Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV 3 "dödförklarad" avseende mjukvara?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-05 19:03

Är det typ officiellt att Apple TV 3 inte kommer få några fler uppdateringar av mjukvaran bortsett från direkta buggar eller säkerhetsfixar? Dvs inga nya features? Lite tråkigt isf då jag inte ser någon mening med att uppdatera till Apple TV 4 i nuläget men det är ju ändå kul med uppdateringar av mjukvaran. Äldre iOS-enheter får ju fler större uppdateringar än vad Apple TV 3 fått. Finns det verkligen några hårdvarumässiga begränsningar som hindrar Apple TV 3 från att få den nya designen på mjukvaran t.ex? Såklart utan touch funktionerna men utseendemässigt?

  • Avstängd
  • 2016-06-05 19:12

Senaste uppdateringen till ATV3 kom 25feb 2016 så jag skulle inte kalla den dödförklarad.
I dagarna kom en ny "app" också men om den är intressant kan jag inte svara på.

Du kan bara glömma att den skulle få samma gränssnitt som en ATV4. Har Apple bestämt sig från början att inte ge den det så lär dom aldrig ändra sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-05 19:16

Okej så den har fått nya appar på senaste tiden alltså, det hade jag missat. Då är den ju inte helt död nej. Vad var det i uppdateringen 25 feb 2016? Bara säkerhetsuppdatering väl vad jag kan se vid en snabb googling? Kan man tänka sig att intressanta appar som finns i App Store på Apple TV 4 kan komma till Apple TV 3 om appskaparna vill det? Typ Plex? Har inte så stort intresse av några andra appar än SVT, TV4Play och Netflix iofs men Dplay vore ju nice om den kom (vet inte ens om den finns till Apple TV 4).

  • Medlem
  • 2016-06-05 19:49

Ja, en app om mode, verkade det som, tror det var nu i veckan.

  • Avstängd
  • 2016-06-05 19:52
Ursprungligen av tooobe:

Okej så den har fått nya appar på senaste tiden alltså, det hade jag missat. Då är den ju inte helt död nej. Vad var det i uppdateringen 25 feb 2016? Bara säkerhetsuppdatering väl vad jag kan se vid en snabb googling? Kan man tänka sig att intressanta appar som finns i App Store på Apple TV 4 kan komma till Apple TV 3 om appskaparna vill det? Typ Plex? Har inte så stort intresse av några andra appar än SVT, TV4Play och Netflix iofs men Dplay vore ju nice om den kom (vet inte ens om den finns till Apple TV 4).

Uppdateringar till ATV3 har alltid varit säkerhetsuppdateringar. Förändring av app utbudet görs inte på det sättet.

Om det kommer fler appar till ATV3 beror helt på leverantörerna av material men troligtvis inte eftersom ATV4 finns.
Dplay finns i norska AppStore och när den släpps i Sverige vet bara dom.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-05 19:54
Ursprungligen av tooobe:

Okej så den har fått nya appar på senaste tiden alltså, det hade jag missat. Då är den ju inte helt död nej. Vad var det i uppdateringen 25 feb 2016? Bara säkerhetsuppdatering väl vad jag kan se vid en snabb googling? Kan man tänka sig att intressanta appar som finns i App Store på Apple TV 4 kan komma till Apple TV 3 om appskaparna vill det? Typ Plex? Har inte så stort intresse av några andra appar än SVT, TV4Play och Netflix iofs men Dplay vore ju nice om den kom (vet inte ens om den finns till Apple TV 4).

Till ATV3 så är det helt andra spelregler än till övriga plattformar. Plex kommer aldrig komma till ATV3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-05 19:56
Ursprungligen av Hffre:

Uppdateringar till ATV3 har alltid varit säkerhetsuppdateringar. Förändring av app utbudet görs inte på det sättet.

Om det kommer fler appar till ATV3 beror helt på leverantörerna av material men troligtvis inte eftersom ATV4 finns.
Dplay finns i norska AppStore och när den släpps i Sverige vet bara dom.

Det har inte alls alltid varit bara säkerhetsuppdateringar. 7.0 reviserade UI:t. Du har rätt i att det på senaste tiden (eller sedan ganska lång tid rättare sagt) bara har varit säkerhetsuppdateringar och "prestandauppdateringar".
https://support.apple.com/sv-se/HT202157

Tack för infon om Dplay i norska AppStore. Den finns alltså bara till Apple TV 4 som jag tolkar dig, inte Apple TV 3?

Ursprungligen av reboot81:

Till ATV3 så är det helt andra spelregler än till övriga plattformar. Plex kommer aldrig komma till ATV3.

Okej och varför måste det vara så? Appar släpptes och släpps uppenbarligen till Apple TV 3 även utan App Store...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-05 20:03
Ursprungligen av tooobe:

Okej och varför måste det vara så? Appar släpptes och släpps uppenbarligen till Apple TV 3 även utan App Store...

Dels därför att appar på ATV3 inte är appar/program utan mer små webbsidor som är klickbara. Dels därför att Apple ställer helt andra krav på dessa leverantörer, tror de tar betalt?
Sen att PLEX inte släpps beror på att det direkt konkurrerar med Apple som främst vill sälja dig filmer och musik – inte göra det enkelt för "lånare" att spela upp media.

Ursprungligen av reboot81:

Sen att PLEX inte släpps beror på att det direkt konkurrerar med Apple som främst vill sälja dig filmer och musik – inte göra det enkelt för "lånare" att spela upp media.

Vad får du det ifrån? Låter som du pratar i nattmössan. Plex kommer inte till ATV3 av helt andra, tekniska skäl.

Om dina argument stämde så skulle Apple aldrig tillåta Plex för ATV4 heller, men där har ju Plex funnits med länge (och för den delen andra appar för att strömma egen video, som Infuse).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-24 11:55
Ursprungligen av Adrian B:

Vad får du det ifrån? Låter som du pratar i nattmössan. Plex kommer inte till ATV3 av helt andra, tekniska skäl.

Om dina argument stämde så skulle Apple aldrig tillåta Plex för ATV4 heller, men där har ju Plex funnits med länge (och för den delen andra appar för att strömma egen video, som Infuse).

Sen kan jag nog lova att det inte är av tekniska skäl utan av strategiska skäl, ATV3 skulle lätt klara av appar liknande Plex (bevisats genom att de kan köras på jailbreakade ATV2/ATV3).

Ursprungligen av tooobe:

Sen kan jag nog lova att det inte är av tekniska skäl utan av strategiska skäl, ATV3 skulle lätt klara av appar liknande Plex (bevisats genom att de kan köras på jailbreakade ATV2/ATV3).

Strategiska skäl kanske är ett bättre ord, vad jag menade med tekniska skäl är Apple inte har samma typ av plattform för appar, så förut en handfull partners som gjorde väldigt enkla, html-baserade "appar" så kunde inte någon tredjepartsutvecklare få del av ATV3. Det var inte baserat på en princip att Apple inte anser att folk inte ska strömma egen "lånad" video till ATV (vilket faktiskt går med ATV3 också om man lägger sin video i iTunes på dator och kör hemmadelning).

Ursprungligen av Hffre:

Senaste uppdateringen till ATV3 kom 25feb 2016 så jag skulle inte kalla den dödförklarad.

Och en till så sent som den 12 december 2016. Kul att se hur länge den hänger med, men nån App store får den inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-24 19:32
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Och en till så sent som den 12 december 2016. Kul att se hur länge den hänger med, men nån App store får den inte.

Har fortfarande inte riktigt förstått vad man ska med appar till och därmed med en Apple TV 4 till. Inte intresserad av att spela på min Apple TV och spelar upp all min media från min dator via airplay...

  • Medlem
  • Borås
  • 2017-01-24 19:51

Appar är lika bra på ATV:n som på en smartphone enligt mitt tycke, smidigt att slippa hala fram iPhonen hela tiden eller koppla upp något via Airplay.

  • Medlem
  • 2017-01-24 20:19

Jag sätter mig och ser tv och film via min Apple TV 3 som en avkoppling från mobiler och datorer. Alufjärren är en slags gammaldags fjärrkontroll i mitt "nya" medieliv. Dock har jag delat Itunes, musik och "hemmavideo", till ATV:n, så datorn är inblandad i och för sig. Är helt ointresserad av spel och annat som en ATV4 kan ge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-24 22:48

Men är det verkligen värt 1200 spänn för att slippa trycka på "start" av filmen på datorn? Kan förstå det om man använder streamingtjänster som inte funkar med ATV3 men jag använder bara Netflix, SVT Play och TV4 Play. Hade de inte funnits hade jag nog dock uppgraderat till ATV4 direkt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-24 23:02
Ursprungligen av Adrian B:

Vad får du det ifrån? Låter som du pratar i nattmössan. Plex kommer inte till ATV3 av helt andra, tekniska skäl.

Om dina argument stämde så skulle Apple aldrig tillåta Plex för ATV4 heller, men där har ju Plex funnits med länge (och för den delen andra appar för att strömma egen video, som Infuse).

Se mitt föregående inlägg

Det är fullt möjligt att köra en Plex-liknande mediespelare på ATV3*. Sen att det är svårt att få in "spelaren" är en annan sak. Fanns ju ett hack där man körde via Trailersappen.

Men att Apple inte tar in Plex som en utvald standard-app är förståeligt. Apple vill helst att man använder iTunes till mediespelning. (köp/hyr). ATV3 och 4 skiljer sig åt – den ena bestämmer Apple helt över, hur processen går till vet jag inte, men jag gissar att det är Apple som tar in appar, inte tvärt om. Den andra, 4:an, ja där är reglerna precis lika "öppna" som för iOS: friare, mer appar, mindre regler. Därför finns Plex & co på 4:an men inte på 3:an.

*Ok, inte lokal klient men upplevelsen är åt det hållet.

Ursprungligen av reboot81:

Fanns ju ett hack där man körde via Trailersappen.

Säger du det? Hmm, jag undrar vem som skrev 99macs guide om detta när det begav sig…

Ursprungligen av reboot81:

Men att Apple inte tar in Plex som en utvald standard-app är förståeligt. Apple vill helst att man använder iTunes till mediespelning. (köp/hyr). ATV3 och 4 skiljer sig åt – den ena bestämmer Apple helt över, hur processen går till vet jag inte, men jag gissar att det är Apple som tar in appar, inte tvärt om. Den andra, 4:an, ja där är reglerna precis lika "öppna" som för iOS: friare, mer appar, mindre regler. Därför finns Plex & co på 4:an men inte på 3:an.

Ledsen, men jag köper inte de argumenten. Jag tror inte det finns en bakomliggande tanke om att stoppa det som "direkt konkurrerar med Apple som främst vill sälja dig filmer och musik". Om det verkligen var en stark drivkraft hos Apple hade de kunnat hindra sådana appar också i ATV4. De är ju ganska friska på att alla möjliga begränsningar i App Store för iOS.

Och om det var en stark drivkraft hos Apple skulle de inte ha stoppat in Netflix app i ATV3 till exempel. Skulle tro att Netflix affärsmodell snor betydligt fler potentiella kunder från iTunes Store än Plex någonsin gör.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-25 01:31
Ursprungligen av Adrian B:

Säger du det? Hmm, jag undrar vem som skrev 99macs guide om detta när det begav sig…

Ledsen, men jag köper inte de argumenten. Jag tror inte det finns en bakomliggande tanke om att stoppa det som "direkt konkurrerar med Apple som främst vill sälja dig filmer och musik". Om det verkligen var en stark drivkraft hos Apple hade de kunnat hindra sådana appar också i ATV4. De är ju ganska friska på att alla möjliga begränsningar i App Store för iOS.

Och om det var en stark drivkraft hos Apple skulle de inte ha stoppat in Netflix app i ATV3 till exempel. Skulle tro att Netflix affärsmodell snor betydligt fler potentiella kunder från iTunes Store än Plex någonsin gör.

Precis den guiden. Tack i efterhand.

Vad tror du är skälet till att 3:än saknar Plex?
Vet du hur appar kom/kommer in på 3:an?

Netflix är ett dragplåster, inte en konkurrent.
Båda är strömmande video - men till helt skilda målgrupper.

Ursprungligen av reboot81:

Vad tror du är skälet till att 3:än saknar Plex?

För att ATV3 aldrig var en plattform för appar av något slag från tredje part, överhuvudtaget. Man kan se det som att ATV3 bara var kanaler medan ATV4 är appar.

Ursprungligen av reboot81:

Vet du hur appar kom/kommer in på 3:an?

Jag vet inte exakt hur det gått till, men som jag förstått det var det i direkt samarbete med Apple för några få utvalda innehållsleverantörer, framförallt etablerade tv-kanaler. (Det var dessutom långt ifrån vad vi normalt sett kallar Apple, det var mer webbsidor enligt strikta mallar.)

Ursprungligen av reboot81:

Netflix är ett dragplåster, inte en konkurrent.
Båda är strömmande video - men till helt skilda målgrupper.

Ja, men bara en av dessa målgrupper är en direkt ekonomisk konkurrent mot iTunes Store, skulle jag påstå, och det inte är inte Plex-nördarna.

Vi kan orda om det fram och tillbaka, men min poäng var bara att Plex (och alla andra utvecklare) var portade från ATV3 av andra skäl än du påstod tidigare. Jag tror inte Apples främsta syfte med ATV3 var att sälja oss filmer och musik och att detta var så pass viktigt att just detta var skälet till den slutna plattformen.

---

Förövrigt känns ATV4 som två steg framåt och ett steg bakåt, speciellt nu när det gått en tid. Apples halvhjärtade satsning på den, brist på uppdateringar och tveksamma designval för fjärrkontroll gör att jag håller kvar vid min ATV3 och hoppas att Apple har en ATV5 på gång som flyttar fram positionerna.

Jag håller dock inte andan, Apple idag har visat många tecken på att inte ta helhetsgrepp och verkligen satsa på saker de startat. Man blir ofta frustrerad när man tänker på hur mycket bättre det kunnat bli. (Ta t.ex. Airplay som fortfarande är problematiskt och nu lever en tynande tillvaro istället för att etablera sig som en populär standard.) Kritiken mot Apple TV som Dan M. framförde (scrolla ner för tredje punkten) tycker jag är träffande.

1
Bevaka tråden