Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple slog inte rekord

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För första gången på 13 år minskade Apples vinster jämfört med föregående år, meddelade företaget på sin kvartalrapport.

Läs hela artikeln här

Det börjar helt enkelt bli för dyrt. Skillnaderna mot tidigare modeller är små och vid vardagsanvändande så räcker en 5s ypperligt. Eller för de som kräver större skärm en 6:a.

Jag är väldigt fundersam på om det går att sälja mobiler och iPads i 10.000kr klassen och förvänta sig tillväxt och ökad försäljning.

Gemene man lägger inte 10.000kr på en iPad eller iPhone.

Begagnat marknaden är tokhet och du kan få 4000kr för en 6:a med 64gb minne. Så efterfrågan är stor men priserna driver fler till att välja android eller köpa begagnat.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-27 10:08

När konkurrenterna börjar komma i kapp på allt fler punkter, eller förbi när det gäller spec, är det svårt att vara marknadsledande och dyrast samtidigt. Skall Apple acceptera den mogna marknadens prispress, eller nischa in sig i ett premiumsegment? Eller utöka tjänsterna de säljer till sin användarbas? När uppgraderingarna blir allt mindre betydelsefulla så väljer stora massan att byta telefon mer sällan.

I sverige så har vår krona skvalpat så att apple-saker är (alltför) dyra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-27 14:55

Apple hade ett rekord år 2015 pga att de lanserade större skärm modeller, det är väldigt svårt att slå det rekordet. Telefonerna består längre också, man kan lätt ha en iPhone i 2-4 år numera. Lägg på dyrare dollar också så är det inte så konstigt att det backar lite.

När iPhone kom 2007 använde Steve Jobs uttrycket "frog leap", att de tog ett hopp förbi alla konkurrenter. Just nu är marknaden rätt mättad på det som finns, precis som då. Nu väntar jag bara på nästa hopp, oavsett vem som gör det.

  • Medlem
  • 2016-04-27 20:31
Ursprungligen av engineer:

När iPhone kom 2007 använde Steve Jobs uttrycket "frog leap", att de tog ett hopp förbi alla konkurrenter. Just nu är marknaden rätt mättad på det som finns, precis som då. Nu väntar jag bara på nästa hopp, oavsett vem som gör det.

Jag väntar och väntar på Project Valley

  • Medlem
  • 2016-04-27 20:38
Ursprungligen av Ancientdragon:

Det börjar helt enkelt bli för dyrt. Skillnaderna mot tidigare modeller är små och vid vardagsanvändande så räcker en 5s ypperligt. Eller för de som kräver större skärm en 6:a.

Jag är väldigt fundersam på om det går att sälja mobiler och iPads i 10.000kr klassen och förvänta sig tillväxt och ökad försäljning.

Gemene man lägger inte 10.000kr på en iPad eller iPhone.

Begagnat marknaden är tokhet och du kan få 4000kr för en 6:a med 64gb minne. Så efterfrågan är stor men priserna driver fler till att välja android eller köpa begagnat.

Vad tror ni?

Jag tror att användare behåller sina telefoner längre nuförtiden och precis som du skriver är det små uppdateringar. Jag hade stora förhoppningar på iPhone 7 men nu verkar det mer och mer tyvärr likna mellanmjölk. Apples siffror gällande iPhone kommer nog inte öka förrän nästa höst då iPhone 2017 kommer. Ipad kommer nog inte att öka alls längre då användare har dem ännu längre och surfplattor blir mer och mer sällan köp.

Men utrymmet för att lägga mycket pengar på en mobiltelefon borde vara större och större då jag tycker att man allmänt köper mindre och mindre andra teknikprylar

Dock är där en hel del funktioner som konkurrenterna har som Apple borde komma ikapp med

Vi får se

  • Medlem
  • 2016-04-28 12:38
Ursprungligen av Ancientdragon:

Det börjar helt enkelt bli för dyrt. Skillnaderna mot tidigare modeller är små och vid vardagsanvändande så räcker en 5s ypperligt. Eller för de som kräver större skärm en 6:a.

Jag är väldigt fundersam på om det går att sälja mobiler och iPads i 10.000kr klassen och förvänta sig tillväxt och ökad försäljning.

Gemene man lägger inte 10.000kr på en iPad eller iPhone.

Begagnat marknaden är tokhet och du kan få 4000kr för en 6:a med 64gb minne. Så efterfrågan är stor men priserna driver fler till att välja android eller köpa begagnat.

Vad tror ni?

Delar din uppfattning om att skillnaderna mellan tidigare års telefoner är relativt små. Men det är inte bara Apple som har det problemet. Smartphonemarknaden i sin helhet verkar ha stagnerat då inga riktigt revolutionerande uppdateringar har kommit på många år. Nyheterna som presenteras i varje års telefon, oavsett om det är en iPhone, Galaxy, One eller något annat märke, är mer gimmicks än riktiga gamechangers.
Det kan nog göra att gemene man inte går hem ur huse för att införskaffa senaste modellen.

Däremot din slutsats om att det är för dyrt, den delar jag inte alls. Apple har alltid varit ett premiumbrand. Deras saker har alltid kostat mycket.
En tablet för 10 000 är förmodligen inte riktat till privatpersoner, utan snarare företag, eller professionella användare, som därmed kan antas vara beredda att lägga ut de summorna.

Jag tror snarare detta resultatet är en naturlig reaktion på att tidigare tillväxtmarknader har blivit mättade. Den globala efterfrågan på smartphones har nästan helt planat ut, vilket såklart får effekter på det finansiella resultatet.

Antingen så fokuserar man på att vinsten blev mindre på helårsbasis för första gången på 13 år eller så inser man att detta "katastrofkvartal" innebar att Apple har större vinst än Alphabet, Facebook och Microsoft kombinerade resultat.

Det går helt enkelt inte att hela tiden öka sin omsättning mer än tidigare eller göra högre vinster än tidigare i alla oändlighet. Speciellt inte när fjolåret nog var exceptionellt

Resultatet borde inte heller ha kommit som någon överraskning. Som sagt, Apple hade flaggat för "ett tufft kvartal" tidigare och resultatet var i linje med Apples egna prognoser.

"Tufft kvartal" - många företag önskar att de hade den typen av tuffa kvartal

Jag tror framtidens storsäljare inom mobilmarknaden generellt sett kommer att bli modeller som den kommande Sony Xperia XA och liknande modeller i det prissegmentet. Mobilgurun Tomi Ahonen har förutspått att iPhone kommer att ha mellan 6 till 8 % marknadsandel globalt sett med nuvarande strategi.
Kanske något högre i USA och Västeuropa. Men de gör stor vinst på varje enhet å andra sidan. Jag tror det är ett rimligt antagande. Såvida inte Apple ändrar sig och börjar göra nya budgetmobiler. Men då är det svårare att göra en så stor vinst på dem.
Så jag tror de fortsätter som förut.

Möjligen att de mer börjar satsa på tjänster som Apple Musik, för att inte vara för alltför beroende av bara en produkt i stort sett.

  • Medlem
  • 2016-05-01 10:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Antingen så fokuserar man på att vinsten blev mindre på helårsbasis för första gången på 13 år eller så inser man att detta "katastrofkvartal" innebar att Apple har större vinst än Alphabet, Facebook och Microsoft kombinerade resultat.

Det går helt enkelt inte att hela tiden öka sin omsättning mer än tidigare eller göra högre vinster än tidigare i alla oändlighet. Speciellt inte när fjolåret nog var exceptionellt

https://daringfireball.net/misc/2016/04/iphone-q2-sales-2012-2016.png

Resultatet borde inte heller ha kommit som någon överraskning. Som sagt, Apple hade flaggat för "ett tufft kvartal" tidigare och resultatet var i linje med Apples egna prognoser.

"Tufft kvartal" - många företag önskar att de hade den typen av tuffa kvartal

Aktiemarknaden har sin egen logik. Den bygger på ständig tillväxt, annars sjunker aktiekursen. Varför då? Jo, bara ständig tillväxt kan ge totalt sett ett större värde än vad som redan ryms i nuvarande totala aktievärde. Utgångspunkten är då rekordkvartalet, inte tidigare kvartal som är lägre än det nuvarande. Visst, ett sjukt system, men det är så det fungerar. Därför avviserar nu Apple att de ska köpa tillbaka sina egna aktier, för att hålla kursen uppe. Man har ju en stadig kassa att ta av. Men det leder inte framåt. Det gör bara nya, häftiga produkter som genererar ännu högre vinster. Sedan finns det helt andra förklaringar till varför Apple kan börja tappa. Den enskilt störste privatägaren av Appleaktier har nu sålt sin post. Carl Icahn är mest orolig för utvecklingen i Kina, Apples största utländska marknad. Apple står och faller med en diktaturs godtycke, är hans argument. https://www.theguardian.com/technology/2016/a...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-03 11:30
Ursprungligen av alix:

Aktiemarknaden har sin egen logik. Den bygger på ständig tillväxt, annars sjunker aktiekursen. Varför då? Jo, bara ständig tillväxt kan ge totalt sett ett större värde än vad som redan ryms i nuvarande totala aktievärde. Utgångspunkten är då rekordkvartalet, inte tidigare kvartal som är lägre än det nuvarande. Visst, ett sjukt system, men det är så det fungerar. Därför avviserar nu Apple att de ska köpa tillbaka sina egna aktier, för att hålla kursen uppe. Man har ju en stadig kassa att ta av. Men det leder inte framåt. Det gör bara nya, häftiga produkter som genererar ännu högre vinster. Sedan finns det helt andra förklaringar till varför Apple kan börja tappa. Den enskilt störste privatägaren av Appleaktier har nu sålt sin post. Carl Icahn är mest orolig för utvecklingen i Kina, Apples största utländska marknad. Apple står och faller med en diktaturs godtycke, är hans argument. https://www.theguardian.com/technology/2016/a...

Instämmer med föregående talare gällande tillväxt kontra aktiekurs.

Apples olika marknads segment börjar väl så smått mättas. Prestandan hos hårdvaran processorer mm har nått sina tak så lockar det inte längre till inköp av ny produkt. i framtiden är det ännu mera design, känsla och innovation som stimulerar till fortsatt inköp i högre pris segment. Designens betydelse fattade Apple tidigt men även där så har försprånget mot konkurrenterna minskat senaste tiden.

En smartcar eldriven iCar kanske är Apples nästa kassako vad tror ni men säkert många "inkörnings" problem inom det segmentet

Senast redigerat 2016-05-03 21:31

Synd bara att ständig tillväxt är omöjligt.

  • Medlem
  • 2016-05-03 21:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Synd bara att ständig tillväxt är omöjligt.

The Limits to Growth. Har varit lika giltig i 44 år. Ändå fortsätter alla som om den inte finns.

Nja, den gamla hyllvärmaren gäller rimligtvis endast om världen och dess befolkning slutar att utvecklas. Om samhället idag och den marknadsekonomi som blivit dominerande får styra så har varje tillväxt en topp som sedan dalar...

Om däremot innovation, utveckling och kreativitet är värdegrunden så kan det mycket väl bli många fler "one more thing".

Frågan blir nog istället, finns Steve Jobs anda kvar hos Apple. Dvs teknik och innovation kommer före avkastning och aktier?

Ursprungligen av alix:

The Limits to Growth. Har varit lika giltig i 44 år. Ändå fortsätter alla som om den inte finns.

  • Medlem
  • 2016-05-03 23:22
Ursprungligen av Ancientdragon:

Nja, den gamla hyllvärmaren ...

Jag glömde nämna att förnekarna också har varit aktiva i 44 år. De som tjänar på eller drar nytta av överutnyttjande av resurser och som inte egentligen bryr sig om morgondagen i förhållande till vad man kan få nu. Och i praktiken hör jag förstås till dem, för jag lever över tillgångarna som alla andra, samhället är inrättat så. Men jag är inte intellektuellt ohederlig och menar att det jag gör är helt i sin ordning.

1
Bevaka tråden