Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar Macbook (tidigt 2016)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples senaste generation av datorn Macbook har hittat in till 99mac:s testlabb och vi låter de nya komponenterna visa vad de går för.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-01 11:08

Den behöver få minst en usb-port till (helst två till) innan jag ens kan överväga att köpa en.

  • Medlem
  • 2016-05-01 21:59
Ursprungligen av tooobe:

Den behöver få minst en usb-port till (helst två till) innan jag ens kan överväga att köpa en.

Det här är en maskin som man köper om man oftast är ute på språng och vill ha så lätt packning som möjligt. En extremt portabel maskin som klarar det man behöver just då. Skriva, räkna, maila, surfa. Då behövs det inte en massa portar.

Det är ingen maskin som man har stående på skrivbordet med femtioelva prylar inpluggade. Det sköter man med sin andra maskin, den som inte är så portabel, och där möjligheten att plugga in prylar är bättre. Och för att föra över datan från den extremt portabla till den andra för eventuell vidare bearbetning så räcker det med en port eller med det trådlösa.

Det är i alla fall så som jag ser Macbook 2016.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-01 22:03
Ursprungligen av Ljung:

Det här är en maskin som man köper om man oftast är ute på språng och vill ha så lätt packning som möjligt. En extremt portabel maskin som klarar det man behöver just då. Skriva, räkna, maila, surfa. Då behövs det inte en massa portar.

Det är ju liksom ingen maskin man har på skrivbordet med femtioelva prylar inpluggade. Det sköter man med sin andra dator, den som inte är så portabel, och där möjligheten att plugga in prylar är bättre. Och för att föra över datan från den extremt portabla till den andra för eventuell vidare bearbetning så räcker det med en port.

Det är i alla fall så som jag ser Macbook 2016.

Precis som Macbook Air var när den lanserades och alla skrev samma sak, som du skriver nu, då. Jag hade generation 2 av den som jag köpte för runt 18.000. Den hade en usb-port. Jag kopplar nästan aldrig in något men när man väl behövde t.ex kopiera över saker mellan två externa hårddiskar var det osmidigt. Det funkade, men det var jobbigt. Jag skulle gärna köpa nya Macbook, men inte förrän den får fler usb-portar. Det fick Macbook Air i generation tre (som jag jag sedermera också köpte) och det kommer Macbook också få förr eller senare. Men visst, kostar det funktionalitet att vara först, så är det oftast. Macbook Air var min enda dator (liksom min MBPr är nu) och en Macbook skulle också vara (och räcka till) min enda dator. Den behöver bara 1-2 usb-portar till för att det ska bli verklighet

  • Medlem
  • 2016-05-01 22:20
Ursprungligen av tooobe:

Precis som Macbook Air var när den lanserades och alla skrev samma sak, som du skriver nu, då.

Det är sant att jag är rätt mycket efter och att det som jag skriver nu kanske redan skrevs då.

Men jag håller fast vid min uppfattning. Macbooken är en fläktlös maskin med en klen processor. Den är gjord för att bäras runt hela dagarna och användas för mindre krävande arbetsuppgifter på fältet och vid behov kunna prata med någon annan enstaka pryl via sin port eller det trådlösa.

Att den sedan kostar 14 495 kronor i sitt enklaste utförande är ett problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-02 10:29
Ursprungligen av Ljung:

Det är sant att jag är rätt mycket efter och att det som jag skriver nu kanske redan skrevs då.

Men jag håller fast vid min uppfattning. Macbooken är en fläktlös maskin med en klen processor. Den är gjord för att bäras runt hela dagarna och användas för mindre krävande arbetsuppgifter på fältet och vid behov kunna prata med någon annan enstaka pryl via sin port eller det trådlösa.

Att den sedan kostar 14 495 kronor i sitt enklaste utförande är ett problem.

Sant att priset är lite i överkant men man få vara beredd att betala för smidighet och design
Man betalar inte enbart för råprestanda när det gäller Apple.

Apples dilemma är att Macbookens prestanda och antalet portar mm. får inte konkurrera för hårt med övrigt produktsortiment då blir det på bekostnad av Macbook pron då påverkas dess försäljning kraftigt. Så en svår balansgång för Apple kan tyckas.

Tror att macbooken växer sig starkare när macbook airen fasas ut så småningom. Blir också smidigare, kostnadseffektivare för Apple att koncentrera sig på 12 -13- 15 tums tillverkning av bärbara och slippa 11 tums maskinerna.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2016-05-03 12:24

Här testas den långsammare m3-versionen, Ars Technica har gjort ett fylligt test av m5-versionen. Hur mycket snabbare m7-versionen med turboboost 3,1GHz är vore intressant att få jämfört. Det är ändå liten prisskillnad att välja den snabbare. Köpte en m7-version åt min flickvän men leveransen tar en stund sade de på butiken.

Länk till Ars Technica:
http://arstechnica.com/apple/2016/04/review-t...

1
Bevaka tråden