Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

House Hacks

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2016-04-18 18:59

Tjena! Satt och kikade runt lite på forumet idag och så slog det mig, det saknas en tråd där folk berättar om sina kluriga lösningar de har hemma. Tänker mig det smarta hemmet fast i analog version!

Inviger tråden med att dela med mig av två av mina projekt som jag haft under 2015:

Projekt Tröskel
En robotdammsugare (Neato Signature PRO) införskaffades till studentlyan. Problemet var att trösklarna i lägenheten var alldeles för höga. Problemet löstes med "tröskelramper"! En trekantsbalk hyvlades ner, slipades och oljades.

Projekt Kylning
En styck nas (NAS540) inhandlades under vinterhalvåret. Den placerades, i brist på bättre platser, i TV-bänken. Snabbt märkte jag att ett värmeproblem existerade. Problemet försökte lösas med att borra upp lufthål baktill i bänken men detta räckte inte. Riktade då in mig på att montera en fläkt i bänken som skulle trycka in frisk luft.

Eftersökningar började göras, planen var att koppla in fläkten i en usb-port i nasen. Fördelen med detta var att under nätterna då nasen är programmerad till att vara avstängd så skulle fläkten inte heller gå. Valet av fläkt blev en Noctua NF-R8 redux med motiveringen att den var prisvärd, tyst samt att den går runt på 5 volt, vilket är det som man får ut i spänning via USB-typen som används.

Splittade den medföljande kabeln samt en gammal iPhonekabel och kopplade samman dessa med en sockerbit. Fungerar lysande! Ett hål borrades i bänken och ett fläktgaller monterades utanpå. I framtiden ska även ett dammfilter monteras. Har ej kommit till skott på grund av lathet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-18 19:32

Audiofiler bör ej läsa det här. Jag är fullt medveten om att jag strider mot det mesta vad gäller bra ljud med min placering av baslåda.
Men det ser snyggt ut. Eller rättare sagt, den syns inte. Inte alls. Hörs gör den, och det duger för stunden. Extremt hög WAF.

IKEA mediebänk med urtagna hål hör högtalaren och röret.

Monterat av benen (5cm) för att sedan skruva i 4 kapsyler till plastflaskor. Gummifoten flyttade jag över från originalfötterna.

Den obersvante noterar de fyra möbeltassarna på första bilden. Det är från mitt förra boende, där jag monterade in hela lådan i armstödet på en soffa, med sladdar och reglagen pekandes ner mot golvet för enkel justering. Tror visst utförandet går under benämningen rumpskakare.
Inget barn får ner legobitar i min baslåda.

1
Bevaka tråden