Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga in bilder, kvalitetsproblem

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett problem, skaffade en MAC för att jag gillar Foto/film.
När jag för in filerna till min Mac är det en upplösning, sen flyttar jag dem till en extern via kommandot urklipp/klipp ut.
Då tappar jag kvalite som bara den..
Väljer jag istället exportera så håller det i kvaliteten. Måste jag gå och exportera alla varje gång, det går inte bara att klippa och klistra!?

Tacksam för hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-05 19:59

Välkommen till Mac-världen!

Vilket program pratar vi om?

Ett litet tips: i forumdelen Macbook, Pro och Air diskuteras det sådant som rör Apples bärbara datorer, medans i OS X diskuteras "Allt om OS X och program till det systemet."

PS. MAC och Mac: MAC "En MAC-adress eller Media Access Control address är en unik identifierare för nätverkskort" -Wikipedia.
Mac: "Mac, en kortform av Macintosh, ett varumärke för datorer tillverkade av Apple." -Wikipedia. DS.

Tack, ska tänka på det.

Jag har bara öppnat det i förhandsvisningen, men bara flytten mer än halverar filstorleken och den går ej att återställa om jag inte exporterar filerna. Man kanske måste göra det varje gång..

Jag tar bara in dem i datorn och från datorn till WD disken så "förstörs filerna" om jag inte tar den långa omvägen. "/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-05 20:11

Om jag öppnar en bild X i Förhandsgranskning, Markerar Allt, Kopierar, Ny från urklipp och sparar, så får jag en bildfil identiskt med bild X.

-Hur flyttar du din bildfil?

Hej, tack för att du hjälper mig!

Jag använder snabbkommandot för Flytta Urklipp! Kommando+X!

Den håller samma format in i Macen, sen in min "moln" hårddisk krymps den.. Jätte konstigt!

Exportera. Eller välj ett annat filformat när du sparar från förhandsvisningen, om det går.

Exportera tog så lång tid och var ett osmidigt sätt tyckte jag! Men det var det ända jag fick det att funka med! Kanske är så med MaC! Eller är det min molnhårddisk som ställer om filerna.. Tack för all hjälp!

Ursprungligen av Vurres:

Exportera tog så lång tid och var ett osmidigt sätt tyckte jag! Men det var det ända jag fick det att funka med! Kanske är så med MaC! Eller är det min molnhårddisk som ställer om filerna.. Tack för all hjälp!

Berätta mer om din molndisk (om du vill lösa det på annat sätt dvs). Kan vara som du skriver, att den ändrar filerna.
Kolla så att den är formaterad för OSX till att börja med. Eller det kanske är en NAS som kör ett eget operativsystem?

Jag har en Nas och en WD hårddisk! Men båda reagerar tyvärr likadant..

Den andra är Synology tror jag den heter.. Ja, hoppas de finns enklare sätt! Får kolla hur det ser ut med olika filerna! Tack igen!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-05 23:22

Om vi glömmer att filen förändras, och fokuserar på slutresultatet. Vad är det du vill uppnå?

Flytta filer smidigt och snabbt och hålla samma kvalitet..

Ursprungligen av Vurres:

Flytta filer smidigt och snabbt och hålla samma kvalitet..

Vilken typ av filer? Var finns de nu, och vart ska de?

Varför öppnar du bilderna först och kopierar och klistrar? Det är ju bara att flytta filerna, som de är, direkt i Finder. Dra från en mapp till en annan, eller från en disk till en annan.

Gör du någon typ av redigering/bearbetning på bilderna i Förhandsvisning? Om inte, så är det ju totalt onödigt att öppna dem där först, och kopiera dem därifrån.

Om du bara snabbt vill titta på en bild, så kan du markera den, och trycka mellanslag. Då visas den i något som kallas QuickLook.

Jaha, så man kan dra dem rätt i mellan alla mappar?
Visste jag inte, visste inte heller om mellanslag, tack!

Kanske du behöver sätta dig en eftermiddag med en kompis som har mac och/eller börja på egen hand med exempelvis denna grundläggande genomgång: https://support.apple.com/sv-se/explore/new-t...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-06 21:45
Ursprungligen av Vurres:

Jaha, så man kan dra dem rätt i mellan alla mappar?
Visste jag inte, visste inte heller om mellanslag, tack!

Eller så kör du klipp och klistra:
Kopiera: ⌘+C
därefter har du två val:
Klistra in (kopian): ⌘+V
Flytta: ⌘+⌥+V

1
Bevaka tråden