Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopierar jag bilder-biblioteket till en extern hårddisk? + felmeddelande

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Som rubriken lyder, hur kopierar jag bilderna från bilder-biblioteket till en extern hårddisk?
Har försökt att gå in i bilder-biblioteket och dra alla bilder till en mapp på skrivbordet först men då står det "Exporten är klar med fel
59 av 1496 filer har exporterats till mappen Exportåtgärden kunde inte skapa filer för 1437 antal bilder. De första 100 anges nedan:

Kunde inte läsa in bild, okänt fel" osv.

Min hårddisk på macen är nästan full men det kanske inte har med saken att göra?
Jag har alltså alla bilder från datorn, iphonen och paddan genom iCloud här som jag vill föra över.
Kan man exportera direkt från biblioteket?

Råkade även på nåt knasigt sätt lägga över bilder-ikonen till bildbiblioteket. (Se bild) Kan jag lägga den i papperskorgen utan att alla bilder försvinner?

Så.. Många konstiga frågor med ett förhoppningsvis bra svar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-04-25 19:47

Två saker:

Du bör exportera från Bilder, inte kopiera från dess bibliotek.
Är disken du kopierar till formaterad för Mac OS X?

Ok, jag är rätt säker på att disken är formaterad för Mac OS X, har nyligen säkerhetskopierat hela datorn men vill gärna ha en mapp med bara bilderna.

Hur exporterar jag från Bilder? Alltså ingen genväg via skrivbordsmappar och sånt?

Tror jag hittade exporterings-funktionen men får fortfarande upp felmeddelandet, "exporten är klar med fel.."

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-04-25 20:29

En sak du säkert har koll på, men din externa disk har plats för bilderna du exporterar?

Kan du lägga upp en bild med felmeddelandet du får?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-26 14:15

En Mac har en svag punkt: dåligt med ledigt utrymme.
Varför kopierar du inte över hela biblioteket på den externa disken?

Om inte 1496 bilder går att exportera, prova då en delmängd. Funkar inte det så tar du ännu en mindre. Till slut hittar du vilka filer som ställer till det, och då är det säkert lättare än att som nu "veta" att "nånting", kanske en enda bild(!) sätter käppar i hjulet.

Kan du exportera ut bilder till den externa disken?

Den där "ikonen" är bilder-biblioteksfilen. Alltså biblioteket med alla dina bilder och justeringar. Ja du kan lägga den i papperskorgen, men om du tömmer papperskorgen - då är de borta. Och det vill du väl inte eller? Markera filen och tryck ⌘+I (i som i Info). Kika på storleken…

har samma problem med min Mac, får felmeddelande "Kunde inte läsa in bild (1019) - Exporten är klar med fel".

Går inte att exportera från Bilder till en extern hårddisk. Endast filmer förs över. Har prövat med flera enstaka bilder men det fungerar inte tyvärr. Har fullt i datorn och behöver flytta mina bilder, hur göra jag?

Senast redigerat 2017-02-17 11:25

Ett av flera sätt att exportera är helt enkelt att dra bilden eller fler markerade bilder till skrivbordet/en ny mapp/extern hårddisk.
Fungerar inte det?

Tack för svar - men det fungerar tyvärr inte heller har du ngn aning om varför? Får samma felmeddelande.. Går in via ikonen på snabbstartfältet längst ner, men det bör väl inte ha ngn betydelse.

Då får vi börja felsöka och lösa problemet! Vi börjar med dessa frågor:

Vad är det för dator du använder?
Vilken version ac macOS?
Vilken version av Bilder?
Hur stor hårddisk har du i datorn?
Hur mycket ledig plats på hårddisken?
Hur stort är ditt bilderbibliotek?

Jag har samma problem! Dock även när jag ska flytta enstaka bilder till skrivbordet och inte till extern hårddisk för att kunna öppna i redigeringsprogram. Dock misstänker jag att detta endast gäller bilder som tidigare låg i Iphoto och att det har blivit något fel i flytten. Tråkigt om de är "förlorade" för alltid
Jag får samma felkod, "Kunde inte hitta bilden (1019)"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-25 19:12
Ursprungligen av elinoran:

Jag har samma problem! Dock även när jag ska flytta enstaka bilder till skrivbordet och inte till extern hårddisk för att kunna öppna i redigeringsprogram. Dock misstänker jag att detta endast gäller bilder som tidigare låg i Iphoto och att det har blivit något fel i flytten. Tråkigt om de är "förlorade" för alltid
Jag får samma felkod, "Kunde inte hitta bilden (1019)"

Felet 1019 kan bero på att filen inte finns, eller att rättigheterna för filen inte stämmer med de som ditt användarkonto har.
Skulle det vara så, rättighetsfel så finns det lite i den här tråden på engelska. Småavancerat, men jag postar den iaf.

1
Bevaka tråden