Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åsikter & råd kring nätverksdragning i mitt hus

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-28 12:25

Om ett par veckor kommer (äntligen) fiber att vara indragen i vårt hus, och det är nu dags att fixa så att internetåtkomst är så optimal som möjligt. Jag skulle verkligen uppskatta om den/de som kan det här skulle kunna ge mig lite konkreta tips kring det jag funderar kring.

Huset: treplanshus (i trä), vilket egentligen borde tala för att slippa dra TP-kabel, men dagens WiFi-lösning är mycket dålig på sina håll. I arbetsrummet (där fibern kommer att dras in) kommer en Airport Time Capsule (gen5) att stå (med trådad kabel till datorn). På samma våning har vi sedan en smart-TV + multirom-ljudlimpa. Till TV:n vill jag helst dra tråd eftersom WiFi-signalen är mycket svag i det rummet. I nuläget kör jag Telias TV-Homeplug-lösning, men vill helst skippa den när vi får riktig fart.
På ovanvåning & i källare vill jag också ha så bra wifi-täckning som möjligt, och naturligtvis ha samma SSID överallt i huset.

Så, hur kopplar jag? Vad behöver jag köpa för speciell TP-sladd? Cat6, eller 5? Möjligtvis måste jag dra sladd ut igenom yttervägg & sedna in igen, beroende på hur lätt det är att borra på olika platser. Kommer det trådlösa nätverket verkligen att få samma SSID om jag väljer "extend network (eller vad det nu heter) i Airport Admin Utility? Jag vill ju slippa att byta nätverk på telefonen när man rör sig mellan våningsplanen. Funkar det att köpa valfri Gigabit-switch & koppla in i Airport TC för att sedan dra sladd till de olika våningsplanen?

Kolla på bifogad PDF, som förhoppningsvis är tydlig nog.

För övrigt köpte jag för ett tag sedan en Asus-router som enligt alla specifikationer skulle vara oerhört bra på alla sätt & vis, men den ger inte alls bättre täckning än den två år gamla Airport TC jag alltså planerar att fortsätta köra.

CAT6 hyfsat framtidssäkert. Du kan även kolla in POF (plastic optical fiber) som är lite tunnare, om du nu behöver det.

Apples grejer är bra för att bygga vidare nätverket med. Rätt tänkt att sätta en Airport Extreme som får skicka vidare IP till resterande enheter, tex Airport Express.

Vart du behöver förstärkning kan nog endast du veta genom att göra mätningar på ditt trådlösa nätverk. Där du behöver ett bra nätverk rekommenderar jag att du drar kabel från Airport Extreme till rummet. En god idé kan vara att dra kabel från Airport Extreme till en switch på respektive våning som sedan går vidare till tex Airport Express.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-28 12:41

Och du behöver en större switch. Du kommer allteftersom att hitta nya grejor du vill koppla in (kameror...?).
Överväg även en switch med PoE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-28 13:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

CAT6 hyfsat framtidssäkert. Du kan även kolla in POF (plastic optical fiber) som är lite tunnare, om du nu behöver det.

POF låter dyrt, men skulle det alltså funka med en rulle sånhär: 100 meter vit TP-kabel plus crimptång & kontakter etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-28 13:18
Ursprungligen av kenjon:

Och du behöver en större switch. Du kommer allteftersom att hitta nya grejor du vill koppla in (kameror...?).
Överväg även en switch med PoE.

Kanske ngt i den här stilen? Och jo, på sikt vill man kanske jacka in öfvervakningssaker. Rådjur & tjyvar ska inte få gå osedda på tomten

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-28 14:09
Ursprungligen av wobbler:

POF låter dyrt, men skulle det alltså funka med en rulle sånhär: 100 meter vit TP-kabel plus crimptång & kontakter etc?

Japp. Jag skulle nog välja UTP istället (oskärmad) om jag inte har väldigt speciella krav.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-28 14:10
Ursprungligen av wobbler:

Kanske ngt i den här stilen? Och jo, på sikt vill man kanske jacka in öfvervakningssaker. Rådjur & tjyvar ska inte få gå osedda på tomten

Ja, eller kanske tom en 12-portars

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-28 14:48

Uttag...uttag..uttag...!!

Snåla inte med antalet nätverksuttag!! Det är marginellt dyrare att sätta in ett dubbeluttag där du endast tänkt dig ett enkeluttag och samma sak med kabeln i väggen! Det är arbetet som "kostar", även om du gör det själv...

1
Bevaka tråden