Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macbook pro 13" 2012 hårddisk "död"

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-04-27 15:53

Tjenare gottfolk. hittade detta forumet och söker hjälp med min mac.
Min hårddisk fick för sig att inte vara med längre, i övrigt så funkar den jätte bra, det är en macbook pro 13" mitten av 2012 i standard utförande (0.5tb hdd).

Just nu använder jag datorn via en extern hårddisk (en WD 1TB) och har installerad OS på den, de funkar ju bra när jag sitter här hemma men inte speciellt praktiskt o ta med sig.

Plan: köpa en ny hårddisk tillhörande mac.
Fråga: Vad kan jag stoppa i den? min kompis har en äldre 15" som han tog bort cd läsaren i och kör med dubbla hårddiskar (1 vanlig och 1 ssd).

Vad skulle ni ha gjort?

MVH
Jesper

Jag skulle börjat med att byta ut den döda hårddisken till en SSD. Kolla på iFixit.com om hur du gör bytet. Prisjakt.se ger dig bra info om vilken SSD.

  • Medlem
  • 2016-04-27 16:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle börjat med att byta ut den döda hårddisken till en SSD. Kolla på iFixit.com om hur du gör bytet. Prisjakt.se ger dig bra info om vilken SSD.

Okej. är det värt o köra dubbla hårddiskar (ta bort cd läsaren)? eller kommer ja klara mig bra på den externa (1tb). jag håller på en del med gopro och film/redigerings program så det blir snabbt många 10tals gb i data som används då o då.

Tack för svar barbapappa!

Tilläggs fråga: är det möjligt o rädda informationen på den gamla hårddisken eller är det inte värt priset?
Det finns lite filer jag skulle vilja ha, men det är verkligen inte så att livet går under om jag inte kan få tillbaka dom.
Det gick inte o kopiera över filerna till den externa hårddisken när jag försökte (innan jag installerade OS på den). Det stod att datorn kunde både läsa och skriva på den, men de gick inte o trycka på Reparera knappen eller motsvarande, de gick inte heller o så hur många gb data som var upptaget på hårddisken, stod bara toshiba 500gb och sedan var de sträck på alla andra parametrar

Ursprungligen av mk2:

Okej. är det värt o köra dubbla hårddiskar (ta bort cd läsaren)? eller kommer ja klara mig bra på den externa (1tb). jag håller på en del med gopro och film/redigerings program så det blir snabbt många 10tals gb i data som används då o då.

Kan vara värt om du behöver mer utrymme och tycker det är bökigt med en extern disk. En fråga som bara du kan svara på

Ursprungligen av mk2:

Tilläggs fråga: är det möjligt o rädda informationen på den gamla hårddisken eller är det inte värt priset?
Det finns lite filer jag skulle vilja ha, men det är verkligen inte så att livet går under om jag inte kan få tillbaka dom.
Det gick inte o kopiera över filerna till den externa hårddisken när jag försökte (innan jag installerade OS på den). Det stod att datorn kunde både läsa och skriva på den, men de gick inte o trycka på Reparera knappen eller motsvarande, de gick inte heller o så hur många gb data som var upptaget på hårddisken, stod bara toshiba 500gb och sedan var de sträck på alla andra parametrar

Testa med DiskWarrior eller annat tredjepartsprogram. Annars googla för andra alternativ. Ett hett tips är att börja med backup (lokal och extern, tex TimeMachine och BackBlaze).

  • Medlem
  • 2016-04-27 17:33
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan vara värt om du behöver mer utrymme och tycker det är bökigt med en extern disk. En fråga som bara du kan svara på

Testa med DiskWarrior eller annat tredjepartsprogram. Annars googla för andra alternativ. Ett hett tips är att börja med backup (lokal och extern, tex TimeMachine och BackBlaze).

Jag har en del filer sparade på en extern hårddisk, mycket film/semester bilder och annat värdefullt. jag studerar just nu och hade en del skolmaterial där, men inte dock allt. men allt jag behöver för o klara mig.

Men ja ska se vad som går o göra med den sk "diskwarrior" eller liknande, det är ju värt ett försök iaf, men de får bli efter jag fått in en ssd i datorn

Ska se vad det blir för SSD, när jag köpte min mac för 3.5 år sedan så var dom rätt dyra. kan jag får 0.5tb för en rimlig peng så klarar jag mig nog utan extern hårddisk, men blir det bara 0.25tb så känns de lite magert

Gör som Barbappa säger, SSD är kung. Du får en bra 500 GB för knappt 1.500,-.
Här har du lite alternativ.

Man kan även som du säger stoppa i en extradisk istället för CD-läsaren. Har själv 512 SSD + 1 TB HDD i min MBP.

  • Medlem
  • 2016-04-27 19:22
Ursprungligen av carlsson:

Gör som Barbappa säger, SSD är kung. Du får en bra 500 GB för knappt 1.500,-.
Här har du lite alternativ.

Man kan även som du säger stoppa i en extradisk istället för CD-läsaren. Har själv 512 SSD + 1 TB HDD i min MBP.

Är fattig student så att säga
Vet någon hur mycket OS tar som plats? just nu har jag de installerat på min externa hårddisk, den var fylld med ca 147gb innan, nu är den på 169gb. är det rimligt att de tar omkring 20gb?

Just där jag bor så kostar en samsung 850evo 258gb omkring 850kr Intel och Samsung har jag fått som rekommendationer av en kär vän, kanske inte det billigaste som finns där ute, men de är märken man känner igen iaf.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-27 21:27
Ursprungligen av mk2:

Är fattig student så att säga
Vet någon hur mycket OS tar som plats? just nu har jag de installerat på min externa hårddisk, den var fylld med ca 147gb innan, nu är den på 169gb. är det rimligt att de tar omkring 20gb?

Just där jag bor så kostar en samsung 850evo 258gb omkring 850kr Intel och Samsung har jag fått som rekommendationer av en kär vän, kanske inte det billigaste som finns där ute, men de är märken man känner igen iaf.

En SSD mår inte bra av att vara full, eller nästan full. OS X går att få ner till 20, men då är det tajt. Räkna med 25-30. Och så vill du ha lika mycket ledigt. Vad sägs om att sätta in 256SSD+1TB HD i datorn?

  • Medlem
  • 2016-04-27 22:05
Ursprungligen av reboot81:

En SSD mår inte bra av att vara full, eller nästan full. OS X går att få ner till 20, men då är det tajt. Räkna med 25-30. Och så vill du ha lika mycket ledigt. Vad sägs om att sätta in 256SSD+1TB HD i datorn?

vad tror du om att köra 256ssd nu, 1tb externt(den som jag har OS på nu) och köpa en mekanisk 500-1000gb hårddisk sedan när jag får råd?

Påtal om de där med OS på extern hårddisk, är det mycket allvarligt om man råkar dra ur usb-kabeln när datorn är igång? Det har inte hänt än, men man vill ju "passa sig lite". Fick höra av en vän att filerna kan bli korrupta på den osv

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-27 23:14
Ursprungligen av mk2:

vad tror du om att köra 256ssd nu, 1tb externt(den som jag har OS på nu) och köpa en mekanisk 500-1000gb hårddisk sedan när jag får råd?

Påtal om de där med OS på extern hårddisk, är det mycket allvarligt om man råkar dra ur usb-kabeln när datorn är igång? Det har inte hänt än, men man vill ju "passa sig lite". Fick höra av en vän att filerna kan bli korrupta på den osv

De kan gå illa ja, men då har man sin backup att falla tillbaka på.

  • Medlem
  • 2016-04-27 23:27
Ursprungligen av reboot81:

De kan gå illa ja, men då har man sin backup att falla tillbaka på.

menar du hårddisken i säg eller timemachine? Jag har inte gjort det än, är det något jag borde göra nu? eller ska ja vänta tills jag fått min ssd? Misstänker att jag kommer ändå inte ha något på den här hårddisken för stunden, de enda jag har laddat hem e skype. just nu är jag nöjd över att ja kan surfa o skypa. kör fortfarande i Lion, tror nog inte ens ja ska uppdatera förens jag fått min ssd.

Påtal om OS:
Jag upplevde Lion som bättre än el capitan, men nu känner jag tvärt om när jag har tillbaka lion igen. Kanske inte de mest rättvisa i jämförelse då min dator komminucerar med en extern hårddisk just nu (kan inte ens kolla på youtube i >720p helt laggfritt).

Men hur som, nu har jag "äntligen" möjlighet o välja mellan att köra Lion igen, eller ska man ta och uppgradera till El capitan sedan?
Vad tycker ni om de olika OS ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-27 23:36

Hårddiskar går garanterat sönder. Man vet bara inte när. Är innehållet av värde så har man det på 2-3 ställen.

Jag kör El Cap på min MBP 2011, var en en evighet sedan Lion så jag vet inte något om prestanda skillnader. Vad jag vet är att senaste versionen har täppt till en hel del säkerhets problem. Är för mig ett självklart val att köra senaste OS.
Dessutom har El Cap en massa nya roliga funktioner.

  • Medlem
  • 2016-04-27 23:48
Ursprungligen av reboot81:

Hårddiskar går garanterat sönder. Man vet bara inte när. Är innehållet av värde så har man det på 2-3 ställen.

Jag kör El Cap på min MBP 2011, var en en evighet sedan Lion så jag vet inte något om prestanda skillnader. Vad jag vet är att senaste versionen har täppt till en hel del säkerhets problem. Är för mig ett självklart val att köra senaste OS.
Dessutom har El Cap en massa nya roliga funktioner.

Känner lite samma, datorn känns snabbare nu dock i Lion, men de kan ju bero på att jag inte har så mkt installerat på den längre, dvs inget mer än skype. Jag vet inte hur mkt sådant påverkar, men vad jag har hört/läst så ju mer saker du har på datorn, desto mer tid brukar det ta.

Rent teoretiskt sätt nu, om jag behåller min externa som den är nu, så borde jag kunna växla mellan de olika versionerna sedan om jag så önskar? (visserligen får man ju bokstavligt talat koppla ur den andra). men frågan är: Hur kommer min externa hårddisk o reagera som lagrings enhet nu efter jag har installerat mac på den? kan jag stoppa in den i en windows eller är det totalt stopp måntro?

En annan sak: Jag verkar inte kunna ha Safari över version 5.19? de kanske inte finns stöd för safari över det på Lion, och de är ju något jag verkligen saknar nu när jag surfar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-28 02:11

Kör du bara Skype och surfar kommer du nog inte att tjäna så mycket på att sätta i en SSD.
Ja, du kan ha OSX i olika versioner på olika diskar. Du behöver inte ens koppla ur dem, håll bara nere Alt när du startar datorn och välj vilken du vill starta med.
Ska du flytta din externa disk till en Windowsmaskin behöver du formatera om den (vilket raderar allt innehåll).

  • Medlem
  • 2016-04-28 07:29
Ursprungligen av kenjon:

Kör du bara Skype och surfar kommer du nog inte att tjäna så mycket på att sätta i en SSD.
Ja, du kan ha OSX i olika versioner på olika diskar. Du behöver inte ens koppla ur dem, håll bara nere Alt när du startar datorn och välj vilken du vill starta med.
Ska du flytta din externa disk till en Windowsmaskin behöver du formatera om den (vilket raderar allt innehåll).

Nä skrev i tidigare inlägg att jag redigerar film, kör 3d program osv. spelar mindre krävande spel ibland och använder datorn till studier och allmän nytta

Men när jag använder den externa hårddisken som min enda hårddisk så använder jag inte mkt mer än skype och surfa. Jag kommer ju ändå installera allt på ssd om några dagar så de känns inte värt o göra det nu för o göra om allt igen.

men tack för info om windows kompatibiliteten

  • Medlem
  • 2016-04-29 21:59

Lite uppdatering här.
Fick min SSD idag, Samsung 850 evo på 250gb.
Lite problem bara, när jag skulle installera OS på den så stannade den på 22% (internet bröts), efter att internet kommit tillbaka så vägrade den o fortsätta, väntade ca 1 timme, stängde av, formatera om. Efter det har den haft stora problem, den vägrar o formatera om. den har stannat i MDS (windows???) format.
Testade den hos en kompis i en windows dator, vi gjorde tester via ett samsung program, ca 500in och ut, allt verkade ok. vi formaterade den där till "helt clean".
Fungerar fortfarande inte.

Min käre vän hade en SATA-usb kabel han hade kommit över som jag får låna, min gamla hårddisk funkar via den, men inte internt via datorn. Vi körde även något test på moderkortet (Local **** vad de nu hette) Allt verkade vara okej, så nu är frågan. Är det kanske problem mellan moderkortet och sata kabeln i datorn?
Någon som har någon erfarenhet?

Ska ja köpa en Adapter till CD läsaren (plocka bort den) och köra disken via den vägen? Eller är det en långsammare väg motsvarande USB kontakten?

Som ni ser på bilden, allt jag får upp är min mekaniska hårddisk via usb 3.0
Men när jag startar datorn med CMD+R (eller N/D) så får jag upp SSD hårddisken

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-29 22:09

Kika på http://www.99mac.se/forum/p/2274622
Kan vara flexkabeln som är kaputt.

  • Medlem
  • 2016-04-29 22:13
Ursprungligen av reboot81:

Kika på http://www.99mac.se/forum/p/2274622
Kan vara flexkabeln som är kaputt.

Jag misstänker samma sak som du. frågan är bara hur man löser det på ett bra sätt. Köpa ny kabel o fixa dit själv?
eller går det att fula sig o gå via cd läsaren och köpa en sådan enhet som gör att man kan köra med dubbla hårddiskar?

Det som är konstigt, varför läser den ssd internt men inte hdd? Jag är så förbryllad.
Visst att den inte går hela vägen ut med SSDn längre, men ja. förvånad

  • Medlem
  • 2016-04-30 01:44

Ytterligare uppdatering.
Vi testade en sista gång med en annan kompis MBP. en 2011 15". han hade en SSD innan i sin. han formaterade om min SSD på sin dator (dubbla hårddiskar, så vi kopplade in min SSD i port "2"). Nu funkar allt som de skall.

Helt otroligt vad mycket snabbare datorn är med SSD kontra original disken. program öppnas nästan i samma takt som man trycker på dom. helt otroligt.

Jag är fortfarande jäkligt fundersam på varför min egna dator inte ville samarbeta, likså min andra kompis flertal datorer. (den funkade i windows men inte mac).
Jag skall dock investera i en CD-läsare ersättare (med hårddisk) men något vi upptäckte på hans 2011 var att kontakterna var inte identiska, måste jag välja en 2012 mbp 13" för o få rätt hårddisks enhet när jag beställer en själv? eller finns det andra knep?

Tack för all hjälp i denna tråd, jag är så glad nu att jag tror att ja nästan spricker. Inte nog med att det fungerar, min gamla hårddisk är väl fungerande och går o ansluta med USB, så alla filer är räddade, vad mer kan man begära en fredag kväll/natt?

Sätter en peng på att det är SATA-kabeln som är kass, har varit med om det på ett gäng Macar i ditt segment.
Beställ en ny från eBay, den kostar inte många kronor. Så är du säker åtminstone.

Köper du ny lösning för CD-enheten så skiljer sig dem från modell till modell. Viktigt att du väljer samma som du har.

  • Medlem
  • 2016-04-30 11:18
Ursprungligen av carlsson:

Sätter en peng på att det är SATA-kabeln som är kass, har varit med om det på ett gäng Macar i ditt segment.
Beställ en ny från eBay, den kostar inte många kronor. Så är du säker åtminstone.

Köper du ny lösning för CD-enheten så skiljer sig dem från modell till modell. Viktigt att du väljer samma som du har.

Det ligger nog mkt i det du säger, har upplevt 1gång att den inte ville starta nu, det är inte frågetecken + map utan det är en rund ring med ett sträck i. bara o starta om datorn igen. startar på ca 10-15 sekunder.

Jag skall köpa båda två för o gardera mig

1
Bevaka tråden