Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sparar miljoner på återvinning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En ny miljörapport från Apple visar att deras återvinningsprogram sparat företaget stora summor pengar.

Läs hela artikeln här

Tänk hur bra de skulle ligga till om det fortfarande gick att byta ramminne och hårddiskar i deras nyare datorer.

Jag försvarar inte Apples hermetiska hårdvarutänd - det går ju inte - men miljömässigt gör det varken till eller från. Macar har längre livslängd än några andra datormärken vad jag vet - leder med hästlängder. Dom slängs inte bara för att man inte kan hotta upp t.ex. RAM...dom bara går vidare i näringskedjan...ungen får den...säljs på Blocket...mormor får den...och tillslut är Macen så gammal att - även om man kunde - så är en upphottning inte aktuell...det är återvinning som gäller.
Över huvud taget slängs det chockerande få Macar...hyreshusens grovsoprum gapar tomma när det gäller Mavcar... i ett hav av slängda PC-burkar. Dom är så vackra och välbyggda att även när dom tjänat ut som datorer så hittar folk på allt möjligt med deras fantastiska aluminium- och glaskonstruktion. Jag har sett allt möjligt man gjort av gamla iMacs och MacPros (tavelramar, akvarium, ljusbord...).

Ursprungligen av JoelBurman:

Tänk hur bra de skulle ligga till om det fortfarande gick att byta ramminne och hårddiskar i deras nyare datorer.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag försvarar inte Apples hermetiska hårdvarutänd - det går ju inte - men miljömässigt gör det varken till eller från. Macar har längre livslängd än några andra datormärken vad jag vet - leder med hästlängder. Dom slängs inte bara för att man inte kan hotta upp t.ex. RAM...dom bara går vidare i näringskedjan...ungen får den...säljs på Blocket...mormor får den...och tillslut är Macen så gammal att - även om man kunde - så är en upphottning inte aktuell...det är återvinning som gäller.
Över huvud taget slängs det chockerande få Macar...hyreshusens grovsoprum gapar tomma när det gäller Mavcar... i ett hav av slängda PC-burkar. Dom är så vackra och välbyggda att även när dom tjänat ut som datorer så hittar folk på allt möjligt med deras fantastiska aluminium- och glaskonstruktion. Jag har sett allt möjligt man gjort av gamla iMacs och MacPros (tavelramar, akvarium, ljusbord...).

True. Men i slutändan säljer de ju fler enheter då de som vill uppgradera tvingas köpa nytt istället för att ha möjligheten att uppgradera och därmed ev. tvingas sälja/ge bort donera sina produkter istället för att ploppa i mer minne eller större lagring.

Ja, och det är ett logiskt beteende av ett kapitalistiskt företag (jo, Apple är ett vinstdrivande aktiebolag som verkar på en kapitalistisk marknad - precis som alla andra företag...typ BMW, Sony, H&M, CocaCola, McDonalds, Volvo, Levis). Enligt aktieägarna - som de facto äger Apple - är det ett intelligent och rationellt sätt att öka vinsten.
Sedan är det lämpligt att byta ut alla "tvingas att" mot "väljer att". Det är ju inte livsuppehållande varor - t.ex. vatten och proteiner - vi talar om.

Nu tror jag inte det är endast slit-å-släng-policyn som drivit fram Apples slutna hårdvarutänk - det har med industridesign och tillverkningsprocesser att göra och snart är alla datormärken uppbyggda kring ETT kort i EN låda och ALLT är fastlött av en robot på några sekunder. Det är dit industrialismen är på väg - Apple är bara först som vanligt. (Hur många märken av smartphones har idag bytbara batterier med ett klick av användaren?)
Apple räknar kallt ut att t.ex. fast RAM är OK för 90-95% av alla tänkbara köpare...och då skiter dom givetvis i oss andra då övrig vinst med fast RAM är så överväldigande. Allt är hur logiskt som helst. Allt är exakt som marknaden och tekniken leder till - exakt som marknadskrafternas evolution formar det. Apple är bara först hela tiden - alla andra kommer efter. Kolla om 5 år om du kan hitta en PC-laptop med utbytbara RAM.

Ursprungligen av JoelBurman:

True. Men i slutändan säljer de ju fler enheter då de som vill uppgradera tvingas köpa nytt istället för att ha möjligheten att uppgradera och därmed ev. tvingas sälja/ge bort donera sina produkter istället för att ploppa i mer minne eller större lagring.

Senast redigerat 2016-04-19 18:57
1
Bevaka tråden