Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotoutskifter på färglaserskrivare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-03-25 11:16

Ska köpa en skrivare och det lutar åt en färglaserskrivare. Då min dotter vill skriva ut många foton undrar jag om någon har erfarenhet av detta och hur kvaliteten på fotoutskrifter från färglaserskrivare blir. Har förstått att det finns fotopapper för laserskrivare - förbättrar de kvaliteten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-25 13:28

Ja. Men ska man vara noga så blir det bättre bilder med en bläckstråleskrivare. I allt annat tycker jag laserskrivare är bättre. SÅ det hänger på hur viktigt det är att bilderna blir riktigt bra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-25 17:47

Har bara ägt en färglaser, som kostade mig 4000 för 3-4år sedan. Det som kommer ut i text är superbt - grafik likaså. Men bilder? Nej, de duger knappt till att sätta upp på kylskåpet. För bilder är det bläck eller fototjänst på nätet som gäller.

Rätta mig gärna, kanske har skett enorma framsteg de senaste 4 åren?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-25 22:28

Ja det tycker jag, bilderna duger för kylskåpet Och till studentaffischer. Men vill man ha bra bilder är det bläckstråle.

Vad är "bra"? Hur långt är ett snöre?

Tycker nog att bilderna på min Fuji Xerox DocuPrint C1110 (Phaser 6130 i Europa) blir helt ok om man jämför med en bläckis PÅ SAMMA 80 GRAMS KOPIERINGSPAPPER. Däremot är ju lasern med 80 g (eller 100 g för den delen) sämre än en bläckis med exvis blankt, tjockt fotopapper. Som lasern ju inte kan använda...

Ergo - vill du ha utskrifter på tjockt fotopapper är det bläck som gäller. Skall man huvudsakligen ändå använda vanligt kopieringspapper skulle jag satsa på en laser då den är bättre på allt annat imho.

Fuji Xeroxen är f.ö. bra mycket bättre på fotografiutskrifter än min äldre HP 2600N, så nog går utvecklingen framåt på färglasrar.

Vill man bevara bilderna är det pigmentbläck och fotoskrivare som gäller. Om bilderna inte är viktiga och inte skall bevaras kan man välja annat.

1
Bevaka tråden