Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur avlägsna cachade filer?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ska jag tömma cachade filer? Aktivitetskontroll visar att det finns 1,17 GB cachade filer. Hur tar jag bort de utan att behöva använda terminalen? (Är lite skraj att pilla där … )
Eller måste jag gå separat till varje program som använder cache för att ta bort de? Det känns att det är ganska mycket = 1.17 GB – 1.46 GB. Siffran ändras hela tiden.

  • Medlem
  • 2016-04-25 12:06

Det är filer som är cachade i ram-minnet. Exempelvis ett program som du nyss kört och avslutat. Det ligger kvar cachat i minnet och behöver därför inte läsas från disk nästa gång du vill köra det. Om minnet behövs för annat så ombesörjer OSX att de cachade filerna kastas.

Det finns möjlighet att rensa för hand med kommandot

sudo purge

i terminalen. Men det innebär bara att allt går långsammare efteråt eftersom det som var cachat nu på nytt måste läsas från disk.

Ursprungligen av Ljung:

Det är filer som är cachade i ram-minnet. Exempelvis ett program som du nyss kört och avslutat. Det ligger kvar cachat i minnet och behöver därför inte läsas från disk nästa gång du vill köra det. Om minnet behövs för annat så ombesörjer OSX att de cachade filerna kastas.

Tack så mycket, Ljung! Då blev jag lite kunnigare på den här fronten. En it-tekniker på jobbet brukade säga att ta inte bort någonting som du inte absolut säkert vet vad det är för någonting …

1
Bevaka tråden