Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvalta bilder mellan olika enheter

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det blir i genomsnitt 30 bilder per vecka jag tar med mobilkameran. Jag har ett sätt att förvalta /bearbeta ev. bilderna som inte känns effektivt samt att det blir rörigt eftersom bilderna ska slussas vidare samt måste tas bort från ena enhet. Hur gör ni?

Senast redigerat 2016-05-26 16:26
  • Avstängd
  • 2016-05-20 16:00

iCloud Bildbibliotek är enligt mig det absolut enklaste och smidigaste sättet att dela bilder mellan enheterna.
Ingen risk för att man har dubbletter av bilder för att man råkar importerar samma bild flera gånger.
Redigerar jag en bild på min iPad så redigeras bilden på min dator,iPhone eftersom det är samma bild.
Det kräver dock att man har nog stort utrymme på iCloud och sin iPhone/iPad.
iCloud går alltid att köpa utrymme men har man en iPhone/iPad med bara 16GB och ett väldigt stort bildbibliotek kanske man ska fundera på en annan lösning.
För fast man väljer att "optimera" bilderna på enheterna,d.v.s det är bara små thumbnails som lagras lokalt,kan det uppta några GB.

Ursprungligen av Hffre:

iCloud Bildbibliotek är enligt mig det absolut enklaste och smidigaste sättet att dela bilder mellan enheterna.
Ingen risk för att man har dubbletter av bilder för att man råkar importerar samma bild flera gånger.
Redigerar jag en bild på min iPad så redigeras bilden på min dator,iPhone eftersom det är samma bild.
Det kräver dock att man har nog stort utrymme på iCloud och sin iPhone/iPad.
iCloud går alltid att köpa utrymme men har man en iPhone/iPad med bara 16GB och ett väldigt stort bildbibliotek kanske man ska fundera på en annan lösning.
För fast man väljer att "optimera" bilderna på enheterna,d.v.s det är bara små thumbnails som lagras lokalt,kan det uppta några GB.

Jag försöker undvika iCloud eftersom redan från det stadiet "bilder" självsorteras mina bilder i olika kategorier som man har inte bett om (album mfl.) vilket känns som man tappar kontroll och att det finns dubbletter överallt.

  • Avstängd
  • 2016-05-21 09:28
Ursprungligen av calinou:

Jag försöker undvika iCloud eftersom redan från det stadiet "bilder" självsorteras mina bilder i olika kategorier som man har inte bett om (album mfl.) vilket känns som man tappar kontroll och att det finns dubbletter överallt.

Initialt sett när man sätter på iCloud Bildbibliotek så mycket riktigt skapas några Album men dessa går enkelt att ta bort.
Men dess Album tycker jag är bra såsom Självporträtt,Panoramabilder,Videor,Långsamma,Tidsförskjutning,mm.

Du måste förstå att bara för att en bild ligger i flera Album är det inte dubbletter utan det är länkar till originalbilden som ligger i "Alla Bilder". D.v.s tar man bort en bild från ett Album tas inte bilden bort från enheten utan det är länken som tas bort.

Vet och förstår man detta är iCloud Bildbibliotek väldigt enkelt att sköta och administrera.

Ursprungligen av Hffre:

Initialt sett när man sätter på iCloud Bildbibliotek så mycket riktigt skapas några Album men dessa går enkelt att ta bort.
Men dess Album tycker jag är bra såsom Självporträtt,Panoramabilder,Videor,Långsamma,Tidsförskjutning,mm.

Du måste förstå att bara för att en bild ligger i flera Album är det inte dubbletter utan det är länkar till originalbilden som ligger i "Alla Bilder". D.v.s tar man bort en bild från ett Album tas inte bilden bort från enheten utan det är länken som tas bort.

Vet och förstår man detta är iCloud Bildbibliotek väldigt enkelt att sköta och administrera.

Hur blir det när du vill bearbeta en bild i iPhone eller i datorn? Uppdateras bilden automatiskt?

Ursprungligen av calinou:

Hur blir det när du vill bearbeta en bild i iPhone eller i datorn? Uppdateras bilden automatiskt?

Se inlägg #2.

Ursprungligen av hummel:

Se inlägg #2.

Det framkommer inte.

Ursprungligen av Hffre:

iCloud Bildbibliotek är enligt mig det absolut enklaste och smidigaste sättet att dela bilder mellan enheterna.
Ingen risk för att man har dubbletter av bilder för att man råkar importerar samma bild flera gånger.
Redigerar jag en bild på min iPad så redigeras bilden på min dator,iPhone eftersom det är samma bild.
Det kräver dock att man har nog stort utrymme på iCloud och sin iPhone/iPad.
iCloud går alltid att köpa utrymme men har man en iPhone/iPad med bara 16GB och ett väldigt stort bildbibliotek kanske man ska fundera på en annan lösning.
För fast man väljer att "optimera" bilderna på enheterna,d.v.s det är bara små thumbnails som lagras lokalt,kan det uppta några GB.

Ursprungligen av calinou:

Det framkommer inte.

Jag tycker Hffre beskriver bra, se markerad text ovan.

Ursprungligen av Hffre:

Initialt sett när man sätter på iCloud Bildbibliotek så mycket riktigt skapas några Album men dessa går enkelt att ta bort.
Men dess Album tycker jag är bra såsom Självporträtt,Panoramabilder,Videor,Långsamma,Tidsförskjutning,mm.

Du måste förstå att bara för att en bild ligger i flera Album är det inte dubbletter utan det är länkar till originalbilden som ligger i "Alla Bilder". D.v.s tar man bort en bild från ett Album tas inte bilden bort från enheten utan det är länken som tas bort.

Vet och förstår man detta är iCloud Bildbibliotek väldigt enkelt att sköta och administrera.

Kan du inte visa en film / eller rekommendera film om hur det gå till från iOS enhet över till datorn samt vad som händer ifall man redigerar bilden oavsett i vilken enhet bilden redigeras?

  • Avstängd
  • 2016-05-22 14:10
Ursprungligen av calinou:

Kan du inte visa en film / eller rekommendera film om hur det gå till från iOS enhet över till datorn samt vad som händer ifall man redigerar bilden oavsett i vilken enhet bilden redigeras?

Nej du det tänker jag absolut inte göra.
Däremot kan jag Googla åt dig (något jag tycker du borde klara av själv) på beskrivningar hur det fungerar.

https://websetnet.com/sv/5-things-you-need-to...

http://array.se/nyheter/testat-icloud-photo-l...

http://www.99mac.se/artikel/6850-guide-kom-ig...

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Citat:

Vad händer om jag redigerar en bild eller video i mitt iCloud-bildbibliotek?

Alla ändringar som du gör (om du till exempel beskär eller tillämpar ett filter) uppdateras automatiskt på alla dina enheter. Originalversionen av bilderna lagras i iCloud, så du kan återgå till den ursprungliga visningen när du vill. Om du väljer Optimera enhetens lagring hämtas originalbilden eller -videon för redigering.

Ursprungligen av Hffre:

Nej du det tänker jag absolut inte göra.
Däremot kan jag Googla åt dig (något jag tycker du borde klara av själv) på beskrivningar hur det fungerar.

https://websetnet.com/sv/5-things-you-need-to...

http://array.se/nyheter/testat-icloud-photo-l...

http://www.99mac.se/artikel/6850-guide-kom-ig...

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Stort tack @Hffre att du länkade till intressant information.
Det är svårt att göra sig en uppfattning när man inte har testat. Jag gillar att alla bilder hamnar på samma plats vilket jag antar förhindrar att det kan bli dubbletter (fast har läst i en av trådarna att det förekommer ändå). Det underlättar nog också att bildbiblioteket är i princip integrerat med Apple foto-redigeraren. Samtidigt innebär det att man är låst till den. Appen ”bilder" verkar vara ganska enkel och jag skulle sakna möjlighet att klassificera bilder (etiketter, flaggor, stjärnor). samt sortera bilderna i flera nivåer.

Någon som använder google bilder?
- har de också en egen bildredigerare kopplad till bild-bibliotektet som uppdaterar direkt?
- Är det smidigt att överföra bilder eller blir det omvägar?
- Ska man radera bilderna på ens iOS- enhet efter man har lagt de i deras bildbibliotek?

Ursprungligen av calinou:

Någon som använder google bilder?

Ja.

Ursprungligen av calinou:

- har de också en egen bildredigerare kopplad till bild-bibliotektet som uppdaterar direkt?

Ja. I Google Foto-appen eller på https://photos.google.com/.
(Det är såklart inte kopplat till Apples bild-bibliotek).

Ursprungligen av calinou:

- Är det smidigt att överföra bilder eller blir det omvägar?

Ja, sker per automatik när du tagit ett foto.

Ursprungligen av calinou:

- Ska man radera bilderna på ens iOS- enhet efter man har lagt de i deras bildbibliotek?

Om man vill, smidigast är då att inifrån Google Foto-appen välja att ta bort allt på iOS-enheten som redan överförts till Google Foto, kan vara smart om man har dåligt med utrymme på sin iOS-enhet.

Med Google Drive på datorn så kommer du åt alla bilder på din dator som finns i Google Foto (och det synkroniseras).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-23 13:44
Ursprungligen av keptang:


Med Google Drive på datorn så kommer du åt alla bilder på din dator som finns i Google Foto (och det synkroniseras).

Inte via Google Drive.app. (Kanske du syftar på en Chrome-app?)
Google Photos lever helt i molnet, man kommer inte åt dess "lagringsplats". Dock kan man ladda upp datorns bilder via Google Photos.app.

Ursprungligen av reboot81:

Inte via Google Drive.app. (Kanske du syftar på en Chrome-app?)
Google Photos lever helt i molnet, man kommer inte åt dess "lagringsplats". Dock kan man ladda upp datorns bilder via Google Photos.app.

Klicka i Create a Google Photos folder.

  • Avstängd
  • 2016-05-23 14:44

Om du vill att det ska vara smidigt och enkelt så förstår jag inte varför du letar efter en annan lösning är iCloud Bildbibliotek.
Det kan inte blir enklare eftersom det är integrerat i iOS och en del av OS X.
Du säger att det är svårt att bilda sig en uppfattning,varför inte testa med några bilder och se hur det fungerar.

Ursprungligen av Hffre:

Om du vill att det ska vara smidigt och enkelt så förstår jag inte varför du letar efter en annan lösning är iCloud Bildbibliotek.
Det kan inte blir enklare eftersom det är integrerat i iOS och en del av OS X.
Du säger att det är svårt att bilda sig en uppfattning,varför inte testa med några bilder och se hur det fungerar.

Det går väl inte att prova med några bilder. Sätter jag en bock för iCloud / bilder då vet man inte vad som kan hända med alla bilder. Det hände en gång förut att jag råkade aktivera iPhoto och plötsligt drällde det in massa bilder från ingenstans utan att jag kunde stoppa.

Jag vill gärna få en jämförelse mellan de andra sätt man kan göra, undersöker andra alternativ innan jag tar ett beslut. Därför är det bra att få läsa här hur andra gör.

Det är framförallt att det är integrerat med bildbehandlingsverktyg som är viktigt så att bildredigeringarna uppdateras automatiskt på samtliga enheter/samt att det inte blir kopior eller dubbletter. Vilket verkar som det numera fungerar (enligt vad jag kan avläsa av länkarna du visat) dvs från att man har tagit en bild på iOS-enhet och att den hamnar direkt iCloud som är integrerad med appen Bilder.

För min del är det just nu inte optimalt och lite krångligt. Bilderna slussas från iOS-enhet (iPad, iPhone) över till Dropbox/datorn och sedan uppdaterar jag för att de ska komma in i LR där jag sorterar och redigerar bilderna. Sedan måste jag uppdatera bakåt ifall ändringarna som gör i LR ska synas i dropbox och i Finder. Dessutom ska man ta ta bort bilderna från iOS enhet efter man har lagt över de till Dropbox.

  • Avstängd
  • 2016-05-23 16:27
Ursprungligen av calinou:

Det går väl inte att prova med några bilder. Sätter jag en bock för iCloud / bilder då vet man inte vad som kan hända med alla bilder. Det hände en gång förut att jag råkade aktivera iPhoto och plötsligt drällde det in massa bilder från ingenstans utan att jag kunde stoppa.

Aktivera iPhoto? Nu förstår jag vad du menar men du MÅSTE skriva rätt terminologi.

Visst går det att testa. Men nu ser jag att du använder LR och då blir det mer komplicerat.
Skippar man det och använder bara Bilder för redigeringen kommer det fungera.

  • Avstängd
  • 2016-05-23 16:39

Har bara en sak till att säga sedan får någon annan berätta hur dom gör.

För att det ska fungera så smidigt som Apple har tänkt det så måste man gå fullt ut Apple´s väg.
D.v.s bara använda iCloud Bildbibliotek,appen Bilder i iOS och Bilder i OS X.
Inte hålla på och blanda in andra bildredigerings program för Apple har försvårat den möjligheten och det komplicerar saken.
Är man inte beredd att göra det då får man lägga ner mer arbete på arbetssättet.

Ursprungligen av Hffre:

Har bara en sak till att säga sedan får någon annan berätta hur dom gör.

För att det ska fungera så smidigt som Apple har tänkt det så måste man gå fullt ut Apple´s väg.
D.v.s bara använda iCloud Bildbibliotek,appen Bilder i iOS och Bilder i OS X.
Inte hålla på och blanda in andra bildredigerings program för Apple har försvårat den möjligheten och det komplicerar saken.
Är man inte beredd att göra det då får man lägga ner mer arbete på arbetssättet.

Precis, man har låst sig. Det är ändå tillräckligt svårt som det är med enbart Apple´s väg.

Ursprungligen av Hffre:

Aktivera iPhoto? Nu förstår jag vad du menar men du MÅSTE skriva rätt terminologi.

Man kan välja i iTunes (när man kopplar iOS enhet om man vill eller ej aktivera/sätta bock iPhoto (då) numera Bilder.

  • Avstängd
  • 2016-05-23 16:51
Ursprungligen av calinou:

Precis, man har låst sig. Det är ändå tillräckligt svårt som det är med enbart Apple´s väg.

Låst om man inte kan ändra arbetssätt och det kan man så det är INTE låst.

Hur kan du veta att det är svårt med Apple´s väg? Du sa nyss att du inte vet hur det fungerar så kan du omöjligt göra den bedömningen. Nu har jag inte spenderat så lång tid här men det verkar som att du bara ser till svårigheterna och inte möjligheterna.
Möjligheten med Apple´s väg i detta fall att man inte behöver bry sig om att manuellt importera,ta bort efter man importerat,hålla koll på annan synktjänst som Dropbox.
Utan är allt inställt på rätt sätt så i detta fall "It just works"

Lycka till med än vad du väljer.

  • Avstängd
  • 2016-05-23 16:55
Ursprungligen av calinou:

Man kan välja i iTunes (när man kopplar iOS enhet om man vill eller ej aktivera/sätta bock iPhoto (då) numera Bilder.

Men snälla du iTunes har ingenting med iCloud Bildbibliotek att göra alls.
iCloud Bildbibliotek aktiverar du i Bilder på OS X och i Inställningar för Bilder i iOS.
Så det du gjorde var att manuellt synka in alla bilder du har i datorn till telefonen.

Jag börjar misstänka att du driver med mig faktiskt.

Ursprungligen av Hffre:

Låst om man inte kan ändra arbetssätt och det kan man så det är INTE låst.

Hur kan du veta att det är svårt med Apple´s väg? Du sa nyss att du inte vet hur det fungerar så kan du omöjligt göra den bedömningen. Nu har jag inte spenderat så lång tid här men det verkar som att du bara ser till svårigheterna och inte möjligheterna.
Möjligheten med Apple´s väg i detta fall att man inte behöver bry sig om att manuellt importera,ta bort efter man importerat,hålla koll på annan synktjänst som Dropbox.
Utan är allt inställt på rätt sätt så i detta fall "It just works"

Lycka till med än vad du väljer.

Du utgår från dig själv och din kunskap men för min del tycker jag att det är svårt och försöker hanka mig fram. Jag ser inte svårigheterna dock frågar jag innan så att man garderar sig att hamna där så att man slipper behöva reparera ev. misstag.

Ursprungligen av Hffre:

Men snälla du iTunes har ingenting med iCloud Bildbibliotek att göra alls.
iCloud Bildbibliotek aktiverar du i Bilder på OS X och i Inställningar för Bilder i iOS.
Så det du gjorde var att manuellt synka in alla bilder du har i datorn till telefonen.

Jag börjar misstänka att du driver med mig faktiskt.

Det finns visst en koppling. Se hur det ser ut när jag kopplar min iPhone till iTunes/Datorn samt i min iPhone inställningar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-24 10:39

Det valet gäller att Synkronisera bilder mellan din dator och iPhone. Har egentligen inget alls med iPhoto att göra annat än att bilderna hämtas därifrån.
Det är ett "gammalt" sätt att föra över bilder till iPhone, innan iCloud fanns. Använder du iCloud ska/behöver du inte synka via iTunes. Alltså bocka inte i Synkronisera bilder.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-24 11:33
Ursprungligen av calinou:

Det finns visst en koppling. Se hur det ser ut när jag kopplar min iPhone till iTunes/Datorn samt i min iPhone inställningar.

De har ingen koppling, och det är det som bilden nedan försöker förmedla.
Förr fick man hantera bilderna i mobilen via iTunes.
Nu kan man sköta alla bilder genom Bilder.app på datorn och Bilder på mobilen genom iCloud bildbibliotek.

Varför släpper du nyheten att du använder Lightroom först i inlägg nr 17? Den informationen kan omkullkasta allt vi här har diskuterar då LR är den ultimata bildförvaltaren.
Mitt sista inlägg i den här tråden är mina två recept som inkluderar LR CC:

Citat:

Aktivera Lightroom mobile på datorn och på mobilen. Fota med iPhone redigera lite om så önskar på mobilen, öppna Lightroom på mobilen när du märker att bilderna inte automagiskt hamnar på datorn. Låt bilderna synka in till datorn. När behov uppstår tar du och slänger bilder i Bilder på mobilen (tips släng ögonblicksvis och inte varje bild för sig).
Fortsätt nu redigera på datorn, bra bilder som du vill ha med dig på fickan tar du och lägger i en samling i LR. (Ej smart samling). Denna samling högerklickar du på och väljer "Synkronisera med Lightroom mobile". Dina visningsfärdiga bilder uppdateras nu till samlingen på mobilen.

Nackdel: du måste själv radera bilder från kamerarullen på mobilen, endast vanliga bilder/filmer synkas, dvs inte Live Photos eller kompletta Bildserier. Begränsade redigeringsmöjligheter i Lightroom mobile. Kräver fungerande wifi/mobilnät.
Fördel: nästintill automagiskt, allt du eventuellt behöver göra är att öppna appen för att synkning skall starta. Arbetet med bilderna i mobilen förs över till datorn. Fungerar där du har tillgång till nätverk, kräver ingen dator. Kan ses som backup av bilderna, åtminstone bättre än att "bara" ha bilderna på mobilen. Tänk semester: synka upp bilder till LR's moln på hotellets wifi. Dagen efter stjäls mobilen. Bilderna finns säkert i molnet och laddas ner på din dator när du startar LR.

Har du "vanliga" LR och inte prenumerationsmodellen LR CC, så kan du inte använda Lightroom mobile utan får manuellt importera med sladd till LR.
Vill du göra det enkelt och problemfritt ställer du in enligt följande:

Citat:

Öppna LR och ställ in "Automatisk import". Välj en tom mapp som bevakas, och ett lämpligt mål (där du sparar dina bilder när du importerar i LR).
Öppna Bildinsamling.app och aktivera inställningen "Radera efter import".
Ställer du in så att Bildinsamling importerar till ovan valda mapp.
När du sedan ansluter mobilen till datorn öppnas Bildinsamling, du trycker på "Importera allt". Bilderna (och filmer) flyttas till datorn och LR importerar (flyttar) bilderna/filmerna. För att sedan få ut visningsbara bilderna till varje enhet får du nyttja DropBox eller valfritt verktyg.

Nackdel: du behöver manuellt ansluta en sladd och trycka på en knapp "Importera allt".
Fördel: Snabb och fungerar alltid. Alla bilder/filmer från kamerarullen flyttas till LR på datorn.

Tack alla för hjälpen! Nu undrar man om det går att övergå från nuvarande Dropbox/LR till iCloud utan problem i synnerhet när bilderna är sorterade i mappar och bilderna innehåller LR:s metadata och egna egenheter. Är det någon som har gjort det och lyckades?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-24 11:57

Jag antar att du har backup av dina enheter?
I så fall är det bara att börja testa. Inget annat man lär sej så bra av som att prova själv Skiter det sej har du backupen att gå tillbaka till.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-24 12:10
Ursprungligen av calinou:

Tack alla för hjälpen! Nu undrar man om det går att övergå från nuvarande Dropbox/LR till iCloud utan problem i synnerhet när bilderna är sorterade i mappar och bilderna innehåller LR:s metadata och egna egenheter. Är det någon som har gjort det och lyckades?

Bara att exportera alla bilder ur LR och importera i Bilder.app.

Men om LR är Volvos senaste XC90 med dragkrok takräcke och backvarnare så är Bilder.app en Biltemacykel som kommer utan stänkskärmar lås och cykellampor.
Bilder.app är enligt mig och många i Beta-stadiet, dvs ett program som inte är färdigt, det fattas funktioner tex.

Bevaka tråden