Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta filmkamera till iMac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill arbeta med ”gamla” DV-filmer på min nya mac. Har tidigare anslutit via Firewire 400 till äldre mac. I min nya i Mac har jag ju Thunderbird och har skaffat en Thunderbird apple-adapter för FW800 samt en anslutningskabel till kamerans DV-utgång (FW).
Hur skall jag få in filmerna i datorn? I kamerans manual talas om ett särskilt program för detta (CD). Vet ej var den finns nu. Kameran är en JVC GR-DVL 9800 ca 10 år gammal.
Finns det något program för att hämta in filmerna?
Varken iMovie eller bildinsamling reagerar på att det finns en kamera ansluten.
Tacksam för råd.

Ursprungligen av aake39:

...har jag ju Thunderbird och har skaffat en Thunderbird apple-adapter för FW800 samt en anslutningskabel till kamerans DV-utgång (FW)...

Thunderbolt, inte Thunderbird.

Vad är det för "anslutningskabel" du har skaffat?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-02 15:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Thunderbolt, inte Thunderbird.

Vad är det för "anslutningskabel" du har skaffat?

En sån kanske?

Ursprungligen av reboot81:

En sån kanske?

Han skrev "en adapter samt en anslutningskabel".

- Adaptern antar jag är den du länkar till.
- Men kabeln ville jag ha mer detaljinformation kring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-02 17:00
Ursprungligen av aake39:

Jag vill arbeta med ”gamla” DV-filmer på min nya mac. Har tidigare anslutit via Firewire 400 till äldre mac. I min nya i Mac har jag ju Thunderbird och har skaffat en Thunderbird apple-adapter för FW800 samt en anslutningskabel till kamerans DV-utgång (FW).
Hur skall jag få in filmerna i datorn? I kamerans manual talas om ett särskilt program för detta (CD). Vet ej var den finns nu. Kameran är en JVC GR-DVL 9800 ca 10 år gammal.
Finns det något program för att hämta in filmerna?
Varken iMovie eller bildinsamling reagerar på att det finns en kamera ansluten.
Tacksam för råd.

Kanske behövs en äldre version av iMovie? Den modellen funkade i alla fall med iMovie 2, enligt inlägg #3 i denna 99mac-tråd från 2001, när forumet bara var några månader ungt

Här instruktioner för nyare version av iMovie: iMovie (2013): Importera från bandbaserade kameror.

JVC GR-DVL 9800 har efter 15 år fortfarande inte kommit med på listan över kameror som stöds av iMovie, men eftersom den tydligen inte heller fanns med på listan 2001 när det funkade med iMovie 2 är det svårt att veta vilken version av iMovie du ska försöka backa till...

Även QuickTime-Spelaren kan importera via FireWire.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Thunderbolt, inte Thunderbird.

Vad är det för "anslutningskabel" du har skaffat?

Thunderbolt - ok. Köpte på Kjell&Co artnr 68201 Firewire-kabel med 9-pin- till 4-pin-kontakt. Kallas även IEEE 1394a eller Ilink.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Thunderbolt, inte Thunderbird.

Vad är det för "anslutningskabel" du har skaffat?

Thunderbolt - ok.

Ursprungligen av reboot81:

En sån kanske?

Stämmer plus kabel som jag nämnde ovan.

Jag har nu lyckats få kontakt med kameran i iMovie 10.1.2. Troligen var det handhavandefel från min sida. När jag idag testar "nytt projekt" och går vidare så får jag in filmen. Den gamla kameran JVC GR-DVL 9800 accepteras tydligen av Apple numera.
Tack för ert engagemang.

Ursprungligen av aake39:

Den gamla kameran JVC GR-DVL 9800 accepteras tydligen av Apple numera.

Jag skulle tro att samtliga DV- och D8-kameror för konsumentbruk accepteras rakt av, oavsett Apples kompatibilitetslistor. Kanske med undantag av några extremt tidiga modeller som möjligen jobbade utanför senare fastställd standard? Eller om de saknar "player-läge" av någon anledning - kanske någon extremt enkel modell med enbart start/stoppknapp för inspelning?

1
Bevaka tråden