Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Bollen ligger hos Apple

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac:s redaktör sammanfattar sina intryck från Googles utvecklarkonferens I/O. Klart är att Apple har en del att ta igen om de vill konkurrera på området smarta system och maskininlärning.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Bollen ligger hos Apple, och 13 juni är det dags att serva.

Och levererar man inte den 13 juni så ser vi hur Apple (återigen) går mot nedförsbacke.

Jag har nog inga stora förhoppningar på att Apple kommer att klara av att möta den nya konkurrensen. De verkar vara allt för trygga i befintligt produktsortiment. Den enda riktigt stora grejen på senare tid är väl Apple Watch, och inte ens den är särskilt.. häftig. Det ska sjukt mycket till om Apple ska återta en ledningströja. Konkurrenterna har börjat springa ikapp på allvar.

Ursprungligen av oldpeer:

Och levererar man inte den 13 juni så ser vi hur Apple (återigen) går mot nedförsbacke.

Jag har nog inga stora förhoppningar på att Apple kommer att klara av att möta den nya konkurrensen. De verkar vara allt för trygga i befintligt produktsortiment. Den enda riktigt stora grejen på senare tid är väl Apple Watch, och inte ens den är särskilt.. häftig. Det ska sjukt mycket till om Apple ska återta en ledningströja. Konkurrenterna har börjat springa ikapp på allvar.

TJa, oavsett vad apple lanserar eller ej så är dessa inte ute än. Men förstår inte hur deras klocka kunde sälja, ingen snygg skapelse (vet inte exakt funktionsmässigt hur den står sig, men vad jag sett ser det inte helt bra ut). Känns mer som dom köpte bara för äpplet och det var nått nytt (säger inte android klockorna är bättre, men finns flera som är snyggare).

  • Medlem
  • 2016-05-22 17:51
Ursprungligen av oldpeer:

Och levererar man inte den 13 juni så ser vi hur Apple (återigen) går mot nedförsbacke.

Jag har nog inga stora förhoppningar på att Apple kommer att klara av att möta den nya konkurrensen. De verkar vara allt för trygga i befintligt produktsortiment. Den enda riktigt stora grejen på senare tid är väl Apple Watch, och inte ens den är särskilt.. häftig. Det ska sjukt mycket till om Apple ska återta en ledningströja. Konkurrenterna har börjat springa ikapp på allvar.

Håller med dig fullt ut

Efter att Google visat sina kort så behöver Apple prestera inte bara i höst efter Tim Cook intervjun utan direkt nu den 13 juni.

  • Medlem
  • 2016-05-22 17:53
Ursprungligen av broken-arrow:

TJa, oavsett vad apple lanserar eller ej så är dessa inte ute än. Men förstår inte hur deras klocka kunde sälja, ingen snygg skapelse (vet inte exakt funktionsmässigt hur den står sig, men vad jag sett ser det inte helt bra ut). Känns mer som dom köpte bara för äpplet och det var nått nytt (säger inte android klockorna är bättre, men finns flera som är snyggare).

Den största skillnaden mellan Apple Watch och Android Wear klockor nu när även de funkar med IOS är valfrihet

12 tillverkare och 100 tals modeller det är vad man får gällande Wear idag och det funkar på både Android och IOS

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-05-22 19:12

Jag tycker att det börjar bli allt mer relevant att diskutera skillnaderna USA och Sverige när det kommer till IT-utvecklingen nu när AI börjar vara allt mer aktuellt. AI-baserade tjänster har nämligen ofta en oerhörd eftersläpning inför Sverige-lanseringar, om de ens lanseras här överhuvudtaget.

Hur mycket av det som presenterades på Google I/O som Apple bör komma ikapp med, är ens relevant för svenskar? När kommer Allo till Sverige? Kommer Allo någonsin till Sverige; är det påtänkt, har Google ens kommenterat? Google Home? Jag känner att det inte är givet att stora nyheter som Google Home ens kommer att lanseras här.

Men visst är det lite intressant hur Google drar ifrån Apple på AI-fronten i USA. Vi har däremot ett helt annat läge på hemmaplan, där vi nyss jublade över att vi fick en handikappad Siri...

När vi dessutom tar med de allt vanligare gradvisa rollouts som lett till att vi t.ex. fortfarande inte har Apple News eller Facebook Paper, känns det som att IT-världen håller på att bli alltmer indelad i ett A-lag och ett B-lag, och att det här känns som ett nytt problem. Också problematiskt att sådant här inte blir belyst på ett tydligt sätt och att artiklarna om IT-nyheter i stort sett alltid skrivs från USA-perspektiv, trots att publiken är svensk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-22 20:58
Ursprungligen av JND:

Jag tycker att det börjar bli allt mer relevant att diskutera skillnaderna USA och Sverige när det kommer till IT-utvecklingen nu när AI börjar vara allt mer aktuellt. AI-baserade tjänster har nämligen ofta en oerhörd eftersläpning inför Sverige-lanseringar, om de ens lanseras här överhuvudtaget.
...
...känns det som att IT-världen håller på att bli alltmer indelad i ett A-lag och ett B-lag, och att det här känns som ett nytt problem. Också problematiskt att sådant här inte blir belyst på ett tydligt sätt och att artiklarna om IT-nyheter i stort sett alltid skrivs från USA-perspektiv, trots att publiken är svensk.

Beror det inte bara på att svenskan är ett sådant otroligt litet språkområde? Och detta är ju inte något nytt. I jämförelse tror jag att svenskan hävdar sig väl, många andra små språk ligger efter svenskan med lansering av nyheter. Småningom när AI verkligen blir var mans vardag kommer nog grundjobbet vara gjort och eftersläpningen av nyheter kortare.

En del väljer ju bland annat av detta skäl att köra iOS och OSX på engelska. Jag tillhör de som gärna talar och vårdar svenskan med alla som förstår det, både maskiner och människor.

Krönikören drar samma slutsatser som Marco Arment gör i sin krönika: https://marco.org/2016/05/21/avoiding-blackbe...

Citat:

Google is extremely well-placed for where they think the puck is going. They could be wrong — these AI services could be a socially awkward fad like Google Glass or a tonedeaf annoyance like Clippy. Google launches a lot of weird, geeky, technologically impressive things that go nowhere.

If Google is wrong, and computing continues to be defined by a tightly controlled grid of siloed apps that you poke a thousand times a day on a smooth rectangle of manufacturing excellence, Apple is fine. They’re doing a great job of what computing is today, and what it will probably continue to be for a long time.

But if Google is right, that’s a big problem for Apple.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2016-05-23 17:15

Vad är det som säger att Apple inte redan har en j-vligt bra boll på gång men de kniper käft om det? Det har ju liksom hänt förut.

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig fullt ut

Efter att Google visat sina kort så behöver Apple prestera inte bara i höst efter Tim Cook intervjun utan direkt nu den 13 juni.

Å andra sidan fanns det inget spännande Google visade upp som fick mig att vilja byta ut några produkter hemma.

Ursprungligen av lasselu:

Vad är det som säger att Apple inte redan har en j-vligt bra boll på gång men de kniper käft om det? Det har ju liksom hänt förut.

Då hade Apple redan presenterat en "jävligt bra boll". I dagens intensiva teknikutveckling kan man inte sitta stilla vid sidolinjen och titta på när konkurrenterna springer iväg. Det var väl ungefär det som Microsoft gjorde innan iPhone kom ut, och dem lär nog aldrig komma ikapp igen.

Ursprungligen av oldpeer:

Då hade Apple redan presenterat en "jävligt bra boll". I dagens intensiva teknikutveckling kan man inte sitta stilla vid sidolinjen och titta på när konkurrenterna springer iväg. Det var väl ungefär det som Microsoft gjorde innan iPhone kom ut, och dem lär nog aldrig komma ikapp igen.

Fast ingen har ju "sprungit förbi"..?

Ursprungligen av Redaktionen:

99mac:s redaktör sammanfattar sina intryck från Googles utvecklarkonferens I/O. Klart är att Apple har en del att ta igen om de vill konkurrera på området smarta system och maskininlärning.

Läs hela artikeln här

Doomed if you do, doomed if you don't

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-25 07:20

Spot on! Allt annat än totalt världsherravälde kommer bedömas som ett misslyckande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-25 09:14
Ursprungligen av oldpeer:

Det ska sjukt mycket till om Apple ska återta en ledningströja. Konkurrenterna har börjat springa ikapp på allvar.

Aningen paradoxalt, hur ska du ha det?

Ursprungligen av zinned:

Aningen paradoxalt, hur ska du ha det?

Det vet jag inte. Det är nog lite oklart efter det där. Vi börjar om.

Det ska sjukt mycket till om Apple ska återta ledningströjan. Konkurrenterna har redan sprungit ifrån.

Ursprungligen av Mackan1984:

Fast ingen har ju "sprungit förbi"..?

Jo. Herregud - Apple har inte ens fått in senaste versionen av Intels processor i sina flaggskepp och Samsung har sprungit förbi rejält vad gäller t.ex skärm, kamera och batterikapacitet i sin S7 Edge. De leder knappt längre inom wearables heller. Och nu tar Google ledningen vad gäller AI och får Siri att framstå som en 90-tals-produkt. Det enda som jag egentligen ser fortfarande håller måttet hos Apple är OS X som mjukvara. Möjligtvis till viss del även iOS även om jag finner det lite tveksamt på grund av att det är enormt funktionsfattigt jämfört med en del av konkurrenternas versioner av android.

Ursprungligen av oldpeer:

Jo. Herregud - Apple har inte ens fått in senaste versionen av Intels processor i sina flaggskepp och Samsung har sprungit förbi rejält vad gäller t.ex skärm, kamera och batterikapacitet i sin S7 Edge. De leder knappt längre inom wearables heller. Och nu tar Google ledningen vad gäller AI och får Siri att framstå som en 90-tals-produkt. Det enda som jag egentligen ser fortfarande håller måttet hos Apple är OS X som mjukvara. Möjligtvis till viss del även iOS även om jag finner det lite tveksamt på grund av att det är enormt funktionsfattigt jämfört med en del av konkurrenternas versioner av android.

Det jag menar var att försäljningssiffrorna tyder ju på att kunderna fortfarande föredrar Apples enheter.
Intels processorer kommer nog nu i juni.
Wearables är väl inte den succén någon hade hoppats på någonstans.
AI/ Siri vet jag inte om det är några gamechangers direkt, det känns som om det är för långt kvar tills dess.

Jag tror ju inte alla dessa iPhone 4S gick av hyllorna pga Siri.
Av alla jag känner med iPhone inklusive mig själv har aldrig användt Siri till något annat än att se vad Siri tror sig höra när man säger Zlatan Ibrahimovic...

Kan hålla med om att samsung har lite för långt försprång i det mobila just nu, inte för att jag tror jag skulle gilla en samsung bättre pga skärm, kamera och batteri.
Samsung har ju fördelen att jobba inom skärmar, batterier och kameror.

Men känns ändå som att man måste kunna erbjuda ungefär samma sak i premiumsortimentet.
Kameran i dagsljus är ju bra på de flesta mobiler nu och det är endast mörker kvar.
Hysterin kring ppi är dock onödig, det samsungs skärm ger är en onaturlig lyster i bilden, går jag in i affären och jämför med en galaxy s7 är det ju inte så att pixlarna uppenbarar sig på min iPhone.
Tills LG eller samsung släppt lite på priserna till oled så är det deras signatur.
Kameran borde Apple sett till att ha den bästa utav istället.

iOS appar och ekosystem får mig att välja deras produkter alla dagar i vecka iaf.
Köper hellre begagnade Apple än att övergå till den mörka sidan ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Det jag menar var att försäljningssiffrorna tyder ju på att kunderna fortfarande föredrar Apples enheter.

Apple har en global marknadsandel på cirka 15-20 procent när det kommer till smartphones. Säkert något mindre med OS X. Siffrorna kommer från Forbes. Det är nog inte riktigt att kunderna föredrar Apples enheter.

Ursprungligen av Mackan1984:

Intels processorer kommer nog nu i juni.

"Bara" några månader efter konkurrenterna.

Ursprungligen av Mackan1984:

Hysterin kring ppi är dock onödig, det samsungs skärm ger är en onaturlig lyster i bilden, går jag in i affären och jämför med en galaxy s7 är det ju inte så att pixlarna uppenbarar sig på min iPhone.
Tills LG eller samsung släppt lite på priserna till oled så är det deras signatur.
Kameran borde Apple sett till att ha den bästa utav istället.

Det man kan behöva göra i en Galaxy S7 Edge är att ändra färgskala till klassisk. Deras standardinställning är till för att kompensera diverse yttre och andra faktorer som påverkar upplevelsen. Men jo - jag tycker nog faktiskt att pixlarna till viss del "uppenbarar" sig i en jämförelse mellan iPhone 6S och S7 Edge. Dessutom är bilden så otroligt mycket klarare.

Nu använder jag en iPhone 6S Plus, men det hindrar mig naturligtvis inte från att tänka lite fritt.

  • Medlem
  • 2016-05-25 20:45
Ursprungligen av Mackan1984:

Det jag menar var att försäljningssiffrorna tyder ju på att kunderna fortfarande föredrar Apples enheter.
Intels processorer kommer nog nu i juni.
Wearables är väl inte den succén någon hade hoppats på någonstans.
AI/ Siri vet jag inte om det är några gamechangers direkt, det känns som om det är för långt kvar tills dess.

Jag tror ju inte alla dessa iPhone 4S gick av hyllorna pga Siri.
Av alla jag känner med iPhone inklusive mig själv har aldrig användt Siri till något annat än att se vad Siri tror sig höra när man säger Zlatan Ibrahimovic...

Kan hålla med om att samsung har lite för långt försprång i det mobila just nu, inte för att jag tror jag skulle gilla en samsung bättre pga skärm, kamera och batteri.
Samsung har ju fördelen att jobba inom skärmar, batterier och kameror.

Men känns ändå som att man måste kunna erbjuda ungefär samma sak i premiumsortimentet.
Kameran i dagsljus är ju bra på de flesta mobiler nu och det är endast mörker kvar.
Hysterin kring ppi är dock onödig, det samsungs skärm ger är en onaturlig lyster i bilden, går jag in i affären och jämför med en galaxy s7 är det ju inte så att pixlarna uppenbarar sig på min iPhone.
Tills LG eller samsung släppt lite på priserna till oled så är det deras signatur.
Kameran borde Apple sett till att ha den bästa utav istället.

iOS appar och ekosystem får mig att välja deras produkter alla dagar i vecka iaf.
Köper hellre begagnade Apple än att övergå till den mörka sidan ?

Den stora skillnaden är att Apple fortfarande har mycket döyta. IPhone 6S har 4.7 tum och Galaxy S7 har 5.1 tum med endast 4 mm längre lur. Går vi på 6 plus och S7 Edge som har båda 5.5 tum så är S7 Edge 8 mm kortare och smalare. Sedan tycker jag att skärmen på 6 plus är okej men 6s borde haft full HD

Ursprungligen av oldpeer:

Apple har en global marknadsandel på cirka 15-20 procent när det kommer till smartphones. Säkert något mindre med OS X. Siffrorna kommer från Forbes. Det är nog inte riktigt att kunderna föredrar Apples enheter.

"Bara" några månader efter konkurrenterna.

Det man kan behöva göra i en Galaxy S7 Edge är att ändra färgskala till klassisk. Deras standardinställning är till för att kompensera diverse yttre och andra faktorer som påverkar upplevelsen. Men jo - jag tycker nog faktiskt att pixlarna till viss del "uppenbarar" sig i en jämförelse mellan iPhone 6S och S7 Edge. Dessutom är bilden så otroligt mycket klarare.

Nu använder jag en iPhone 6S Plus, men det hindrar mig naturligtvis inte från att tänka lite fritt.

Ja fast nu ser du till fel del av marknadsandelen.
Apple vill sälja så mycket hårdvara i premium-sortimentet som möjligt.
Inom det mobila är det ju ingen som överträffar Apple där, inte ens samsung.

Inom dator, är de väl fortfarande 4e största också inom hårdvara?
Är antagligen samma sak där vad gäller övre prisklass.
Varför satsa på en prisklass som inte ger några större marginaler.

Jag vet inte när intel släppte de senaste processorerna men tyvärr verkar Apple satsat mer på det mobila de senaste åren och man kan väl bara hoppas att något mer spännande än detta kommer i juni.
Deras bäst säljande dator just nu är ju faktiskt MacBook "12.
Den uppdaterades ju nyligen.

Alltså jag vill ju hellre att min tv har 400 ppi men det kan jag ju bara drömma om än så länge.

Apple trodde att de skulle få en massa roliga nya appar som gjorde att folk sökte sig till iPhone i och med force touch.
Jag trodde också att programmerarna skulle komma på massor med finurliga lösningar till detta i spel och diverse appar, men det kom ju tyvärr aldrig längre än till hemskärmen.

Apple hade ju sin chans att få ett "angry birds" som bara gick till Apples mobiler men det sket sig kan man säga.
iPhone har ju blivit ett sorts medium för just appar som konkurrenterna inte riktigt har.

Det var därför det var sån enorm prestanda-ökning mellan iPhone 6 till 6S då jag tror Apple ville att programmerarna skulle rista in iPhone som mobilen att gå till för appar.

Men då gäller det att nästa "angry-flappy-wordfeud-bird"-spel eller "face-gram-snap-kik"-app också kommer samtidigt.

Antingen sitter du kvar och väntar in iPhone ? Med 5-600 ppi eller så får du köpa en s7.
Det är ju bara du själv som vet vad du vill ha ut av dina prylar.

Ursprungligen av PaO:

Den stora skillnaden är att Apple fortfarande har mycket döyta. IPhone 6S har 4.7 tum och Galaxy S7 har 5.1 tum med endast 4 mm längre lur. Går vi på 6 plus och S7 Edge som har båda 5.5 tum så är S7 Edge 8 mm kortare och smalare. Sedan tycker jag att skärmen på 6 plus är okej men 6s borde haft full HD

Ja någon på Apple verkar ha bestämt att symmetri mellan övre och undre delen av mobilen "is the way to go".
Vi får väl se om den omtalade "heltäckande skärmen" blir sanning.
Dock brukar det vara någon utstickare (kineser) som snabbt hoppar på detta innan iPhone hinner släppa det.

Jag är nyfiken på hur fronten blir i år då alla dessa rykten som går nu, så har ingen skärm slipprat igenom ännu.
Bara en ritning från februari som lika gärna kan vara en av flera prototyper.

  • Medlem
  • 2016-05-26 05:37
Ursprungligen av Mackan1984:

Ja någon på Apple verkar ha bestämt att symmetri mellan övre och undre delen av mobilen "is the way to go".
Vi får väl se om den omtalade "heltäckande skärmen" blir sanning.
Dock brukar det vara någon utstickare (kineser) som snabbt hoppar på detta innan iPhone hinner släppa det.

Jag är nyfiken på hur fronten blir i år då alla dessa rykten som går nu, så har ingen skärm slipprat igenom ännu.
Bara en ritning från februari som lika gärna kan vara en av flera prototyper.

Med tanke på rykten om OLED till iPhone 2017 så är frågan hur mycket Apple ändrar fronten i år. LG har ju visat upp prototyp på inbyggd fingeravtryckläsare i glaset får se när detta går i produktion. Annars väntar jag fortfarande på Samsung Project Valley / X som det ryktats om till nästa år. Tror att böjbar skärm för phablet serien tar kål på surfplatte marknaden som går trögt just nu. Vi får se men spännande är det

Ursprungligen av PaO:

Med tanke på rykten om OLED till iPhone 2017 så är frågan hur mycket Apple ändrar fronten i år. LG har ju visat upp prototyp på inbyggd fingeravtryckläsare i glaset får se när detta går i produktion. Annars väntar jag fortfarande på Samsung Project Valley / X som det ryktats om till nästa år. Tror att böjbar skärm för phablet serien tar kål på surfplatte marknaden som går trögt just nu. Vi får se men spännande är det

Rykten för två år framåt har aldrig cirkulerat mer än i år kring iPhone.
Jag tror att några av dessa rykten har med 2016 att göra.
Att iPhones tio års-jubileet ska vara en ursäkt för det köper jag inte.
I år är det ju faktiskt 40-års jubileum för Apple och tror att vi kommer se mer inom både macarna och iPhone än vi anar.
Tim Cook har ju sagt att de ska göra något åt läckorna och det smartaste sättet hade varit att läcka falska rykten.

Ja vi får se med project valley, är fortfarande nyfiken hur hanteringen ska gå till.
Det måste finnas någon typ av hårddel att luta displayen över så när du trycker på skärmen så buktar den inte in eller flyger runt i handen ?

Ursprungligen av PaO:

Med tanke på rykten om OLED till iPhone 2017 så är frågan hur mycket Apple ändrar fronten i år. LG har ju visat upp prototyp på inbyggd fingeravtryckläsare i glaset får se när detta går i produktion. Annars väntar jag fortfarande på Samsung Project Valley / X som det ryktats om till nästa år. Tror att böjbar skärm för phablet serien tar kål på surfplatte marknaden som går trögt just nu. Vi får se men spännande är det

Tänkte bara tipsa om senaste ritningarna som varken visar bezels eller frontkameran vilket kan betyda en dold frontkamera i skärmen.

http://9to5mac.com/2016/05/26/iphone-7-plus-f...

1 inlägg borttaget, håll en vettig nivå på inläggen och följ våra trivselregler. Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2016-05-29 00:03

Apple verkar ha något med AI på g i alla fall

http://www.techinsider.io/how-apples-vocaliq-...

1
Bevaka tråden