Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar fler filmklipp med Kakmonstret

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyligen släppte Apple en reklamfilm för Siri där Kakmonstret bakar kakor med hjälp av röstassistenten. Nu släpper företaget fler klipp som inte fick vara med i reklamfilmen.

Läs hela artikeln här

Jag låter säkert negativ, men jag älskar att gräva ner mig i saker...
Förklara gärna för mig, för jag begriper faktiskt inte.

Bredbandsbolaget har sina fjantiga reklamer, Tre likaså. Comhem har sina två urbotat löjliga kvinnor som bara är tragiska ripoffs av filmer och liknande. Telia ska vara så otroligt PK i allt; en neger, en kines och helst en rödhårig och en indian med i alla bilder och filmer. Nu kör Apple med Kakmonstret...men, VARFÖR? Känns bara som en förlöjligad reklamsnutt som ligger i klass med Busfabriken och IKEA's lekhage.

Ursprungligen av Segas:

Jag låter säkert negativ, men jag älskar att gräva ner mig i saker...
Förklara gärna för mig, för jag begriper faktiskt inte.

Bredbandsbolaget har sina fjantiga reklamer, Tre likaså. Comhem har sina två urbotat löjliga kvinnor som bara är tragiska ripoffs av filmer och liknande. Telia ska vara så otroligt PK i allt; en neger, en kines och helst en rödhårig och en indian med i alla bilder och filmer. Nu kör Apple med Kakmonstret...men, VARFÖR? Känns bara som en förlöjligad reklamsnutt som ligger i klass med Busfabriken och IKEA's lekhage.

Min favorit som du kanske också räknar till fjantig reklam är Icas serie. Är väl roligare om man kan skratta lite åt reklamen?

Ursprungligen av Segas:

Jag låter säkert negativ, men jag älskar att gräva ner mig i saker...
Förklara gärna för mig, för jag begriper faktiskt inte.

Bredbandsbolaget har sina fjantiga reklamer, Tre likaså. Comhem har sina två urbotat löjliga kvinnor som bara är tragiska ripoffs av filmer och liknande. Telia ska vara så otroligt PK i allt; en neger, en kines och helst en rödhårig och en indian med i alla bilder och filmer. Nu kör Apple med Kakmonstret...men, VARFÖR? Känns bara som en förlöjligad reklamsnutt som ligger i klass med Busfabriken och IKEA's lekhage.

Du som vet hur det nu INTE ska vara, berätta då hur det ska vara
Så mycket enklare att vara negativ än att ha kreativa lösningar.
Personligen tycker jag en del av de du nämner ger mig goda skratt, just för att de är ganska korkade. Vilket jag är ganska säker på är intentionen med mycket reklam också.

Att kunna skratta åt en sak, är just en sak. Men jag har personligen svårt att ta ett företag seriöst när man visar sitt yttre på ett sådant sätt att folk faktiskt skrattar åt det. Jag skrattar ÅT det, inte med det.

Nej, jag har inga kreativa lösningar på hur det ska presenteras; jag besitter inte den kunskapen, men jag hade inte använt Kakmonstret, plagierat filmer, smutskastat andra företag eller använt avdankade pojkband för att presentera mitt företag.

Men det är väl bara jag.

Ursprungligen av Segas:

Att kunna skratta åt en sak, är just en sak. Men jag har personligen svårt att ta ett företag seriöst när man visar sitt yttre på ett sådant sätt att folk faktiskt skrattar åt det. Jag skrattar ÅT det, inte med det.

Nej, jag har inga kreativa lösningar på hur det ska presenteras; jag besitter inte den kunskapen, men jag hade inte använt Kakmonstret, plagierat filmer, smutskastat andra företag eller använt avdankade pojkband för att presentera mitt företag.

Men det är väl bara jag.

Beror väl på vad det är företagen säljer och gör reklam för. Vilken kategori och MÅLGRUPP de vänder sig till. Det hänger väl ihop.
Apple använder väl knappast humor när Johnny Ive lanserar nya prylar, eller? Då handlar det väl om stil och skönhet. https://youtu.be/hajnEpCq5SE

Å andra sidan, har väl alltid ads med filmer och humor funnits hos Apple också: https://youtu.be/uHA3mg_xuM4?list=PL7JtADjbou...

Jag är ganska säker på att Ferarri, Porsche och andra reklamfilmer av lyxprodukter inte använder sig av humor i sina reklamfilmer.
Tror inte jag ser något här: https://youtu.be/4M-cXjhNMU4
https://youtu.be/Sofz0W7G1Dc
https://www.youtube.com/watch?v=0DS9PY6iaxE

Att telecom och liknande som säljer produkter som också vänder sig till tonåringar gör det är väl ganska naturligt.
Igen, vem är målgruppen?

Tror inte målgruppen är griniga människor i allmänhet i alla fall.
Hade en stund över här. Finns mycket fantastisk reklam

  • Medlem
  • 2016-04-08 13:14
Ursprungligen av Segas:

Att kunna skratta åt en sak, är just en sak. Men jag har personligen svårt att ta ett företag seriöst när man visar sitt yttre på ett sådant sätt att folk faktiskt skrattar åt det. Jag skrattar ÅT det, inte med det.

Nej, jag har inga kreativa lösningar på hur det ska presenteras; jag besitter inte den kunskapen, men jag hade inte använt Kakmonstret, plagierat filmer, smutskastat andra företag eller använt avdankade pojkband för att presentera mitt företag.

Men det är väl bara jag.

"Att kunna skratta åt en sak, är just en sak. Men jag har personligen svårt att ta ett företag seriöst när man visar sitt yttre på ett sådant sätt att folk faktiskt skrattar åt det. Jag skrattar ÅT det, inte med det."

Jag tror nog att de flesta uppskattar Apples roliga reklamsnuttar och att du generaliserar lite. Bara för att du inte tycker om den så betyder det inte att alla andra tycker samma sak. I stället för att ge kritik så kan man ge konstruktiv kritik. Vad är det för fel med reklamen? Jag skrattar inte åt den utan med den.

Ursprungligen av Segas:

Jag låter säkert negativ, men jag älskar att gräva ner mig i saker...
Förklara gärna för mig, för jag begriper faktiskt inte.

Bredbandsbolaget har sina fjantiga reklamer, Tre likaså. Comhem har sina två urbotat löjliga kvinnor som bara är tragiska ripoffs av filmer och liknande. Telia ska vara så otroligt PK i allt; en neger, en kines och helst en rödhårig och en indian med i alla bilder och filmer. Nu kör Apple med Kakmonstret...men, VARFÖR? Känns bara som en förlöjligad reklamsnutt som ligger i klass med Busfabriken och IKEA's lekhage.

I have to ask.
Har du aldrig sett Apples Mac vs PC-kampanj? Det om något är ju humor.
https://www.youtube.com/watch?v=0eEG5LVXdKo

Sedan är nog denna "reklam"/bloopers med Kakmonstret gjord för en amerikansk publik där Sesame Street är otroligt stort.

Ursprungligen av WiFi:

"Att kunna skratta åt en sak, är just en sak. Men jag har personligen svårt att ta ett företag seriöst när man visar sitt yttre på ett sådant sätt att folk faktiskt skrattar åt det. Jag skrattar ÅT det, inte med det."

Jag tror nog att de flesta uppskattar Apples roliga reklamsnuttar och att du generaliserar lite. Bara för att du inte tycker om den så betyder det inte att alla andra tycker samma sak. I stället för att ge kritik så kan man ge konstruktiv kritik. Vad är det för fel med reklamen? Jag skrattar inte åt den utan med den.

Om du tänkt bemöda dig med att citera mig och svara på vad jag skrev, läs då gärna alltihop så slipper du skriva saker som är helt irrelevant.

Jag avslutade med: "men det är väl bara jag".

Vilket på ren svenska blir, min åsikt. Jag vet många som delar liknande åsikter, men jag kan inte tala för alla.

Som panther redan sagt så är ju målgruppen det absolut viktigaste om man ska analysera reklam. Kan mycket väl tänka mig att även USA och såna som tidigare inte haft iPhone är en stor målgrupp nu eftersom iPhone SE lanserats med ett lägre pris riktat då till en större massa som kanske kollar på sesame street lika ofta som Svenssons kollar på Lets dance
Reklamen kan också bara vara ett sätt att visa att Siri fungerar (utom för skånska då) och att man vill få folk att börja använda det mer för att bli lite mer beroende av en bra funktion som förut fungerade urdåligt. Säkert minns många här när man testade liknande system som Siri som verkligen fungerade dåligt

En intressant detalj med reklam. Frågar man folk så påstår majoriteten att dom inte påverkar sina köp pga reklam. Men märkligt nog ökar reklam försäljningen och det markant.

  • Medlem
  • 2016-04-08 16:02

Jag tycker att Apples reklamsnuttar är bra. Vissa känns ju otroligt tomma, tråkiga och sega, men Apples är snarare roliga, intressanta, snygga och vissa med lite fart i. Den här är ju riktigt underbar!

Ursprungligen av Segas:

Om du tänkt bemöda dig med att citera mig och svara på vad jag skrev, läs då gärna alltihop så slipper du skriva saker som är helt irrelevant.

Jag avslutade med: "men det är väl bara jag".

Vilket på ren svenska blir, min åsikt. Jag vet många som delar liknande åsikter, men jag kan inte tala för alla.

Haha, men alright, då säger vi så Segas. Du generaliserade inte (fast du gjorde det). Vad bra att jag läste allt då!

Ursprungligen av NicklasC:

Som panther redan sagt så är ju målgruppen det absolut viktigaste om man ska analysera reklam. Kan mycket väl tänka mig att även USA och såna som tidigare inte haft iPhone är en stor målgrupp nu eftersom iPhone SE lanserats med ett lägre pris riktat då till en större massa som kanske kollar på sesame street lika ofta som Svenssons kollar på Lets dance
Reklamen kan också bara vara ett sätt att visa att Siri fungerar (utom för skånska då) och att man vill få folk att börja använda det mer för att bli lite mer beroende av en bra funktion som förut fungerade urdåligt. Säkert minns många här när man testade liknande system som Siri som verkligen fungerade dåligt

En intressant detalj med reklam. Frågar man folk så påstår majoriteten att dom inte påverkar sina köp pga reklam. Men märkligt nog ökar reklam försäljningen och det markant.

Kul tillägg med skånskan, I'll give you that. ? Personligen avskyr jag all reklam och undviker den som pesten så mycket det bara går. Bara här på 99mac har jag 14 rader kod i ett blockfilter (från jobbet) relaterade till annonser.

Kan väl inte påstå att mina köp styrs av reklam, däremot styrs mycket efter mina behov, seriösa recensioner och väldigt få platser på nätet där vanliga konsumenter gör sin röst hörd.

Självklart finns det människor som sväljer allt med hull- och hår som syns i reklam. Ungefär som mellandagsrea och Black Friday här i Sverige. Utgående skräp som inte gått att sälja för normalt pris, sänks till ett rimligt pris eller så kommer det in modeller av liknande varor och/eller höjd priserna på produkterna månadsvis innan ett visst event.

Reklam...många gånger för att lura en kund att köpa något som kanske egentligen inte varit nödvändigt.

  • Medlem
  • 2016-04-08 23:50

Apples reklamfilmer kan vara lysande men även väldigt präktiga och naturligtvis Amerikanska

Denna som inte är en Apple reklam men som belyser vissa saker tyckte jag var kul

https://youtu.be/Sn276Zk5B40

1
Bevaka tråden