Yahoo-adresser funkar inte längre med Mail

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan några dagar kan jag inte skicka mail via Apple Mail från mina Yahoo-adresser (har några stycken).
Ta emot mail funkar dock.

Loggar jag in via yahoo.se så går det bra att skicka. Och via iPhone går det också bra. Det är bara via Mail i datorn som det blir tvärstopp.
Jag hade inte gjort några ändringar någonstans när problemet inträffade (alla yahoo-adresser samtidigt).
Nu har jag pillat och ändrat fram och tillbaka utan någon som helst förbättring.
Samtliga mina Yahoo är POP3, men jag har skapat två nya Yahoo IMAP för att jämföra och det blir samma fel där.

När jag försöker skicka från vilken som helst av mina Yahoo-adresser får jag nedanstående mail tillbaka från postmaster@tre.se
(jag har medvetet justerat mina adresser till XXX och YYY här nedanför)

---

The original message was received at Wed, 30 Mar 2016 13:05:07 +0200
from:
<XXX@yahoo.se>

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<YYY@yahoo.se>
(reason: 554 5.7.9 Message not accepted for policy reasons. See https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....

----- Transcript of session follows -----
... while talking to mx-eu.mail.am0.yahoodns.net.:
DATA
<<< 554 5.7.9 Message not accepted for policy reasons. See https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
554 5.7.9 Message not accepted for policy reasons. See https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
Reporting-MTA: dns; smtp1.tre.se
Received-From-MTA: DNS; 2.71.124.231.mobile.tre.se
Arrival-Date: Wed, 30 Mar 2016 13:05:07 +0200

Final-Recipient: RFC822; YYY@yahoo.se
Action: failed
Status: 5.0.0
Remote-MTA: DNS; mx-eu.mail.am0.yahoodns.net
Diagnostic-Code: SMTP; 554 5.7.9 Message not accepted for policy reasons. See https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
Last-Attempt-Date: Wed, 30 Mar 2016 13:05:08 +0200

Från: XXX <XXX@yahoo.se>
Ämne: TEST
Datum: 30 mars 2016 13:05:06 CEST
Till: YYY - <YYY@yahoo.se>

---

Jag har kontaktat 3 (Tre) som säger att felet inte ligger hos dem.

Problemet kan mycket väl ligga hos Yahoo, men det är stört omöjligt att få tag i någon kundtjänst där och be om hjälp.
Så jag hoppas på hjälp här istället.

Har även kollat här utan framgång:
https://www.apple.com/se/support/mac-apps/mai...

Senast redigerat 2016-04-01 10:41
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-01 10:51

Jag föreslår att du läser https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253.... där allt står förklarat varför Yahoo vägrar att skicka brevet. Du har fått länken två gånger i retursvaret från Yahoo. Det ser ut som att Yahoo inte anser sig kunna verifiera din avsändaradress om jag har läst rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-01 11:06

Problemet är väl att du använder smtp-servern för utgående mail hos Tre. Ändra till att använda Yahoos egen smtp-server:
IMAP server settings for Yahoo Mai
POP server settings for Yahoo Mail

Vilken operatör använder du på mobilen där det funkar, och vilken smtp-server har du inställd där?

Det kan vara så att Tre inte tillåter att man använder en extern smtp-server. I så fall hänvisa supporten hos Tre till länken i felmeddelandet du fick: https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
som länkar till ytterligare info här: https://yahoomail.tumblr.com/post/82426900353...
och specifikt detta stycke:

Citat:

If you are an ISP or email provider and your users want to use Yahoo addresses, what should you do?

Consider allowing customers to connect directly to Yahoo SMTP servers, or contact us at dmarc-help@yahoo-inc.com to discuss authentication and configuration options.

Frazze:
Det var (givetvis) det första jag läste när jag fick första mailet från Postmaster, men uppenbarligen hjälper det mig inte.
Helt ärligt fattar jag inte vad dom föreslår.
Det underliga är varför Yahoo plötsligt inte anser sig kunna verifiera sina egna mailadresser.
Hela anledningen till att jag skriver här är för att jag kört fast efter att ha försökt allt som jag kan komma på och googlat fram.
Har hållit på med det här i flera dagar nu och kommer inte längre på egen hand.

Ursprungligen av IngoX:

Problemet är väl att du använder smtp-servern för utgående mail hos Tre. Ändra till att använda Yahoos egen smtp-server:
IMAP server settings for Yahoo Mai
POP server settings for Yahoo Mail

Vilken operatör använder du på mobilen där det funkar, och vilken smtp-server har du inställd där?

Problemet kan vara att Tre inte tillåter att man använder en extern smtp-server. I så fall hänvisa supporten hos Tre till länken i felmeddelandet du fick: https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
som länkar till ytterligare info här: https://yahoomail.tumblr.com/post/82426900353...
och specifikt detta stycke:

Har försökt att ändra till Yahoos smtp. Funkar inte.
Har mailat ovanstående Postmaster-mail till Tre, eftersom det kommer från dom, men inte fått något vettigt svar än.
Har använt smtp.tre.se i två år, så om dom plötsligt ändrat i sina inställningar borde dom veta om det.
Mina övriga mail, som inte är Yahoo, funkar fortfarande bra för utgående mail.
Har Telenor som mobiloperatör och Tre som 4G-leverantör för nätverket hemma.

Senast redigerat 2016-04-01 11:52
Ursprungligen av IngoX:

Det kan vara så att Tre inte tillåter att man använder en extern smtp-server. I så fall hänvisa supporten hos Tre till länken i felmeddelandet du fick: https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
som länkar till ytterligare info här: https://yahoomail.tumblr.com/post/82426900353...
och specifikt detta stycke:

Har mailat (!) detta till Tre. Får se vad som händer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-04-01 17:34

Yahoo har SPF-record på sin domän.

Därför tillåts inte någon annan SMTP-server än Yahoo's egna.

Ofta mail ändrar inställningar automatiskt.
Så kontrollera att du autentiserar dig mot deras SMTP-server.

Server - smtp.mail.yahoo.com
Port - 465 or 587
Requires SSL - Yes
Requires authentication - Yes

Har fått det att funka nu.
Och det var mycket riktigt, som flera här har påpekat, ändring av smtp som behövdes.
Ändade från smtp.tre.se (som jag haft fullt fungerande i två år...) till smtp.mail.yahoo.com
Jag var dessutom tvungen att göra en separat Yahoo-smtp för varje mailadress, eftersom jag av säkerhetsskäl har olika lösenord för resp. mailadress.
Men det var inte så himla jobbigt

Till hjälp för andra som åker på samma krångel:
Mail
Konton
Kontoinformation
Server, utgående e-post (SMTP): Redigera SMTP-serverlista...
Klicka på plustecknet
Beskrivning: Ge den nya smtp:n ett namn...
Servernamn: smtp.mail.yahoo.com
Avancerat
Port: 587
Kryssa i ”Använd SSL”
Autentisering: Lösenord
Användarnamn: (din e-mailadress)
Lösenord: (som du har till e-mailadressen)

Att Yahoo har ökat sin säkerhet är ju bara bra, men deras information och exempel kan slipas en hel del på.
Dessutom borde dom ju förvarna om att detta kan/kommer att ske i god tid innan dom ändrar.
Håller med IngoX att det nog borde vara Tre som inte ställt om till förändringen i detta fall.

Och såklart ett stort Tack! till er som engagerat er och kommit med goda råd.
Nu ska det mailas!

Justerad!

Till hjälp för andra som åker på samma krångel:
Mail
Inställningar
Konton
Kontoinformation
Server, utgående e-post (SMTP): Redigera SMTP-serverlista...
Klicka på plustecknet
Beskrivning: Ge den nya smtp:n ett namn...
Servernamn: smtp.mail.yahoo.com
Avancerat
Port: 587
Kryssa i ”Använd SSL”
Autentisering: Lösenord
Användarnamn: (din e-mailadress)
Lösenord: (som du har till e-mailadressen)

yahoo mail i utlandet

Hej!
vet inte om jag gör något dumt som fortsätter att skriva i den här tråden men det verkar finnas många duktiga apple-yahoo-användare här....

Mitt problem: varje gång jag åker till USA blir min email spärrad av yahoo som noterar att "någon använder ditt yahoo-konto" från USA.
Det råd jag fått (från den här sidan för ett par år sedan) var att alltid köra via proxy-server. Men ibland funkar inte det så bra, och ibland behöver jag eposta från min mobil (iphone) och jag vill helst inte ändra inställningar i mobilen eftersom annat kan börja strula.

Finns det någon inställning man kan göra när man loggat in på yahoo - typ "accept emails sent from the following countries - USA, Canada, UK; France", eller dylikt?

med vänliga hälsningar, Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-20 16:59
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Mitt problem: varje gång jag åker till USA blir min email spärrad av yahoo som noterar att "någon använder ditt yahoo-konto" från USA.

Om du först loggar in via webmailen så ska det väl finnas möjlighet till tvåstegsverifiering via ett mobilnummer eller en sekundär epostadress. Kanske du sedan även kan använda en mailklient om deras system är smart nog.

Testa alldeles nyss att skicka från mitt Yahoo konto i Mail och det funka utan problem även om det tog någon minut längre att få det tillbaka än från andra konton. Skicka alltså till mig själv från Mail till Mail från Yahoo-konto till iCloud-konto.

1
Bevaka tråden