Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör Apple köpa AOL ???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snappade upp en lite kitlande tanke som går ut på att Time Warner gärna vill bli av med AOL och att Apple mycket väl kan vara på väg att bli ny ägare av AOL. Tål att fundera över:

What if Apple Buys AOL?

The deals around today's announcement of the iTunes Music Store for Windows point the way to an interesting merger. Apple would suddenly be competitive with MSN, and Time Warner could satisfy its strange urge to stop owning one of the most valuable Internet properties on Earth.
Apple, Audible.com, and AOL
Oct 16, 03 | 12:26 pm MDT — By Amy Percival at Spymac.com

As part of a massive music-related announcement today, Steve Jobs stated that Apple has reached a multi-year exclusive deal with Audible.com to distribute more than 5000 audible books online through the iTunes Music Store. Another deal, with AOL, allows AOL's American users to use their AOL ID at the iTMS instead of a credit card number. The iTunes Music Store will also feature prominently on AOL's music site, with an iTMS purchase button beside almost every song.

Those of us that remember Apple eWorld are immediately getting gooseflesh at such a thought, but it makes some sense. As Google's $16B valuation (mis-reported in this story to my knowledge) has been making the rumor circuit in Silicon Valley, it is noted that AOL's imputed value is approximately $8 billion. Apple's market capitalization is $8.4B plus they have $4.5B in cash. That deal is doable, particularly with how desperate a seller Time Warner is. Does Goldman Sachs have enough i-bankers still on the payroll to get the transaction done?

Är inte AOL väldigt, väldigt stort? och därmed väldigt, väldigt för stort för Apple rent ekonomiskt sett?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 21:34

Det hoppas jag inte. AOL suger ännu mer än Microsoft, förutom AIM som är kanonbra, även om iChat är bättre. I stå fall måste Steve göra sig av med hela AOLs ledning och döpa om America Online till Apple Online.

Senast redigerat 2003-10-17 22:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 22:05

Varför? Apple har ju redan tillgång till AIM-delen till iChat och AOL's 25 miljoner användare till iTunes. Hela Netscape/Mozilla delen behövs ju inte heller då Apple tagit ett annat spår, KHTML.
Bättre att sno russinen istället för att behöva köpa hela kakan.

Känns inte hela AOL lite 1998...?

Edit: stavning

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
I stå fall måste Steve göra sig av med hela AOLs ledning och döpa om America Online till Apple Online.

Jo förvisso men det gjorde han ju mer eller mindre när han kom tillbaka till Apple, dvs. skräddarsydde vilka han ville ha i styrelsen... så klart att detta kan upprepas. Jobs är knappst mycke mer än en vanlig amerikansk kapitalist som vill göra bra affärer och kan han då få tillgång till hela AOL´s kundunderlag så får han också större svängrum. Jag för min del tror att striden handlar om vem som ska dominera och äga hypen kring informationssamhället och då är Microsoft den största konkurenten. På nått sätt känns det som att Steve den här gången försöker göra sakerna rätt där eWorld misslyckades. Dom kan även i fortsättningen ha sina egna namn... jämför med Volvo personvagnar - dom heter inte Ford trots att dom numera är amerikansk ägda.

Jag tycker inte AOL tillför Apple tillräckligt. Deras kundbas är väl trevlig att få komma nära inpå...kontokorten...men att hålla igång programutveckligen, tjänsterna i nätverket med mera är inte vad jag önskar att Apple ska behöva hålla på med. Om Apple är något för hemmaplansinriktade så är AOL i princip endast ett begrepp i dessa breddgrader. Jag hoppas att Apple snart jobbar mer för den globala marnaden och att det inte blir ytterligare USA-spetsat. Samarbetet med AOL om deras iTMS och iChat verkar alldeles lagom och då kan Apple konsentrera sig på att utveckla ny hård och mjukvarara. :cool:.

1
Bevaka tråden