Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Googles modulära telefon Ara försenas

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Googles modulära telefonkoncept bantas ner och försenas till nästa år, men i en ny video hoppas företaget på att skapa entusiasm runt projektet.

Läs hela artikeln här

Min prediction är: Fail.

Går det inte byta ut *allt*, så är det ingen mening.

IMHO

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-05-23 13:14
Ursprungligen av carlsson:

Min prediction är: Fail.

Går det inte byta ut *allt*, så är det ingen mening.

IMHO

Mycket hänger nog på hur de lyckas nå prislappen runt cirka 100 USD som varit målet, och hur pass aktiv marknaden för moduler blir. Kan de få fram väldigt billiga telefoner som kan utökas i funktionalitet över lång tid finns det klart ett försäljningsargument, men konceptet blir definitivt inte lika lockande nu när en så stor del av telefonen liknar övriga telefoner.

Ursprungligen av carlsson:

Min prediction är: Fail.

Går det inte byta ut *allt*, så är det ingen mening.

IMHO

Allt går ju faktiskt att byta ut, behåll småmodulerna och köp ny huvudmodul

  • Avstängd
  • 2016-05-23 19:32

Ett projekt som är dömt att misslyckas. Bara supernördar som vill hålla på med sådant här så det kommer inte slå på stora marknaden.

  • Medlem
  • 2016-05-23 22:16

Det skulle vara trevligt om man kunde välja en modulkamera, så kan man få en riktigt bra kamera om man vill lägga pengar på det. De kunde gott standardiseras och vara enkla att byta. Sedan borde skärmen vara enklare att byta, eftersom de går sönder titt som tätt. Även detta kan standardiseras.

Tänk när man tappar den i golvet (även från låg höjd) och alla "moduler" far iväg åt olika håll!

Känns som man kommer få plocka isär och rengöra skarvarna med tops med jämna mellanrum. Annars lär väl telefonen vara som ett biologiskt experiment efter nått år även damm och grus lär ju leta sig in mellan modulerna. Kul koncept men känns spontant som att det inte kommer bli någon större hit.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-23 23:35

En extra display? Det har väl provats i diverse format, laptop, 3G-mobiler, kameror utan att överleva.
Det enda jag vill byta ut på min mobil är batteriet, till ett större.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-05-24 10:26
Ursprungligen av CekariYH:

Allt går ju faktiskt att byta ut, behåll småmodulerna och köp ny huvudmodul

Bra, du ser möjligheter istället för problem, rätt inställning!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-05-24 10:29
Ursprungligen av reboot81:

En extra display? Det har väl provats i diverse format, laptop, 3G-mobiler, kameror utan att överleva.
Det enda jag vill byta ut på min mobil är batteriet, till ett större.

Absolut, men här är det bara en av flera valbara funktioner till skillnad från produkterna du nämner där de har varit en fast del i produkten. Om ett fåtal människor är intresserade av en extra skärm kommer den modulen kanske inte sälja så bra, men för den lilla nischade grupp som verkligen har behov av den finns den tillgänglig som ett alternativ. Det är väl det som är det stora säljargumentet för en telefon som detta, att den går att anpassa efter olika situationer och målgrupper.

Ursprungligen av reboot81:

En extra display? Det har väl provats i diverse format, laptop, 3G-mobiler, kameror utan att överleva.
Det enda jag vill byta ut på min mobil är batteriet, till ett större.

En modul med 3,5mm jack..?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-24 12:22
Ursprungligen av ekloev:

Absolut, men här är det bara en av flera valbara funktioner till skillnad från produkterna du nämner där de har varit en fast del i produkten. Om ett fåtal människor är intresserade av en extra skärm kommer den modulen kanske inte sälja så bra, men för den lilla nischade grupp som verkligen har behov av den finns den tillgänglig som ett alternativ. Det är väl det som är det stora säljargumentet för en telefon som detta, att den går att anpassa efter olika situationer och målgrupper.

Du har helt rätt, skapar man en bra standard/bas så kan de mest udda tillbehören bli gångbara. Så min jämförelse haltar lite, då det varit produkter med inbyggd 2:a display.
ARA kanske ska jämföras med Raspberry Pi – billig till att börja med och utbyggbar efter eget tycke och med öppna standarder för utbyggnad.
ARA skulle mycket väl kunna slå om de gör en billig mobil, som användarna sedan kan uppgradera efter behov och ekonomi.
Som rik västerlänning (dvs har råd med ny iPhone varje år) är jag för trångsynt för att se andras behov och möjligheter. Mr X kanske inte har råd med senaste flaggskeppsmobilen, men möjligheten att uppgradera sin ARA till tex dual-SIM eller fingeravtrycksläsare kan vara inom räckhåll ekonomiskt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-05-24 12:48
Ursprungligen av reboot81:

Du har helt rätt, skapar man en bra standard/bas så kan de mest udda tillbehören bli gångbara. Så min jämförelse haltar lite, då det varit produkter med inbyggd 2:a display.
ARA kanske ska jämföras med Raspberry Pi – billig till att börja med och utbyggbar efter eget tycke och med öppna standarder för utbyggnad.
ARA skulle mycket väl kunna slå om de gör en billig mobil, som användarna sedan kan uppgradera efter behov och ekonomi.
Som rik västerlänning (dvs har råd med ny iPhone varje år) är jag för trångsynt för att se andras behov och möjligheter. Mr X kanske inte har råd med senaste flaggskeppsmobilen, men möjligheten att uppgradera sin ARA till tex dual-SIM eller fingeravtrycksläsare kan vara inom räckhåll ekonomiskt.

Absolut, Ara kan definitivt ses som telefonvärldens motsvarighet till Raspberri Pi, och min magkänsla är väl att det är samma typ av entusiaster som bygger Raspberry Pi-lösningar som får för sig att testköra olika moduler med en Ara. ATAP-gruppens vision för Ara har varit att telefonen i grundutförande inte ska kosta mer än 100 USD, och lyckas de med det kan den kanske etablera sig i ekonomiskt utmanade regioner. Operatörer skulle kunna erbjuda speciella moduler som del av erbjudanden, etc. Återstår bara att se om Google lägger tillräckligt mycket resurser bakom projektet för att det ska kunna etablera sig på en extremt konkurrensutsatt marknad.

1
Bevaka tråden