Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja bort dekorfärger vid utskrift av pdf

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-06 14:44

Går inte det? Borde vara en superenkel grej!

Jag brukar ofta lägga skärlinjer eller vik med en övertryckande dekorfärg - för jag har alltid trott att det är en superenkel sak att plocka bort vid produktion. Och om det ska rippas är det väl en enkel sak - men när det ska digitaltryckas på en enklare maskin, då är det i princip bara en utskrift. Nu säger min digitaltryckare att han inte kan välja bort dekorfärgen vid utskriften och jag bara "det är superenkelt"... Men jag kommer inte på hur man gör. Goggling hjälper inte heller - får bara svar av typen "du borde inte lagt med färgen från början", "Så här gör du om du vill konvertera din dekorfärg", eller "skapa nya filer utan dekorfärgen". Men jag vill alltså välja bort dekorfärgen helt, antingen vid utskrift eller så med en enkel handvändning i själva pdf-filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-06 19:39

woko,

I vilket program skapar du dokumentet från början?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-07 13:20

Jag har genererat en pdf via indesign med grafik från illustrator finns med. I grafiken finns viklinjer som har övertryck och är satta i en dekorfärg.
Om jag kollar i förhandsgranska i acrobat kan man enkelt klicka bort dekorfärgen och då ser det ut som det ska. Om man separerar utskriften så kan man välja bort film för dekorfärgen och då funkar det bra.
Varför kan man inte göra det vid en utskrift? *lätt frustrerad*

1
Bevaka tråden