Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage 2004 återställt - epost försvunnen?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mina inställningar ovan gäller POP3. Kanske därför.

Ursprungligen av LennartJohansson:

Jag kör IMAP

Enligt inlägg 19 så kör du POP.

Om du hade kört IMAP så hade alla mejlen legat på servern (servrarna) och då hade vi inte behövt gå igenom hela den här processen att leta upp dina mejl.

Eller menar du att du körde POP tidigare, men har bytt till IMAP nu – typ igår eller idag?

Senast redigerat 2016-06-05 00:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-05 09:25

Vill faktiskt rikta en stor eloge till @Jesper Ohlsson som hade tålamodet och tog sig tiden att hjälpa Lennart med att få igång detta!

Personligen får jag erkänna att jag började dra mig tillbaka vid "2004" och "POP"

Ursprungligen av kladda:

Vill faktiskt rikta en stor eloge till @Jesper Ohlsson som hade tålamodet och tog sig tiden att hjälpa Lennart med att få igång detta!

Personligen får jag erkänna att jag började dra mig tillbaka vid "2004" och "POP"

Jag är också mycket tacksam mot Jesper som hjälpte mig. Jag tillhör den skara som inte kan se skillnaderna mellan de olika epost-programmen eller deras för- och nackdelar. Det jag har använt i 10 år har hittills aldrig ställt till något liknande, som hände den här gången. Jag måste erkänna att jag fortfarande inte vet skillnaden mellan POP och IMAP, bortsett vad som framkommit under den här debatten. Jag får väl studera ämnet lite närmare, så jag hänger med.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt inlägg 19 så kör du POP.

Om du hade kört IMAP så hade alla mejlen legat på servern (servrarna) och då hade vi inte behövt gå igenom hela den här processen att leta upp dina mejl.

Eller menar du att du körde POP tidigare, men har bytt till IMAP nu – typ igår eller idag?

Nej, det är POP på Entourage. Det var MAIL-programmet jag avsåg. Jag har inte förstått skillnaden mellan POP och IMAP. I uppgifterna för e-post från Telia står det "Server för inkommande e-post (POP3)". Jag trodde i min okunnighet att det var bestämt att det skulle vara POP, så när POP dyker upp som första alternativ i inställningsproceduren, så fick det bli så. Jag kanske skall försöka ändra på det. Till IMAP. Om jag törs efter den här erfarenheten. Tack än en gång för ditt tålamod.

Ursprungligen av LennartJohansson:

Nej, det är POP på Entourage. Det var MAIL-programmet jag avsåg...

Du kör alltså både Entourage och Mail.app? Varför?

Men problemet med försvunnen post gäller väl bara Entourage? Varför byter du då spår och börjar berätta saker som gäller Mail.app?

Här kan du läsa lite om POP och IMAP:
https://www.google.se/search?q=skillnad+mella...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kör alltså både Entourage och Mail.app? Varför?

Men problemet med försvunnen post gäller väl bara Entourage? Varför byter du då spår och börjar berätta saker som gäller Mail.app?

Här kan du läsa lite om POP och IMAP:
https://www.google.se/search?q=skillnad+mella...

Jag måste tydligen skärpa mig och svara lite tydligare. Det stora problemet handlade naturligtvis om Entourage. MAIL-delen var bara en parentes. Varför? Förklaring nedan.

Nedanstående är citerat från inlägg 24.
[i]"Usch, det här börjar bli krångligare och krångligare. Kan du tipsa mig om var jag kan hitta de övriga mapparna till brevlådemapparna som jag lyckats importera till MAIL vore jag glad. Jag börjar att misstänka att det inte går att få tillbaka Entourage i sitt ursprungliga skick. Springande punkten är ju att det erbjuds inget alternativ till data för version 2004, bara för X resp. 2001.[/i]"

Jag hade börjat misströsta om att få ordning på Entourage. Jag installerade därför MAIL där jag kunde importera delar av mina brev. Det kunde jag inte med Entourage. Min tanke var att använda MAIL som arkiv och börja om med Entourage. Nu skall jag avsluta MAIL. Den behövs ju inte längre. Det som återstår är om jag skall våga språnget till IMAP.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-05 14:30

Om din mailoperatör supportar IMAP, så bör du absolut köra på det. Men ta inte bort ditt gamla mailkonto (POP), utan låt det ligga kvar annars förlorar du alla mail igen. Ställ det som inaktivt alternativt att det aldrig ska hämta nya mail.
Sedan skapar du ett nytt konto med IMAP.

Bara en anekdot: Hotmail (som jag haft sen sen Jura-period – dvs innan Microsoft tog över – och därmed erbjuder livstids POP3) raderar förvisso mail i inboxen efter jag fått hem dem till Outlook. Allt frid och fröjd. Men - lo and behold - mejl sen åtminstone 2011 ligger ändå kvar hos Hotmail i en deleted-mapp. Åtkomlig från websidan.

Man lär sig något nytt varje dag...

Ursprungligen av Hotmail:

"Wow, you've got a very clean inbox":

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-06 11:16

@LennartJohansson

I korthet:

POP innebär att mailen hämtas hem från servern och sparas lokalt i den klient som du använder för mailhantering. Mailen sparas inte någon annanstans, såvida du inte valt att spara en kopia på mailservern. POP kan dessutom endast hämta hem mail från mappen "Inkorgen".

IMAP synkroniserar hela mailkontot innehållande alla mappar, där din klient istället är platsen för "kopiorna".

För att förklara det på enklast möjliga sätt.

Ursprungligen av LennartJohansson:

Jag måste erkänna att jag fortfarande inte vet skillnaden mellan POP och IMAP, bortsett vad som framkommit under den här debatten. Jag får väl studera ämnet lite närmare, så jag hänger med.

Bevaka tråden