Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri-skaparna visar upp assistenten Viv

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Röstassistenten Siris skapare har ett nytt mer avancerat projekt på gång och har nu gjort en första demonstration av assistenten Viv.

Läs hela artikeln här

Jag tror inte det någonsin kommer att bli "stort" att prata med datorer - liksom det aldrig blev "stort" med videosamtal. Varför? Jo, en mycket stor del av jordens befolkning VILL INTE videochatta (förutom att det ofta inte är praktiskt) - man föredrar röstsamtal och text för kommunikation. Detsamma med att snacka med datorer; det VILL man inte...jag ser ingen snacka med Siri och händer det så är det ungarna på skolgården som bara lattjar med det för att se om Siri hittar på nå't kul. Det är en effekt. En "grej".
Det finns situationer där det är toppen så klart; bilförare kan ge och ta info utan att släppa ratten. Men...hur stort är det egentligen? I delar av USA där man lever en betydande del av sitt liv bakom en bilratt så är det givetvis "stort"...men globalt sett? Och...när bilarna kör av sig själv så faller den fördelen bort också.
Jag är imponerad av den virtuella intelligensen bakom detta och att man använder hela webben som info-bas och att språkigenkänningen börjar bli riktigt bra...och att många funktionshindrade kan ha nytta av detta...men det är inte det jag menar; jag menar: hur "stort" är det egentligen? Är det en paradigm-grej (som touchscreen var t.ex.)? Jag gissar: Nej. Det är en nog så fantastisk utveckling, men det är en liten sidogrej enligt mig. Som att man kan tända och släcka lampor hemma...eller kolla termostaten...inget av större betydelse och grejer som nästan ingen använder eller någonsin kommer att använda. Garnityr. Bonus-grejer. Latjolajban. Kul.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-10 18:59
Ursprungligen av Demiurgen:

Är det en paradigm-grej (som touchscreen var t.ex.)? Jag gissar: Nej.

Jag tror tvärtom att vi småningom kommer att vilja tala med (vissa av) våra datorer. När hela datorn och mobilen verkligen får plats i en klocka eller öronsnäcka så är det en förutsättning. Det är naturligt och snabbt för oss att kommunicera med tal. När datorerna använder sig av artificiell intelligens kommer det vara naturligt och snabbt att tala med dem.

Att kommunicera via en skärm tar tid och hindrar oss i vår aktuella aktivitet. Det kräver interaktion både från våra händer och våra ögon, två verktyg vi mer behöver till annat i vår vardag. De första människorna utvecklade talet som främsta kommunikation, inte teckenspråket (som dock är en bra reserv). Tack vare det kunde vi samarbeta utan att behöva vara vända mot varandra, så att syn och händer kunde användas till att t.ex upptäcka fara eller döda jaktbytet.

Så denna nutid när vi går omkring och stirrar ner i handen är en parantes. I framtiden lyfter vi blicken och vänjer oss vid ett ständigt lågmält mummel.

Senast redigerat 2016-05-10 21:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-10 19:20

Förresten, här en välskriven Wired-artikel som även om den är från 2014 ger en bra bakgrund till Siri och Viv. Viv som kanske kan bli det Siri var tänkt att vara om inte Apple köpt det.

Siri’s Inventors Are Building a Radical New AI That Does Anything You Ask

Citat:

It will be taught by the world, it will know more than it is taught, and it will learn something every day

Ursprungligen av Demiurgen:

jag ser ingen snacka med Siri

Jag talar med Siri dagligen.

Orkar inte leta i listan efter kollegorna utan ber varje dag minst 9 ggr Siri att ringa upp.
Likadant gör jag med privata mobilen efter arbetstid.

Sätta timmer eller alarm ber jag alltid Siri fixa.

Växlingskursen frågar jag om minst en gång i veckan.

Bara för att du inte ser någon innebär det inte att ingen använder

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-10 21:40
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inte det någonsin kommer att bli "stort" att prata med datorer - liksom det aldrig blev "stort" med videosamtal. Varför? Jo, en mycket stor del av jordens befolkning VILL INTE videochatta (förutom att det ofta inte är praktiskt) - man föredrar röstsamtal och text för kommunikation. Detsamma med att snacka med datorer; det VILL man inte...jag ser ingen snacka med Siri och händer det så är det ungarna på skolgården som bara lattjar med det för att se om Siri hittar på nå't kul. Det är en effekt. En "grej".
Det finns situationer där det är toppen så klart; bilförare kan ge och ta info utan att släppa ratten. Men...hur stort är det egentligen? I delar av USA där man lever en betydande del av sitt liv bakom en bilratt så är det givetvis "stort"...men globalt sett? Och...när bilarna kör av sig själv så faller den fördelen bort också.
Jag är imponerad av den virtuella intelligensen bakom detta och att man använder hela webben som info-bas och att språkigenkänningen börjar bli riktigt bra...och att många funktionshindrade kan ha nytta av detta...men det är inte det jag menar; jag menar: hur "stort" är det egentligen? Är det en paradigm-grej (som touchscreen var t.ex.)? Jag gissar: Nej. Det är en nog så fantastisk utveckling, men det är en liten sidogrej enligt mig. Som att man kan tända och släcka lampor hemma...eller kolla termostaten...inget av större betydelse och grejer som nästan ingen använder eller någonsin kommer att använda. Garnityr. Bonus-grejer. Latjolajban. Kul.

Facetimevideosamtal gör jag flera gånger i veckan - jag har kontakt med släktingar på andra kontinenter. Inte telefonsamtal, utan kontakt. Dottern sprider glädje och är delaktig i ett videosamtal, röstsamtal är för henne något som kommer senare.
Hon växer upp med det, och jag kommer aldrig komma i närheten av hur naturligt det är för henne att videochatta, fastän jag försöker.

Siri är i mitt tycke, udda eller dum. Och det är rätt udda att prata med en maskin. Men som teknikutvecklingen ser ut idag så kommer vi prata med maskiner mer och mer, oavsett om man vill eller inte. Boka tid hos läkaren, enklare supportsamtal eller ringa efter taxi kommer ske talandes med en robot inom ett par år.
Varför är Siri dum? Jo, för jag inte vant mig ännu. Kanske tar det en generation.

1
Bevaka tråden