Köptips Quicksilver 733

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 12:46

Jag har hittat en Quicksilver 733 mhz 2001 till ett bra pris och undrar om det är någon som har erfarenheter av den maskinen i OSX.

Priset jag fått är 2.400 kr exkl moms men då saknas hårddisk, minne, cd-brännare, mus, tangentbord och system. Grafikkortet som sitter i är Geforce 2 MX 64 MB.

Den kommer att användas till layoutarbete i mestadels Indesign på OSX. Håller den för det, jag jobbar idag på en Powerbook 867, 768 mb ram med extern skärm och tycker att det funkar helt ok.

Ska jag slå till?

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 12:55

Den håller nog lika bra i OS X som din Powerbook gör. Det du borde göra är att räkna efter vad den kostar när du stoppat i hd, minne osv. Det kanske inte blir så billigt i slutändan?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-18 13:34

Tycker det verkar vara ganska ok pris.
De delar som fattas är ju inte så dyra.

• Medlem
  • 2003-10-18 13:36

QS/733 är en rätt rutten dator, då den saknar L3 Cache. Den kommer knappt upp i hastigheten av en Digital Audio 667. Räkna på priset, allt som allt är den nog inte "värd" mer än 6-7000 inkl moms med stor hårddisk och mycket RAM.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-19 06:05

Jag hade slagit till direkt.

Sedan hade jag lyft över grejorna som saknas från min gamla G4. RAM-minne är av annan modell, så det får man köpa till.

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 06:17

Låter helt misstänkt, den är ju helt strippad. Leave it. Du kan köpa en komplett för under 5', eller bör åtminstone inte betala mycket mer än så. Bara ett riktigt Apple-tangentbord kostar en tusing. Den där datorn låter som en typiskt stulen Mac.

Kanske en av de jag hade på jobbet, vi hade sjukt många inbrott ett tag... :rolleyes:

Jag planerar sälja min QS733 rätt snart p g a utrymmesskäl. Ska försöka sälja den tillsammans med en Apple Studio Display 17" CRT, tangentbord + mus, Jaguar, 40GB hårddisk och 768 MB RAM. Den har ett GeForce 2 MX/32. Jag hoppas få ut 8000 för hela härligheten. Kan det vara en indikation på vad erbjudandet är värt? Eller är du rent av intresserad av det jag tänker göra mig av med, iTyrsmo?

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 08:52

Jag köpte den och det var i en liten pc-butik som tydligen handlar en del med macar också, så jag är övertygad om att det inte är stöldgods. Förhoppningen är att den håller som layoutmaskin för en period för att sedan bli spelmaskin till Olle som är tre år.

Men den startar inte. Jag har flyttat över ett ATA-kort, hårddiskar och cd-brännare från en blåvit G3:a och köpt ett nytt minne.

När jag startar den så går fläktarna igång och hårddiskarna spinner upp, men bildskärmen får ingen signal och startknappen lyser inte med ett fast sken utan blinkar till då och då.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Prova att nollställa parameterminnet. Tryck ner den lilla, lilla knappen bredvid det lilla batteriet på moderkortet med en pennspets några sekunder.

Obs! Stäng av datorn och dra ur elsladden innan du gör det här!

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 09:26

Enligt säljaren så var batteriet slut så jag har tagit batteriet från G3:an och satt i nya burken, kan man det?

G3:an är säkert 4-5 år gammal, så om jag vore du skulle jag köpa ett nytt batteri till G4:ans moderkort.

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 10:01

Jag ska köpa nytt batteri till den. Men borde den inte starta ändå med det gamla batteriet eller batteriet från G3:an?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-19 10:52

Jo, det borde den om G3:an gjorde det.

Hörs det något plong när du försöker starta den?

Testa om du kan starta från en system-CD. Sätt i en system-CD och håll ner c-tangenten vid uppstart.

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 11:16

Nej jag får inget "macplong" snarare ett tut.

Det jag skulle vilja få är ett blinkande frågetecken på skärmen som iallafall ger ett livstecken, men bildskärmen får ingen signal.

Är det någon ide att åka till Clas Ohlson och köpa ett nytt batteri och prova igen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-19 12:03

Ett tutande tyder på antingen i första hand felaktiga minnen..

En Qicksilver går bäst på SDRAM PC-133 minnen.kan krångla med gamla PC-100 minnen.

Medans din gamle Blå/Vita Yosimite körde SDRAM PC-100 minnen.

Ett tutande tyder i andra hand på trasigt moderkort. tyvärr..

Ett nytt pram batteri löser nog inte dina problem. men det kostar drygt en hundring så köp ett och pröva man vet aldrig..

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 13:16

OK!

Jag chansade och köpte minnet hos en lokal pc-handlare istället för en macåterförsäljare som jag kanske borde gjort. Men vi har tyvärr ingen macåterförsäljare längre i Örebro.

Jag går tillbaka med burken till butiken där jag köpte den och ser om han kan få igång den, han lovade att allting skulle fungera utom batteriet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-19 16:36

INGET fel på minnen hos lokala PC försäljare. Jag har köpt ett dussin sådana dom är lika bra och "billigare" än hos tex. Macoteket och company....:)...

Gå du tillbaks till butiken där du köpte burken och slå näven i bordet och ta gärna med ett nytt 3.6 volts lithium PRAM batteri så det inte blir gnäll om det..

Lycka till..

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 18:47

Det vore synd om jag måste lämna tillbaka den för den är ju en riktig skönhet, att den sen kanske är lite slö är ju något som vi macanvändare fått vänja oss vid .

1
Bevaka tråden