Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac ägare - lagringsfrågor - formatering av lagringsenhet till PC och MAC mm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder, nyköpt Mac Mini 8GB, med 1TB Fusiondrive. Har 1GB inkommande via fiber så det var dags att uppgradera och ha prestanda både trådat och trådlöst. Men hade tänkt att behålla min bärbara PC jag tidigare hade kopplad till NAS och Router samt att ungarna har PC och MAC..

Skriver om lite nedan då jag inte vill bryta mot forumets regler angående nedladdning..Tack för påpekande Oldpeer.

Har en WD My Cloud (NAS) 4TB fullproppad med filmer, foton och dokument jag vill ha åtkomst till var jag än befinner mig. Idag streamar framförallt hela familjen från den källan till WD TV eller direkt till Smart TV. Har snabb och stabil ASUS router.

De behov jag har nu men inte får bra grepp om är följande:

1. På min stationära Mac Mini vill jag jobba med filmer och bilder (hobby), lagra filmer ibland så stora som 4GB på en fysisk lagringsplats som funkar på både min mac och bärbar PC.

2. Köpte nu i samma veva en WD elements 3TB och vet inte hur jag bör formatera denna för att klara filer i storlek ca 5-10GB (högupplöst nedladdat material). En tanke var att Mac-formattera den och ansluta till Nasen, men den är ju PC konfigurerad. Vad någon uttalat någonstans är att om man formaterar om en My Cloud NAS så förlorar man funktionaliteten, webbåtkomst för inställningar till cloudfunktion, användare etc.

Att ha tillgång till filer från en "Hemma NAS" (via Mac Mini), med streaming till både MAC och PC och arbeta fritt med material som hämtas och skickas från både MAC och PC greppar jag inte. Jag är för dålig på MAC och fattar inte riktigt om det ens är vettigt att tänka PC och MAC..

Är det bättre att nu strunta i bärbar PC och tömma My Cloud och istället köpa ny nas som är anpassad till MAC? En Macbook Pro kan köpas istället om det underlättar mycket. Min tanke var dock att köra både PC och MAC.

3. Finns det NAS som enkelt kan formateras till filsystem som passar både MAC och PC eller klarar inte en NAS av att formateras för detta? (Har inte läst ett inlägg någonstans som förklarar att det kan fixas enkelt) Vet att WD säljer någon NAS-modell som marknadsförs som att den ska användas till MAC. Därför uppfattar jag detta som något som verkar vara åtminstone något krångligt.

4. Hela familjen har för övrigt Iphones och jag skulle gärna vilja ha automatisk nedladdning av de bilder och videos som tas med dessa, via automatisk nedladdning till en hemma NAS (när WIFI är tillgängligt). Nu sparas dessa huller om buller av mig genom att ibland tömma telefonerna manuellt och ladda upp på en ny mapp i datorn och på nas. Sedan gör jag ibland en backup till amazon drive (billigt och hyfsat enkelt).

iCloud vill jag inte lägga en enda krona på

Någon med kunskaper som orkar svara:)?

Senast redigerat 2016-06-06 18:51

På 99mac diskuterar vi inte piratkopierat material. Du kan läsa mer om det i 7 § forumets regler. Därför kommer jag inte att besvara något som är relaterat till sådana ämnen.

3. I de fall där du vill ha full funktionalitet för både OS X och Windows behöver du ha en NAS med stöd för filsystemet exFAT. Det fungerar också med FAT32, men där kan du inte ha enskilda filer som är större än 3GB eller vad det är för begränsning. Din befintliga NAS borde ha stöd för det. Om du berättar vilken typ av NAS det är så kan vi säkert också lösa frågan om du kan formatera om det i det fall som det kanske behövs för full åtkomst.

4. iOS har ingen egen funktionalitet för att automatiskt lagra bilder direkt till din NAS.

Ursprungligen av Noobster:

3. Finns det NAS som enkelt kan formateras till filsystem som passar både MAC och PC eller klarar inte en NAS av att formateras för detta? (Har inte läst ett inlägg någonstans som förklarar att det kan fixas enkelt)
4. Hela familjen har för övrigt Iphones och jag skulle gärna vilja ha automatisk nedladdning av de bilder och videos som tas med dessa, via automatisk nedladdning till en hemma NAS (när WIFI är tillgängligt). Nu sparas dessa huller om buller av mig genom att ibland tömma telefonerna manuellt och ladda upp på en ny mapp i datorn och på nas. Sedan gör jag ibland en backup till amazon drive (billigt och hyfsat enkelt).
iCloud vill jag inte lägga en enda krona på
Någon med kunskaper som orkar svara:)?

Mina förslag:

* Anslut din NAS till din Mac Mini och installera Plex på din Mac Mini. Då hanterar den all media som ligger på din NAS. Har du en någorlunda ny Samsung-TV så ska det även finnas en Plex-klient. Finns såklart även till iOS.
* Bilder tagna med iPhones kan såklart också läggas på din NAS, men jag föredrar tex Google Photos, då kan samtliga i familjen dela album etc.
* Tillgång till filer kan gå via din Mac Mini, alternativt om WD My Cloud har en applikation som tillåter dig ansluta till din NAS utanför ditt hemmanätverk och på så vis komma åt filerna.

Vi börjar där så får vi se om du stöter på patrull så hjälper jag gärna vid frågor

Plex har jag läst lite om. Det som NASen gör idag är att den streamar material till Smart TV och eller via WDTV box kopplad till plasma TV som då visar det mesta (i princip allt) av vår film och foto. Den lösningen är jag hemma med som en enkel PC lösning där NASen WD My Cloud har DLNA och enkelt skickar iväg signalerna via routern. Min känsla rätt eller fel, är att allt streamas utan att behöva blanda in datorn. Jag gillar det men mest kanske för att det är det enda jag är van vid.

WD My Cloud har som sagt den funktionen att man kan skapa ett "eget" cloud som jag har åtkomst till så länge jag har nätåtkomst var som helst i världen. Den funktionen gillar jag också. Sedan är det givetvis så att filmer och foto som jag är rädd om måste kopieras manuellt till ett "riktigt" cloud i något säkert bergrum någonstans i världen.

Så jag söker enkelheten i att dela filer åt olika håll utan att betala för iCloud tex. Amazon drive med 5GB kostar ca 100:- på ett år och jag har tagit obegränsad lagring för 500:-/år. Är kanske uppe i 3GB så här långt men vet att jag snart går över den gränsen och det blir ju en manuell säkring av viktigt material.

Allt det här går ihop i hobbyn att filma, fota, redigera. Och följaktligen lagra. Därav skulle jag vilja finna en lösning/app/NAS (kanske till och med My Cloud har automatisk uppladdning av foton, nä förresten det låter otroligt) som kan lösa det. Naturligtvis ska man väl då ha en normal cloudtjänst. De har ju automatisk uppladdning. Men då hamnar det i molnet och man ska jobba med långa filmklipp fram och åter via molnet istället för att de tankats ned hemma på en NAS/lagringskälla.

Ja, ibland kanske man söker det omöjliga!

Ok, lek runt lite med Plex och din NAS kopplad till din Mac Mini. Se hur det fungerar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-06 21:40

Din NAS (WDBCTL0040HWT) stödjer både PC och Mac. Du kan inte formatera om den som du vill utan den har sitt egna format.
Externa diskar inkopplade i den kan vara FAT32, NTFS (read and write capability), HFS+J, Ext2, Ext3/Ext4 eller XFS.
Ska disken alltid sitta inkopplad i NASen så kör på Ext4. Vad NASen kör för filsystem ser varken din Mac eller PC.

Vill du göra din Mac Mini till NAS?

Din nuvarande NAS är anpassad för Mac, PC, linux you-name-it.

Två saker skiljer sig mellan Mac och PC när det gäller diskar och nätverksdiskar. Det första är diskfilsystemet där Mac inte är kompis med NTFS. FAT32 funkar på alla system men dras med flera begränsningar. HFS är för Mac, EXT2/3/4 är för Linux.
Smidigast får du alltså om du kopplar in din 3TB disk till din NAS, kör den som EXT4 och du kan glömma problemen med filsystem.
Det andra är nätverksfilsystem såsom AFP & SAMBA (SMB/CIFS) där den senare funkar på alla plattformar.

För era iPhonebilder: Kika på WD's app WD My Cloud. Den sägs: "The My Cloud mobile app will help keep all the irreplaceable photos and videos on your phone and tablet protected with automatic backup to your personal cloud storage so you can easily free up space and keep on capturing."

Du säger att du vill lagra bilder/filmer för att redigera. Det är inte superoptimalt över nätverk till en NAS, men visst funkar det.
Om möjligt, använd nätverkssladd till den dator som du vill ha bästa/snabbaste åtkomst till bilder/filmer vid redigering.

Sist så har du identifierat behovet att säkerhetskopior. Det är en helt annan fråga, men rent generellt tycker jag att när du anser att det ni lagrar på NASen överstiger priset på en till USB-hårddisk, då köper du en och gör backup till den. Amazon drive är toppen, en sista räddning tjuven stjäl datorer+NAS. Men att ladda ner flera GB från Amazon, hur många veckor/månader tar det?

PS. MAC och Mac: MAC "En MAC-adress eller Media Access Control address är en unik identifierare för nätverkskort" -Wikipedia.
Mac: "Mac, en kortform av Macintosh, ett varumärke för datorer tillverkade av Apple." -Wikipedia. DS.

1
Bevaka tråden