ljudfiler eller rörliga bilder till sin mobil. Det är visserligen svårt att dra någon bestämd slutsats av undersök- ningarna. Utredningen ger dock stöd för att mobilerna används för privat- kopiering i en inte oväsentlig omfattning.

Det är inte samma sak som försvinnande låg

Att jag rättar dig i sakfrågor ska inte ses som att jag tycker att det är en bra eller en korrekt dom...

Ursprungligen av IngoX:

För diskussionens skull, håll isär piratkopiering och privatkopiering. Privatkopiering är tillåten. Den är ett undantag från upphovsrätten och för detta ersätts upphovsrättsinnehavarna med en privatkopieringsavgift.

Skrev jag privatkopiering nånstans där?

Ursprungligen av CekariYH:

Skrev jag privatkopiering nånstans där?

Du skrev dock piratkopiering och det har ingenting med denna diskussion att göra.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det står inte i domen som inte handlar om piratkopiering utan privatkopiering. Piratkopiering nämns inte alls och det står inte heller att privatkopieringen är "försvinnande låg"

samt

Det är inte samma sak som försvinnande låg

Att jag rättar dig i sakfrågor ska inte ses som att jag tycker att det är en bra eller en korrekt dom...

Ok, skrev pirat... men menar förstås all typ av kopiering, laglig och olaglig, sorry.

1,3 % som p-kopierar till mobil är väl inte spec. mycket, och då undrar man ju hur mycket av detta är just svenskproducerat som dessa pengar uppges gå till om dessa nu får någonting efter det att dessa gamar snott åt sig de dom ska ha.

Edit: Typiskt, nu hittar jag inte det där dom skrev 1,3% men hittade denna, som också visar på väldigt låga siffror, http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.657689/priva...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-10 18:07
Ursprungligen av CekariYH:

Ok, skrev pirat... men menar förstås all typ av kopiering, laglig och olaglig, sorry.

1,3 % som p-kopierar till mobil är väl inte spec. mycket, och då undrar man ju hur mycket av detta är just svenskproducerat som dessa pengar uppges gå till om dessa nu får någonting efter det att dessa gamar snott åt sig de dom ska ha.

Edit: Typiskt, nu hittar jag inte det där dom skrev 1,3% men hittade denna, som också visar på väldigt låga siffror, http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.657689/priva...

Snälla, skriv inte "p-kopiering" eller att du vill diskutera både pirat- och privatkopiering i samma mening, det gör diskussionen omöjlig. Det här ämnet handlar om privatkopieringslagen och hur den tolkas och implementeras.

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, men vägskatt är ju för underhåll av vägar, olycksutryckninga etc med allt det innebär av förvaltningar, antal personer natur och miljö etc etc som berörs,en jävla låt som snickrats ihop i källaren (ursäkta liknelsen) är ju inte riktigt samma sak tycker iaf jag.

Jag är glad att jag har yttrandefrihet i Sverige. Jag är också glad att jag har upphovsrättsskydd när jag snickrar ihop "en jävla låt". Jag är beredd att ge upp vissa delar av upphovsrätten för att många på ett praktiskt sätt ska få möjlighet att ta del av det jag i ord och toner vill yttra, utan att jag helt förlorar upphovsrätten. Riksdagen och väljarna har sett till att jag kan få ett liten ersättning för detta intrång i upphovsrätten, och att det görs på ett hyffsat kontrollerat och praktiskt sätt.

Men tiderna förändras och hur lagen tolkas behöver diskuteras. Kanske behöver lagen justeras. Kanske beslutar tingsrätten att 73 miljoner för det antal iPhones som Telia importerat skulle vara en för hög privatkopieringsskatt utifrån faktiskt privatkopierande på dessa enheter och sätter en mycket lägre summa. Då kanske praxis förändras och det visar sig att lagen är välskriven, framtidssäker och inte behöver ändras. Vi får se.

Ursprungligen av IngoX:

Eller en annan liknelse - du har köpt en bil som är gjord för att köra på vägar med och därför tar vi ut vägskatt.
Detta är helt ok.

Men marknaden har förändrats och småningom kommer nästan all musik och film konsumeras och betalas via prenumerationstjänster. Behovet av privatkopiering minskar. Då får man se över avgiftens storlek. Det blir ju märkligt om man måste betala en hög avgift för att kunna ha just den enhet som möjliggör det vanligaste sättet att lagligt konsumera musik och film. Privatkopieringsavgiften var ju aldrig aktuell för en skivspelare för LP-skivor. Däremot för kassettband.

Svårt att översätta det till bilexemplet ovan - men ett försök: Om det blev allt vanligare med trängselskatter i hela landet, på alla vägar, även på landsbygd, då skulle snart röster höjas för att det är orimligt att ta ut vägskatt bara för att man äger en bil. Den allmänna vägskatten borde då sänkas och småningom tas bort helt eftersom vi infört ett nytt sätt att finansiera vägarna på än tidigare.

Tycker din liknelse haltar lite.. Bilen kan jag ställa av och då betalar jag inte skatt för den. Hur göra jag det med min telefon?

Tänker att nu är det "bestämt" att jag kommer att privatkopiera material till den? Har dock inget material kvar att kopiera längre..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-10 18:25
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tycker din liknelse haltar lite.. Bilen kan jag ställa av och då betalar jag inte skatt för den. Hur göra jag det med min telefon?

Tänker att nu är det "bestämt" att jag kommer att privatkopiera material till den? Har dock inget material kvar att kopiera längre..

Nej, billiknelser är aldrig bra. Men du började Och det jag vände mig mot i din liknelse var att den verkade mer handla om piratkopiering (det brottsliga). Men jag insåg också att man kan tolka den som att du diskuterade privatkopiering, alltså detta att man vid köp av en mobiltelefon förutsätter att den kommer att användas till privatkopiering (därför skrev jag att min liknelse var en annan, inte bättre)

Och när de flesta (?) numera hyr sin musik och film förändras förutsättningarna, även om en smartphone är väldigt väl anpassad för privatkopiering så är det sällan den kommer användas till det i framtiden.

Förresten så är ju prenumerationstjänster i sin modell ganska lik vägskatten, om jag nu ska återknyta till våra bilexempel. Jag betalar så länge jag vill använda tjänsten. Om det inte längre finns behov ställer jag av bilen / avslutar prenumerationen.

Ursprungligen av IngoX:

Nej, billiknelser är aldrig bra. Men du började Och det jag vände mig mot i din liknelse var att den verkade mer handla om piratkopiering (det brottsliga). Men jag insåg också att man kan tolka den som att du diskuterade privatkopiering, alltså detta att man vid köp av en mobiltelefon förutsätter att den kommer att användas till privatkopiering (därför skrev jag att min liknelse var en annan, inte bättre)

Och när de flesta (?) numera hyr sin musik och film förändras förutsättningarna, även om en smartphone är väldigt väl anpassad för privatkopiering så är det sällan den kommer användas till det i framtiden.

Förresten så är ju prenumerationstjänster i sin modell ganska lik vägskatten, om jag nu ska återknyta till våra bilexempel. Jag betalar så länge jag vill använda tjänsten. Om det inte längre finns behov ställer jag av bilen / avslutar prenumerationen.

Håller med om det du säger, saknar valet. Nu förutsätts det att jag ska privatkopiera något till mina enheter. Men jag har inte längre något att kopiera.

Men snart ändras det i och för sig, kommer att köpa en vinylspelare till min "mancave". Mörk rom, en schysst skiva och en en bra bok!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-10 18:38
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Mörk rom, en schysst skiva och en en bra bok!

Den totalupplevelsen går inte att kopiera! (ännu i alla fall...)

Ursprungligen av IngoX:

Snälla, skriv inte "p-kopiering" eller att du vill diskutera både pirat- och privatkopiering i samma mening, det gör diskussionen omöjlig. Det här ämnet handlar om privatkopieringslagen och hur den tolkas och implementeras.

Jag är glad att jag har yttrandefrihet i Sverige. Jag är också glad att jag har upphovsrättsskydd när jag snickrar ihop "en jävla låt". Jag är beredd att ge upp vissa delar av upphovsrätten för att många på ett praktiskt sätt ska få möjlighet att ta del av det jag i ord och toner vill yttra, utan att jag helt förlorar upphovsrätten. Riksdagen och väljarna har sett till att jag kan få ett liten ersättning för detta intrång i upphovsrätten, och att det görs på ett hyffsat kontrollerat och praktiskt sätt.

Men tiderna förändras och hur lagen tolkas behöver diskuteras. Kanske behöver lagen justeras. Kanske beslutar tingsrätten att 73 miljoner för det antal iPhones som Telia importerat skulle vara en för hög privatkopieringsskatt utifrån faktiskt privatkopierande på dessa enheter och sätter en mycket lägre summa. Då kanske praxis förändras och det visar sig att lagen är välskriven, framtidssäker och inte behöver ändras. Vi får se.

Sorry för p-kopiering, bara blev så.

Jag håller med helt om upphovsrätt etc, men varför ska jag betala en avgift ifall jag nu skulle privat-kopiera, och varför får jag inte tillbaka den om jag nu köper(hyr) låten/filmen? Lite som skatt på skatt som bensin och energi.

Japp, håller med om att lagen måste diskuteras och även ändras, men vad jag retar mig på att det egentligen inte bedrivs av staten utan ett privat företag som utnyttjar detta som stofilerna i regeringen inte har en aning om hur det borde vara.

Nu kanske iofs det räknas som en form av privat-kopiering att man köper en låt i iTunes och sedan kan lyssna på den från alla typ Apple-enheter, vad vet jag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-10 21:12

Nej privatkopiering är när du gör en kopia av låten till familj & nära vänner.
Men det tror jag inte köpvillkoren för itunes tillåter?

Ursprungligen av reboot81:

Nej privatkopiering är när du gör en kopia av låten till familj & nära vänner.
Men det tror jag inte köpvillkoren för itunes tillåter?

Tror inte det, men ofta kan dom inte lyssna på låten iaf, verkar som en del låtar funkar att göra om till mp3 och tex bränna på cd men inte alla. Provade en gång för att ha till bilens CD spelare innan jag kunde köra via BT/trådat.

Ursprungligen av CekariYH:

Sorry för p-kopiering, bara blev så.
Lite som skatt på skatt som bensin och energi.

Det är ju Sverige per definition, moms på momsen.?
Bara såå tröttsamt med den här privat-kopierings skiten.
Nästan som Radiotjänst när de skulle ha ut tv-avgift för datorer.
En j-la tur att de la ner det.

Ursprungligen av panther:

Det är ju Sverige per definition, moms på momsen.?
Bara såå tröttsamt med den här privat-kopierings skiten.
Nästan som Radiotjänst när de skulle ha ut tv-avgift för datorer.
En j-la tur att de la ner det.

Ta det lugnt nu. Det är inte nerlagt. Vi kan nog med hög säkerhet säga att det kommer att komma ett lagförslag som tar teknikneutraliteten till den grad att även datorer och mobiltelefoner blir licenspliktiga.

Sverige är fantastiskt! Då jag inte bor där längre drabbas jag heller inte av politikernas dårskap. Å andra sidan vem valde politikerna?

  • Medlem
  • 2016-06-13 08:43
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Då jag inte bor där längre drabbas jag heller inte av politikernas dårskap. Å andra sidan vem valde politikerna?

Kanske alla utlandssvenskar som har rösträtt trots att de inte är bosatta i Sverige och som kan betrakta förfallet på tryggt avstånd?

  • Avstängd
  • 2016-06-13 08:46
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Sverige är fantastiskt! Då jag inte bor där längre drabbas jag heller inte av politikernas dårskap. Å andra sidan vem valde politikerna?

Ja Sverige är fantastiskt. Vilket land har du flyttat till som är bättre?
Du tror väl inte i din enfald att bara för man väljer en politiker att denne gör precis som varje väljare vill.
Ursäkta ordvalet med det där var så dumt så det liknar ingenting.

Bevaka tråden